BMW Z4 sDrive23i Introduction [Fijne Roadster was het...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7227
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Fabian » 08 jun 2015, 16:46

MParallel schreef:
Fabian schreef:Waarom zou je? Als BWM aangeeft dat dit het juiste is? Die van mij loopt er "al" 140.000km op...
Mja...dat is ook wat die hele discussie over 10w60 heeft opgeleverd.
Klopt, maar dit is geen circuitauto en Rody verkoopt het na de zomer toch weer...

En de discussie over TWS 10W60 heeft ook 2 kanten, die ervoor zijn en die er falicant tegen zijn. Dus ja.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8692
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door MParallel » 08 jun 2015, 17:45

Fabian schreef:
MParallel schreef:
Fabian schreef:Waarom zou je? Als BWM aangeeft dat dit het juiste is? Die van mij loopt er "al" 140.000km op...
Mja...dat is ook wat die hele discussie over 10w60 heeft opgeleverd.
Klopt, maar dit is geen circuitauto en Rody verkoopt het na de zomer toch weer...

En de discussie over TWS 10W60 heeft ook 2 kanten, die ervoor zijn en die er falicant tegen zijn. Dus ja.
Die twee kanten is juist de discussie. En die discussie is ooit begonnen omdat BMW ten onrechte 10w60 is gaan voorschrijven voor motoren die daar nooit voor ontworpen zijn.

Of, dat zou ook kunnen, men heeft het geïnterpreteerd dat het voor alle M motoren gebruikt moest gaan worden, ipv de E39 M5 waarvoor het toen gewijzigd is.

Maar goed, je kunt altijd op basis van ouderdom of bepaald gebruik (daily driver, daily circuit wagen) kiezen voor een dikkere of dunnere olie.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Bert ///M3 » 08 jun 2015, 18:21

BMW heeft juist nooit 10W60 voorgeschreven voor S50 motoren. In de racerij zijn ze het gaan gebruiken en het is een internet praatje geworden dat het voorgeschreven zou zijn.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Knot » 08 jun 2015, 21:27

Ik hoef er beslist geen 10W60 in, dat is te dik/overkill maar ik weet dat de 328i het met 5W30 nogal moeilijk had en best wat gebruikte en flink heet werd eerste rondjes Zandvoort, vandaar dat ik erover zat te denken bij de oliewissel in aug/sep net iets dikker te gaan.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Martin van der Zwaard » 08 jun 2015, 22:03

Een M52 loopt toch sowieso niet op 5W30 maar op 5W40 zo ver ik weet.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7227
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Fabian » 08 jun 2015, 22:11

Jou e36 stond ook al 250.000 op de teller he Rody....

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28420
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Martijn_bmw » 08 jun 2015, 22:24

Toen de e36 werd ontworpen bestond 5w30 nog nauwelijks die motor is voor andere olie (dikkere) ontworpen

Ik zou lekker in deze z4 de 5w30 doen en idd zoals fabian zegt maak je niet te druk zomertje genieten en daarna doe je hem toch weer weg

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8692
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door MParallel » 08 jun 2015, 23:31

Bert ///M3 schreef:BMW heeft juist nooit 10W60 voorgeschreven voor S50 motoren. In de racerij zijn ze het gaan gebruiken en het is een internet praatje geworden dat het voorgeschreven zou zijn.
Dat tweede dus.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Knot » 09 jun 2015, 10:41

Martin van der Zwaard schreef:Een M52 loopt toch sowieso niet op 5W30 maar op 5W40 zo ver ik weet.
Tsja, je kunt er van alles in gooien, blok is de moeilijkste niet, in boekjes staat toch ook zo'n pijltjestekening waar je van 0W30 tot 15W50 kunt ongeveer naar wens, afhankelijk van temperatuur/klimaat/seizoen.
Fabian schreef:Jou e36 stond ook al 250.000 op de teller he Rody....
Gekocht bij 225.000km toen had ie net een beurtje met 0W30 Castrol SLX gehad, die man (werkplaatschef) zei, het is net zwemmen, hoe minder weerstand hoe makkelijker het gaat.

Daarna bij 235.000km zoiets zelf een oliewissel gedaan naar Magnatec 10W40 en vervolgens bij 245.000km ergens naar TWS 10W60 gegaan, ook omdat die oliefilm het langste houdt bij mishandeling (burnouts, driften op droog etc).

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Bert ///M3 » 09 jun 2015, 11:50

Olie word de laatste jaren ook steeds beter he. In het begin liep iedereen die 10W60 in zijn S50 en M50 te gooien omdat het een ester based oil was, daar waren en nog maar weinig van op de markt.

Tegenwoordig heb je merken zoals Motul 300V en Silkolene Pro Race welke dat type olie in haast elke gewenste viscositeit hebben. Ik had in mijn M3 met 3.0 ook altijd gewoon Motul 10W40 zitten of 5W40. Olietemperatuur netjes 100 graden geen last.

Je moet ook niet vergeten dat een dikkere olie meer weerstand geeft en je olietemperatuur dus ook heter maakt.

