BMW of Polo Bluemotion
- johann3s
BMW of Polo Bluemotion
Juist, pakkende titel. Er gaan stemmen dat dit ook wel het BMW-forum genoemd kan worden, dus dit topic lijkt mij op zijn plaats. Een korte situatieschets: Ik heb nu een Leaseauto, en binnenkort verloopt mijn contract. Ik heb de keuze tussen een nieuwe leaseauto (Klasse Volkswagen Polo Bluemotion, dat soort dingen), of een eigen auto rijden. Ik ben eens benieuwd naar jullie feedback op onderstaand plan.
Ik heb intussen de getalletjes op een rijtje gezet, en in het geval van een eigen auto zou ik 350 euro netto per maand extra hebben, waarbinnen ik dus de auto zou moeten kunnen rijden. Wel rijd ik ook veel kilometers, 50.000 per jaar. Ik woon in België, waar de brandstofprijzen gelukkig een pak lager liggen, maar alsnog gaat het lastig zijn om iets in dit budget te passen, laat staan een leuke auto... tenzij deze misschien op LPG is. LPG aan de pomp kost hier momenteel 35ct per liter.
Ik heb een voorliefde voor bmw's uit de 90er jaren en wil dus proberen een eerste instantie proberen een e34/e46/e39/e36 te vinden op LPG, in deze volgorde van voorkeur.
Een rekenvoorbeeld met een e46 318i (in België dus):
belasting: 31 p/m
verzekering: 50 p/m (?, moet nog offertes aanvragen)
LPG: 187.50 p/m (50.000km, 35ct+10ct marge voor stijgende prijzen (of is dat te weinig?), 1:10 (gemiddeld voor e46 318 op lpg volgens spritmonitor)
onderhoud: 83 p/m (grove gok, 1000 euro per jaar. Info hierover is welkom)
Dit is samen 351.5 per maand, en zou dus perfect uitkomen met wat er beschikbaar is.
Er gaan sowieso reacties komen over dat ik hierboven de afschrijving niet heb meegenomen, en dat is goed. Ik heb dat alleen wel semi-bewust niet gedaan. Ik vind het niet erg om initieel wel wat geld uit te geven, zodanig dat deze move me inderdaad geld gaat kosten. Zelfs structureel mag het me iets kosten, maar het moet niet >50 per maand zijn, en bij voorkeur helemaal niets.
Oh ja, er is niet veel budget, dus misschien zoek ik de kip met de gouden eieren. Maar ik wil initieel sowieso onder de 4000 euro blijven, voor aanschaf en initieel onderhoud. Dat is een harde grens.
Ben ik hier dingen vergeten? Ervaringen over het rijden van een BMW op LPG, over dit soort kilometeraantallen zijn ook welkom, evenals suggesties voor andere leuke rijdersautos die ik zou kunnen overwegen binnen mijn eisenpakket. Mocht ik grote dingen over het hoofd zien, en kan het helemaal niet, dan zal het de Polo moeten worden, maar ik hoop het niet.
Ik heb intussen de getalletjes op een rijtje gezet, en in het geval van een eigen auto zou ik 350 euro netto per maand extra hebben, waarbinnen ik dus de auto zou moeten kunnen rijden. Wel rijd ik ook veel kilometers, 50.000 per jaar. Ik woon in België, waar de brandstofprijzen gelukkig een pak lager liggen, maar alsnog gaat het lastig zijn om iets in dit budget te passen, laat staan een leuke auto... tenzij deze misschien op LPG is. LPG aan de pomp kost hier momenteel 35ct per liter.
Ik heb een voorliefde voor bmw's uit de 90er jaren en wil dus proberen een eerste instantie proberen een e34/e46/e39/e36 te vinden op LPG, in deze volgorde van voorkeur.
Een rekenvoorbeeld met een e46 318i (in België dus):
belasting: 31 p/m
verzekering: 50 p/m (?, moet nog offertes aanvragen)
LPG: 187.50 p/m (50.000km, 35ct+10ct marge voor stijgende prijzen (of is dat te weinig?), 1:10 (gemiddeld voor e46 318 op lpg volgens spritmonitor)
onderhoud: 83 p/m (grove gok, 1000 euro per jaar. Info hierover is welkom)
Dit is samen 351.5 per maand, en zou dus perfect uitkomen met wat er beschikbaar is.
Er gaan sowieso reacties komen over dat ik hierboven de afschrijving niet heb meegenomen, en dat is goed. Ik heb dat alleen wel semi-bewust niet gedaan. Ik vind het niet erg om initieel wel wat geld uit te geven, zodanig dat deze move me inderdaad geld gaat kosten. Zelfs structureel mag het me iets kosten, maar het moet niet >50 per maand zijn, en bij voorkeur helemaal niets.
Oh ja, er is niet veel budget, dus misschien zoek ik de kip met de gouden eieren. Maar ik wil initieel sowieso onder de 4000 euro blijven, voor aanschaf en initieel onderhoud. Dat is een harde grens.
Ben ik hier dingen vergeten? Ervaringen over het rijden van een BMW op LPG, over dit soort kilometeraantallen zijn ook welkom, evenals suggesties voor andere leuke rijdersautos die ik zou kunnen overwegen binnen mijn eisenpakket. Mocht ik grote dingen over het hoofd zien, en kan het helemaal niet, dan zal het de Polo moeten worden, maar ik hoop het niet.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: BMW of Polo Bluemotion
Wat koop je voor 4k aan gebruikte BMW's. En daarbij kijkende naar het maandbudget met een ruimte van 50,- voor extra kosten... Lekker die Bluemotion rijden, hoef je geen berekening op los te laten met 50kkm/jaar...
-
Nieuwe lease of oud hoque.
Een 318 trekt ook geen volle zalen.
Lease dus.
Een 318 trekt ook geen volle zalen.
Lease dus.
- dvh
Heb het niet eens doorgelezen.
Maar altijd lease boven koop.
Maar altijd lease boven koop.
- Robin Hartog
Polo Bluemotion! 

