thermostaat weglaten??

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie

thermostaat weglaten

wel weglaten
1
13%
niet weglaten
7
88%

Totaal aantal stemmen: 8

sven deutschmann

thermostaat weglaten??

Bericht door sven deutschmann » 30 mei 2007, 21:24

kan je de thermostaat weglaten uit het koelsysteem?? krijg je hierdoor geen problemen? neem aan dat het langer duurt voor ie op temperatuur komt en dit al slecht is maar hoe zit dat verder??

probleem bij mijn e30 m5 is dat ik te weinig ruimte heb voor een goede radiator te plaatsen.. dit komt doordat het thermostaathuis in de weg zit.. zou ik deze weg nemen dan heb ik pakweg 4cm meer ruimte en in totaal pakweg 10cm wat dus meer dan genoeg is om een fatsoendelijke radiator te plaatsen die dan niet kan aanlopen tegen het motorblok..
andere optie die ik net via realoem heb uitgezocht is een los thermostaathuis plaatsen van een e28 m5 op een andere plek in het koelcircuit maar die prullen kosten pakweg 300 eurie's

graag jullie mening over het wel of niet weglaten van een thermostaat!???

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 30 mei 2007, 21:34

op mijn manta heb ik hem er ook uitgesloopt. Door de wat kleine radiateur warmt het koelwater dermate snel op door de turbo dat een thermostaat weinig nut heeft.

Als dat bij BMW ook zo is weet ik niet, maar volgens mij moet het niet echt een probleem opleveren, motoren worden evengoed als snel warm.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 mei 2007, 21:35

first of all.....ik ben niet bekend met BMW qua techniek en die 6 cilinder BMW van mij is qua koelvloeistof in no-time op temperatuur maar mijn ervaring in het algemeen is dat het gewoon niet op temperatuur komt als je de thermostaat er tussenuit laat :wink:

Maar goed die ervaring heb ik niet opgedaan bij dikke zes cilinders 8)

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 30 mei 2007, 21:58

mijn M komt onder extreem rijgebruik incl rijwind nu niet tot aan de helft van de tempmeter..bij gewoon gebruik continu 1/4!
als ik rondjes draai op rotondens/parkeerplaatsen dan gaat ie over de helft heen!
niet echt stabiel dus maar wel logisch...
bedoeling is zowiezo een kleinere dikkere radiator plaatsen!!

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 30 mei 2007, 22:03

De thermostaat van mijn e30 is eens kapot geweest, toen kwam de wagen inderdaad niet meer op tempratuur. Hij kwam net uit dat blauwe stukje zeg maar (zelfde als jou teller)

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 30 mei 2007, 22:22

Thermostaat er gewoon in houden, altijd! Als je ruimte te kort komt dan kun je het beste overschakelen op een extern thermostaathuis. Dan kun je dat ding kwijt waar je maar wilt.

Tom V

Bericht door Tom V » 30 mei 2007, 22:25

En externe kun je toch ook wel "niet-origineel-bmw" krijgen? Zal nooit 300 euro zijn dan denk ik?

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 30 mei 2007, 22:47

was daar idd ook al aan het denken.. is alleen dan de vraag waar je zoiets krijgt en of ik dan met de aansluitingen wegkom!
eens zoeken dan maar

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 30 mei 2007, 23:10

weet iemand een adresje voor universele externe thermostaathuizen??

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 31 mei 2007, 13:21

niet doen... Een thermostaat heeft bij de meeste BMW motoren een dubbele werking. Cilinderkoptemperatuur constant houden en waterpompdruk opbouwen. Zonder thermostaat is de kans erg groot dat je kop krom trekt en het water in het motorblok begint te koken omdat het water onder atmosferische druk staat (kookpunt = 100 graden) en niet onder 2 bar overdruk (kookpunt +/- 130 graden).
Vooral bij een M blok is het van groot belang om het watertemperatuurverschil tussen de voorste en de achterste cilinder zo klein mogelijk te houden. Zoals je weet heeft de S38 die jij hebt liggen een cilinderkop uit 2 stukken, moest er een barstje oid in de onderste kop komen moet je beide delen vervangen. Denkwijze hierachter is duidelijk, die twee stukken zijn samen geperst dus passen perfect. Een ander deel past nooit 100% en dan is de kans op lekkages erg groot...

