Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Bericht door romo » 18 jun 2015, 22:23

2 en nogwat %???

Gelijk 25 jaar vastzetten..........

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 18 jun 2015, 22:33

Dan zit je al zo hoog qua rentes, plus je kan dan minder lenen en dan gaat het zeker in mijn geval met maar een modaal inkomen toch wel hard. Dit was een mooie combi en kan ik van de goedkope rente nog lekker 10 jaar genieten. :)

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jun 2015, 23:17

romo schreef:2 en nogwat %???

Gelijk 25 jaar vastzetten..........
Ik kon ook oversluiten naar 10 jaar vast voor 2.2 % erg mooi, maar helaas niet bij dezelfde aanbieder en dus komt er dan veel (voor mij dan) rompslomp bij kijken.
Kan bij die wat ik al had lopen, 10 jaar vast zetten voor 3.2% scheelt wel 1% met die andere aanbieder, maar heb gelukkig niet zo'n hoog bedrag staan.

als je nieuw in de markt bent kan je nu idd voor relatief weinig (rond 2%) voor 10 jaar wat afsluiten, thats a good deal.

TLRS

Bericht door TLRS » 19 jun 2015, 00:38

Als je bij variabel zoveel kunt aflossen als je wilt, is dat ook wat waard. De looptijd van de hypotheek lijkt me dan ook variabel?

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jun 2015, 01:01

TLRS schreef:Als je bij variabel zoveel kunt aflossen als je wilt, is dat ook wat waard. De looptijd van de hypotheek lijkt me dan ook variabel?
is idd ook wat waard, geen zorgen/boete verder en daarna minder aflossen elke maand.
of de looptijd dan ook variabel is weet ik niet zeker, in beginsel is het gewoon 30 jaar standaard, but not sure wat er daarna dan gebeurt als je een variabel hebt, misschien kun je dan verlengen?
Zal er aan liggen hoe oud je bent en hoeveel het huis waard is en de hypotheek die er op staat?

Ik heb (voor mijn doen dan) een leuke overwaarde, dus maak me daar niet zo'n zorgen over (nog)
Eigenlijk wil ik het ook wel gewoon variabel laten, maar omdat de EU en wereld zo onrustig is en die bank/hypotheek verstrekkers zo alles omhoog kunnen gooien, twijfel ik wat te doen...

zoals vroeger 13% oid zal het niet snel meer worden, maar een 5% of 6% zie ik nog wel gebeuren binnen 10 jaar, sommige van nu zitten ook nog met een oude van 5% of meer?
dan is 3.2 voor 10 jaar wel mooi/safe, ook al zit ik nu op 2.95 variabel.

Nu wel een offerte aangevraagd, de rente staat dan in een bepaalde periode vast...
doch als ie binnen die tijd och nog zakt krijg ik die lagere, maar als die stijt mag ik de oude aanhouden.

Ik ga dus elke maand maar een nwe offerte laten opmaken :lol: ;-)

TLRS

Bericht door TLRS » 19 jun 2015, 01:19

Het is wat lastig te bepalen met al die variabelen. Maar door extra af te lossen kun je misschien je maandlasten verlagen en/of de looptijd verkorten. Als de rente dan stijgt over een jaar of wat, is dat over een kleiner bedrag.. dus lagere impact?

Tenzij je met het geld betere dingen kan doen, zoals in de unieke youngtimer markt zitten :D

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jun 2015, 01:34

klopt :D
mede omdat er niet zo'n hoog bedrag staat (in mijn geval) , doet het elkaar niet zoveel en moet je goed opletten of het (lijkende) voordeel, wel opweegt tegen al die extra kosten die gemaakt moeten worden (voor bv oversluiting van)
Als je dan bv pas na 5 tot 10 jaar (of langer) weer gelijk speelt en daarna misschien pas wat goedkoper uit bent, dan moet je je afvragen of je dat wel wil (zal ook aan leeftijd liggen en of hoe lang je daar nog wil wonen etc)

dus ja, best wat variabelen, verkijk je in elk geval niet op de 'kale' cijfers van wat je daarna per maand betaald, kijk ook naar de extra kosten en reken dat ook mee per maand, als het dan nog heel gunstig is, tja dan kan je het met een gerust hart doen.

soms zou een glazen bol waar je mee in de toekomst kan kijken, ook wel handig zijn :mrgreen:

Emiel

Bericht door Emiel » 19 jun 2015, 08:10

Gefeliciteerd Joopie, hele verandering in je leven :)

ErikS

Bericht door ErikS » 19 jun 2015, 10:08

Plus het feit van de veranderende regels met de NHG na 1 juli, zou mij 17k schelen en een vriend van mij samen met een vriendin dik 25k, het is echt niet gezond meer... Maar goed.
Naar mijn mening word het er juist gezonder van.
Iedereen moet maar eens zelf wat geld op tafel hoesten, ipv alles financieren.

