[Leftlanenews]BMW will launch its 2008/2009 M3 coupe with an all-new seven-speed double-clutch gearbox as an alternative to the regular six-speed manual. Official confirmation comes from a memo sent to BMW dealers, according to Autocar.
The gearbox will be called M DCT, and is very similar to Volkswagen's DSG transmission. A dual-clutch system features two computer-controlled clutches, making shifts both smooth and extremely quick. Simple automated manuals — such as BMW's SMG — provided quick shifts but can be jerky during tame driving.
The M DCT model will likely be a few tenths of a second faster than the manual M3. The transmission is being built by Getrag. Drivers will be able to use a shift lever or paddles to change gears.
The M DCT will be available on the new M3 in March 2008. BMW is likely to replace the SMG III transmission used in the M5 and M6 with a similar gearbox in the near future, possibly along with mid-cylce facelifts to the cars.
7 Versnellings DSG ook in nieuwe M3
- Roman
7 Versnellings DSG ook in nieuwe M3
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Repost
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArtic ... es/225812/
Had bericht al bij dagje BMW ///M te Garching geplaatst
Even voor de goede orde; het is dus een geheel nieuwe bak, heeft niets met SMG te maken.
In Garching vertelde men dat ze mogelijk beide leverbaar zouden worden; dus een zowel een SMG alswel een DSG bak, wordt vervolgd dus.
Even voor de goede orde; het is dus een geheel nieuwe bak, heeft niets met SMG te maken.
In Garching vertelde men dat ze mogelijk beide leverbaar zouden worden; dus een zowel een SMG alswel een DSG bak, wordt vervolgd dus.
-
Lijkt me heel sterk: welk voordeel biedt SMG nog tov DSG dan? En een goedkopere variant is bij een M ook niet nodig, dan kies je wel een handbak.romo schreef:Repost
Denk dat ze het gewoon niet zo leuk vinden om te moeten onderkennen dat DSG gewoon beter werkt.
-
Zou dat niet te maken kunnen hebben met technische reglementen? Er waren toch ook eerder een soort halfautomaten (meen aut. terugschakelen) in F1, maar zijn er toch ook niet meer?Robin schreef:DSG wordt nog niet in de Formule 1 gebruikt 'SMG'(zwartwit) (nog) wel...
Wat is dan beter. On a track SMG van de verhalen uit eerste hand?
Dagelijkse praktijk. Handbak?
DSG kent iig niet die enorme klappen op de aandrijflijn die een M5 heeft, en dat is toch pure winst. Verder lijkt het me niet zo bijster interessant wie het ontworpen heeft, zal inmiddels wel aan Getrag verkocht zijn denk ik? (zoals Unijet commonrail in serieproductie gezet door Fiat (156 1.9JTD) <> Bosch destijds)
- Bert ///M3
Of getrag had dat patent al de hele tijd. Er zijn maar weinig autofabrikanten die hun eigen bakken in elkaar zetten. Ze geven gewoon de specificaties aan de bakken bouwer en klaar is kees.
BMW SMG bijvoorbeeld zijn ook gewoon Getrag bakken.
Het idee ala DSG is ook niet nieuw want bij sommige sequenciele rallybakken enz werd al met 3 koppelingen gereden. Zodat je altijd 1 erboven en 1 er onder klaar hebt. het is gewoon een variant op.
BMW SMG bijvoorbeeld zijn ook gewoon Getrag bakken.
Het idee ala DSG is ook niet nieuw want bij sommige sequenciele rallybakken enz werd al met 3 koppelingen gereden. Zodat je altijd 1 erboven en 1 er onder klaar hebt. het is gewoon een variant op.
- RVV
Ik zie het niet als pure winst, maar dat BMW toegeeft aan het feit dat M's vooral comfortgericht worden.Martijn schreef: DSG kent iig niet die enorme klappen op de aandrijflijn die een M5 heeft, en dat is toch pure winst.
De M3 met SMG kent die klappen ook, maar dit hoort bij het karakter van het systeem. Dat heeft BMW in het verleden zelf aangegeven, het klappen is een technisch kunstje wat best rustig kan, en daarom zitten er ook 6 schakelprogramma's op een M3. Maar het hoort bij het systeem.