Ook voorzichtig zijn met andere radiatoren ivm waterpompdruk. Vooral het overdrukgedeelte wat water terugvoert naar de radiator (of reservoir) is van levensbelang voor de motor. Bij M blokken fungeert dit ook als drukregelaar.

ik hoop dat je er iets aan hebt

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 31 mei 2007, 17:33

@ Dennis, bedankt voor je erg nuttige info! dit zijn dingen die ik nog niet wist op het 2 delige blok na dan!
zal hier dan ook zeker rekeing mee gaan houden..
heb vanavond een thermostaat(huis) van een e30 m3.. deze regeld ook op 80 graden af en kan ik plaatsen waar ik wil.. bedoeling is dan om een radiator van een e36 m3 te plaatsen incl de 2standen geschakelde Spal fan! denk dat dit wel gaat werken :)

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 31 mei 2007, 19:18

@Sven

geen dank.
Ivm fan, is het geen goed idee om een aftermarket electrische fan te installeren en een traploze watertemperatuursensor in je waterpomphuis oid te schroeven? Neemt geen vermogen weg en werkt erg nauwkeurig! Ook kan je wat plaats besparen.
Radiator moet je toch mee oppassen of die dezelfde koel- en watercapaciteit heeft als je originele.

Ik weet niet of je deze auto/motor lang wilt houden maar als dat zo is zou ik eerder de radiatorsupports en voorfront beginnen ombouwen ipv spelen met het koelsysteem... 't is en blijft een reihensechser. Dus gevoelig aan de kop en koelproblemen zijn meestal dodelijk :cry:

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 31 mei 2007, 23:50

de fan die ik heb is aftermarket Dennis.. merk Spal
[img:800:1131]http://www.isa-racing.de/20074/JPG%2080 ... te-240.jpg[/img]

hadden nog een thermostaathuis in de garagebox liggen van een e30 m3 en deze gaat nu int systeem komen!
tempmeter en sensor is nieuw en zou erg nauwkeurig moeten werken dus kan alles prima in de gaten houden!
e36 m3 radiator is iets dikker dan wat ik nu heb maar ook iets minder hoog dus zoveel verschil zal er niet in zitten!
morgen eens alles inbouwen en door het nieuwe thermostaathuis heb ik nu genoeg plek voor de radiator.. heb er zelf wel vertrouwen in dat dit wel eens mijn oplossing kon zijn maar daar komen we dan snel genoeg achter

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 01 jun 2007, 08:41

excuses Sven, merk kende ik niet dus ik dacht dat het een type fan was met viscoaandrijving.

ziet er goed spul uit! Ik hoop dat het boeltje mooi op elkaar gaat afstemmen. Je laat het maar horen.

sven deutschmann

Bericht door sven deutschmann » 01 jun 2007, 18:59

ok vandaag paar uurtjes liggen kloten en ploeteren om het systeem aan te passen..
helaas kom ik niet weg met de e30 m3 thermostaat.. de aansluitingen ervan zitten zo vervelend dat ik rare sprongen moet gaan maken om alles netjes aangesloten te krijgen + het feit dat ie 1 aansluiting minder heeft dan het origineel en om een T-stuk te lassen heb ik weer niet voldoende ruimte en vind het verder ook maar niks..
ga nu een e28 m5 thermostaathuis bestellen en deze heeft wel alle aansluitingen op de juiste plek zitten! dan maar iets meer kosten en op een fatsoendelijke manier opgelost!

Plaats reactie