- Riceaux
BMW e46 320d voor 50k km per jaar 1000x liever dan een Polo Slowmotion al moet er 200 euro per maand bij.
- johann3s
Crap, ik begon al te twijfelen of ik wel op het Driving-Fun forum zit. 
Dat ik liever een e46 rijd boven een nieuwe lease-eco-hatch staat vast. De vraag is dus meer: is mijn berekening realistisch, of zijn er (gefundeerd) gaten in te schieten...

Dat ik liever een e46 rijd boven een nieuwe lease-eco-hatch staat vast. De vraag is dus meer: is mijn berekening realistisch, of zijn er (gefundeerd) gaten in te schieten...
-
E46 320D familiewagen... Wat is tegenwoordig de definitie van driving fun?
Blijf het herhalen, tenzij het echt een wagen is dat zo apart voor je is om er zelf geld in te stoppen, lekker leasen en er een speeltje naast kopen.
4 Jaar 'moeten' rijden in een E46. Boring...
Wellicht kun je je budget nog oprekken naar een M3. Dan zal een E46 vast en zeker df bieden.

Blijf het herhalen, tenzij het echt een wagen is dat zo apart voor je is om er zelf geld in te stoppen, lekker leasen en er een speeltje naast kopen.
4 Jaar 'moeten' rijden in een E46. Boring...
Wellicht kun je je budget nog oprekken naar een M3. Dan zal een E46 vast en zeker df bieden.
- Arthur
318i lpg zelfs 

- dvh
Dan nog liever een Up!
- Arthur
Overigens wil ik je keuze niet afzeiken hoor, niet iedereen heeft hetzelfde budget. Maar een 318i lpg of zelfs een 320d met 50kkm per jaar is prima maar gaat dat allemaal op standje DF? Ik heb zelf ook 10 jaar geleased en heb nu een priveauto, een BMW 320dA
Maar DF? Ik rijd 30kkm per jaar en 90-95% gaat op een gemoedelijk tempo. Nu heb ik er nog iets bij en ook een ander budget maar ik heb ook overwogen om die km's in een ecohok te doen. Niet gedaan maar een oude auto voor 4k en dan zoveel km's maken ook niet. Ik moet wel op de auto aankunnen. Dus als je een leaseauto krijgt aangeboden, in dit geval een Polo, dan deed ik dat. Serieus. Kijk na dit contract nog eens wat je wilt. Heb je wss een breder budget, enz.

