Ergens aan het eind van de winter werd ik zo gek van de MX-5 omdat ik deze dagelijks reed, dat ik op zoek ging naar een E36. In eerste instantie moest het een 323ti, 325i of 328i coupé/sedan worden. Uiteindelijk kwam ik voor een leuk prijsje een 323i touring tegen. Avus blau, sport edition, handbak en met een (voor een E36) flinke lijst aan opties. Dus die maar gekocht, onder het mom van 'deze kon ik niet laten staan.' Uiteraard wel met het idee in m'n achterhoofd dat ik toch liever een coupé/sedan/compact wilde dus hij zou niet lang blijven. Mooi vond ik 'm wel:
Ondanks z'n looks, kon ik niet helemaal wennen aan het weggedrag en het gevoel wat de auto gaf. Hij was voorzien van een AP verlagingsset met bijbehorende dempers en die waren prima, maar niet meer dan dat. De auto voelde erg log en door de 'grote' cabine leek het net alsof er nog een gigantische hoeveelheid auto achter je aan kwam. Ik heb desondanks 8.000 heerlijke kilometers met deze auto gemaakt. Toen te koop gezet en niet veel later is hij voor een leuk prijsje weer opgehaald, op naar wat anders!
Ondertussen had ik een aantal andere E36's gereden en daarmee besloten dat het geen 323i/328i moest worden. Het karakter van deze motoren kon me niet echt bekoren (ja je kunt de inlaat aanpassen, chippen etc etc, maar dat doe ik niet). Dat kwam er op neer dat het een 325i moest worden. Een M3 was helaas buiten budget. Al snel werd duidelijk dat een beetje leuk uitziende, knappe en frisse 325i vinden een speld in een hooiberg zou worden. M pack, sportstoelen, handbak en airco waren de eisen! Dat werd òf de hoofdprijs betalen, òf in een afgeragd hok rijden. In beide had ik weinig zin.
Riceaux had ondertussen zijn 325i cabrio in de stalling gezet. Deze haalde zijn APK niet meer en er moest nogal wat aan gebeuren. Deze kon ik in zijn geheel van hem overnemen, inclusief het gereviseerde non-vanos blok wat Riceaux erbij had. En zo was het project begonnen! Op zoek naar een 316/318/320 voor een leuk prijsje, in leuke staat en met de juiste opties. Er staat een hoop troep te koop, maar na een kleine 2 weken kwam er een mooie sedan te koop, ergens onder Utrecht. Een aantal mailtjes aan gewaagd en dit voelde erg vertrouwd. Onder voorwaarde van bezichtiging een prijs afgesproken en een aantal dagen later de auto opgehaald:
Dit gaat dus om een (alweer) Avus blauwe Sport Edition uit eind '97. Originele Nederlander en in erg nette staat. Het enige wat minder mooi was, was de staat van de velgen. Erg geoxideerd en duidelijk gewoon te weinig gewassen. Dus deze de stalling in en de 17" styling 32 eronder die ik bij Riceaux z'n cabrio heb gekocht:
Deze wordt dus voorzien van een M50B25. Of ik hem als non-vanos of als vanos blok ga opbouwen ben ik nog niet over uit!
Ondertussen had ik de cabrio al achterin de schuur gezet, deze zou voorlopig niet weer van z'n plek komen:
Al snel werd het steeds minder en bleef er minder over..
De foto's van het hele proces houden jullie nog van me te goed.
Inmiddels heb ik de oude motor eruit en uit elkaar liggen. Nu beginnen met het opbouwen van de nieuwe motor!
Het duurt allemaal wat langer dan verwacht, maar dat houd je toch. Ik probeer de 316 zo lang mogelijk rijdend te houden en vervolgens ook weer zo snel mogelijk rijdend te krijgen. Maar dat komt vast goed.
Dat was het voor nu, wellicht binnenkort weer een update.
