Binnenkort spectaculair online met de M2
Tom je hebt ook wel gelijk hoor. Die M135i was in alle opzichten uniek en een droom. In zoverre komt een 120d daar natuurlijk nooit bij in de buurt. De uitvoering en kleur en opties zoals ik hem heb samengesteld maken echter heel veel goed. Had de M135i ook het liefst in het rood (was helaas niet te bestellen) en sowieso wilde ik altijd al een rode auto hebben. Ook de automaat gaat met mijn kilometers echt pure verwennerij worden. En na 12 jaar eindelijk lederen bekleding voor een interieur leer fetisjist is toch wel iets om naar uit te kijken. Je moet ook weten dat ik altijd diesel liefhebber ben geweest. Dus ook dat speelt natuurlijk een grote (subjectieve) rol.
Maar even lekker doortrekken in zijn 2, 3 en 4 zit er niet meer bij. Die belachelijke constante duw in de rug. Vanaf 120 in zijn 5 gewoon vol knallen. Bij 180 in zijn 6 4000 toeren maken en dan pas echt in je element zitten. De trekkracht tussen 200-250. Het autobahn blazen. Auto's voorbij knallen als ze naar rechts zijn gegaan. Wat een auto was het ook. Dat is wat je noemt echt driving-fun. En dat voor €53.000 vanaf prijs. Bizar. Die 120d kost ook €53.000 (vol uitgerust). Knettergek moet je dan zijn om niet te kunnen wachten om die M135i in te leveren voor een 120d en dat ben ik dan gelukkig ook.
Maar aan de andere kant herinner ik mij de tijd nog heel goed dat de dikke Mercedessen en BMW's bovenin het gamma met V8 en +300pk 0-100 in rond 6,5 seconden aflegden. En dat haal ik nu met die 4-cilinder diesel ook. Het is dus echt geen stakker qua vermogen. Met 400nm heb je toch al bijna de 450nm van de M135i en dat merk je ook. Gevoelsmatig voelde de auto (direct uit de M135i komende) absoluut niet veel minder snel tot 160. Een waanzinnig verschil was het gevoelsmatig absoluut niet. En dat leek mij toch veel overtuigender dan cijfermatig borrelpraat geneuzel. In de praktijk betekent dit nog steeds dat je al het overige verkeer eruit rijdt bij stoplichten. Met speels gemak met die bak.
Misschien dat je de 120d dus een beetje onderschat ? Weet nog heel goed toen op Gummen.org en DF de 120d toch echt als dé verrassende rijdersauto werd neergezet. Zeker Robin en Dennis Cav kunnen dat beamen en dat was nog met 163pk. Maar 42 pagina's gaan we idd niet halen met de 120d en dat verdiende de M135i wel. Ik moet de discussie hier ook niet gaan omdraaien. De 120d wint het namelijk nooit en op geen enkel vlak behalve het verbruik van de M135i (en dat was ook mijn insteek natuurlijk). Laat dat duidelijk zijn. Maar zoals Romo het zo treffend formuleerde zo ervaar ik het ook écht:
De Koning is dood, lang leve de Koning !
Arthur: als de 320d een automaat had gehad en eco pro modus standaard uit stond bij het starten dan was het voor mij ook niet irritant geweest. Vermogen is absoluut meer dan genoeg ! Kan me goed voorstellen dat ze alleen cijfermatig geknepen zijn. Maar elke keer na paar kilometer realiseren wat een raar blok voordat je hem weer in comfort stand zet is gewoon irritant. Maar verder niets dan lof. Zoveel vermogen en dan gemiddeld 1:18,8 halen over 1300km met veel snelweg km 160-180km/h is gewoon insane. Je ziet wat een stappen de techniek heeft gemaakt. Des te leuker maakt dit voor mij als liefhebber straks die overstap.
Wimo: HK is aangepast en nu veel beter dus daarom heb ik het genomen. Heb zelf niet de PDC vóór genomen want is niet nodig. Inschatten voorkant nooit last mee gehad en die inparkeer functie zal nooit vrijwillig in mijn auto komen