- Reind
Lease is de meest verstandige keuze aangezien je totaal geen risico loopt. Maargoed, meer dan een vervoersmiddel is het niet.
Op basis van kilometervergoeding rijden is prima optie als je extra DF wilt. Ik heb dat zelf jaren gedaan en is me heel goed bevallen. Ik heb 2x 320d en een 330d gehad. Beide super fijne auto's en met chip behoorlijk snel (de 330d was een beest). Qua kosten zul je echt wel meer kwijt zijn dan het leasen van een POLO ofzo maar de extra luxe en vermogen maakte dat ruimschoots goed. In mijn situatie zou ik dikkere lease auto's kunnen rijden en heb het kostentechnisch daarmee vergeleken. Ik kocht auto's tussen de 10K en 15K. Daar koop je nu een e90 320d voor uit 2008 met 150.000km. Dan kun je tegen lage onderhoudskosten prima 100.000 bij rijden en de afschrijving is nog te overzien. 50K rijden in een auto met jou budget is misschien niet verstandig. Tenzij je iets tegenkomt met sluitende historie en weinig Km's.
De e46 318i (zelfs de 143pk) maakt niet zoveel indruk maar rijd stukken beter dan een POLO. Ik zou voor een diesel gaan en deze laten chippen. Mijn e46 320d was heerlijk snel en met 1:17 ook nog eens redelijk zuinig.
Op basis van kilometervergoeding rijden is prima optie als je extra DF wilt. Ik heb dat zelf jaren gedaan en is me heel goed bevallen. Ik heb 2x 320d en een 330d gehad. Beide super fijne auto's en met chip behoorlijk snel (de 330d was een beest). Qua kosten zul je echt wel meer kwijt zijn dan het leasen van een POLO ofzo maar de extra luxe en vermogen maakte dat ruimschoots goed. In mijn situatie zou ik dikkere lease auto's kunnen rijden en heb het kostentechnisch daarmee vergeleken. Ik kocht auto's tussen de 10K en 15K. Daar koop je nu een e90 320d voor uit 2008 met 150.000km. Dan kun je tegen lage onderhoudskosten prima 100.000 bij rijden en de afschrijving is nog te overzien. 50K rijden in een auto met jou budget is misschien niet verstandig. Tenzij je iets tegenkomt met sluitende historie en weinig Km's.
De e46 318i (zelfs de 143pk) maakt niet zoveel indruk maar rijd stukken beter dan een POLO. Ik zou voor een diesel gaan en deze laten chippen. Mijn e46 320d was heerlijk snel en met 1:17 ook nog eens redelijk zuinig.
-
Dit vooral.50K rijden in een auto met jou budget is misschien niet verstandig. Tenzij je iets tegenkomt met sluitende historie en weinig Km's.
Zorgeloos, maar saai, leasen.
Of bij elk kraakje met die oude 'hokken' denken, wat is er nou weer aan 't handje.
- 2000USA
Eens met bovenstaand. De afweging moet je m.i. alleen maken als je dichtbij je werk woont of weinig rijdt, en daardoor ook financieel nog eens wat overhoudt door de extra centen die je gestort krijgt.
- G Kolkman
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
1000 euro per jaar aan onderhoud lijkt mij wat conservatief, met name door de 50k per jaar. In dat geval gaat er toch minimaal een set banden door, een set remblokken en meerdere oliebeurten. Behalve als je dat allemaal zelf doet gaat dat vrij eenvoudig de 1000 voorbij en dan is er nog niks bijzonders kapot gegaan.