Nu zie je dat M's echt richting S'en en AMG's opschuiven en ook diens comfortniveau moeten halen.
Ik wil van met deze post niet weer de eeuwige discussie op laten laaien van wat is beter SMG of DSG. SMG is een ruwe diamant en DSG een gepolijste.
DSG is smooth, veel comfort en minder beleving.
SMG is bruut, klapt en veel meer beleving.
M's worden comfortwagen en daar moet een comfortabel schakelsysteem bij. Jammer die ontwikelling. (niet die DSG maar het comfortverhaal)
-
Mwah, ik denk dat je er teveel achter zoekt Rico. Iets wat gewoon oncomfortabel is en zorgt voor schade (DSG in M5 gaat regelmatig kapot) vervangen voor iets wat beter werkt en vooral sneller is (schakeltijden van DSG-achtigen zijn toch de snelste, zie ook 997 Turbo?) lijkt mij niks te maken hebben met het bieden van meer comfort. Waarom maken ze anders een high-revver: of vind je dat lawaai aan je kop ook een toonbeeld van comfort?Rico v Velzen schreef:Ik zie het niet als pure winst, maar dat BMW toegeeft aan het feit dat M's vooral comfortgericht worden.Martijn schreef: DSG kent iig niet die enorme klappen op de aandrijflijn die een M5 heeft, en dat is toch pure winst.
De M3 met SMG kent die klappen ook, maar dit hoort bij het karakter van het systeem. Dat heeft BMW in het verleden zelf aangegeven, het klappen is een technisch kunstje wat best rustig kan, en daarom zitten er ook 6 schakelprogramma's op een M3. Maar het hoort bij het systeem.
Nu zie je dat M's echt richting S'en en AMG's opschuiven en ook diens comfortniveau moeten halen.
Ik wil van met deze post niet weer de eeuwige discussie op laten laaien van wat is beter SMG of DSG. SMG is een ruwe diamant en DSG een gepolijste.
M's worden comfortwagen en daar moet een comfortabel schakelsysteem bij. Jammer die ontwikelling. (niet die DSG maar het comfortverhaal)
Motor van een S600 bi-turbo of A8 W12: da's comfort. Niet een .55 AMG jachtvlieger of schreeuwerige S6/8 V10.
IMHO.
- Macboy
Ik lees wel wat onzin hierboven. Het is natuurlijk een onwijs compliment richting VAG die DSG heeft ontwikkeld. Reeds toen was duidelijk dat andere merken zouden volgen. Een beter compliment dan BMW kan VAG niet krijgen natuurlijk.
DSG is en was top, maar werd door veel mensen niet onderkend. Nu BMW ook overstag gaat wordt het opeens het beste systeem in de wereld. De die hards durven ook dit niet te onderkennen en praten nog steeds over een verouderd en vreemd SMG-concept.

Feit is dat DSG koppelproblemen heeft, maar met het voortschrijdend inzicht zal ook dit tot het verleden behoren.
DSG/SMG vergelijken is onzin. Die systemen zijn niet te vergelijken met elkaar.
Een automaat die je als een handbak kunt rijden (mits BMW niet dezelfde fout maakt als VAG door geen echte manuele optie toe te voegen) is natuurlijk het mooiste wat er is (naast een echte handbak dan).
Kortom: DSG rulez en BMW heeft het in de gaten
Laten we wel wezen: voor veel mensen is een automaat een ideaal hulpmiddel in 85% van de situaties. Die paar keer dat je echt hardcore gaat blazen op circuit of op de weg weegt niet op tegen de keren dat het niet nodig is (uitgaande van de gemiddelde clientèle).
Voor mij zou het echt ideaal zijn, hoewel ik natuurlijk altijd een handbak zou prefereren in een M3. Een 335i met DSG is een heel ander verhaal
(maar nogmaals, dit slaat nergens op zonder er een meter in gereden te hebben)
DSG is en was top, maar werd door veel mensen niet onderkend. Nu BMW ook overstag gaat wordt het opeens het beste systeem in de wereld. De die hards durven ook dit niet te onderkennen en praten nog steeds over een verouderd en vreemd SMG-concept.

