Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Ziet er goed uit, mooie kleur en een gewaagde klus.
Ik ben benieuwd hoe de keuring bij de RDW verloopt.
Succes!
Ik ben benieuwd hoe de keuring bij de RDW verloopt.
Succes!
- Martijn_bmw
- Berichten: 28613
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
aangezien er een typegoedkeuring bestaat voor deze motor icm koets geen probleem.328Ti schreef:Ziet er goed uit, mooie kleur en een gewaagde klus.
Ik ben benieuwd hoe de keuring bij de RDW verloopt.
Succes!
Soort APK keuring waarbij ze vooral kijken of de ombouw netjes is gedaan (en dat is het zeer zeker gezien het topic), 8 tientjes aftikken en met een paar dagen heb je een aangepast kentekenbewijs in huis!
( been there done that

- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Uit welk bouwjaar was jouw auto?Martijn_bmw schreef:aangezien er een typegoedkeuring bestaat voor deze motor icm koets geen probleem.328Ti schreef:Ziet er goed uit, mooie kleur en een gewaagde klus.
Ik ben benieuwd hoe de keuring bij de RDW verloopt.
Succes!
Soort APK keuring waarbij ze vooral kijken of de ombouw netjes is gedaan (en dat is het zeer zeker gezien het topic), 8 tientjes aftikken en met een paar dagen heb je een aangepast kentekenbewijs in huis!
( been there done that)
- Fabian
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Ik zou zeker ook kiezen voor de 6-bak!e30touring1990 schreef:Ik ben ook blij dat ik heb gekozen voor de 6bak, niet per se dat je het nodig hebt maar ik vind het toch wel fijn om een 6e versnelling te hebben. Daarnaast kun je natuurlijk (doe ik nu nog niet vanwege het budget) ook een wat korter diff monteren zoals bijv een e46 m3. Ik denk dat de QP daar een stuk levendiger van aan gaat voelenNiels schreef:Aangezien de Z3 een type goedkeuring met de S54 heeft moet het echt geen probleem zijn mits je de history van de motor aan kunt tonen.
De 6-bak vind ik wel echt een pluspunt hoorik krijg niet de indruk dat de 5-bak de power net aan kan maar het toerental zou idd een punt kunnen zijn.
![]()
Trouwens voor de geinteresseerde, de 6bak is niet extreem veel werk het kost alleen wel wat centen.
-goede 6 bak +- €1000/1200
-evt nieuwe hardy +- €100
-cardan inkorten/balanceren en evt reviseren +- €350
-andere set schakelstangen en rubbertjes etc is tientjeswerk.
Had al wel eens uitgezocht om de mijne naar M3 E36 6-bak om te bouwen, was ook niet extreem moeilijk volgens mij. (al is het al een paar jaar geleden dat ik dat uitgezocht had, zit weer ergens ver weg in mn achterhoofd

Vind de kosten wel meevallen eerlijk gezegd.
Eigenlijk hoop ik gewoon dat mijn 2.8 ploft, dan bel ik je meteen op voor het onderdelenlijsje dat nodig is voor deze S54 ombouw



- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
De ombouw is inderdaad erg goed te doen hoor! Zeker als je toch al bezig bent met een blok.Fabian schreef:Ik zou zeker ook kiezen voor de 6-bak!e30touring1990 schreef:Ik ben ook blij dat ik heb gekozen voor de 6bak, niet per se dat je het nodig hebt maar ik vind het toch wel fijn om een 6e versnelling te hebben. Daarnaast kun je natuurlijk (doe ik nu nog niet vanwege het budget) ook een wat korter diff monteren zoals bijv een e46 m3. Ik denk dat de QP daar een stuk levendiger van aan gaat voelenNiels schreef:Aangezien de Z3 een type goedkeuring met de S54 heeft moet het echt geen probleem zijn mits je de history van de motor aan kunt tonen.
De 6-bak vind ik wel echt een pluspunt hoorik krijg niet de indruk dat de 5-bak de power net aan kan maar het toerental zou idd een punt kunnen zijn.
![]()
Trouwens voor de geinteresseerde, de 6bak is niet extreem veel werk het kost alleen wel wat centen.
-goede 6 bak +- €1000/1200
-evt nieuwe hardy +- €100
-cardan inkorten/balanceren en evt reviseren +- €350
-andere set schakelstangen en rubbertjes etc is tientjeswerk.
Had al wel eens uitgezocht om de mijne naar M3 E36 6-bak om te bouwen, was ook niet extreem moeilijk volgens mij. (al is het al een paar jaar geleden dat ik dat uitgezocht had, zit weer ergens ver weg in mn achterhoofd) Kwam op het idee nadat ik er 1 te koop zag staan in Duitsland met een 6-bak.
Vind de kosten wel meevallen eerlijk gezegd.
Eigenlijk hoop ik gewoon dat mijn 2.8 ploft, dan bel ik je meteen op voor het onderdelenlijsje dat nodig is voor deze S54 ombouw![]()
![]()
Voordat het 2.8 blok ploft (mits goed onderhouden) ben je denk ik wel wat jaartjes verder Fabian! Daarnaast heb ik nog een loepzuiver 2.8 blok voor je mocht dat gebeuren

