Weet wat je eet, voeding en manipulatie door de industrie.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Robin Hartog

Re: Weet wat je eet, voeding en manipulatie door de industri

Bericht door Robin Hartog » 22 jun 2015, 09:21

Ik snap eigenlijk niet dat mensen daar ^ nog van opkijken..

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 22 jun 2015, 09:44

Omdat nog lang niet iedereen op zaterdag een trip langs de boerderijwinkeltjes doet.
(wat zo lekker ridicuul gemaakt wordt in die AH reclame)

Dat het bio label misbruikt wordt om extra te cashen verbaasd me niks.
Dat de voedingswaarde bijna nul is als het geen eerlijk bio is eigenlijk wel.
.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 22 jun 2015, 09:48

smiley schreef:Omdat nog lang niet iedereen op zaterdag een trip langs de boerderijwinkeltjes doet.
(wat zo lekker ridicuul gemaakt wordt in die AH reclame)

Dat het bio label misbruikt wordt om extra te cashen verbaasd me niks.
Dat de voedingswaarde bijna nul is als het geen eerlijk bio is eigenlijk wel.
.
Mijn punt is meer dat je met een beetje logisch nadenken toch wel kan bedenken dat Biologisch voedsel meer voedingsstoffen heeft dan het spul wat je bij een supermarkt koopt. Of ben ik nou gek?

Wat bij de supermarkt in de schappen ligt moet ook nog een redelijke tijd houdbaar zijn, dus wordt het volgespoten met conserveringsmiddelen. En als het spul dan minder vers is (wat het automatisch wordt als je er spul in spuit en erop spuit) kun je op je vingers natellen dat er voedingsstoffen verloren gaan.

smiley

Bericht door smiley » 22 jun 2015, 10:16

Nee, je bent niet gek.

Ik bedoel meer dat als supermarkt goente 100% ruk is, en de bio variant in de supermarkt grotendeels in de besodemieterij zit, we eigenlijk geen kant op kunnen.
Ik woon in een plaats met 40.000 inwoners. Alle groenteboeren van vroeger zijn weggejaagd door de supermarkten.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 22 jun 2015, 10:32

smiley schreef:Nee, je bent niet gek.

Ik bedoel meer dat als supermarkt goente 100% ruk is, en de bio variant in de supermarkt grotendeels in de besodemieterij zit, we eigenlijk geen kant op kunnen.
Ik woon in een plaats met 40.000 inwoners. Alle groenteboeren van vroeger zijn weggejaagd door de supermarkten.
Mee eens. Ook hier kom ik steeds minder groenteboeren tegen. Maar ja, ik maak mezelf er ook schuldig aan door 99% van de boodschappen gewoon bij de supermarkt te doen..

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jun 2015, 11:10

me too, het is bijna net het verhaal van te veel suiker oid in producten, zoek in de winkel maar eens naar producten waar niet zo veel in zit :gek:
je bent 3x zolang bezig en als je zo'n korte termijn geheugen hebt als ik de volgende keer weer en....

je (denk vele met mij) gaat er eigenlijk een beetje vanuit met alle keuringsinstanties van voeding e.d., dat wat er in die winkels ligt wel goed is, ja het zal 'goed' zijn qua, komt door de keuring heen, maar verder ist maar wat lastig winkelen, wil het ook nog 'goed' 'makkelijk' en lekker zijn :D

Peric

Bericht door Peric » 22 jun 2015, 11:42

Zolang er een voormalig directeur van Unilever tegenwoordig directeur is van het Voedingscentrum hecht ik er niet teveel waarde aan.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jun 2015, 11:55

belangenverstrengelingen, lobbyisten, straks nog TTIP (of soortgelijke) er door en het wordt nog beter voor de mens euh...

smiley

Bericht door smiley » 22 jun 2015, 12:54

Zoals ik al eerder zij, heeft de belgische TV een klein experiment gedaan met 3 simpele kleurcodes om hun personeel in de kantine makkelijk te sturen, en dat werkte uitstekend.

