info mbt V8 en handbak
- EricYellow
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Meerlo
info mbt V8 en handbak
Aangezien ik een beetje aan het brainstormen ben over een nieuw projektje zoek ik wat info.
Wie kan met vertellen wat er allemaal mogelijk is (of plug&play is) qua V8 en een handgeschakelde versnellingsbak?
Een V8 lijkt me leuk in een licht auto'tje en een automaat er dan achter hangen neemt een groot deel van het sportieve gevoel weg, vandaar de zoektocht naar een combi van V8 met een 5 of 6 bak erachter.
Een 540i heeft qua vermogen genoeg, alleen zijn die niet te vinden (als onderdelen auto) met een 6 bak.
Voor de rest kom ik niet veel verder dan wat amerikaanse LS blokken met een T56 bak, alleen zie die maar eens te vinden in Nederland voor minder dan een godsvermogen....
Wie kan met vertellen wat er allemaal mogelijk is (of plug&play is) qua V8 en een handgeschakelde versnellingsbak?
Een V8 lijkt me leuk in een licht auto'tje en een automaat er dan achter hangen neemt een groot deel van het sportieve gevoel weg, vandaar de zoektocht naar een combi van V8 met een 5 of 6 bak erachter.
Een 540i heeft qua vermogen genoeg, alleen zijn die niet te vinden (als onderdelen auto) met een 6 bak.
Voor de rest kom ik niet veel verder dan wat amerikaanse LS blokken met een T56 bak, alleen zie die maar eens te vinden in Nederland voor minder dan een godsvermogen....
-
OnlineRJK
- Berichten: 3647
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: info mbt V8 en handbak
Leuke vraag, ben hier zelf ook wel eens mee bezig / naar aan het kijken.
========
- Chevrolet V8 (liefst LSx) motor kost nog wel wat maar is te overzien. Lekker veel vermogen uit te halen ook. T56 bak kost veel en de andere handbakken die er zo achter passen zijn volgens mij vooroorlogse techniek?
Gezien er redelijk wat BMW 3.0 diesels met handbak zijn geleverd en die bakken flink koppel kunnen hebben is dit misschien wel een mooie optie: http://www.abc-clutch.com/products/lsx- ... dapter-kit" onclick="window.open(this.href);return false; maar zal wel wat kosten ook.
========
- Ford V8, er zijn nogal wat Mustangs met handbak in EU. Dit zijn meestal de 4.6 "modular" OHC motoren, enkelen de meer old-skool 5.0 (302). Beide komt as-is niet zoveel vermogen uit, geen idee of er nog wat van te maken is.
========
- BMW V8 (M60/M62), motoren zijn niet duur. 6-bakken wel, en zelfs voor een 5-bak (van E34 530i?) wordt meestal aardig geld gevraagd.
========
- Rover V8, volgens mij ook ouwe meuk die handbakken die daar 1op1 achter passen?
========
- Audi V8, motoren redelijk betaalbaar en handbakken zat dacht ik? Maar niet RWD uiteraard.
========
- Jaguar V8 (4.0 of liever 4.2) zijn niet te vinden met handbak maar hier schijnt de bak van de V6 diesel achter te passen.
========
- Toyota V8 1UZ-FE / 2UZ-FE. Deze kan ongebouwd worden naar handbak met W58 5-bak van een Supra MK3.
Gr. Reinier
========
- Chevrolet V8 (liefst LSx) motor kost nog wel wat maar is te overzien. Lekker veel vermogen uit te halen ook. T56 bak kost veel en de andere handbakken die er zo achter passen zijn volgens mij vooroorlogse techniek?
Gezien er redelijk wat BMW 3.0 diesels met handbak zijn geleverd en die bakken flink koppel kunnen hebben is dit misschien wel een mooie optie: http://www.abc-clutch.com/products/lsx- ... dapter-kit" onclick="window.open(this.href);return false; maar zal wel wat kosten ook.
========
- Ford V8, er zijn nogal wat Mustangs met handbak in EU. Dit zijn meestal de 4.6 "modular" OHC motoren, enkelen de meer old-skool 5.0 (302). Beide komt as-is niet zoveel vermogen uit, geen idee of er nog wat van te maken is.
========
- BMW V8 (M60/M62), motoren zijn niet duur. 6-bakken wel, en zelfs voor een 5-bak (van E34 530i?) wordt meestal aardig geld gevraagd.
