Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Eric-328 » 01 mar 2015, 11:43

24 april op Zolder zal de eerste dag worden. Wel nog met de 2.5 motor, maar gaat ook al behoorlijk vooruit.
Dus als je zin en tijd hebt :D

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29396
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Luco » 01 mar 2015, 11:48

haha bedankt voor het aanbod, misschien kom ik kijken, maar zorg eerst maar dat je zelf eens lekker gaat rijden :thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door GTRene » 05 jun 2015, 18:47

thx for the link Eric, owja e36 323ti basis

BMW E36 M3 10,900 nm/degree
BMW E36 Touring - 10.900 Nm/degree
BMW E36 Sedans (non-M) - 10.000 Nm/degree

die zijn niet zo heel 'stijf' ook niet heel slap als een cabrio van de e36, maar toch.

denk trouwens dat een compact ook wel die 10.000 heeft, alhoewel de bank achter geen vast onderdeel is wat bij kan dragen aan extra stijfheid (al je daar dus plaatwerk hebt)

dan ist net lastig een 2000 en e36, dacht een early e46 :)
misschien dat als je kan aantonen dat het ongeveer hetzelfde is als de M3 e36 chassis (heb je ook in varianten) en dat jou vermogen niet meer dan die 20% komt (in jou geval max 385pk = 321 + 20%) dan zou het technisch zeker mogelijk moeten zijn...maja die datum en werken ze mee...
het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Eric-328 » 05 jun 2015, 20:56

Met de flex zal het wel goed zitten. Komt een kooi met diverse verstevigingen in :-)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door GTRene » 05 jun 2015, 21:31

dat scheelt al heel wat, helemaal als je het verschil bekijkt bv tussen een e46 met klapbank en een e46 zonder zo'n bank maar met plaatwerk er tussen, had niet verwacht dat het verschil zo groot was :D
jij hebt dan e36, maar zal daar ook schelen.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8787
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door MParallel » 06 jun 2015, 00:52

Als je toch je blok aanpakt, pak meteen die Vanos mee. Die seals zullen ook niet fris meer zijn. Pak zo'n Beisan kit en vervang de ventiel seals voor die van een E39 M5.

Je hebt enkele vanos, dus ook minder werk dan bij dubbele.

Haal ook meteen die filters van de ventielen, die gaan altijd stuk en verstoppen den de kanalen.

Gebruikersavatar
Wiebe GT
Berichten: 392
Lid geworden op: 16 sep 2008, 17:21

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Wiebe GT » 06 jun 2015, 11:00

Wordt een schitterende auto! Kan het je zeker aanbevelen een M3 Compact. :thumbup:
En het kan wel op kenteken hoor, kijk maar eens op rdw bij die van ons: TGPB79. :df:

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Eric-328 » 30 jul 2015, 09:46

Wiebe, dat is een 98'er, daar spelen deze eisen niet.

Het gedoe met de rdw heeft mij doen besluiten om geen m3 ombouw te doen. Heb geen zin in al dat gezever.
Baal hier wel van! Zeker na alle tijd en geld dat al in de auto gestoken is..

Vanavond ga ik de auto ophalen bij Bas Roos.

Volgende zaken gedaan;

-kooi
-intrax 1k2 onderstel gemonteerd en afgesteld
-beurt (vloeistoffen) en nieuwe apk
-m3 remmen gemonteerd
-stoelen en gordels gemonteerd
-wielranden aangepast
-tapeinden
-wat kleine werkzaamheden.