Feit is wel dat de huizenmarkt er niet gezonder van word. Want niet iedereen kan sparen, dus een huis kopen gaat steeds moeilijker worden.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 jun 2015, 10:12

En dus spreek je jezelf nogal tegen Erik :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jun 2015, 12:04

TLRS schreef:Als je bij variabel zoveel kunt aflossen als je wilt, is dat ook wat waard. De looptijd van de hypotheek lijkt me dan ook variabel?
kom net dit tegen bij die hypo verstrekker van mij>
Mogelijkheden van de aflossingsvrije hypotheek

Na 30 jaar, op de einddatum, moet je de hypotheek aflossen.

Nieuwe aflossingsvrije hypotheken komen niet meer in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek, tenzij de hypotheek is afgesloten vóór 31 december 2012 en dus onder de overgangsregeling valt.

Denk je dat je de hypotheek niet helemaal kunt aflossen op het moment dat dit nodig is? Dan raden we je aan om meteen contact met ons of je adviseur op te nemen. Hoe eerder je dat doet, hoe groter de kans dat we samen een oplossing kunnen bedenken.
Ze hebben er dus wel wat voor, magoed, at what price na 30 jaar, wellicht kan de hypo dan gewoon wat verlengd worden oid als de rest voor de bank gunstig is/lijkt.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 19 jun 2015, 13:02

ErikS schreef:Naar mijn mening word het er juist gezonder van.
Iedereen moet maar eens zelf wat geld op tafel hoesten, ipv alles financieren.
Is dat niet de verantwoordelijkheid van de consument ipv de banken.
Tuurlijk, er zijn teveel mensen die in de ellende zitten. Maar als je een huis koopt moet je ook zelf een beetje gezond verstand gebruiken.

Tegenwoordig is het zelfs zo dat je max 103% van de woningwaarde mag financieren. Ook al kan je veel meer financieren op basis van salaris. Toevallig zelf net een huis ver- en gekocht. Beetje krom is het dus wel.

Ik krijg door de lage rentestand veel minder maandlasten dan bij ons vorige huis maar heb wel een vracht meer hypotheek omdat het nieuwe huis duurder is. Maar op salaris kunnen we nog veel meer lenen. Alleen dat kan dus niet meer.

En ze gaan het alleen maar meer afbouwen naar 100%. Dan gaat het voor heel veel mensen niet meer lukken om nog een huis te kopen.

JP

Bericht door JP » 19 jun 2015, 13:46

Hoe zit dat met een bouwdepot ? Kun je dit na afsluiting van de hypo ook later nog aanvragen ?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 19 jun 2015, 17:22

Je kan je hypotheek hoger laten inschrijven bij de notaris.
Scheelt je weer kosten mocht je in de toekomst je hypotheek willen verhogen voor een verbouwing ofzo.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 jun 2015, 18:48

DNB wil zelfs een verlaging max hypotheek naar 90% woningwaarde (per 01-07-2015 103%) dit in overeenstemming met EU regels.

Maar das uiteraard een drogreden, er wordt her en der gefluisterd dat de ware reden zou zijn dat de staat dan aanmerkelijk minder HRA hoeft te vergoeden, daarmede de staatskas een enorme dienst bewijzend. FWIW

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 19 jun 2015, 20:07

Ik snap heel dit gedoe ook zo niet. Ik kan makkelijk 800 euro huren in de vrije sector, maar 600 euro hypotheek is dan max. En waarom 30 jaar? Ik moet wss tot mijn 75e werken dus dat is nog 50 jaar. Dat je niet meer kan lenen als de woning waard is, is eigenlijk niet meer dan logisch. Ook veel te veel misbruik van gemaakt, plus als die hypo vormen met beleggen en gedoe waar banken een heel stuk beter van zijn geworden en mensen nu mee zitten. Dat je de bijkomende kosten zelf betaald is ook niet zo spannend. Maar dat je amper wat kan lenen door alle regels is en beetje triest imho.
Emiel schreef:Gefeliciteerd Joopie, hele verandering in je leven :)
Ja absoluut, het hier in Bakel op mijn eigen gaan was niet gepland en niet helemaal zoals het moest gaan. Maar dit is wel een eigen keuze en dan kan ik tenminste wat opbouwen. :)

TLRS

Bericht door TLRS » 20 jun 2015, 00:21

ErikS schreef:Feit is wel dat de huizenmarkt er niet gezonder van word. Want niet iedereen kan sparen, dus een huis kopen gaat steeds moeilijker worden.
Het gemak waarmee mensen aflossingsvrij konden lenen, waarvan dus nog veel hypotheken lopen. En het afgewogen risico door bijv. een spaarhypotheek heeft het mede mogelijk gemaakt dat er meer vraag was naar huizen, dus prijs omhoog. Wat is gezonder? who knows.
GTRene schreef:Ze hebben er dus wel wat voor, magoed, at what price na 30 jaar, wellicht kan de hypo dan gewoon wat verlengd worden oid als de rest voor de bank gunstig is/lijkt.
At what price, nou na afloop van je looptijd zonder hypotheekrente aftrek. Maar zo lang wil je toch geen rente blijven betalen?
Martin van der Zwaard schreef:Is dat niet de verantwoordelijkheid van de consument ipv de banken.
Tuurlijk, er zijn teveel mensen die in de ellende zitten. Maar als je een huis koopt moet je ook zelf een beetje gezond verstand gebruiken.
Gezond verstand en financieren in NL? :lol:
romo schreef:Maar das uiteraard een drogreden, er wordt her en der gefluisterd dat de ware reden zou zijn dat de staat dan aanmerkelijk minder HRA hoeft te vergoeden, daarmede de staatskas een enorme dienst bewijzend. FWIW
:lol: Wie kan hier nog meer om lachen?