Nee zonder gekheid, mocht je de ombouw willen doen help ik je graag

-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 05 nov 2008, 19:50
- Locatie: Beverwijk
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Verkoop die 2.8 gewoon dan Fabian, niet gaan zitten wachten tot ie ploft, nu is het nog geld waard :p
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
hij heeft net lang gewacht tot de SC set-up gereed was, denk niet dat ie het nu snel gaat omgooien
but you never know how the wind blows

but you never know how the wind blows

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Kan diezelfde SC niet op een S54? 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
dacht zal eens wat speuren, deze lieden leveren een leuk pakket...moet je je oude motor achterlaten, dat wel, maar verder leuke prijs incl inbouwen
ook Z3M
ze zullen dan vast de s54 Z3 M bedoelen, maar neem aan dat het niet veel meer hoeft te kosten als je het in een 'gewone' z3 oid zou willen
klinkt in elk geval niet verkeert, ze halen zelfs je auto op (gratis binnen straal 300km)
magoed, zal het draadje niet verder vervuilen, gewoon enthousiast

ze zullen dan vast de s54 Z3 M bedoelen, maar neem aan dat het niet veel meer hoeft te kosten als je het in een 'gewone' z3 oid zou willen

http://www.ebay.nl/itm/BMW-E85-Z4-M3-2- ... 1c40d53bc1" onclick="window.open(this.href);return false;Motorbezeichnung: S54 326S4
Passt in folgende Fahrzeuge:
252KW/343PS E46 Cabrio M3
252KW/343PS E46 Coupe M3
265KW/360PS E46 Coupe M3CSL
252KW/343PS E85 Z4 Roadster M3.2
252KW/343PS E86 Z4 Coupe M3.2
239KW/325PS E36 Z3 Coupe M3.2
239KW/325PS E36 Z3 Roadster M3.2
Zustand: überholt (0km)
Der Motor passt bei Fahrzeugen sowohl mit Schaltgetriebe als auch mit SMG.
Zum Motor/ maschinelle Bearbeitung
Zylinderkopf wird abgedrückt, plangeschliffen und die Ventilsitze werden bearbeitet
Ventile werden geprüft, geschliffen und bei Bedarf erneuert, Ventilspiel wird eingestellt
Der Motorblock wird geprüft, gehont und ggfs. auf Übermaß gebohrt
Die Kolben werden geprüft, Ultraschall gereinigt und mit neuen Kolbenringen versehen. Bei Bedarf werden die Kolben ersetzt
Die Kurbelwelle wird poliert oder geschliffen, ggfs. gerichtet oder ersetzt
Die Kurbelwellenhauptlagerschalen und die Pleuellagerschalen werden erneuert
Die Ölpumpe wird auf Verschleiss überprüft und bei Bedarf erneuert
Sämtliche Steuerketten, der Kettenspanner und die Gleit- bzw. Spannschienen werden erneuert
Ventildeckeldichtung, Zylinderkopfdichtung, Zylinderkopfschrauben, Ölwannendichtung und Radialwellendichtringe werden erneuert
Wir verwenden ausschließlich Material in Erstausrüsterqualität
Im Kaufpreis enthalten
Abholung Ihres Fahrzeugs innerhalb von 300km kostenlos, d.h.: einfache Entfernung x2 (Hin- und Rückweg) - 300km (frei), für jeden weiteren Kilometer berechnen wir 0,50€
Ausbau Ihres Motors in unserer Meisterwerkstatt (der Rumpfmotor verbleibt bei uns)
Demontage aller Anbauteile Ihres alten Motors (Lichtmaschine, Klimakompressor, Motorkabelbaum, Abgaskrümmer etc.)
Montage Ihrer Anbauteile an den Tauschmotor
Einbau des Tauschmotors in Ihr Fahrzeug
Ölwechsel inkl. Ölfilter wird durchgeführt
Kühlflüssigkeit wird erneuert
Probelauf und Probefahrt, löschen des Fehlerspeichers und anlernen der Motorkomponenten mit Hilfe neuester Diagnosetechnik
Übergabe des Fahrzeugs in unserem Betrieb, gegen Aufpreis liefern wir Ihnen Ihr Fahrzeug auch gerne an eine von Ihnen genannte Adresse
Auf Wunsch führen wir auch gerne weitere Arbeiten an Ihrem Fahrzeug durch z.B.:
Vorführung HU/AU
Bremsenservice
Klimaservice
Inspektion
Kupplungswechsel
magoed, zal het draadje niet verder vervuilen, gewoon enthousiast

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Voor die 2.8 motoren heb je ook al leuke stroker kites, volgens mij kan je dan ook nog wat doen moet een M54 inlaat nokkenas en M50 non vanos inlaat als uitlaatnokkenas, kom je al tegen de 260 PK. Supercharger daar nog eens op en zit je ook op 350 PK 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
rond de 350pk is wel een mooi vermogen voor een Z3
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Dat van Ebay klinkt leuk René en was ik ook al eens tegengekomen, echter zijn er een aantal zaken om rekeningen mee te houden.
voor een non-m Z3 is het veel meer werk dan gewoon een M blok vervangen van een daadwerkelijk M auto. Deze mensen wisselen enkel een kaal motorblok om, dwz: geen aanbouwdelen en zul je dus allemaal zelf aan moeten leveren: van gaskleppen tot motorsteunen.
Ook zitten er geen kabelbomen bij, geen ECU, geen vliegwiel, geen koppeling. Verder moet er verschillende bedrading worden gelegd/aangepast om het blok werken te krijgen, de ECU moet geprogrammeerd worden waarbij ik mijn twijfels heb welke mensen dit juist kunnen.
De brandstofvoorziening moet worden aangepast, elektronisch gaspedaal etc etc.
Kortom komt er veel meer bij kijken dan alleen het blok omwisselen.
voor een non-m Z3 is het veel meer werk dan gewoon een M blok vervangen van een daadwerkelijk M auto. Deze mensen wisselen enkel een kaal motorblok om, dwz: geen aanbouwdelen en zul je dus allemaal zelf aan moeten leveren: van gaskleppen tot motorsteunen.
Ook zitten er geen kabelbomen bij, geen ECU, geen vliegwiel, geen koppeling. Verder moet er verschillende bedrading worden gelegd/aangepast om het blok werken te krijgen, de ECU moet geprogrammeerd worden waarbij ik mijn twijfels heb welke mensen dit juist kunnen.
De brandstofvoorziening moet worden aangepast, elektronisch gaspedaal etc etc.
Kortom komt er veel meer bij kijken dan alleen het blok omwisselen.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
in de gevallen van een basis die niet de S54 had denk ik ook wel, al zal het bij een Z3 weer makkelijker zijn dan bv in een e30 of 2002 oid, wat betreft motorsteunen/ophanging e.d, dat scheelt wel weer.
Nu het toch al moeilijker (lees meer tijd en extra werk = duur) kost en de e9x M3 motoren ook al voor aantrekkelijke prijzen worden aangeboden, dan kan het ook leuk zijn om voor zo'n M3 motor te gaan, relatief licht en kort en doet het goed in een lichtere carros (Z3 vs e9x M3 gewicht) koppel daar zo'n 6-bak aan van bmw en je hebt een heel leuk en apart geval
Nu het toch al moeilijker (lees meer tijd en extra werk = duur) kost en de e9x M3 motoren ook al voor aantrekkelijke prijzen worden aangeboden, dan kan het ook leuk zijn om voor zo'n M3 motor te gaan, relatief licht en kort en doet het goed in een lichtere carros (Z3 vs e9x M3 gewicht) koppel daar zo'n 6-bak aan van bmw en je hebt een heel leuk en apart geval

- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
die s65 motoren zijn inderdaad erg gaaf en al wat beter betaalbaar. Deze optie heb ik ook overwogen maar is toch aanzienlijk meer werk nog dan een s54 ombouw o.a. vanwege je motorsteunen en de carterpan.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Inderdaad. Bij een S54 in een Z3 of in een E36 hoef je enkel maar bij de z3m onderdelen te kijken. Alleen de electronica is het uitzoekwerk. Ga je een S65 swappen dan komt er mechanisch meer bij kijken.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
dat is ook zo, voor de S54/S50 swap in een Z3 kan je voor het meeste gewoon in de z3m bak shoppen 

- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Heb een rdw-locatie bezocht om het vraagstuk omtrent de herkeuring duidelijk te krijgen. Zij konden er in mijn geval niet direct een bindend antwoord op geven. De typegoedkeuring was het probleem niet, gaat puur om het bouwjaar. (2000). De technisch medewerker voelde het probleem goed aan en laat mij weten of ik hem niet toch bij het lokale rdw-station mag laten keuren ipv in Lelystad.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
wel wat vreemd dat het om het bj gaat, al moeten ze ergens een lijn trekken, maar eigenlijk is het dezelfde auto als zeg 1998 of 1999 wellicht als ze dat weten dat het toch lokaal kan? of is het het ambtelijke regels waar ze zelf niet mee kunnen spelen oid
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Eric-328 schreef:Heb een rdw-locatie bezocht om het vraagstuk omtrent de herkeuring duidelijk te krijgen. Zij konden er in mijn geval niet direct een bindend antwoord op geven. De typegoedkeuring was het probleem niet, gaat puur om het bouwjaar. (2000). De technisch medewerker voelde het probleem goed aan en laat mij weten of ik hem niet toch bij het lokale rdw-station mag laten keuren ipv in Lelystad.
Bedankt voor je terugkoppeling Eric, ik ben benieuwd wat het gaat opleveren tzt bij de keuring
- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Nou,.... heb een antwoord gekregen. Gezien het bouwjaar moet hij toch echt naar Lelystad. Naast een remmentest, geluid, emissie en wegligging komt men nu ook met een torsietest...Dit omdat gekeken moet worden of de body het vermogen wel aankan...
Daarbij is de wegliggingstest ook een puntje, een onbekende een half uur laten schoppen op eigen risico...
Begin te twijfelen of ik hier wel aan wil beginnen.

Daarbij is de wegliggingstest ook een puntje, een onbekende een half uur laten schoppen op eigen risico...
Begin te twijfelen of ik hier wel aan wil beginnen.
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Dat is balen zeg. Had eerlijk gezegd niet verwacht dat ze er zo moeilijk over zouden doen.
Dit betreft auto's vanaf bouwjaar 2000 dus?
Iemand even je pas omgebouwde auto een half uur lekker laten inrijden klinkt inderdaad niet erg aantrekkelijk
Dit betreft auto's vanaf bouwjaar 2000 dus?
Iemand even je pas omgebouwde auto een half uur lekker laten inrijden klinkt inderdaad niet erg aantrekkelijk

- Eric-328
- Berichten: 804
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 00:04
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Na 1999.
Probleem voor mij is dat wanneer hij niet door de keuring komt, ik weer dikke 200km naar huis mag rijden.
Probleem voor mij is dat wanneer hij niet door de keuring komt, ik weer dikke 200km naar huis mag rijden.
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Even weer een kleine update.
Vorige week de nieuwe uitlaat gemaakt en de Eisenmann demper pas gemaakt zodat de QP van de buitenkant een non-m look behoudt. De uitlaat is van voor tot achter uit RVS gemaakt. De tussenpijpen zijn 2x200 cells kats. Daarna een Y-pijp gemaakt zodat deze van 2x60mm naar 1x76mm (3inch) door naar de demper loopt.
Het geluid is erg goed te noemen vind ik. Bij rustig rijden een beschaafde diepe toon zonder drone op de snelweg. Bij wat verder doortrekken de kenmerkende s54 snerp welke wat agressief wordt geaccentueerd door de einddemper.
Kortom, ik ben helemaal tevreden
Vorige week de nieuwe uitlaat gemaakt en de Eisenmann demper pas gemaakt zodat de QP van de buitenkant een non-m look behoudt. De uitlaat is van voor tot achter uit RVS gemaakt. De tussenpijpen zijn 2x200 cells kats. Daarna een Y-pijp gemaakt zodat deze van 2x60mm naar 1x76mm (3inch) door naar de demper loopt.
Het geluid is erg goed te noemen vind ik. Bij rustig rijden een beschaafde diepe toon zonder drone op de snelweg. Bij wat verder doortrekken de kenmerkende s54 snerp welke wat agressief wordt geaccentueerd door de einddemper.
Kortom, ik ben helemaal tevreden

- Bijlagen
-
- upload_-1 (24).jpg (361.97 KiB) 1864 keer bekeken
-
- upload_-1 (23).jpg (50.86 KiB) 1864 keer bekeken
-
- upload_-1 (21).jpg (361.97 KiB) 1864 keer bekeken
-
- upload_-1 (20).jpg (565.95 KiB) 1864 keer bekeken
-
- upload_-1 (19).jpg (602.05 KiB) 1864 keer bekeken
-
- upload_-1 (18).jpg (556.76 KiB) 1864 keer bekeken
-
- Berichten: 18929
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak (eerste start + nieuwe foto's)
Zeer netjes! En erg gaaf dat je de originele look behoud!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Bing [Bot], Bokkepoot, Bombadil, Kadett, S-RS en 28 gasten