Had mijn zinnen gezet op een ///M ombouw en nu dat niet mogelijk is ga ik toch kijken voor een nieuw project.
De Compact gaat dan ook binnenkort de verkoop in. :hmmm:

De huidige speclist;

Unieke BMW E36 323TI Compact Limited Sport Edition uit 5/2000. De auto is vrijwel geheel opnieuw, met de beste onderdelen, opgebouwd in juli-2015. (Door Bas Roos Autosport).
De auto is klaar voor trackday of race, heeft echter nog geen race- of trackday km gereden. Met kenteken dus uitermate geschikt voor de Nurburgring. APK tot 27-7-2016.
Het betreft de zeldzame, TU euro-3 uitvoering die ten opzichte van een gewone 323ti de volgende aanpassingen heeft (af-fabriek);

-Inlaatnokkenas van de M52B28 (328i)
-Uitlaatspruitstuk van een USA-uitvoering
-228 mm vliegwiel icm koppeling uit E46
-Andere computer
-Luchtpomp uitlaatgassen

De opties / onderdelen;
Avus blauw metallic (BMW M3-kleur)
Airco (gelaten aangezien hij op kenteken staat)
Originele M3 tellernaalden en olietemperatuurmeter (met behoud van eigen tellers en electronica)
Zwarte nieren
Aluminium pedalen Set met voetsteun

Limited sport edition
Af-fabriek motorsport bodywork (bumpers, skirts, deurlijsten)
Witte knipperlichten
Origineel BMW M3 GT spoilerzwaard en corners voorzijde (nieuw)
Carbon kofferklepspoiler (nieuw)
Originele M5 kofferklep lip in kleur
Carbon dakraamspoiler (nieuw)
Lexaan zijruiten met sliders, lexaan achterruit ook aanwezig maar nog niet gemonteerd (nieuw) (originele zijruiten zijn aanwezig)
M3 zijlijsten en instaplijsten
Carbon motorkap (originele is aanwezig) (nieuw)
Aerocatch afsluitbare snelsluitingen (nieuw)
BBS 17 inch wielen met nieuwe toyo R888 banden
Rondell 17 inch wielen met Dunlop slicks
Intrax 1k2 onderstel met camberplates, afgesteld en gemonteerd door Bas Roos. Op maat gemaakt door Intrax. Meervoudig instelbaar. (nieuw)
Veerpootbrug achter
BMW M3 X-brace voor
Draagarmen voor met massieve fuseekogels (Meyle HD) (nieuw)
Originele M3 3.2 E36 draagarmrubbers (centrisch) (nieuw)
Subframe rubbers powerflex zwart (nieuw)
Stuurstangen compleet met kogels (nieuw)
Voor en achter stabilsator rubberlagers (BMW) en pendelsteunen (Meyle HD) (nieuw)
2 x 70 mm rvs Friedrich Motorsport einddemper
K&N 57i performance luchtfilter kit
Wiechers meest uitgebreide schroef / rolkooi met ingelaste steunplaten, kruis in deuren en c-stijl, dwarsstang in b- en c-stijl (nieuw)
Omp deepdish stuur (nieuw)
Sparco Corsa stoelen
Sabelt 6-punts gordels
Carbon deurpanelen, deuren leeggehaald (nieuw)
E36 M3 remsysteem voorzijde met stalen remleidingen en Pagid blauw (nieuw)
Ferodo ds2500 remblokken achter
Tapeinden voor en achter (nieuw)
Nieuwe thermostaat met aluminium behuizing
Nieuwe koplampglazen (Hella)
3,46 sper moet nog gemonteerd worden

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29396
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Luco » 30 jul 2015, 09:58

Ga eerst eens lekker rijden met dat ding man

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Eric-328 » 30 jul 2015, 10:06

Dat ga ik ook zeker doen. Heb hem 2 jaren en pas iets van 400 km gereden. Heeft eigenlijk alleen in opbouw gestaan. :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Bert ///M3 » 30 jul 2015, 15:34

Ik begrijp het ook ergens niet??

Als het nou wat gedoe is maar wel te doen is om er een kenteken op te krijgen. Dan is het nog steeds te doen toch? Die wegliggingseisen etc daar kom je wel doorheen.

Als je hem nu verkoopt heb je er nog steeds een hoop geld achteraan gegooid wat je nooit meer terug ziet. Koop je een nieuw project, nieuwe problemen moet er ook weer geld achteraan.

