De up! van Tom

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Petrolhead Tom

De up! van Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 21 jul 2015, 11:58

Ook ik rijd al een tijdje rond in het DF lievelingetje. Mijn liefde voor de up! heb ik eigenlijk nooit onder stoelen of banken gestoken maar het is wel heel iets anders dan het meeste dat ik hiervoor gereden heb. Hoe komt dat nou?

In 2012 kwam eigenlijk mijn eerste echte kennismaking met VW. De up! werd onthuld en ik ben eigenlijk uit een geintje het http://www.vwupforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; gestart en heb later ook de url van http://www.vwupforum.com" onclick="window.open(this.href);return false; weten te registreren. Vanaf het allereerste moment vond ik de up! een leuke auto om te zien maar in eerste instantie vond ik ze vrij duur, en waren ze op dat moment voor mij ook nog ver boven budget.

Nadat ik vorig jaar thuis zat en daardoor de mogelijkheid had om op pad te gaan met een kale leen up! van Vagtechniek naar de Noordkaap wist ik zeker dat ik een keer zelf een up! als daily moest hebben. Wat een verschil met de Aygo die ik destijds reed. Gewoon een volwassen weggedrag, lekker stil en voldoende koppel om de gang er in te houden. Link naar dat tripje vind je overigens hier: http://www.vagling.nl/viewtopic.php?f=6 ... 6540b9487b" onclick="window.open(this.href);return false;

In de tussentijd heb ik, zoals de meesten van jullie weten, de nodige leuke auto’s gereden zoals een Panda 100hp, een MX5 een Honda S2000 en een Smart Brabus Forfour. Die laatste heb ik ingeruild op een Volkswagen up! van 2013 met toen een bijna maagdelijke kilometerstrand van 13.500.

De up! is een Cheer-up! en beschikt af fabriek over bijna alles dat een mens zich kan wensen. Zo heb ik de beschikking over cruise-control, Maps&More, airco, radio, een schuifdak, 5 deuren, mistlampen en een uitgebreide boordcomputer.

Daarnaast heb ik al het nodige aan mijn auto gedaan, de oplettende kijker had al gezien dat de up! vrij hoog staat. Dat komt omdat het een Duitse import auto is en geen Bluemotion. Het leek wel een Cross-up! in het begin. Helemaal na het monteren van 16 inch Autec Wizard velgen. Gelukkig heeft een bezoek aan Vagtechniek in Nuenen daar verandering in gebracht door de montage van een ST schroefset en, voor het leuke sturen, een setje Audi TT draagarm rubbers.

Nu filmpjes en foto's uit eerdere updates van het vwupforum.com!

Topsnelheid testen. :mrgreen:

En een paar foto's gemaakt op de oprit omdat ik dat onderweg vergeten was. :lol:

AfbeeldingArmsteun by Petrolhead Tom, on Flickr

AfbeeldingArmsteun by Petrolhead Tom, on Flickr

AfbeeldingArmsteun by Petrolhead Tom, on Flickr[/quote]

Sleepoog gemonteerd. :D

AfbeeldingUntitled by Petrolhead Tom, on Flickr

Van:

Naar:

Nou ik ben weer thuis! Wat een middag! Vagtechniek zijn toch wel een stel klasbakken bij elkaar! Wat een geolied collectief. Schitterend om te zien, het plezier, de lol en de sfeer die er hangt! :D Genieten!

Ik doe op zo'n middag dus helemaal niks hé, beetje kijken hoe de rest zijn ding doet. :mrgreen: Op een bepaald punt heb ik de luchtslang van de bumper af gehouden. Wat een prachtig aandeel in het geheel. :lol:

Aangezien plaatjes meer zeggen dan duizend woorden.

Voor:

AfbeeldingUp lowered by Petrolhead Tom, on Flickr

Papierwerk!

Tijdens:

Originele rubbers eruit geperst:

Draagarm met TT rubber:

Na:

Laatst gewijzigd door Petrolhead Tom op 21 jul 2015, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Re: de up! van Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 21 jul 2015, 12:10

Ik hoor de meeste al denken. Lekker spectaculair nog zo'n up! op het forum.

Toch is het een prima autootje. Wij zijn er zonder een centje pijn afgelopen week mee naar Sicilie gereden. Wat een feest! Uiteraard niet de route voor watjes en bij Napels op de boot maar gewoon keurig doorsturen naar Villa San Giovanni. :df:

Filmpjes zeggen meer dan 1000 woorden:

We hebben tevens geprobeerd om de Targa Florio te rijden. Het resultaat daarvan vind je hier.

Deel 1.

Deel 2.

Mocht iemand de bijbehorende verslagen willen lezen dan kun je die hier vinden:

http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f ... &start=460

328Ti

Re: De up! van Tom

Bericht door 328Ti » 21 jul 2015, 13:55

Leuke update Tom.