========
- Rover V8, volgens mij ook ouwe meuk die handbakken die daar 1op1 achter passen?
========
- Audi V8, motoren redelijk betaalbaar en handbakken zat dacht ik? Maar niet RWD uiteraard.
========
- Jaguar V8 (4.0 of liever 4.2) zijn niet te vinden met handbak maar hier schijnt de bak van de V6 diesel achter te passen.
========
- Toyota V8 1UZ-FE / 2UZ-FE. Deze kan ongebouwd worden naar handbak met W58 5-bak van een Supra MK3.
Gr. Reinier
Laatst gewijzigd door RJK op 09 jul 2015, 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.
- EvdP
- Berichten: 6746
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: info mbt V8 en handbak
Volgens mij is de 5 bak van de M60/62 niet heel duur (niet gewild). Iedereen wil een 6 bak wat de vraagprijs aardig opdrijft.
Edit:
http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s ... 1-223-1386" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit:
http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s ... 1-223-1386" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door EvdP op 08 jul 2015, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- EvdP
- Berichten: 6746
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
- Rogerb
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: Bmw Z3 Coupe
Re: info mbt V8 en handbak
Staat op marktplaats een groene E34 530i V8 met handbak in den haag, misschien dat iets?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: info mbt V8 en handbak
kan je niet zo'n 540i/740i/840ci motor koppelen aan een 6-bak uit een andere BMW versie?
of zit zo'n 6-bak alleen in genoemde versies?
of zitten in de meesten alleen 5-bakken?
achter de Z3M zit ook een 5-bak, maar heb wel eens gelezen dat ze daar een 6-bak achter kregen, weet niet meer of het direct fit was....maar anders kan je bv ook een 5-bak van de Z3M erachter zetten?
deze auto's hebben allemaal zo'n 5-bak wat ook achter een Z3M zit (schijnbaar)
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/23007503993/" onclick="window.open(this.href);return false;
of zit zo'n 6-bak alleen in genoemde versies?
of zitten in de meesten alleen 5-bakken?
achter de Z3M zit ook een 5-bak, maar heb wel eens gelezen dat ze daar een 6-bak achter kregen, weet niet meer of het direct fit was....maar anders kan je bv ook een 5-bak van de Z3M erachter zetten?
deze auto's hebben allemaal zo'n 5-bak wat ook achter een Z3M zit (schijnbaar)
http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/23007503993/" onclick="window.open(this.href);return false;
3' Series
−E36
+323i M52
+328i M52
+M3 S50
+M3 3.2 S52
−E46
+328Ci M52
+328i M52
+330Ci M54
+330i M54
5' Series
−E39
+523i M52
+525i M54
+528i M52
+530i M54
7' Series
−E38
+728i M52
Z Series
−Z3
+Z3 2.8 M52
+Z3 3.0i M54
+Z3 M3.2 S50
+Z3 M3.2 S54
+Z3 M3.2 S52
- EvdP
- Berichten: 6746
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: info mbt V8 en handbak
Bellhouse van een M60/62 is anders dan die van de 6 cilinders.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: info mbt V8 en handbak
En een toyota 1UZ-FE / 2UZ-FE
Deze kan ongebouwd worden naar handbak.
Geen idee van de kosten, maar mistte deze in het lijstje.
Was er trouwens hier op DF niet iemand die met dit blok een projectje was gestart ?
Deze kan ongebouwd worden naar handbak.
Geen idee van de kosten, maar mistte deze in het lijstje.
Was er trouwens hier op DF niet iemand die met dit blok een projectje was gestart ?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: info mbt V8 en handbak
ah, dan wordt het lastig...was net aan het zoeken voor een motor met bak, kom ik dit tegen...EvdP schreef:Bellhouse van een M60/62 is anders dan die van de 6 cilinders.
wordt het wel weer wat duurder, maar dan kan je zo'n bak aan de V8 schroeven

http://www.ebay.nl/itm/BMW-V8-M60-M62-E ... 2801e7e372" onclick="window.open(this.href);return false;BMW V8 M60 M62 ENGINE ADAPTER PLATE TO BMW M50 M52 6 CYL GEARBOX TUNING DRIFT
-
OnlineRJK
- Berichten: 3647
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: info mbt V8 en handbak
Oja, klopt, W58 5-bak van een NA Supra MK3, zie http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=31100" onclick="window.open(this.href);return false;Eric H schreef:En een toyota 1UZ-FE / 2UZ-FE
Deze kan ongebouwd worden naar handbak. Geen idee van de kosten, maar mistte deze in het lijstje.
Was er trouwens hier op DF niet iemand die met dit blok een projectje was gestart ?
Zal ´m even toevoegen aan het lijstje.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: info mbt V8 en handbak
Yamaha V8 (van Volvo) met een Oerlikon Graziano transaxle... Klinkt al meteen vrij prijzig, maar zit zo in de Noble M600.
- EricYellow
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Meerlo
Re: info mbt V8 en handbak
Een 1UZ-FE heb ik hier nog wel liggen, maar dat is qua vermogen en koppel toch een stuk minder dan de 4.4 uit een 540.
Het Noble verhaal kost volgens mij stiekum ook een aardige duit, gaat em dus niet worden
Het Noble verhaal kost volgens mij stiekum ook een aardige duit, gaat em dus niet worden

- Harrie D
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: info mbt V8 en handbak
Uit ervaring, de handbakombouw van een 1UZ, als je alles kant en klaar koopt, ben je zo'n 1500 verder met een W58 / goedkope R154.
Die laatste is de aanrader, ik heb er spijt van dat ik die niet gewoon gepakt heb, want de W58 gaat bij iets meer dan een standaard 1UZ al over de emmer, de R154 is flink sterker, schijnt alleen nogal nukkig te schakelen.
Vergis je trouwens niet in het formaat van de BMW V8 tegenover de 1UZ
De 1UZ vvti is wel een leuke optie dan, kosten alleen wat meer dan de gewone, maar verder is ie qua montagepunten hetzelfde.
Audi V8 is trouwens wel een handbak voor, dacht van een LT of iets dergelijks.
Die laatste is de aanrader, ik heb er spijt van dat ik die niet gewoon gepakt heb, want de W58 gaat bij iets meer dan een standaard 1UZ al over de emmer, de R154 is flink sterker, schijnt alleen nogal nukkig te schakelen.
Vergis je trouwens niet in het formaat van de BMW V8 tegenover de 1UZ

De 1UZ vvti is wel een leuke optie dan, kosten alleen wat meer dan de gewone, maar verder is ie qua montagepunten hetzelfde.
Audi V8 is trouwens wel een handbak voor, dacht van een LT of iets dergelijks.
- EricYellow
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Meerlo
Re: info mbt V8 en handbak
Ik heb de BMW V8 nooit naast de 1UZ gehad, welke is het grootst en waar zitten de verschillen?Vergis je trouwens niet in het formaat van de BMW V8 tegenover de 1UZ
Hoogte, diepte, breedte?
De auto waar het in moet komen is vandaag gekocht.
Het is een 1st Gen RX-7 geworden uit 1982
- Harrie D
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
- Locatie: Onder Eindhoven
Re: info mbt V8 en handbak
Van de M60/62 zijn de koppen flink groter en dat is nou net het punt waar je die ruimte vaak nodig hebt.
Hij is ook wat langer en hoger.
Gewicht maakt elkaar niet enorm veel geloof ik, de 1UZ zal wat lichter zijn, maar of dat meer dan 10kg scheelt ?
1UZ in een E30
M60 in een E30
1UZ formaat
1UZ formaat
De normale 1UZ blijft qua vermogen wel achter bij de M60, maar met een andere ECU en fatsoenlijk uitlaatspruitstuk komen ze wel 'aardig' tot leven heb ik nu gemerkt
Hij is ook wat langer en hoger.
Gewicht maakt elkaar niet enorm veel geloof ik, de 1UZ zal wat lichter zijn, maar of dat meer dan 10kg scheelt ?
1UZ in een E30
M60 in een E30
1UZ formaat
1UZ formaat
De normale 1UZ blijft qua vermogen wel achter bij de M60, maar met een andere ECU en fatsoenlijk uitlaatspruitstuk komen ze wel 'aardig' tot leven heb ik nu gemerkt

- EvdP
- Berichten: 6746
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: info mbt V8 en handbak
Op de autoshow in Essen kwam ik erg veel Corvetten LS(?) blokken tegen in vreemde merken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Joost H. en 11 gasten