Waarom zou een S50 met gewoon kats er onder enz niet aan de emissieeisen voldoen? En als dat niet zo is. Schroef er een S54 in, met originele software desnoods iets bijgetuned en met achterste lambda's ook actief. Als een E46 M3 voldoet aan de emissie eisen dan moet dat met een Compact dus in principe ook gewoon te doen zijn.

Racen is uiteindelijk de snelste manier van kapitaal verbranden die er is, dan kan een dagje Lelystad er ook nog wel bij :)

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Eric-328 » 30 jul 2015, 16:07

Bert,

Wegligging is het probleem inderdaad niet. Probleem zit hem in de emissie en de geluidsmeting.
Voor het bepalen van de emissie is de euro-3 waarde van mijn huidig blok het uitgangspunt. Dat haal je nooit met een S50B30. Daarnaast is het ook een uitdaging om binnen de geluidsgrenzen te komen met gebruikt spul. Met heel veel gezeur lukt het wel, maar heb weinig zin en tijd om iedere keer naar Lelystad te rijden en tegen die bureaucratie op te boksen. Is geen geldkwestie. Ben al ruim 2 maanden met de rdw aan het stoeien en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Je krijgt nergens een eenduidig antwoord en al helemaal niks zwart op wit. S54 zal wat dat betreft wat makkelijker zijn.

Bouwkosten zijn ondertussen best stevig en je krijgt er nooit een bedrag voor dat in de buurt komt van de kosten, maar daar kan ik mee leven. Heb recent proefgereden in een product uit Zuffenhausen en heb groen licht van de mrs, :mrgreen: , dus mijn motivatie om de handschoen op te nemen tegen de rdw is ook wat minder. :wink:

mark323ti
Berichten: 1578
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door mark323ti » 30 jul 2015, 16:23

Nu al verkopen, dat lijkt me ook wat snel! Ga er eerst eens mee karren man! Kan je geen M3 motor inleggen zonder dat het kenteken helemaal aangepast moet worden? Waarom kan het niet zoals jij gepland had, wat zijn de problemen dan?

mark323ti
Berichten: 1578
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door mark323ti » 30 jul 2015, 16:26

Excuus, had bovenstaande bericht niet gelezen. Duidelijk verhaal. Heb je de X5 eigenlijk nog? Kan je daar nog iets over posten? Zit zelf ook een beetje te kijken naar een e53 benzine.

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Eric-328 » 30 jul 2015, 16:53

Heb naast de compact nog 3 bmw's dus wordt allemaal een beetje veel. De X5 ga ik ook verkopen. Wij rijden er vrijwel niet in en hebben nog een andere SUV. Is gewoon zonde. Als je een benzine wilt zou ik voor de 3.0 gaan. De 8 cylinders zijn in dagelijks gebruik (oh/verbruik) een stuk duurder. Pascal hier op het forum heeft redelijk wat verstand van de E53.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door daNpy » 30 jul 2015, 17:51

Waarom niet gewoon zonder kenteken trackdays rijden?
Ik weet dat een kenteken handig is, maar voor een trackday auto niet echt noodzakelijk. De track-M3 van Bert heeft ook geen kenteken meer :D
Of je rijdt er gewoon mee zoals hij nu is.

Fast car != fast driver :D

mark323ti
Berichten: 1578
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door mark323ti » 30 jul 2015, 22:16

911, boxster of cayman?

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Eric-328 » 31 jul 2015, 07:35

daNpy schreef:Waarom niet gewoon zonder kenteken trackdays rijden?
Ik weet dat een kenteken handig is, maar voor een trackday auto niet echt noodzakelijk. De track-M3 van Bert heeft ook geen kenteken meer :D
Of je rijdt er gewoon mee zoals hij nu is.

Fast car != fast driver :D
Wil hem ook voor de ring ;-)

@mark; Cayman S

Heb hem gisteren opgehaald maar moet zeggen, wat rijdt hij ongelooflijk strak op straat. Demping valt mij voor op straat erg mee. Heb 150 km met een grote smile gereden. Heb toch nog een kleine twijfel. Wat als ik er nog wat geld tegenaan gooi en een rotrex kompressor laat monteren... Samen met het korte dif maakt hij dan serieuze stappen..RDW is dan geen probleem.

Crappy foto, ongewassen en nog niet afgewerkt, maar voor het idee. Zodra hij af is zal ik betere plaatsen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Reind » 31 jul 2015, 11:02

Zo'n compressor monteren is uiteindelijk best duur maar de auto zal er daardoor ook wel in waarde stijgen. Misschien nog niet zo'n gek idee.

Even uit interesse. Hoeveel weegt de auto en met welke diff ratio rij je nu.

Heb je mijn M3 nog zien staan?

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Eric-328 » 31 jul 2015, 11:18

Reind schreef:Zo'n compressor monteren is uiteindelijk best duur maar de auto zal er daardoor ook wel in waarde stijgen. Misschien nog niet zo'n gek idee.

Even uit interesse. Hoeveel weegt de auto en met welke diff ratio rij je nu.

Heb je mijn M3 nog zien staan?
Ja, kompressor ben je 4-5 kwijt maar een m3 ombouw is duurder. Daarbij vind ik de waarde van de auto niet heel erg belangrijk. Ik wil een auto waar ik a) veel plezier aan beleef b) betrouwbaar is. Het geld dat je in zo'n project steekt ben je toch meteen voor het grootste gedeelte kwijt ;-)

Gewicht zal ergens rond de 1100 liggen, heb het uitlijnrapport nog niet bekeken. (was erg laat)
Heb nu nog het standaard 3,07 dif maar heb een 3,46 liggen.

heb jouw m3 zien staan. Indrukwekkend in het echt! Ook veel ruimte achter om hem nog flink te laten zakken indien je er een circuitauto van wilt maken. Soort smallbody gtr ;-)

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Tim » 31 jul 2015, 11:23

Grappig....ik zie de foto en weet gelijk waar je woont...ik rijd nog wel eens langs op weg naar de fietsenmaker bij jou in de wijk.

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2888
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Mark 320iS » 31 jul 2015, 11:31

Zag ze gisteren allebei staan bij Bas toen ik mijn M3 bracht voor een beurt en om preventief de lagerschaaltjes te doen.

Zag er netjes uit Erik, net als die van Reind by the way. Snap alleen niet dat je hem nu ineens weg wil doen. Een Cayman S is natuurlijk ook leuk, maar daar ga je geen trackdays mee doen (en als je dat wilt, ga je daar ook weer aan aanpassen). Ik zou gewoon eerst eens lekker gaan knallen met dit ding. Een compressor kan dan altijd nog, dat gaat je toch weer gedoe met afstellen ed. opleveren, dus ik zou eerst eens lekker rijden.

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Eric-328 » 31 jul 2015, 11:47

@ Tim, dan woon jij in de buurt?

@mark, heb nog even naar de jouwe staan kijken, kwam me al bekend voor ;-)
Cayman is niet voor trackdays maar wel af en toe naar de Ring.
Voor de afstelling heb ik een adres waar ik volle vertrouwen in heb. In de tussentijd ga ik ook zeker rijden met de auto. Volgend weekend naar de Ring.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Tim » 31 jul 2015, 13:23

Ik woon in regio Utrecht, maar mijn ouders wonen redelijk in de buurt. En voor een goede fietsenmaker rijd ik graag een paar km om.

Gebruikersavatar
Eric-328
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04

Re: Eric´s nieuwe racer - BMW 323ti

Bericht door Eric-328 » 31 jul 2015, 16:56

dat is een behoorlijk stuk voor een fietsenmaker ;-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eric Z, Mark 320iS, wjt, Zed240 en 5 gasten