In plaats van zelf het wiel uit te lopen vinden zou ik gewoon gebruiken wat de fabrikant voorschrijft, desnoods een ander merk van hogere kwaliteit er in.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door GTRene » 09 jun 2015, 13:10

te dik is idd ook niet gunstig, helemaal als je aardig wat van je motor vraagt, dan net wat minder prestaties bovenin door de luchtbariere brekende merk je dat de olie temp dan veel sneller oploopt door de extra wrijfing en je wat kracht verliest.
dat merk je zelfs bij wat te dikke versnellingsbak olie :)

mede daardoor vind ik 5w50 ook een mooie mix, relatief dun bij koude starts en koude temps, maar nog genoeg kracht en bescherming bij hoge temps voor bepaalde motoren en omstandigheden, meeste auto's hebben meer dan genoeg aan de moderne goede 5w40.

wat ik trouwens destijds vreemd vond, dat bv in mijn V8 de motor wat meer olie verbruikte met de castrol 10w60 dan met voor prestaties goede 5w40 en vond hem ook wat mooier lopen op de 5w40 dan op die 10w60 van castrol, ook in de temp huishouding.

magoed, zoveel oliën, zoveel motoren.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8692
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door MParallel » 09 jun 2015, 13:37

Bert ///M3 schreef:Olie word de laatste jaren ook steeds beter he. In het begin liep iedereen die 10W60 in zijn S50 en M50 te gooien omdat het een ester based oil was, daar waren en nog maar weinig van op de markt.

Tegenwoordig heb je merken zoals Motul 300V en Silkolene Pro Race welke dat type olie in haast elke gewenste viscositeit hebben. Ik had in mijn M3 met 3.0 ook altijd gewoon Motul 10W40 zitten of 5W40. Olietemperatuur netjes 100 graden geen last.

Je moet ook niet vergeten dat een dikkere olie meer weerstand geeft en je olietemperatuur dus ook heter maakt....
Heb ook altijd begrepen dat de S50 vanos kanalen niet ontworpen zijn voor 10w60.

p.s. Dat Pro S is sinds enige jaren niet meer onder naam van Silkolene uitgebracht, maar tegenwoordig Fuchs.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Bert ///M3 » 09 jun 2015, 15:23

Klopt. Bij een S50 maakt de vanos ook wat meer geluid met 10W60 olie.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Knot » 11 jun 2015, 10:36

Gister even een nieuw kapje erin geklikt, zit tussen de stoelen onder het windscherm. De plastic pootjes/haakjes waren lam geworden (getrild denkik want het hoeft niet open eigenlijk tenzij je een ombouw doet naar HiFi actief/professional). Nieuwe bij de dealer gehaald voor € 9,83 waarschijnlijk de goedkoopste factuur ever :)

Afbeelding

En de wielen schoongemaakt met foam en heet water, zijn niet de makkelijkste met al die spaken, kom je ook lastig aan de achterkant van de krappe spaken. Tevens het wiel met de meeste randschade, vind het niet de moeite om helemaal over te spuiten maar wellicht een adresje zoeken die de rand wat bij kan werken (tips?)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7227
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Fabian » 11 jun 2015, 11:35

Bij dat kapje heb ik een skiluik (was een optie).

De wielen zijn een kutkarwei inderdaad.....een kwast helpt daar goed bij!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Knot » 11 jun 2015, 11:38

Fabian schreef:Bij dat kapje heb ik een skiluik (was een optie).
Dacht dat daar een speaker zat, of is dat weer verschil bij HiFi actief niet en alleen bij HiFi Professional?

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7227
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Fabian » 11 jun 2015, 12:47

Geen idee waar de speakers anders zitten. Ik heb HiFi Actief emnachter beide stoelen dikke subwoofers zitten in die wand.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Knot » 11 jun 2015, 12:48

Oke, dan zou volgens mij bij HiFi Professional ook nog een midrange en tweeter zitten waar ik dat plastic klepje nu vervangen heb... BMW... zoveel mogelijkheden :)

Toch had ik die 2 woofers die jij wel hebt er ook graag in gehad hoor!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door GTRene » 11 jun 2015, 13:01

Fabian schreef:Bij dat kapje heb ik een skiluik (was een optie).

De wielen zijn een kutkarwei inderdaad.....een kwast helpt daar goed bij!
ik g einde middag nog ff langs de Aldi voor zoiets, heb wel een kwast maar das ook niet altijd makkelijk, voor een paar euro in de aanbieding bij de Aldi vanaf gister>>

http://www.aldi.nl/aldi_velgenborstel_4 ... 26268.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Knot » 11 jun 2015, 13:37

Met name die onderste niet gebruiken, borstelharen worden plat en dan druk je het staaldraad wat eronder zit tegen je wielen ;)

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13422
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Tristan » 11 jun 2015, 15:41

Ik heb deze om tussen de spaken te komen:

Afbeelding

En geen vieze handen. :wink:

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1445
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Henk Jan » 11 jun 2015, 16:47

Mooi ding! :thumbup:

Zou het kunnen dat ik deze Z4 onlangs gespot heb in de buurt van Waddinxveen?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Peric » 11 jun 2015, 17:35

Daar woont 'ie, dus dat zou goed kunnen.. :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door GTRene » 11 jun 2015, 19:33

Knot schreef:Met name die onderste niet gebruiken, borstelharen worden plat en dan druk je het staaldraad wat eronder zit tegen je wielen ;)
ow...heb nu net die in huis gehaald, zit idd aardig wat ijzerdraad in verweven, viel mij ook al op, hou het dus de eerst volgende keer wel ff in de gaten :thumbup:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW Z4 sDrive23i Introduction

Bericht door Knot » 11 jun 2015, 22:39

Vanavond weer een lekker rondje gemaakt, Alphen, Bodegraven, Woerden, Oudewater, Gouda totdat de zon onder ging, heerlijk gereden!

Voorruit nog even netjes schoongemaakt/ontvet, die was een beetje vies.

Dacht ook nog even de bestuurderstoel aan te pakken, zat wat vuil onderaan de zitting maar krijg het er met cleaner niet goed uit. Weet iemand een goed adresje in de buurt die het interieur aan kunnen pakken?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Camiel, krentenbol, matthyssie, Mil0, Sabberjoch en 1 gast