Feit is dat DSG koppelproblemen heeft, maar met het voortschrijdend inzicht zal ook dit tot het verleden behoren.
DSG/SMG vergelijken is onzin. Die systemen zijn niet te vergelijken met elkaar.
Een automaat die je als een handbak kunt rijden (mits BMW niet dezelfde fout maakt als VAG door geen echte manuele optie toe te voegen) is natuurlijk het mooiste wat er is (naast een echte handbak dan).
Kortom: DSG rulez en BMW heeft het in de gaten

Laten we wel wezen: voor veel mensen is een automaat een ideaal hulpmiddel in 85% van de situaties. Die paar keer dat je echt hardcore gaat blazen op circuit of op de weg weegt niet op tegen de keren dat het niet nodig is (uitgaande van de gemiddelde clientèle).
Voor mij zou het echt ideaal zijn, hoewel ik natuurlijk altijd een handbak zou prefereren in een M3. Een 335i met DSG is een heel ander verhaal

(maar nogmaals, dit slaat nergens op zonder er een meter in gereden te hebben)
- Tristan
Overigens kan de DSG een hoop koppel verwerken. Is een kwestie van de software zo programmeren dat tijdens het schakelen, het koppel langzaam zakt en daarna weer rustig opbouwt, en niet erin laten klappen.
Die TT met 550pk had ook DSG en Jeroen Dik rijdt ook met 400pk/450+Nm met DSG. Zometeen een 997 met DSG die ook een shitload met koppel krijgt.
Overigens blijft handbak gewoon het beste. Doet wat jij wilt, minder zwaar en meer beleving.
Die TT met 550pk had ook DSG en Jeroen Dik rijdt ook met 400pk/450+Nm met DSG. Zometeen een 997 met DSG die ook een shitload met koppel krijgt.
Overigens blijft handbak gewoon het beste. Doet wat jij wilt, minder zwaar en meer beleving.
- RVV
-
Rico v Velzen schreef: Ik zie het niet als pure winst, maar dat BMW toegeeft aan het feit dat M's vooral comfortgericht worden.
Rico wordt echt tijd dat je zelf eens met een DSG bak gaat rijden want hierboven schrijf je een broodje aap verhaal.
Jij schrijft de waarheid vaak naar je hand

Denk je nu werkelijk dat BMW met de M overschakelt op comfort door DSG te nemen?
DSG kan ook flink klappen. Kan er zelf over meespreken.
Maar er is een ding wat maar belangrijk is. De snelheid van schakelen.
SMG kan in de verste verte niet meekomen met DSG.
Ik heb de ooit in een draadje een site gepost met de bewuste schakeltijden, waaruit blijkt dat DSG het SMG ver en ver achter zich laat.
In de DSG thread staan diverse filmpjes van testen tussen een DSG en niet DSG Golf GTI met in beide een topcoureur achter het stuur.
Er bleef niks over van de schakelkwaliteiten van de topcoureur.
DSG zat hem voor joker tijdens diverse testen over en weer.
En als je een auto bouwt met een dikke V8 en veel power, dan wil je de zwakste schakel in het geheel perfectioneren.
Daarnaast is de beleving met DSG, juist door het snelle schakelen zo waanzinnig.
Iedereen die in de auto heeft gereden verbaast zich over het systeem.
Ga eens proefrijden...
Daarnaast was het al meer dan een jaar bekend dat DSG het smg systeem zou vervangen. Porsche schakelt ook over op DSG, en ook de EVO kwijgt een DSG bak.
Volvo, Ford hebben hun DSG bakken al klaar liggen...
- RVV
Rebel even andersom heb jij al eens in een M3 met SMG gereden ? nou ? en ?
in stand 6 80 milliseconden is zeker traag grapjas.
DSG geeft gewoon meer rust om dat het syteem vloeiender functioneerd is dat minder/beter ? kweenie.. hangt voornamelijk van het type auto af denk ik.
Technisch is DSG vast en zeker beter, daar wil niet over twisten.
Ik ben geen pro contra SMG/DSG man. Maar om het ene systeem te kraken omdat je ervaring hebt met het superieure van het andere systeem ??? beetje erg kort door de bocht.
