Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Goedemiddag!
Heel fanatiek schrijf ik hier niet, maar ik lees des te meer. Mijn huidige Ibiza wordt binnenkort werkpaard, dus dagelijks woon-werkverkeer en hopelijk betrouwbaar. Ik heb het ding wel enigzins gemodificeerd (chiptuning naar 170pk/400nm, verlaagd, dikkere remmen) maar het blijft een daily waar je toch op terug moet kunnen vallen waarmee ik ook naast de occasional trackday 30K per jaar mee rij. T.z.t. zal hiervoor een leaseauto in de plaats komen waarmee ik natuurlijk helemaal geen circuit kan rijden en de Ibiza is dan met €200 vaste lasten per maand ook aan de dure kant.
Daarvoor ben ik eigenlijk aan het orienteren op iets wat vrij goedkoop is bij stilstand en met kenteken/APK maar wat wel veel DF geeft. Ik dacht eerst aan een BMW (E36 of een E30) maar aangezien ik het concept van de hete hatch wel mooi vindt wil ik daar ook naar kijken. Ik heb een Franse shortlist samengesteld met de 106 Rallye/GTI, de 206 GTI, de Saxo VTR/VTS en de Clio II RS, waarbij de Clio me het meest aanspreekt, 169pk/172pk in een klein en enigzins modern ogend wagentje, die voor een kleine €100 per maand op de stoep staat.
Plan is na aankoop een volledige check/stage 0 met vervanging van ontsteking, vacuumslangen, filters en olieën e.d., onderstel vervangen door bijv Powerflex rubbers en een stijvere verlaging/schroefset, kuipstoelen, banden en het een en ander strippen. Indien nodig (advies?) remmen upgraden. Kooi e.d. is niet echt nodig totdat ik een pak meer ervaring heb en wat meer op de limiet rijd.
Ik zie hier veel extreme projecten die dan maanden en maanden in de garage staan waardoor het seizoen al driekwart voorbij is voordat de auto klaar is, dat wil ik eigenlijk voorkomen. Het moet gewoon betrouwbaar, leuk en betaalbaar blijven en de auto's moeten dus ook voor een technische leek zoals ik prettig zijn om aan te klussen.
Ik was echter benieuwd naar jullie ervaringen met rijbeleving, onderhoudskosten, do's/don'ts en aandachtspunten van deze wagentjes en of jullie me daarover kunnen adviseren?
Heel fanatiek schrijf ik hier niet, maar ik lees des te meer. Mijn huidige Ibiza wordt binnenkort werkpaard, dus dagelijks woon-werkverkeer en hopelijk betrouwbaar. Ik heb het ding wel enigzins gemodificeerd (chiptuning naar 170pk/400nm, verlaagd, dikkere remmen) maar het blijft een daily waar je toch op terug moet kunnen vallen waarmee ik ook naast de occasional trackday 30K per jaar mee rij. T.z.t. zal hiervoor een leaseauto in de plaats komen waarmee ik natuurlijk helemaal geen circuit kan rijden en de Ibiza is dan met €200 vaste lasten per maand ook aan de dure kant.
Daarvoor ben ik eigenlijk aan het orienteren op iets wat vrij goedkoop is bij stilstand en met kenteken/APK maar wat wel veel DF geeft. Ik dacht eerst aan een BMW (E36 of een E30) maar aangezien ik het concept van de hete hatch wel mooi vindt wil ik daar ook naar kijken. Ik heb een Franse shortlist samengesteld met de 106 Rallye/GTI, de 206 GTI, de Saxo VTR/VTS en de Clio II RS, waarbij de Clio me het meest aanspreekt, 169pk/172pk in een klein en enigzins modern ogend wagentje, die voor een kleine €100 per maand op de stoep staat.
Plan is na aankoop een volledige check/stage 0 met vervanging van ontsteking, vacuumslangen, filters en olieën e.d., onderstel vervangen door bijv Powerflex rubbers en een stijvere verlaging/schroefset, kuipstoelen, banden en het een en ander strippen. Indien nodig (advies?) remmen upgraden. Kooi e.d. is niet echt nodig totdat ik een pak meer ervaring heb en wat meer op de limiet rijd.
Ik zie hier veel extreme projecten die dan maanden en maanden in de garage staan waardoor het seizoen al driekwart voorbij is voordat de auto klaar is, dat wil ik eigenlijk voorkomen. Het moet gewoon betrouwbaar, leuk en betaalbaar blijven en de auto's moeten dus ook voor een technische leek zoals ik prettig zijn om aan te klussen.
Ik was echter benieuwd naar jullie ervaringen met rijbeleving, onderhoudskosten, do's/don'ts en aandachtspunten van deze wagentjes en of jullie me daarover kunnen adviseren?
- Niels
- Berichten: 22279
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Aanschaf budget?
- Miesjel
- Berichten: 2223
- Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
- Auto: MX5, RAV4, Starlet
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Kant en klaar kopen bespaart je veel geld..is dat een optie ?