Gezien bijna alles wat uit de fabrieken komt al voorzien is van een barcode, zou het wel een killerapp zijn om met je mobieltje een vlugge scan te doen van de code om te zien wat je in je handen hebt.
(zonder de voedingswaarden codes op de rest van het etiket etc goed te begrijpen en terug te kunnen rekenen.)

Wel een bokkeklus omdat er tienduizenden produkten zijn denk ik.
(en als het af is, de voedselindustrie alles op alles zal zetten die app asap van de stores te wippen)

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jun 2015, 15:54

zou idd prettig zijn met kleurcodes, of voor de 'moderne' hi-tech mens via een app oid.

JP

Bericht door JP » 22 jun 2015, 16:18

Robin Hartog schreef:
smiley schreef:Nee, je bent niet gek.

Mee eens. Ook hier kom ik steeds minder groenteboeren tegen. Maar ja, ik maak mezelf er ook schuldig aan door 99% van de boodschappen gewoon bij de supermarkt te doen..
Op de grote veilingen hebben de "grote jongens" (lees supermarkten) de eerste keuze. Zij zijn grootafnemer en krijgen dan de meeste korting. Wat overblijft kan naar de kleinere zaken gaan. Bij de lokale kleinere veilingen is dat minder, maar daar is de keuze minder.

Wil je concurreren met een supermarkt, met je AGF winkel, dan moet je er naast gaan zitten. Dan is de afstand en moeite minder.

Nu vind ik de groente in de supermarkten belabberd slecht. Groene witlof, keiharde meloenen, oude verlepte sla, uitgedroogde asperges en dan nog voor sommige artikelen de hoofdprijs vragen. 4 appels (Pink Lady) voor €2.99..... :roll:

"Vroegah" toen ik bij AH in de AGF begin, was je de hele dag bezig op de groenteafdeling. Nu wordt 's morgens aangevuld, en dan word er niet meer naar omgekeken.

Normaal is op groente een flinke marge. Soms gaat de inkoopprijs over de kop naar de verkoopprijs, maar het blijven 'levende' bewerkelijke producten met soms flinke derving. Is er een tekort, dan schieten de prijzen omhoog, maar dan kun je juist niet alles maar doorberekenen naar de consument. Toen het aspergeseizoen officieel begon waren er in NL maar 40.000 kistjes (a 5 kg) te krijgen. Dat is zo weinig, dat de prijs omhoogschoot naar €28,- per kg. Daar gaat geen hond dan ± €30 per kg voor betalen.

Een goede groentezaak heeft niet te veel poespas. Niet te veel exotische producten (uit de kookboekjes) op voorraad want d'r is toch te weinig animo voor. Leuk voor een keer, maar daarna verkoop je ze toch niet.

Toevallig vorige week ergens gelezen dat de groentezaken sinds de crisis met ± 30% gedaald waren.

smiley

Bericht door smiley » 22 jun 2015, 16:23

JP schreef:"Vroegah" toen ik bij AH in de AGF begin, was je de hele dag bezig op de groenteafdeling. Nu wordt 's morgens aangevuld, en dan word er niet meer naar omgekeken.
Vorige week bij de AH nog geprobeerd een doosje aardbeien zonder schimmel erin te kopen.
Het is me niet gelukt...... :?

JP

Bericht door JP » 22 jun 2015, 16:27

Betaal je dan €3.49 of €3.99 voor (halve kg)...... :( , maar jij lette erop....hoeveel kijken niet zo nauw ?

....of je haalt er even de staafmixer doorheen en maakt er een smoothie of sausje van........doen de (sterren)restaurants ook...... :sealed: (bedelen voor goedkoop of gratis zachtfruit)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 22 nov 2015, 20:37

Prachtig onderzoek;

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/elk ... ~a4190778/" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 22 nov 2015, 23:12

idd, meer op de man/vrouw persoonlijk, vandaar dat sommige ook zoveel suiker en vet en of andere zaken kunnen eten zonder aan te komen, terwijl de ander er alleen maar naar hoeft te kijken bewijze van :lol:

Plaats reactie