De up! van Tom
- Luco
Re: De up! van Tom
Alles past, als je het maar aanpast 

- martll
De liefde voor de Up gaat wel ver zeg. 

- Petrolhead Tom
Klopt. De afgelopen twee weken alweer 4.000 kilometer erbij opgezet. Gisteren weer een kleine 300 kilometer over Sicilie gereden en dan zit ik gewoon te genieten. Het motortje brult het uit, komt elke berg gewoon op en doet gewoon prima mee met de Italiaanse rijstijl 2.0, echt bijna niemand rijdt nog veel te hard. Het gaat altijd nog iets harder dan normaal maar op de autobaan rijdt bijna niemand harder dan 150.
- Joy
http://www.autoweek.nl/nieuws/33695/bra ... jgt-10-tsi" onclick="window.open(this.href);return false;
We zien de swap wel langs komen Tom.
In 2014 kreeg men ook in Brazilië de beschikking over de Volkswagen Up. De versie die in Sao Paulo geproduceerd wordt, week bij nader inzien stiekem best af van het model dat je in de Nederlandse showrooms tegenkomt. Zo is de stadsrakker zo'n 6 centimeter langer dan 'onze' Up, waardoor de brandstoftank kon groeien van 35 naar 55 liter. Het glazen gedeelte van de achterklep moet -ie ontberen en ook de achterportieren zijn net even anders. Zo mist de driedeursversie de oplopende raamlijn en zijn de achterportieren van de vijfdeursversie voorzien van slingerramen in plaats van de opzijklappende exemplaren.
Tot zover de herhaling. Deze week heeft Volkswagen do Brasil - de Braziliaanse tak van Volkswagen - namelijk een aangescherpte Up gepresenteerd. Als eerste valt op dat de achterzijde nu ook van het glaswerk is voorzien, maar er is meer aan de hand. Zo krijgen de Braziliaanse Up-kopers namelijk een splinternieuwe 1.0 TSI onder de kap. De driecilinder turbomotor heeft niets te maken met de nagenoeg gelijknamige versie in de Golf. De nieuwe, 92 kg wegende driepitter lust - uiteraard - zowel ethanol als benzine en is dan respectievelijk 105 of 101 pk sterk. Het blok is uit de EA211-familie, waar ook de hier bekende 60 en 75 pk sterke versies toebehoren.
Een sprintje naar de 100 km/h weet de Up nu in 9,1 seconden (op ethanol) of in 9,3 seconden (benzine) af te leggen. Z'n topsnelheid ligt nu op 184 of 182 km/h. Vanwege het iets hogere gewicht zijn de remmen aangescherpt, het iets hogere gewicht zijn de remmen aangescherpt. We eindigen met nog een leuk weetje. De TSI-versies zijn liefst 4 centimeter langer dan de bekende 1.0-versies. De extra centimeters komen ten goede aan de motorruimte.
We zien de swap wel langs komen Tom.

- Petrolhead Tom
Eerst eens uitzoeken wat precies de verschillen zijn. Als het niet meer is dan een spruitstuk en een turbo en een aangepaste carterpan dan kan ik mogelijk nog makkelijker de onderdelen los gaan zoeken.
- MartijnGizmo
Ik vrees het ergste...
De TSI-versies zijn liefst 4 centimeter langer dan de bekende 1.0-versies. De extra centimeters komen ten goede aan de motorruimte.
- Petrolhead Tom
Het gekke is, als je achter de motor van de up! kijkt dan zit daar nog best een zee aan ruimte. In theorie zou het ook niet al te moeilijk moeten zijn om de turbo aan het blok te krijgen omdat het spruitstuk in de cilinderkop zit. Het zal er mogelijk niet helemaal oem uitzien maar volgens mij is het wel mogelijk.
- MartijnGizmo
Deze Deense tuner heeft een kit (met T25) en 105pk: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 838&type=1" onclick="window.open(this.href);return false;
- JP
Wat weegt de Up! nou, 890kg, ?
Achterbank eruit, rolkooi en die 2 recaros die hier op DF stonden erin
kom je misschien op 1pk / 10kg. Schroef je er een turbo op..>....1pk / 8 kg ?
Of een VTEC erin.....past ook in een classic Mini......
Achterbank eruit, rolkooi en die 2 recaros die hier op DF stonden erin

Of een VTEC erin.....past ook in een classic Mini......

- Petrolhead Tom
Thanks for sharing! Die kende ik nog niet!MartijnGizmo schreef:Deze Deense tuner heeft een kit (met T25) en 105pk: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 838&type=1" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Is deze foto toevallig in Hengelo bij het station gemaakt? Ik had het er laatst over met een collega dat je van een up een erg leuk karretje kan maken met deze als voorbeeld (we fietsen er langs van/naar werk). Hij vond een up maar een veredelde peugeot 107.
- Petrolhead Tom
Klopt. Daar werkte ik tot voor kort. 

