BMW 3.46 sperdifferentieel

Velgen, luchtfilters, rolkooien en andere onderdelen aanbieden? Hier kun je al je autogerelateerde spulletjes kwijt.
Gesloten
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40285
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW 3.46 sperdifferentieel

Bericht door Knot » 11 jun 2015, 11:19

Ik heb het er niet over gehad, tegen Bas Gezegd bouw maar een 45% sper met 4 platen en 3,23 vertanding, rest zoekt ie zelf maar uit. Enige wat ik wil als ik aan de handrem trek en daarna de koppeling eraf gooi dat er 2 dikke strepen staan en ik nog een beetje meters maak.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8792
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW 3.46 sperdifferentieel

Bericht door MParallel » 11 jun 2015, 11:40

Dat gaat vast goed komen!

Overigens merk ik wel nu ik de M3 van stal heb gehaald, dat 3.23 toch wel kort is itt 2.93 van de 328i.

Hij zit snel op toeren en wil je beetje stads rijden dan is het best veel schakelen.

Wat zit standaard in zo'n Z4?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40285
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW 3.46 sperdifferentieel

Bericht door Knot » 11 jun 2015, 11:43

Op de snelweg wil je een 2,93 of een 3,15 maar met driften of circuit is 3,23 nog lang, dan zou ik als ik t overnieuw mocht doen toch eem 3,45 nemen/bouwen.

Z4 geen idee, ding loopt 140 in 3 bij 7000

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8792
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW 3.46 sperdifferentieel

Bericht door MParallel » 11 jun 2015, 12:38

Nou die M3 heeft een 6e overdrive versnelling ter compensatie. Die draait op elke snelheid in 6 minder toeren dan de 328i met 5 bak en 2.93 diff.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW 3.46 sperdifferentieel

Bericht door Bert ///M3 » 11 jun 2015, 13:05

MParallel schreef:Zeg ik ook niet. Maar pre-load op zichzelf is wel een bepalende factor van de totale werking.

Als je een custom diff laat bouwen wil je naar 1/1/5/2-weg, % sper, ook de pre-load bepalen.
Een professioneel diffbouwer praat niet eens over 1, 1.5 of 2 weg dat is geneuzel wat uit de jappenwereld komt.

Als jij bijvoorbeeld naar Drexler gaat dan kan je bij hun diffs uit een range hoekstukken kiezen waar verschillende hoeken in geslepen zijn, die bepalen je sperwerking. Dat kan van 10/90 voor heel veel sper op accel zijn zonder sper op decel, tot 90/10 en alles er tussen in.

Sperwerking is simpelweg een combinatie van hoeveel platen je hebt samen met de hoek welke in je drukringen geslepen is. Dat kan dus zowel symmetrisch zijn als assymetrisch.

Clusterpreload is er om er voor te zorgen dat je sper snel reageert en dat de overgang van accel naar decel en vise versa beter gaat.

Verder wel eens met wat knot zegt. Tenzij je een raceteam bent met een paar miljoen budget per jaar en de mogelijkheid hebt om allerlei preloads en hoekstukken en percentages te proberen dan is het allemaal gezever in de ruimte. Kan je beter gewoon een diff in elkaar laten zetten 25% of 45% afhankelijk van je voorkeur, voor de hobby bob circuitrijder of drifter is de rest allemaal niet zo spannend.

Ik heb voor mijn M3 ooit een assymetrisch diff laten bouwen met 4 platen. Dat lijkt allemaal wel leuk op papier maar er saldo zijn er nog 1001 andere dingen die veel meer uitmaken.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8792
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW 3.46 sperdifferentieel

Bericht door MParallel » 11 jun 2015, 13:20

Mis ik iets? Die hoeken is wat bepaalt of het een 1/1.5/2-weg diff is. Dus waarom zou dat iets uit de jappenwereld zijn?

Daarbinnen heb je dan tig combi's van hoeken.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: BMW 3.46 sperdifferentieel

Bericht door FreudeamFahren » 13 jun 2015, 17:54

Betaald & afgehaald.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dave van marion en 2 gasten