Ik kraak DSG niet.
in stand 6 80 milliseconden is zeker traag grapjas.
DSG geeft gewoon meer rust om dat het syteem vloeiender functioneerd is dat minder/beter ? kweenie.. hangt voornamelijk van het type auto af denk ik.
Technisch is DSG vast en zeker beter, daar wil niet over twisten.
Ik ben geen pro contra SMG/DSG man. Maar om het ene systeem te kraken omdat je ervaring hebt met het superieure van het andere systeem ??? beetje erg kort door de bocht.
Ik kraak DSG niet.
- Joop
Dat het een beetje schemering blijft rondom wel of niet DSG in de nieuwe M3 kan ik wel begrijpen. Ze willen nog graag iets nieuws te vertellen hebben in september op de IAA.
Maar je kunt er wel van uit gaan dat BMW niet twee systemen (DSG-variant en SMG) gaat aanbieden naast de handgeschakelde bak.
Zeker als ze bij Porsche ook al aan het experimenteren zijn met de DSG bak kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat BMW ook wel volgt met een eigen variant.
Maar je kunt er wel van uit gaan dat BMW niet twee systemen (DSG-variant en SMG) gaat aanbieden naast de handgeschakelde bak.
Zeker als ze bij Porsche ook al aan het experimenteren zijn met de DSG bak kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat BMW ook wel volgt met een eigen variant.
-
Ben blij dat dit systeem nu eindelijk de erkenning krijgt die ik vind dat het t verdiend.
Ik weet nu al zeker dat mijn volgende auto minimaal dezelfde bak moet hebben. Zo goed bevalt het mij.
Snel en comfortabel in een bak.
Maar dit valt net als de eerste Xenonlampen onder de catogorie.......wat een boer niet kent eet hij niet.
DSG is niet stoer, schakelen is veel stoerder.
Daarom werd het systeem door iedereen de grond ingeboord. Want iedereen was immers een Schumacher in zijn bolide en wilt zelf roeren.
Wel verhalen posten over accelaraties en snelheid, maar als er dan een systeem is wat iedere accelaratie keer op keer wint, dan deugd het niet.
Ik daag iedereen uit om in een exact dezelfde auto naast mij te versnellen van 0 tot 160 met een handbak.
Ja gaat erna via de achterdeur naar buiten.....
Ik hoop dat Porsche het ook snel leverbaar heeft voor de 911 serie....
Ik weet nu al zeker dat mijn volgende auto minimaal dezelfde bak moet hebben. Zo goed bevalt het mij.
Snel en comfortabel in een bak.
Maar dit valt net als de eerste Xenonlampen onder de catogorie.......wat een boer niet kent eet hij niet.
DSG is niet stoer, schakelen is veel stoerder.
Daarom werd het systeem door iedereen de grond ingeboord. Want iedereen was immers een Schumacher in zijn bolide en wilt zelf roeren.
Wel verhalen posten over accelaraties en snelheid, maar als er dan een systeem is wat iedere accelaratie keer op keer wint, dan deugd het niet.
Ik daag iedereen uit om in een exact dezelfde auto naast mij te versnellen van 0 tot 160 met een handbak.
Ja gaat erna via de achterdeur naar buiten.....
Ik hoop dat Porsche het ook snel leverbaar heeft voor de 911 serie....
-
Volkswagen en Audi hebben ook niety stilgezeten en hebben hun DSG 7-bak ook al klaar.
In dit oudere bericht, dat ik maar niet geplaats had, omdat verder iedereen toch een uitgesproken mening heeft over DSG blijkt dat deze de huidige DSG 6-bak zal vervangen.
http://www.fourtitude.com/news/publish/ ... 3181.shtml
Joop het was al geruime tijd bekend dat DSG in de M3 zou verschijnen en vervolgens snel zijn intrede zal doen in andere modellen.
In dit oudere bericht, dat ik maar niet geplaats had, omdat verder iedereen toch een uitgesproken mening heeft over DSG blijkt dat deze de huidige DSG 6-bak zal vervangen.
http://www.fourtitude.com/news/publish/ ... 3181.shtml
Joop het was al geruime tijd bekend dat DSG in de M3 zou verschijnen en vervolgens snel zijn intrede zal doen in andere modellen.