Was nog een beetje miezer/motregen dus de open foto's maak ik einde van de week nog even... als het een lekker avondje is ook even met de GoPro op stap voor wat 0-200 en onderstel/balansfilmpjes.
De auto is redelijk compleet met het Introduction pakket aangevult met diverse opties (al had ik er zelf nog net een paar meer aangevinkt, maargoed).
Code ZIN Introduction 3.996,00 euro
302 Alarmsysteem
387 Windscherm
494 Electrisch verwarmde voorzetels
508 Park Distance Control (PDC)
534 Airconditioning, automatisch
563 Uitgebreid verlichtingspakket
609 Navigatiesysteem Professional
877 Alarmcode (Intern)
8S2 Alarmsignaal (Intern)
Wielen moest ik even aan wennen maar zijn eigenlijk de beste keuze die je kunt maken op de auto. De standaard 5spaaks vind ik het net niet en de rest is niet deftig genoeg.
2S5 Lichtmetalen wielen Multispaak (293) 18" 1.577,00 euro
http://www.olieroe.nl/auto/bmwZ4sDrive2 ... elijst.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Heupen zijn in de buitenspiegels iets minder dik aanwezig dan bij de vorige Z4 coupe maar daarenteen is de motorkap wel prachtig met de lijnen erin ipv de vlakke kap van de vorige.
Openen met de comfortstand is handig, 1x open gaan de ramen een paar centimeter open als je een deur opent. Klik je hem 2x open dan laat hij het raam bijna helemaal zakken bij instappen. Hou je de klop lang ingedrukt dan gewoon de hardtop openen op afstand voordat je instapt, ideaal..... al zal het misschien wel wat van de accu vragen als de motor niet loopt.
Lichtpakket doet de auto goed in het donker, portiergrepen verlicht, aparte achterlichtunits, ringen van de koplampen en subtiele licht op de stoelen, stap je er met meer plezier in als je 's avonds de auto opent.
Onderstel heeft wel wat bodyroll door de zachte veren en wordt wel stug gedempt. Van mij hadden de dempers iets softer gemogen en de veren wat steviger. Gelukkig zit er nog wel wat bodemspeling op al ben ik toch voorzichtig bij elke drempel omdat de vorige Z4 lager lag met het M onderstel en eibach veren. Doordat er rondom 225 op zit voelt de auto wel wat speels, heb nog maar weinig gereden en nog niks geprobeerd maar als je op een klaverblad met 100+ iets doorstuurt voel je wel dat de achterkant zich meldt. Dit zou volgens de bekende tests niet zo zijn als ie op 225/255 staat, dan is de auto veilig onderstuurd dus eens kijken waar ik achter naartoe wil. Denk liever 255 maar dan een mindere kwaliteit grip/rubber.
In normal doet ie zijn ding prima, sportstand voelt lekkerder maar zet ik alleen aan als je echt stevig gaat sturen. In Sport+ gaat ie op dynamische tractiecontrole, is dat dat je een kleine sliphoek kan maken voor de nepdrifters?
Moet nog een keer met de sDrive23i automaat rijden, de koppelomvormer dus (niet de DCT van de 35i) maar de 6bak bevalt prima voor deze auto, fijne koppeling met gevoel, kort pookje, korte schakelwegen (geen echte shortshift zoals in de E36 maar precies de goede mix) en trefzekere bak. Vertandig is ook prima, in 4 tot 190 doorhalen met 7000rpm geeft je lekker de ruimte en in 6 is hij nog relatief zuinig.
De motor heb ik natuurlijk ook in de E91 325i touring gehad, al vind ik m in de Z4 beter aan het gas hangen, zal met zijn 1380kg net wat lichter zijn misschien dan de touring met panoramadak etc. Hij is zeker niet traag alleen wanneer je echt vaart wil gaan maken had er meer in mogen zitten. Wel apart dat er hier 204pk uit komt en in andere auto's 218pk, kan iemand dat misschien verklaren of heeft iemand dat al eens uitgezocht? Zal wel iets met een kortere uitlaatlijn ofzo zijn? Nog even kijken of er een magneetklep/ventiel in zit, die mag van mij dan open om wat meer motorgeluid te horen.
Audio voldoet eigenlijk wel, al was ik huiverig dat ik eigenlijk de HiFi actief of professional optie moest hebben. Er zitten tenminste tweeters ter hoogte van de spiegels en diepe tonen heeft ie ook vanuit de panelen bij de voeten. Het kan beter met hoogwaardige speakers en zelfs een equalizer zou deze set speakers goed kunnen doen maar ik kan er prima mee leven zo.
Navigatie/computer is ook wel wat frisser dan de E91, dit is CIC toch en de oude was CCC? Menu's zijn soms niet altijd even duidelijk maar is even wennen en uitzoeken. Geheel oogt in ieder geval prima. Alleen even mappen van 2015 opzoeken ipv 2008 want ik was tijdens de terugreis nogal vaak offroad. Bluetooth koppeling zit erop voor telefoon en DAB en zit zelfs opslag voor muziek. Weet even niet uit m'n hoofd of je de mappen ook kunt inladen of dat die wel via DVD moeten blijven spelen. In de Golf heb ik een 64GB SSD in de Discover Pro zitten waar navi en muziek op kan, is dit bij de CIC ook een SSD, of een SD kaart of conventionele harddisk?
Laat het zonnetje maar komen donderdag/vrijdag, al was het maandag ook niet verkeerd met ruim 15 graden. De stoel op de laagste stand zit je heerlijk beschut achter de ruit, met mijn kapsel voel je snel koude wind als je de stoel wat hoger hebt.
Todo:
- achterbanden vervangen om weer origineel te maken, volgens mij moet er 255 onder ipv 225
- ruitenwisserbladen vervangen (piepen)
- lak poetsen (zitten veel swirls in en wat lichte krasjes)
- SCM certificaat verlengen
- plastic klepje vervangen wat achter tussen de stoelen zit (pinnetjes afgebroken)
- leer poetsen (heb je met crème he, zie bestuurdersstoel onderaan de rugleuning)
Heb m gisteravond op 89.000km gezet dus kijken of ik m tot de ton kan houden voordat ik weer drang krijg om wat anders aan te schaffen
