Niet in elk land was Nissan zo coulant maar mensen die er een zaak van hebben gemaakt hebben keihard gewonnen. Het was aan Nissan om aan te tonen dat defect te wijten was aan aanpassing.frankie schreef:Formeel heb je waarschijnlijk wel gelijk maar bij VAG of BMW komt er meteen een uitroepteken in beeld als er aanpassingen in de ECU gedaan zijn. En die zeggen vervolgens: garantie vervalt. En dan moet je zelf maar aantonen dat een defect níet door de aanpassing van de ECU is gekomen. Succes daarmee Tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit een heel groot verschil.
Bij Nissan zijn ze blijkbaar wat coulanter daarin.
On-topic, gaaf ding die RS3.
Audi RS3 2015
- tomgtr
Re: Audi RS3 2015
- Hielke
Ongelofelijk hoe dicht die auto's bij elkaar zitten.romo schreef:Ter vergelijk;
- WJ
FWD FTW. haha
- GTRene
wat doet de 1M daar op die ronde, neem aan dat die daar ook al gereden heeft.
trouwens, misschien rijd die M3 sneller rond als je de hulpjes gewoon aan laat?
trouwens, misschien rijd die M3 sneller rond als je de hulpjes gewoon aan laat?
- Jules
- Auto: F31 320d|1100 Evo SP|848Evo
zag er net eentje rijden in Hengelo, klonk wel bruut 

-
Dat filmpje daar komt de rs3 niet goed uit en dat is logisch.
De rs3 zou ik alleen op een besneeuwd circuit willen rijden. Op een droog circuit altijd rwd met sper!
Fwd zou mijn keuze 2 zijn en 4wd 3e keus.
Ik heb ook subaru en evo s gehad. Dat zijn ook geen circuit ridders op een droge baan ook veel onderstuur.
Maar op glad wegdek heerlijke machines. En dat geld ook voor de RS3.
De rs3 zou ik alleen op een besneeuwd circuit willen rijden. Op een droog circuit altijd rwd met sper!
Fwd zou mijn keuze 2 zijn en 4wd 3e keus.
Ik heb ook subaru en evo s gehad. Dat zijn ook geen circuit ridders op een droge baan ook veel onderstuur.
Maar op glad wegdek heerlijke machines. En dat geld ook voor de RS3.
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Plus dat de RS3 als daily drive en autobahnbrenner erg geschikt is. Een type-r lijkt me daar minder geschikt. Toch blijft het knap hoe snel fwd auto's op tracks zijn.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Op korte baantjes zijn goede FWDs snel(en daar zijn d'r maar 'n handje vol van zoals de Civic) , op Hockenheim Short(wat ook al klein is, maar langer dan waar Sutcliffe op rijdt) zal 't iets zijn van: Civic R, 1:15, RS3 1:13,5 M3 1:13 of iets in die richting.
Maar mij maak je op 'n Assen of Zandvoort dag niet meteen superblij met 'n Civic R of iets in die richting En in de regen al helemaal niet.
Is dit wat? De jongedame heeft wel wat:)
Maar mij maak je op 'n Assen of Zandvoort dag niet meteen superblij met 'n Civic R of iets in die richting En in de regen al helemaal niet.
Is dit wat? De jongedame heeft wel wat:)
- 350 Z
Geef mij toch maar Vicky of Sabine die dit soort auto's test 

- RutgerK
Die Civic is wel kneiterhard geveerd! 

- Tristan
Is een Mickey Mouse baan waar idd de kleine lichte auto's in voordeel zijn. Zet ze alle 3 op een normaal (groot) circuit en denk dat het resultaat anders is.Hielke schreef:Ongelofelijk hoe dicht die auto's bij elkaar zitten.romo schreef:Ter vergelijk;
-
Exactly wat ik hierboven al zei:)Tristan schreef:Is een Mickey Mouse baan waar idd de kleine lichte auto's in voordeel zijn. Zet ze alle 3 op een normaal (groot) circuit en denk dat het resultaat anders is.Hielke schreef:Ongelofelijk hoe dicht die auto's bij elkaar zitten.romo schreef:Ter vergelijk;
En in de stromende regen van de laatste dagen is 't juist des te leuker met 'n van Achilles voorziene RS3 of 1M net even dat bochtje te uitaccellereren scheefjes. Dat doe je niet met 'n FWD, ook niet de allerbeste:)
- Hielke
Ik verwacht dat de Civic het op alle circuits goed zal doen. Ding loopt hard en genereert door de grote spoiler en vleugel een beste klap downforce. Hele hoge snelheden bereik je op een circuit niet. Ik zou niet weten op welke momenten die auto veel tijd gaat inleveren.
Qua hardheid lijkt ie veel op de Type-R die ergens in 2001 uitkwam. Ook een fantastisch apparaat voor het circuit. Remmen, schakelen, fantastisch. Maar een hardheid en wielgeometrie (onrust) van de voortrein waar je op de openbare weg maar heel weinig plezier aan beleefde.
Qua hardheid lijkt ie veel op de Type-R die ergens in 2001 uitkwam. Ook een fantastisch apparaat voor het circuit. Remmen, schakelen, fantastisch. Maar een hardheid en wielgeometrie (onrust) van de voortrein waar je op de openbare weg maar heel weinig plezier aan beleefde.
- frankie
Buiten dat, is die Civic natuurlijk ook niet om aan te gluren.. 