Ik heb eventjes een VW Lupo gehad en dat reed met verlaging voor geen meter. Wel gedurfd een ST set onder een UP!. Blijft AL-KO kwaliteit (altijd goed, wel ferme demping bij e36). Ben benieuwd naar de rij-ervaring op snelweg, binnendoor en kinderkopjes.

Ik ben geneigd ook een " truddeschudder" als daily te nemen en de compact als DF zomer auto. Tot slot: wat doet zo,n UP! met regelmatige zware voet qua verbruik, hoe zit het met de audiovoorziening en hoe zit het met de stoelen (oa zijdelingse steun) na een zit r.i Italy.

Wellicht weet je me te overtuigen :tooth: ,

Reind

Bericht door Reind » 21 jul 2015, 14:09

Ik heb een collega mijn Seat ST geleend voor zijn vakantie. Rij dus ook 2 weken UP! Ik kan er wel aan wennen maar ze zijn wel veeeeeel te traag. En nu ik hem wat meer aan de tand kan voelen vind ik ook dat hij teveel onderstuur heeft. Dit ondanks goede Michelins en een korte wielbasis.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 21 jul 2015, 14:09

328Ti schreef:Leuke update Tom.

Ik heb eventjes een VW Lupo gehad en dat reed met verlaging voor geen meter. Wel gedurfd een ST set onder een UP!. Blijft AL-KO kwaliteit (altijd goed, wel ferme demping bij e36). Ben benieuwd naar de rij-ervaring op snelweg, binnendoor en kinderkopjes.

Ik ben geneigd ook een " truddeschudder" als daily te nemen en de compact als DF zomer auto. Tot slot: wat doet zo,n UP! met regelmatige zware voet qua verbruik, hoe zit het met de audiovoorziening en hoe zit het met de stoelen (oa zijdelingse steun) na een zit r.i Italy.

De stoelen zijn voor deze klasse gewoon erg goed. Zijdelingse steun hoef je niet te verwachten maar ik stap gewoon fris uit na 1200+ kilometers op een dag. De demping is wat steviger maar niet te gek. Groter dan 16 inch zal ik zelf niet monteren dan worden de banden wel erg plat. Met een loden voet zoals de mijne is 1 op 14.5 echt makkelijk te doen als je rustig aan doet dan is 1 op 18 gewoon goed haalbaar. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik een 75pk heb. Die heeft een iets kortere bak en dat merk je in het verbruik. Met de 60pk waarmee ik naar de Noordkaap ben gereden reed ik moeiteloos 1 op 20.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 21 jul 2015, 14:34

Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 jul 2015, 15:06

je hebt een 60 en 75pk versie zijn dezelfde blokjes

je ziet ook bij de 60PK dat de vermogenslijn ineens vlak wordt die 15pk voel je ook alleen bovenin en met een chipje maak je van 60pk up (of MII of citigo) een 75pk

Afbeelding

verder wel helemaal eens met Tom zijn verhaal, het blijft natuurlijk een klein autootje maar rijdt ontzettend volwassen en zeker de best zittende, meest degelijk aanvoelende en best rijdende auto in het A segment op dit moment.

al zou ik voor de Mii kiezen die vind ik leuker gelijnd en met een "echte" achterklep ipv alleen glas
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 21 jul 2015, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 21 jul 2015, 15:36

Het valt me trouwens op dat je vooral up!'s ziet rijden, gevolgd door wat Mii's en echt heel zelden een Citigo. Zal ook wat met merkbeleving/doelgroep te maken hebben, maar het is toch vooral de up! die je ziet.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 jul 2015, 15:43

zal idd wel merkbeleving zijn.

Up! vanaf 11750
Mii vanaf 10850
Citigo vanaf 10650

verschil tussen seat en skoda is verwaarloosbaar en dan is gemiddeld de merkbeleving van seat beter dan skoda denk ik.

daarbij vind ik zelf de skoda versie ook een beetje een lullige bejaarden versie

verschil tussen de VW en de Seat is nog wel flink op zo'n bedrag maar blijkbaar toch voor de meeste mensen overbrugbaar om dan wel in een VW te rijden...

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 21 jul 2015, 15:46

Leuk ding Tom!
Martijn_bmw schreef:zal idd wel merkbeleving zijn.

Up! vanaf 11750
Mii vanaf 10850
Citigo vanaf 10650

verschil tussen seat en skoda is verwaarloosbaar en dan is gemiddeld de merkbeleving van seat beter dan skoda denk ik.

daarbij vind ik zelf de skoda versie ook een beetje een lullige bejaarden versie

verschil tussen de VW en de Seat is nog wel flink op zo'n bedrag maar blijkbaar toch voor de meeste mensen overbrugbaar om dan wel in een VW te rijden...
Ik heb op de AutoRAI in alle drie gezeten en ik kreeg bij de Mii het fijnste gevoel, hoewel de UP! duidelijk wat "luxer" eruit zag/aanvoelde.