- Petrolhead Tom
Ik zie dat ik nog vergeten ben een update te vermelden. Omdat een 3 cilinder natuurlijk een halve zes in lijn is wil ik daar graag naar luisteren.
Eindelijk een filter gevonden dat gewoon pasklaar is.
Untitled by Tom westendorp, on Flickr
Montage schaamteloze copy paste:
Toch nog niet helemaal tevreden dus terug naar de tekentafel. Insert some aluminium en een siliconen bocht en het ziet er al heel anders uit. Belangrijker nog was dat de inlaattemperatuur fors is gedaald ten opzichte van hoe het eerst was.
https://flic.kr/p/uEpRd4 by Tom westendorp, on Flickr
https://flic.kr/p/vjFen3 by Tom westendorp, on Flickr[/quote]
Eindelijk een filter gevonden dat gewoon pasklaar is.

Montage schaamteloze copy paste:
Klein filmpje, geheugenkaart vol.Petrolhead Tom schreef:Nou voor het eerst dat er voor het monteren van een onderdeel 5 minuten staat en ik het ruim binnen de tijd gered heb! :dance: :dance: :dance:
Het monteren stelt echt helemaal niets voor!![]()
Ramair cai vw up by Tom westendorp, on Flickr
Ramair cai vw up by Tom westendorp, on Flickr
Zometeen onderweg naar het werk eens even testen. :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:

Toch nog niet helemaal tevreden dus terug naar de tekentafel. Insert some aluminium en een siliconen bocht en het ziet er al heel anders uit. Belangrijker nog was dat de inlaattemperatuur fors is gedaald ten opzichte van hoe het eerst was.

- RutgerK
Nooit verder gekomen dan de tekentafel volgens mij.Petrolhead Tom schreef:Thanks for sharing! Die kende ik nog niet!MartijnGizmo schreef:Deze Deense tuner heeft een kit (met T25) en 105pk: https://www.facebook.com/media/set/?set ... 838&type=1" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Als je dat geluid zo hoort heeft het wel iets weg van het airbox geluid van de M3 CSL.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Cool ding, ga ik even naar kijken, vind ik leuker dan een Kia 

- 964aircooled
- Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station
Ja als je ene oor dicht zit dan klinkt het als een halve m3 csl met airbox535d schreef:Als je dat geluid zo hoort heeft het wel iets weg van het airbox geluid van de M3 CSL.

- Petrolhead Tom
Mocht je een weekje willen ruilen met de Porsche of de BMW dan is dat geen probleem hoor.romo schreef:Cool ding, ga ik even naar kijken, vind ik leuker dan een Kia

- Petrolhead Tom
Vorige week vrijdag in 16 uur heel Italie doorgereden. 1600 kilometer in 16 uur. Top auto!

- Petrolhead Tom
Gisteren was het zover! De uitlaat mocht er onder. Ik heb gekozen voor een cherrybomb en de uitlaat is dusdanig gemonteerd dat ik met 1 kleine handeling terugkan naar stock.
Foto's!
De demper:
IMG_0073 by Tom westendorp, on Flickr
Oude demper eraf:
IMG_0075 by Tom westendorp, on Flickr
Proefpassen:
IMG_0076 by Tom westendorp, on Flickr
Lang niet gek:
IMG_0077 by Tom westendorp, on Flickr
Klaar om het ophangpunt te lassen:
IMG_0079 by Tom westendorp, on Flickr
Bakken en braden:
IMG_0082 by Tom westendorp, on Flickr
Het uiteindelijke product:
IMG_0085 by Tom westendorp, on Flickr
Afwerken maar:
IMG_0089 by Tom westendorp, on Flickr
Klaar!
IMG_0091 by Tom westendorp, on Flickr
Het geluid is niet veel veranderd omdat ik niets heb gedaan met de middendemper. Misschien wordt het dempertje nog wat luider de komende dagen. We wachten af.
Foto's!
De demper:

Oude demper eraf:

Proefpassen:

Lang niet gek:

Klaar om het ophangpunt te lassen:

Bakken en braden:

Het uiteindelijke product:

Afwerken maar:

Klaar!

Het geluid is niet veel veranderd omdat ik niets heb gedaan met de middendemper. Misschien wordt het dempertje nog wat luider de komende dagen. We wachten af.
- 328Ti
NIce job. Pas op om alles (middendemper) vol te hangen met Cherrybomb. Dat wil nog wel eens zeer blikkerig en ongewenst klinken.
Ik ben benieuwd wat het wordt.
Ik ben benieuwd wat het wordt.
- Petrolhead Tom
Dat ga ik ook niet doen. Het is een daily. Dit is meer in plaats van een sierstuk.
- RVV
Heej Tom helemaal gemist! Gefeliciteerd met de Up! Net even wat leuker smoelend dan de Mii waar ik overigens probleemloos 64000 km mee heb gereden tot nu toe.
- Petrolhead Tom
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Voor de up! is de tijd gekomen om te gaan.