Goedemiddag heren,
Zoals ook in het 'Mijn auto' topic te lezen was ik van de week op Zandvoort en viel mij daar op dat de auto niet vooruit te branden was als hij eenmaal flink heet was. Boven de 3800 toeren niet meer doortrekken en snelheid misschien 140-150 max op het rechte stuk waarbij ik echt moest doorschakelen naar de 5 om harder dan 120 te gaan.
Nu had ik al het vermoeden dat dit aan de IAT lag en hedenmorgen dit wel bevestigd gekregen, ik had even de OBD lezer in de auto geprikt op weg naar werk en bij constante 110-120 is de IAT rond de 55-60 graden (buitentemperatuur 10-15 graden?) waarbij hij oploopt richting de 90-100 graden zodra ik hem even doortrek naar 150-160 in de 5. Bij gas los en terug naar 120 zakt hij dan weer naar 80-70 en langzaam naar 60. Ik kan me dus alleen maar voorstellen hoe hoog die oploopt bij een kwartier over Zandvoort boenderen.
Dat het te hoog is heeft een korte Googlesessie me wel geleerd maar hoe veel te hoog is de vraag. Niet dat ik direct allemaal waterinjectie en hoodscoops ga installeren maar als dit abnormaal hoog is ga ik toch wel eens kijken hoe ik de temperatuur flink omlaag kan krijgen. Vraag is dus: wat is normale IAT en wat zijn de makkelijkste opties om het significant te verlagen? Mijn idee voor een eerste stap is in ieder geval een duct aanleggen die 1) direct achter de grille uitkomt of 2) achter de radiator laag bij de grond lucht pakt.
Normale Intake Air Temperature?
- Camiel
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
- MartijnGizmo
Re: Normale Intake Air Temperature?
Dat is dus die klein bemeten intercooler waar Sieger het over had! 

- Camiel
Even verder gaan zoeken en ik denk inderdaad dat je gelijk hebt, in combinatie met een door mijzelf gecreeerd probleem, op seatcupra.net werd ik getriggerd door dit:
Ik heb begin dit jaar een aanrijding gehad en het hele front moeten vervangen en direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om een Cupra bumper te monteren; de vorige bumper was al bij aankoop echt finaal op, inclusief mistlampen (glas gebroken en bevestiging afgebroken). Die dus na aankoop direct verwijderd. Nu dus wel weer een fatsoenlijke bumper met mistlampen (waarvan de rechter direct voor de SMIC gemonteerd zit) maar de Cupra bumper is natuurlijk berekend op een FMIC...
Er zit dus amper airflow langs de IC en daarnaast geen goede aanvoer van verse lucht voor het luchtfilter, kan me wel voorstellen dat het ding niet wil
Omdat er binnen afzienbare tijd toch een keer een circuitmachien gaat komen ga ik de stap naar een >E800,- kostende FMIC niet maken maar ik ga wel even nadenken over een oplossing voor een deel van het probleem. Even rondkijken wat de tuningsbedrijven in het schap hebben liggen waarmee ik iets kan.
Vorig jaar heb ik ook een paar keer circuit gereden en toen had ik het probleem wel maar in veel mindere mate, pas aan het einde van een sessie ipv na de eerste ronde.that bloody Cupra bumper doesn't allow air flow to my side mount intercooler!!! (Take note people, good for looks, bad for power gains!)
Ik heb begin dit jaar een aanrijding gehad en het hele front moeten vervangen en direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om een Cupra bumper te monteren; de vorige bumper was al bij aankoop echt finaal op, inclusief mistlampen (glas gebroken en bevestiging afgebroken). Die dus na aankoop direct verwijderd. Nu dus wel weer een fatsoenlijke bumper met mistlampen (waarvan de rechter direct voor de SMIC gemonteerd zit) maar de Cupra bumper is natuurlijk berekend op een FMIC...

Er zit dus amper airflow langs de IC en daarnaast geen goede aanvoer van verse lucht voor het luchtfilter, kan me wel voorstellen dat het ding niet wil

Omdat er binnen afzienbare tijd toch een keer een circuitmachien gaat komen ga ik de stap naar een >E800,- kostende FMIC niet maken maar ik ga wel even nadenken over een oplossing voor een deel van het probleem. Even rondkijken wat de tuningsbedrijven in het schap hebben liggen waarmee ik iets kan.
- MartijnGizmo
Wat men volgens mij ook wel doet, iig bij Polo TDI's, is een uitstroomopening in de modderkuip maken. Bijvoorbeeld door een rooster van een TT erin te maken:

- Camiel
Die zit er standaard inderdaad al in bij de Ibiza, vanwege de voorschade ook nieuwe modderkuipen gemonteerd en daar met de dremel nieuwe openingen ingeslepen. Dus eruit kan de lucht wel, alleen erin niet echt