De UP! is gewoon wat beter in de markt gezet denk ik.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 21 jul 2015, 16:43

ja ik vind persoonlijk dus ook de Mii het leukste door het echte achterklepje doet het meest volwassen aan vind ik en verder geld voor alle 3 wat ik al eerder schreef.

top karretje in het A segment en zou ook zeker mijn keuze zijn als ik een A segment auto nu zou kopen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 21 jul 2015, 18:19

60 pk naar 75 pk kan ook bij Vagtechniek voor een hele klap minder dan JD. Bij de 75pk versie af fabriek heb je een iets kortere bak en hoewel het dan nog steeds geen strepentrekker is maakt dat wel dat hij net wat levendiger is en net iets meer weet te maken van zijn bescheiden vermogen. Ik ben er echt dol op.

Waarschijnlijk kan ik dit topic binnekort aanvullen met wat BMW heerlijkheid, zoals het er nu naar uitziet mogelijk een e90 325i touring gekocht. :tooth:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 21 jul 2015, 20:13

Tijd voor een nieuwe forumnaam.

Petrolsave Tom :tooth:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 jul 2015, 21:20

De hamvraag is natuurlijk waar je de Brabus hebt achter gelaten :) niettemin vermaak je je prima met de Up zo te zien :thumbup:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 21 jul 2015, 21:37

Niels schreef:De hamvraag is natuurlijk waar je de Brabus hebt achter gelaten :) niettemin vermaak je je prima met de Up zo te zien :thumbup:
Gewoon ingeruild in de kleine metropolis die Surhuisterveen heet, komt de up! trouwens ook vandaan. :tooth:

Ik vind het gewoon een heel prettig karretje. Inmiddels klinkt hij ook bijna zoals het hoort. Geheel in stijl met al mijn vorige auto's heb ik er een openluchtfilter op gezet en ben ik me nu aan het beraden om iets met de uitlaat te gaan doen. Aftermarket is er niets beschikbaar dus zal ik zelf iets moeten fabriceren. Dat is nog een work in progress.

Luco

Bericht door Luco » 21 jul 2015, 21:47

Petrolhead Tom schreef:60 pk naar 75 pk kan ook bij Vagtechniek voor een hele klap minder dan JD.

Jezus, nu weer een up, het gaat hier steeds meer lijken op een a segment forum. :lol:
Wat betreft je bovenstaande opmerking.
In mijn beleving is het prijsverschil tussen deze twee de meerprijs bij JD meer dan waard.

Joy

Bericht door Joy » 21 jul 2015, 21:54

JD herschrijft de volledige motorsoftware. Vagtechniek upload alleen de standaard 75 pk software.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 21 jul 2015, 22:18

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij doet maar op de rollenbank halen ze dezelfde vermogens en mocht JD al een pk of 2 gaan vinden dan ga je dat toch niet merken. Het wordt toch nooit een snelle auto.

Macboy

Bericht door Macboy » 21 jul 2015, 23:08

328Ti schreef:Tot slot: wat doet zo,n UP! met regelmatige zware voet qua verbruik, hoe zit het met de audiovoorziening en hoe zit het met de stoelen (oa zijdelingse steun) na een zit r.i Italy.

Vriend van me heeft zon ding gehaald met af fabriek subwoofer optie niet normaal wat een bas :)

JP

Bericht door JP » 22 jul 2015, 10:19

Komt er nog een Akrapovic onder ?

WJ

Bericht door WJ » 22 jul 2015, 10:47

Staat er leuk bij zo! Ik ben heel benieuwd of VW die nieuwe 3cilinder tsi er nog in gaat proppen.

Tom

Bericht door Tom » 22 jul 2015, 12:15

Waarom leg je er niet gewoon een V8 in zoals deze Lupo?

Afbeelding

Motoren staan er genoeg te koop:

http://www.ebay.nl/itm/Audi-A8-A6-4-2-V ... 2ee3f3621e" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.nl/itm/Audi-A6-4B-99-01 ... 1c4164bb66" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.nl/itm/V8-4-2-AKG-220KW ... 1c10a1b053" onclick="window.open(this.href);return false;

En een widebody kit

Afbeelding

Knot

Bericht door Knot » 22 jul 2015, 12:30

Grappig, na de 5000 gaat ie ineens lopen als een 75pk.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jul 2015, 12:48

@Tom V8 :lol: gaaf, ook die met die kit :mrgreen:

wel een leuke Up qua combo zo die er nu bij staat, al zou ik persoonlijk liever de Polo willen, wat mooier zo van achter e.d. net iets meer body/auto, die WRC (echte) brede zijn helemaal leuk :D
Laatst gewijzigd door GTRene op 22 jul 2015, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 22 jul 2015, 12:50

Een lupo heeft nog wel wat ruimte voorin. De up! helemaal niet. De motorruimte is gebouwd voor de 1 liter 3 cilinder. Zelfs een 1,2 tsi past niet. Mogelijk dat de nieuwe 1.0 tsi wel gaat passen. Dat zou ik wel een interessante swap vinden.

Plaats reactie