dvh

Bericht door dvh » 20 jun 2015, 09:22

Wij wonen nu al 10 jaar in onze 'starterswoning' .. Beetje scheefwonen momenteel..
Mijn doelstelling is dit. Voor mijn 40ste wil ik vrij wonen.

Dat wil zeggen, verhuizen en over 7 jaar de boel afbetaald hebben.
Als je naar de toekomst kijkt wat heb je dan nodig ? Lage onkosten. Gezien we er voor het gemak vanuit mogen gaan dat alles minder wordt. Zelfredzaamheid wordt steeds groter. Dus een vrij (van hypotheek) huis. Alle daken vol met zonpanelen. En genoeg op de spaarrekening om later 2 poolse zusters van in te huren en de studie van de kinderen te kunnen betalen.

En voor de rest gewoon een beetje lol maken... :TV kijken:

Niels

Bericht door Niels » 20 jun 2015, 10:19

Mooi streven, dat gaat mij niet lukken :lol: Wij wonen ook nog in onze "starters woning" en daar hebben we net een stuk bij aan geplakt zodat we weer verder kunnen. Ik heb ook al een aantal offertes voor zonnepanelen binnen zodat de extra kosten maandelijks vanwege de verbouwing voor ongeveer de helft gereduceerd worden. De extra bouw hypo is tegen 2.7% over 20 jaar en verloopt lineair omdat de rente zo grandioos laag is :D

Helemaal vrij hoeft van mij niet maar de verhouding tussen inkomsten en woon uitgaven moet wel comfortabel zijn :)

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jun 2015, 11:48

dat zijn wel mooie rentestanden voor zo'n lange periode.

helaas daar waar ik bij zit die verkopen al heel lang geen hypotheken meer en valt onder Reaal en je betaalt ook aan Reaal, maar je kan niet binnen Reaal goedkoop oversluiten zeg maar en dus minder gunstig allemaal voor de klant. :(

ErikS

Bericht door ErikS » 20 jun 2015, 12:04

Niels schreef:En dus spreek je jezelf nogal tegen Erik :wink:
Gezond voor den mensch. Niet veur de huizenmarkt.

Niels

Bericht door Niels » 20 jun 2015, 12:54

GTRene schreef:dat zijn wel mooie rentestanden voor zo'n lange periode.

helaas daar waar ik bij zit die verkopen al heel lang geen hypotheken meer en valt onder Reaal en je betaalt ook aan Reaal, maar je kan niet binnen Reaal goedkoop oversluiten zeg maar en dus minder gunstig allemaal voor de klant. :(
Dit ging ook allemaal niet zonder slag of stoot hoor. Je bent veroordeeld tot je eigen bank en dat weten ze. Het "advies" van de bank zelf zag er ook heel anders dan hoe we het nu uiteindelijk financieel ingericht hebben. Uiteindelijk werd het een zeer moeizaam en lang traject maar we hebben het precies zoals WIJ het willen. Meestal heeft de klant zelf niet de middelen om de langste adem te hebben dus dan wint zo'n bank alsnog.

De crisis was echt lang niet hard genoeg in banken land....

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 20 jun 2015, 13:48

dvh schreef:Wij wonen nu al 10 jaar in onze 'starterswoning' .. Beetje scheefwonen momenteel..
Mijn doelstelling is dit. Voor mijn 40ste wil ik vrij wonen.

Dat wil zeggen, verhuizen en over 7 jaar de boel afbetaald hebben.
Als je naar de toekomst kijkt wat heb je dan nodig ? Lage onkosten. Gezien we er voor het gemak vanuit mogen gaan dat alles minder wordt. Zelfredzaamheid wordt steeds groter. Dus een vrij (van hypotheek) huis. Alle daken vol met zonpanelen. En genoeg op de spaarrekening om later 2 poolse zusters van in te huren en de studie van de kinderen te kunnen betalen.

En voor de rest gewoon een beetje lol maken... :TV kijken:
Pas op voor een boete als je zoveel extra aflost. ;) Plus als je dadelijk geen woonlasten hebt, komt de belasting ook nog eens aan...

dvh

Bericht door dvh » 20 jun 2015, 15:17

Belasting blijf je toch houden. Maar je hebt altijd minder kosten dan de rente van je hypotheek.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 20 jun 2015, 17:50

Is het dan niet rendabeler om voor een klein bedrag, zeg een verbouwing over een jaar of 10 uitgesmeerd dan nog iets van lage kosten te houden zodat je dat ontloopt? Of is dat niet makkelijk te berekenen/na te gaan?

Plaats reactie