Smeerput / brug tips?
-
Smeerput / brug tips?
Ben een beetje aan het rondkijken naar een andere woning, met garage uiteraard. Doorgaans kom je dan wel uit op iets met een plat dak. Een hele dakopbouw om een brug te plaatsen kan best in de papieren lopen, dus wellicht is een smeerkuil een betaalbaar alternatief?!
Iemand ervaring met zo'n ding kopen én plaatsen? Zou 'm bij voorkeur willen aanschaffen incl plaatsing of die plaatsing uitbesteden aan een partij die dat vaker gedaan heeft. Daarom op zoek naar tips en ervaringen!
Zag iig wel dat je naast de gebruikelijke betonnen bakken (lastig te plaatsen/hijsen in een bestaande garage vrees ik) ook oplossingen hebt in kunststof en staal en aangezien het niet om professioneel of dagelijks gebruik gaat lijkt dat me ook prima.
Bijv:
kunststof: https://www.matthys.net/nl/Shop/105/smeerputten/1480/" onclick="window.open(this.href);return false;
staal: http://mahanederland.nl/lkw/product/pre ... n-werkput/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben benieuwd, alvast bedankt voor de hulp!
Groeten,
Jeroen
Iemand ervaring met zo'n ding kopen én plaatsen? Zou 'm bij voorkeur willen aanschaffen incl plaatsing of die plaatsing uitbesteden aan een partij die dat vaker gedaan heeft. Daarom op zoek naar tips en ervaringen!
Zag iig wel dat je naast de gebruikelijke betonnen bakken (lastig te plaatsen/hijsen in een bestaande garage vrees ik) ook oplossingen hebt in kunststof en staal en aangezien het niet om professioneel of dagelijks gebruik gaat lijkt dat me ook prima.
Bijv:
kunststof: https://www.matthys.net/nl/Shop/105/smeerputten/1480/" onclick="window.open(this.href);return false;
staal: http://mahanederland.nl/lkw/product/pre ... n-werkput/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben benieuwd, alvast bedankt voor de hulp!
Groeten,
Jeroen
Laatst gewijzigd door Jeroen E21 op 17 aug 2015, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
Re: Smeerput tips?
nice, beide wel interessant
weet alleen van een gemetselde uitvoering, heel lang geleden
maar dan moet je oppassen voor bv grondwater en de diepte sowieso, helemaal destijds met tectyleren
mijn Pa was bv niet zo groot, dus als je wat langer was en ging tectyleren, dan moest je bv oppassen niet met je haar/hoofd de carros te raken, wat natuurlijk wel eens gebeurde, lol.
zo'n kunststof iets zal wel goedkoper zijn, owja let ook op de lengte, maak het bv niet te kort anders moet je telkens de wagen verrollen en zorg voor een goed sterke afdekking en val niet in de open put
bij ons destijds ook wel eens gebeurd, best lastig als de grond onder je voeten ineens bijna 2 meter lager ligt
benieuwd wat de kosten zijn van zoiets, die stalen lijkt wel op zoiets wat ze ook bij de rdw hebben, wel nice ook.
edit, zie nu ook wat prijzen.

weet alleen van een gemetselde uitvoering, heel lang geleden

maar dan moet je oppassen voor bv grondwater en de diepte sowieso, helemaal destijds met tectyleren

mijn Pa was bv niet zo groot, dus als je wat langer was en ging tectyleren, dan moest je bv oppassen niet met je haar/hoofd de carros te raken, wat natuurlijk wel eens gebeurde, lol.
zo'n kunststof iets zal wel goedkoper zijn, owja let ook op de lengte, maak het bv niet te kort anders moet je telkens de wagen verrollen en zorg voor een goed sterke afdekking en val niet in de open put

bij ons destijds ook wel eens gebeurd, best lastig als de grond onder je voeten ineens bijna 2 meter lager ligt

benieuwd wat de kosten zijn van zoiets, die stalen lijkt wel op zoiets wat ze ook bij de rdw hebben, wel nice ook.
edit, zie nu ook wat prijzen.
-
OnlineLuco
Beste Jeroen
Ik denk dat je daar pas wat zinnigs over kan zeggen als je daadwerkelijk weet hoe de evt garage eruit ziet en hoe die gebouwd is.
Is het bv een garage waarbij de vloer bestaat uit kanaalplaten ofeen broodjesvloer dan kan je daar niet zomaar een gat in zagen voor een smeerput.
Het is afhankelijk van heel veel variabelen die eerst duidelijk moeten zijn voordat je een keuze maakt voor put of brug.
Ik denk dat je daar pas wat zinnigs over kan zeggen als je daadwerkelijk weet hoe de evt garage eruit ziet en hoe die gebouwd is.
Is het bv een garage waarbij de vloer bestaat uit kanaalplaten ofeen broodjesvloer dan kan je daar niet zomaar een gat in zagen voor een smeerput.
Het is afhankelijk van heel veel variabelen die eerst duidelijk moeten zijn voordat je een keuze maakt voor put of brug.
-
Thanks gents! Ja metselen en zelfs in het werk gestort is dikke kans op gedonder as je zo diep gaat, altijd sijpelt het water wel ergens tussendoor.
Vloer is zeker iets om te bestuderen maar ook een broodjesvloer of kanaalplaatvloer kun je prima opvangen.
En inderdaad, een brug is zeker niet niet buiten beeld, maar ook dan wil je weten wat voor vloer je hebt ivm vloerbelasting. Maar daar kun je wellicht ook weer een mouw aan passen door de brug op grote stalen vloerplaten te plaatsen?
Vloer is zeker iets om te bestuderen maar ook een broodjesvloer of kanaalplaatvloer kun je prima opvangen.
En inderdaad, een brug is zeker niet niet buiten beeld, maar ook dan wil je weten wat voor vloer je hebt ivm vloerbelasting. Maar daar kun je wellicht ook weer een mouw aan passen door de brug op grote stalen vloerplaten te plaatsen?
- daNpy
Zou altijd voor een brug gaan.
Of zie je jezelf al 100x per week omhoog en omlaag lopen voor dat gereedschap of onderdeeltje wat nog op de werkbank ligt?
Of zie je jezelf al 100x per week omhoog en omlaag lopen voor dat gereedschap of onderdeeltje wat nog op de werkbank ligt?

- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Altijd beter dan 100x per week onder de auto op bokjes vandaan moeten kruipen.daNpy schreef:Zou altijd voor een brug gaan.

-
Als ik alles op een rijtje zet, lijkt een put ook niet eens goedkoper. Zoveel hoogte heb je niet nodig om met een krukje best comfortabel onder de auto te kunnen... toch maar een brug dan?!
-
OnlineLuco
Probleem is dat je wel de kolommen kwijt moet, of je moet een poetsbrug nemenJeroen E21 schreef:Als ik alles op een rijtje zet, lijkt een put ook niet eens goedkoper. Zoveel hoogte heb je niet nodig om met een krukje best comfortabel onder de auto te kunnen... toch maar een brug dan?!
of een verzinkte schaarbrug.
-
Re: Smeerput / brug tips?
Aangezien dat ding zeker geen overuren gaat maken (want dan moet ik dat ook haha) zat ik te denken aan een compacte en eenvoudige brug zoals onderstaande, dat moet wel passen. Moet alleen tzt kijken of je nog iets met de vloer moet qua verstevigen ofzo, dat ligt waarschijnlijk wel aan de vloerconstructie. Brug zou 900kg wegen en de gemiddelde auto die erop komt zo'n 1200kg.
http://www.tools.vocor.nl/index.php?ite ... 14&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tools.vocor.nl/index.php?ite ... 14&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
-
OnlineLuco
oppervlakte van de voeten delen door het gewicht en dan ff navragen wat de vloer kan hebben
meestal geen probleem hoor.
als er een auto kan staan kan er zeker een 4 koloms staan met auto
oppervlakte van het raakvlak van je banden is waarschijnlijk kleiner dan de oppervlakte van de vier kolomvoeten.
meestal geen probleem hoor.
als er een auto kan staan kan er zeker een 4 koloms staan met auto
oppervlakte van het raakvlak van je banden is waarschijnlijk kleiner dan de oppervlakte van de vier kolomvoeten.
- GTRene
ow, das helemaal niet duur, stuk goedkoper dan die voorbeelden van zo'n smeerput ook nogJeroen E21 schreef:Aangezien dat ding zeker geen overuren gaat maken (want dan moet ik dat ook haha) zat ik te denken aan een compacte en eenvoudige brug zoals onderstaande, dat moet wel passen. Moet alleen tzt kijken of je nog iets met de vloer moet qua verstevigen ofzo, dat ligt waarschijnlijk wel aan de vloerconstructie. Brug zou 900kg wegen en de gemiddelde auto die erop komt zo'n 1200kg.

deze bv basic 1.350,-eu, leuk prijsje.
http://www.tools.vocor.nl/index.php?act ... 70&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jan-Willem
Ik heb wel is in een smeerput gesleuteld maar vond het helemaal niks, was voor mij veelste laag en als je werk aan de ophanging moet doen moet je als nog de auto omhoog krijgen.
Als je de ruimte hebt zou ik voor een 2 kolommer gaan, dan heb je alles vrij van de grond en ken je overal makkelijk bij.
Zelf ben ik aan het breinstormen geweest wat ik wil als ik een garage naast mijn huis heb gebouwd.
De mooiste oplossing voor mij is een poets brug dan hangt ook alles vrij van de grond en kan ik er makkelijk met een karretje waar je op kan liggen onder rollen.
Wel wil ik hem verzonken hebben in de vloer zodat ik de auto strak langs de muur kan parkeren als ik er niet mee bezig ben.
Als je de ruimte hebt zou ik voor een 2 kolommer gaan, dan heb je alles vrij van de grond en ken je overal makkelijk bij.
Zelf ben ik aan het breinstormen geweest wat ik wil als ik een garage naast mijn huis heb gebouwd.
De mooiste oplossing voor mij is een poets brug dan hangt ook alles vrij van de grond en kan ik er makkelijk met een karretje waar je op kan liggen onder rollen.
Wel wil ik hem verzonken hebben in de vloer zodat ik de auto strak langs de muur kan parkeren als ik er niet mee bezig ben.