-
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 16:42
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Clio RS. Ik zou er alleen wel direct al een kooi in zetten. Op de limiet rijden is geen voorwaarde om te kunnen verongelukken.
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Aanschaf budget voor een standaard auto rond de €2000-2500. Het moet geen pijn doen in de portemonnee mocht ik hem op het dak leggen zegmaar. Een geprepareerde versie is zeker een optie en daarvoor valt het budget ook zeker op te rekken (eigenlijk nog liever dan een ongeprepareerde versie zelfs) mits dat ook netjes, serieus en een beetje naar mijn smaak gedaan is, dus niet met opzichtige bumpers en spoilers terwijl er een knakenschroefset en een paar flink zware 'stylingvelgen' onderliggen met de standaard remmen.
Het enige is dat ik die vrij weinig kan vinden, af en toe komt er een pareltje langs hier maar die zijn dan binnen no-time weg. Marktplaats en consorten zijn alleen maar standaard auto's eigenlijk. Of hebben jullie nog meer tips?
Het enige is dat ik die vrij weinig kan vinden, af en toe komt er een pareltje langs hier maar die zijn dan binnen no-time weg. Marktplaats en consorten zijn alleen maar standaard auto's eigenlijk. Of hebben jullie nog meer tips?
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:23
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Als het vooral als trackday speeltje is, dan kun je voor weinig geld in engeland een Clio shoppen (zie pistonheads.com en cliosport.net). Maar je kan ook prima een standaard RS in NL kopen, daar andere veren+dempers (Eibach veren+een setje verse oem schokbrekers werkt prima en is niet duur), snelle bandjes (bijv AD08) en een extra torsiestang voor de achteras (Whiteline). Eventueel kun je nog camberbouten toevoegen op de vooras. Motorisch kun je throttle bodies+een snellere nokkenas monteren om 200+pk te krijgen, maar dat heb je (vind ik) niet echt nodig om gewoon lekker te sturen. Dus voor zo'n 1000euro kun je een standaard Clio RS al best leuk optuigen.
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
frans+hete hatch+2500 budget=205 gti, bij voorkeur geprept en wel, anders wordt het niks met dit budget
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Lange tijd al niet meer gereageerd zie ik, sorry daarvoor!
@Turbo Rob: prijzen liggen daar wel iets lager maar je zit dan sowieso met reis-en vervoerskosten, slechte wisselkoers, lagere restwaarde/moeilijker verkopen en het stuur aan de verkeerde kant dus het liefst gewoon in NL aankopen. Kost misschien een paar euro extra in the end maar het zal nooit om schokkende prijsverschillen gaan.
@ Roy RS: Budget voor standaard auto is dus 2-2500, met enige verfraaiingen zit er wel wat rek in Maar dan nog is de 205 redelijk 'iconisch' en daardoor duur(der) heb ik het idee, is de keuze voor een 106 bijv dan niet beter/goedkoper?
@Turbo Rob: prijzen liggen daar wel iets lager maar je zit dan sowieso met reis-en vervoerskosten, slechte wisselkoers, lagere restwaarde/moeilijker verkopen en het stuur aan de verkeerde kant dus het liefst gewoon in NL aankopen. Kost misschien een paar euro extra in the end maar het zal nooit om schokkende prijsverschillen gaan.
@ Roy RS: Budget voor standaard auto is dus 2-2500, met enige verfraaiingen zit er wel wat rek in Maar dan nog is de 205 redelijk 'iconisch' en daardoor duur(der) heb ik het idee, is de keuze voor een 106 bijv dan niet beter/goedkoper?
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
106 is dan wel scherper geprijsd denk ik, maar je vind misschien meer geprepte 205jes en dan hoef je niets meer te investeren
ik lees nu dat je voorkeur uitgaat naar een clio RS, dat haal je nooit met dat budget, of vergis ik me?
ik lees nu dat je voorkeur uitgaat naar een clio RS, dat haal je nooit met dat budget, of vergis ik me?
- Martijn M
- Berichten: 3309
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
106jes zijn goedkoop, ook veel onderdelen hiervoor zijn niet duur.
- Arthur
- Berichten: 39936
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Je had toe moeten slaan toen Macboy z'n 106 te koop aan bood...
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Vergis je niet in de bouwkosten van een trackday-auto. Voor een e36 kun je al snel op 5000-8000 rekenen naast de aanschaf.
-
OnlineEricYellow
- Berichten: 529
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Helmond
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Het budget is dan wel wat opgerekt, maar het is instappen en gas erop.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 55&t=31520
Oh ja, een standaard Clio RS 170pk heb ik ook nog wel
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 55&t=31520
Oh ja, een standaard Clio RS 170pk heb ik ook nog wel
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Problem solved zou ik zeggen!EricYellow schreef:Het budget is dan wel wat opgerekt, maar het is instappen en gas erop.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 55&t=31520
Oh ja, een standaard Clio RS 170pk heb ik ook nog wel
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Je hebt inderdaad die van mij net gemist
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Je hebt PB Eric!