- Hielke
Nee, van z'n looks moet ie het niet hebben.frankie schreef:Buiten dat, is die Civic natuurlijk ook niet om aan te gluren..
- sitechris
De tijden op de Nurburgring van snelle FWD-ers spreken toch boekdelen. Al meerdere modellen onder de 8 minuten. Enneh....ze zijn natuurlijk ook wel ietsjes goedkoper
. Maarrehh...in de regen is een FWD kut. Krijg je echt het vermogen moeilijk kwijt.

- Hielke
Niet kwijt?
Moet je bij een hele schare RWD gasten mee aankomen. Die weten dan niet hoe snel ze de achterkant van hun auto's kwijt moeten raken.
Gewoon het gas wat minder ver intrappen Chris.
Moet je bij een hele schare RWD gasten mee aankomen. Die weten dan niet hoe snel ze de achterkant van hun auto's kwijt moeten raken.

Gewoon het gas wat minder ver intrappen Chris.
- Bert ///M3
FWD krijg je het vermogen juist wel kwijt doordat die meestal zwaarder zijn aan de voorkant.
Je verplaatst het gewicht wel naar achteren met accelereren maar er zit een maar aan. Als je volle polle geeft met een RWD welke ook nog eens vrij licht is achter en een sper heeft dan maak je een zwieper van hier tot Tokyo als je niet uit kijkt.
Bij de meeste FWD, als je de voorwielen spint, en je laat het gas iets los dan krijg je meteen weer meer wieldruk dus hij pakt hem ook meteen weer op.
Maar doordat een FWD vaak weer licht is aan de achterkant zijn die weer gevoeliger voor een midcorner zwieper of bij de entry.
Je verplaatst het gewicht wel naar achteren met accelereren maar er zit een maar aan. Als je volle polle geeft met een RWD welke ook nog eens vrij licht is achter en een sper heeft dan maak je een zwieper van hier tot Tokyo als je niet uit kijkt.
Bij de meeste FWD, als je de voorwielen spint, en je laat het gas iets los dan krijg je meteen weer meer wieldruk dus hij pakt hem ook meteen weer op.
Maar doordat een FWD vaak weer licht is aan de achterkant zijn die weer gevoeliger voor een midcorner zwieper of bij de entry.
-
Volgens mij heeft een Civic R 'proto' 7:50 gehaald en 'n Megane 275 , 7:54. dit beide door testrijders van de betreffende fabrieken, vandaar ook dat 't niet door Nordschleife laptime goeroes 'Sportauto' wordt vermeld.
Want dat zijn 'gewoon' testredacteuren Von Saurma en nu Christian Gebhard. Die zouden die karren moeten rijden, krijg je een normaler, minder vertekend beeld. Bovenstaande is marketing van de fabrieken en minder 'onafhankelijk' dan zo'n blad, voor wat 't waard is.
Wat Bert zegt zit wel wat in, maar ook in de racerij, sportwagens etc bouwt men geen kit achtige karretjes of dingen met een bak vermogen from scratch met fwd, dus er zal toch ergens een voordeel in rwd zitten. Deze was trouwens sarcastich bedoeld en niet zozeer 'n vraag. Ik weet wel hoe 't zit.
Verder zag ik dat de RS3 op Hockenheim in 'Sportauto' 7/15 een 1:14,5 doet. 1M doet 1:14,1(daarbij 't snelste van 't groepje vermogende 4persoons kleinwagen zijnde, nog steeds, totdat de M2 komt)
Want dat zijn 'gewoon' testredacteuren Von Saurma en nu Christian Gebhard. Die zouden die karren moeten rijden, krijg je een normaler, minder vertekend beeld. Bovenstaande is marketing van de fabrieken en minder 'onafhankelijk' dan zo'n blad, voor wat 't waard is.
Wat Bert zegt zit wel wat in, maar ook in de racerij, sportwagens etc bouwt men geen kit achtige karretjes of dingen met een bak vermogen from scratch met fwd, dus er zal toch ergens een voordeel in rwd zitten. Deze was trouwens sarcastich bedoeld en niet zozeer 'n vraag. Ik weet wel hoe 't zit.

Verder zag ik dat de RS3 op Hockenheim in 'Sportauto' 7/15 een 1:14,5 doet. 1M doet 1:14,1(daarbij 't snelste van 't groepje vermogende 4persoons kleinwagen zijnde, nog steeds, totdat de M2 komt)

- Bert ///M3
Dat voordeel van RWD is er ook wel maar niet in alle configuraties.
Er is natuurlijk een reden dat een Formule 1 auto RWD heeft.
Maar kijk ook even waarom de meeste high end merken met hoge vermogens een middenmotor constructie hanteren, om die druk op de achterwielen te houden.
De enige reden dat een M3 en een M5 wegkomen met 400-500 PK is omdat het tegenwoordig dikke baffers zijn. Als je die motor in een 1 serie van 1100 KG zou schroeven dan klapt de helft van de kopers binnen een week op een boom bij een regenbuitje.
Dat is ook een beetje waarom de PK wedloop een beetje gestopt is bij 500-600 PK in het powersedan segment. Tenzij je die wagens nog veel zwaarder maakt is het haast niet te doen om er nog veel meer vermogen bij te schroeven. Of ander voorbeeld. Als je bij een F1 race alle vleugels van de auto haalt dan haalt 90% van de rijders de finish niet.
Er is natuurlijk een reden dat een Formule 1 auto RWD heeft.
Maar kijk ook even waarom de meeste high end merken met hoge vermogens een middenmotor constructie hanteren, om die druk op de achterwielen te houden.
De enige reden dat een M3 en een M5 wegkomen met 400-500 PK is omdat het tegenwoordig dikke baffers zijn. Als je die motor in een 1 serie van 1100 KG zou schroeven dan klapt de helft van de kopers binnen een week op een boom bij een regenbuitje.
Dat is ook een beetje waarom de PK wedloop een beetje gestopt is bij 500-600 PK in het powersedan segment. Tenzij je die wagens nog veel zwaarder maakt is het haast niet te doen om er nog veel meer vermogen bij te schroeven. Of ander voorbeeld. Als je bij een F1 race alle vleugels van de auto haalt dan haalt 90% van de rijders de finish niet.
- sitechris
Het klopt dat de ubersedans inmiddels hun plafond wel bereikt hebben, maar in andere segmenten gaat het gewoon door. Kijk naar de hothatches. Daar schurken ze al tegen de 400 pk aan met de RS3, A45 AMG en Focus RS (350 pk). En dan komt de Golf R400 er ook nog bij. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor er hothatches met 500 pk op de markt zijn. Overigens wel gaaf dat zoveel vermogen zo toegankelijk is geworden.
- frankie
Maar die zijn allen 4wd.
- sitechris
Logisch. RWD is te duur om in deze klasse in te bouwen (de meeste auto's zijn FWD's als basis) en bij FWD zit je bij 300 - 320 pk wel aan de max wat de voorwielen kunnen verwerken.
-
Mooi verhaal Bert, tja 500pk in 'n 1M is wel te doen hoor.Maar ik snap je punt. En AWD wordt vaak zo veilig onderstuurd afgesteld.
Terwijl 't eigenlijk gaat om balans. En 'n korte wielbasis is ook recept voor agiliteit, maar ook voor pirouettes.
Dit is 30 jaar terug, maar de hottest hatch ever, naast dat ding in m'n avatar. 530pk op 'n gegeven moment en 910 kg. Pug Sport had er eentje met 'n grotere turbo en 550 pk, daar vlogen de headsets van de koppen van Kankkunen en codriver zei hij zelfj, wielspin in z'n 3 op droog asfalt. Appels met peren, maar ding is relatief neutraal onderstuurd met 'n vleugje overstuur op momenten afgesteld, en dit waren racegoden, en dat zijn rallygasten nog steeds, dit itt F1 rijders, wat jij al opperde met onbespoilerde F1 wagens:)
Terwijl 't eigenlijk gaat om balans. En 'n korte wielbasis is ook recept voor agiliteit, maar ook voor pirouettes.
Dit is 30 jaar terug, maar de hottest hatch ever, naast dat ding in m'n avatar. 530pk op 'n gegeven moment en 910 kg. Pug Sport had er eentje met 'n grotere turbo en 550 pk, daar vlogen de headsets van de koppen van Kankkunen en codriver zei hij zelfj, wielspin in z'n 3 op droog asfalt. Appels met peren, maar ding is relatief neutraal onderstuurd met 'n vleugje overstuur op momenten afgesteld, en dit waren racegoden, en dat zijn rallygasten nog steeds, dit itt F1 rijders, wat jij al opperde met onbespoilerde F1 wagens:)
-
Vanaf 3:15 in bovenstaande Pug video.