@ Macboy; ik heb hem wel langs zien komen, eigenlijk precies wat ik zoek voor een aantrekkelijke prijs en enkel een rolkooi erin bouwen maar dat was eigenlijk net te vroeg, was toen net aan de slag bij nieuwe werkgever dus nog niet door de proefperiode. Had je hem over een maand of twee te koop gezet dan was ik er als de kippen bij geweest...
@ Macboy; ik heb hem wel langs zien komen, eigenlijk precies wat ik zoek voor een aantrekkelijke prijs en enkel een rolkooi erin bouwen maar dat was eigenlijk net te vroeg, was toen net aan de slag bij nieuwe werkgever dus nog niet door de proefperiode. Had je hem over een maand of twee te koop gezet dan was ik er als de kippen bij geweest...
-
OnlineEricYellow
- Berichten: 529
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Helmond
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
De Clio is vandaag verkocht....blijft alleen de 205 nog over
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Zoals gezegd is de geprepareerde 205 financieel momenteel geen optie (of er volgt een serieuze rel met mijn wederhelft waarbij ik verwondingen en/of verminkingen aan mijn persoon niet uitsluit, ik denk dat de meesten van ons dat gevoel kennen ) maar alsnog bedankt voor het aanbod Eric
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Nou dit is 'm dan geworden:
Euhhh crisis?
Euhhh crisis?
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Eigenlijk vind ik het veel leuker om te zien wat je hier mee gaat doen (voor het circuit) dan met een GTI of Rallye. (Als dat nog het plan is tenminste. )
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
das wel een serieuze tracktool! have fun ermee
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Serieus dit
Nee de Ibiza heeft het veld moeten ruimen vanwege onderhoud wat eraan zat te komen en er speelt ook financieel eea maar omdat ik na 2 dagen trein en bus proberen er alweer helemaal klaar mee was deze kloeke 1.1 bochtenridder met 60 pk op de kop getikt voor niet al teveel. Hier een racemonster van maken is sowieso geen optie; kan ik beter voor een paar rooitjes meer een frissere GTI/Rallye kopen en die ombouwen. Maar zelfs met 2 ton op de teller rijdt het nog best aardig alleen de Ibiza had 3x zoveel vermogen
Nee de Ibiza heeft het veld moeten ruimen vanwege onderhoud wat eraan zat te komen en er speelt ook financieel eea maar omdat ik na 2 dagen trein en bus proberen er alweer helemaal klaar mee was deze kloeke 1.1 bochtenridder met 60 pk op de kop getikt voor niet al teveel. Hier een racemonster van maken is sowieso geen optie; kan ik beter voor een paar rooitjes meer een frissere GTI/Rallye kopen en die ombouwen. Maar zelfs met 2 ton op de teller rijdt het nog best aardig alleen de Ibiza had 3x zoveel vermogen
-
OnlineEricYellow
- Berichten: 529
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Helmond
Re: Welke Franse hete hatch kiezen als basis?
Is dit wat voor je?
Het is een 205 Roand Garros uit 1992 waar zich een 1.9 GTI blok onder de motorkap bevindt.
Km stand is volgens de teller 215.000
Apk t/m 01-2016
De motor heeft een snelle nokkenas, verstelbare brandstofdrukregelaar, is gechipt, open luchtfiltertje en om het compleet te maken zit er na de motor een spaghettispsruitstuk met daaraan gekoppeld een RVS Magnex uitlaat.
Alles bij elkaar zal het uitkomen op zo'n 140pk en is best pittig bij een auto van 810kg inclusief volledig interieur enz.
Het onderstel is vervangen door 1.9 subframe, draagarmen, stabilisatorstang enz.
Om de auto wat dichter bij de weg te krijgen is er een schroefset gemonteerd.
Het is een leuk pittig ding met de prestatie's van een GTI voor een stuk minder euro's dan een GTI
Mag van eigenaar wisselen voor €2150,-,
Het is een 205 Roand Garros uit 1992 waar zich een 1.9 GTI blok onder de motorkap bevindt.
Km stand is volgens de teller 215.000
Apk t/m 01-2016
De motor heeft een snelle nokkenas, verstelbare brandstofdrukregelaar, is gechipt, open luchtfiltertje en om het compleet te maken zit er na de motor een spaghettispsruitstuk met daaraan gekoppeld een RVS Magnex uitlaat.
Alles bij elkaar zal het uitkomen op zo'n 140pk en is best pittig bij een auto van 810kg inclusief volledig interieur enz.
Het onderstel is vervangen door 1.9 subframe, draagarmen, stabilisatorstang enz.
Om de auto wat dichter bij de weg te krijgen is er een schroefset gemonteerd.
Het is een leuk pittig ding met de prestatie's van een GTI voor een stuk minder euro's dan een GTI
Mag van eigenaar wisselen voor €2150,-,
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten