BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Sander-E46

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door Sander-E46 » 17 mei 2015, 20:20

Flink doorgereden aan de reacties te zien!

BMW 1M Coupé http://www.autojunk.nl/2015/05/bmw-1m-coupe-38" onclick="window.open(this.href);return false;
:hot: :thumbup:

Fernando

Bericht door Fernando » 17 mei 2015, 20:26

Zwarte spoilertje achterzijde maakt hem helemaal af imho.. :hot:

Snipe

Bericht door Snipe » 18 mei 2015, 07:48

Sander-E46 schreef:Flink doorgereden aan de reacties te zien!

BMW 1M Coupé http://www.autojunk.nl/2015/05/bmw-1m-coupe-38" onclick="window.open(this.href);return false;
:hot: :thumbup:
Ik zie dat ze vaak uitbreken. Hebben die auto's zo'n slechte wegligging?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 mei 2015, 10:44

Nu vind ik 't vreemd van BMW dat ze geen koellucht rechtstreeks naar de remmerij laten gaan bij de 1M.
Enorme geperforeerde geventileerde schijven, en maar single piston calipers(kostenbesparing voor zover ik begreep, maar voor dagelijks meer dan voldoende)

Dus doe ik weer 'ns 'n trackday (vorige week donderdag) en dat wil ik meer gaan doen ook, kom ik op fading na 'n rondje of 5, slapper pedaal, doh, langere travel maar hij remt nog steeds 'beregoed' van 180-70, 200 naar 100, 160-60 (ik noem even wat cijfers ongeveer op Assen per rondje) maar dan met dat 'NGGGGGNNNNNNG' geluid.
Ik heb dus alles stock/oem.
Ik begreep al dat andere remblokken(Ferodo 3000?) en hogere DOT remvloeistof 'wonderen' kan doen en dat je niet moet gaan kloten met BBK etc. Want da's 'n hoop geld voor merendeel 'looks' als je 2 a 3x per jaar trackdays rijdt, lees ik.

Nu remt ie nog steeds goed, maar soms heeft ie nog dat 'NGGGGGG'geluid bij iets forser normaal straatremmen. Die laag glazuur moet eraf slijten, maar dat duurt dus wel dagen/100den normale daily kms begrijp ik van Andre.

Wat quotes:
^ Agreed and if you moderately track, a good set of pads with appropriate brake fluid on stock brakes does wonders.
Interessant:
When BMW made the 1M, they ditched the 6 piston front calipers from the 135i and replaced them with the big single psiton sliders from the M3. Interesting.

Deze ook:
Hab mir gerade die Frage gestellt ob ich die große Performance Bremse vom
neuen Dreier nicht auf meinen 1M montiert bekomme......

Die Lösung würd mir besser schmecken als eine AP-Lösung. Billiger wärs zudem auch noch.

Einer ne Idee wie man das prüfen kann ?

Gruß
Chris

--------------------------------------------------------------------------------
Geht auf eine E9x Non-M Achse gut, d.h. ohne Probleme. Kostest mit 1.500 EUR nur VA komplett auch nicht viel für eine 4-Kolben Brembo Anlage. Eintragung ist auch kein Problem, umcodiert werden muss nix.
^^^^
Deze laatste 370mm met Brembos zou ook wel wat zijn maar passen m'n 18inchers dan nog aangezien Brembo niet alleen de velgmaat, maar ook het model velg en of de klauw ofzo dan past wil weten:)

Weggeggooid geld, water naar de zee?

Las op het Duitse 1erforum dat er 'n 1M met Mov-its is van 20 mille, carbon. Te gek ....

Theoretische vraag
AP, Brembo, Mov it?
AP voor het echte racewerk?
Brembo voor de naam, Mov-it het best voor alledag?
Kijk ik ga geen 5 ruggen aan 'n remsysteem besteden.
Meer voor de weet/leuk /info

En ik weet ook dat remmerij mede valt of staat met de band/breedte.Logisch.
Nankang shit en Brembos schiet ook niet op dat snapt een kind.

Dus 'gewoon' naar Ferodos en andere DOT remvloeistof?

:coffee:

GTRene

Bericht door GTRene » 18 mei 2015, 11:19

andere dot hoeft niet, gewoon een meer racing dot 4 er in, bv iets als Motul RBF660 (of 600) die kunnen heel hoge temps aan en gebruik je het niet qua temp, remt het natuurlijk net zo goed.
DS3000 vond ik ook erg goed, goede passing ala OEM maar veel hoegere temps wat ie aankan en niet echt last van scary peeps ala RC6 oid, al remmen die agressieve blokjes wel beter on track, tis maar net wat je wilt :-)

magoed er zijn ook wel wat andere merken als Hawk en of PFC, misschien is de EBC NDX blue stuff ook niet verkeerd, is gewoon toegestaan op straat en bite bij laag en hoog.
ik heb die achterin zitten, wou destijds ook voor en had die ook hier liggen, maar ik ging toen naar een ander remsysteem voor en dus die voor blokjes maar weer verkocht.

hier de kaart waar die NDX blue stuff op staat,

Afbeelding

Robin

Bericht door Robin » 18 mei 2015, 11:47

Aha, dus eerst m'n wielen maar eens anthraciet/zwartspuiten/plastidippen dus, ivm de*gaat in de houding staan, klakt met z'n hakken tegen elkaar en haalt diep adem* BREMSSTAUBENTWICKLUNG op de velg:)

Bedankt voor de info René.

Het is dus net zoiets als met tampons en inlegkruisjes:)

Die Duisters hebben echt de langste woorden ter wereld: 'Langstreckenrennen' is gewoon bijna 20,8km lang...

Hielke

Bericht door Hielke » 18 mei 2015, 12:36

Gewoon dat doen wat Andre en Wouter ook hebben gedaan. Waarschijnlijk alleen agressievere blokken op de vooras. En ervoor zorgen dat je remolie fris blijft.

'Probleem' met die remblokken is de extreme pieperij als je rustig remt. Volgen de trackdays elkaar op dan laat je ze gewoon een tijdje zitten. En anders zijn ze ook zo weer omgezet.

Anderzijds, als het allemaal blijft remmen, en je bent nadien na een paar honderd kilometer die glazuurgeluiden ook weer kwijt, dan mooi laten zoals het is. Er wel voor zorgen dat je jaarlijks frisse remolie krijgt.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 mei 2015, 12:53

lol@herrRobin.

velgen worden vanzelf wel antrhaziet qua kleur :tooth:

valt overigens best mee, je schijven blijven wat langer goed en die NDX bv piepen niet bij straat gebruik, althans niet bij die van mij, de DS3000 is sowieso een leuk blok voor zowel straat (af en toe wellicht een lichte piep als het warm is en je zacht afremt, niet storend) als circuit, blijft het goed doen.

natuurlijk blijven die blokken altijd een compromis en zal bv de RC6 harder remmen/piepen/rammelen/stoffen/schijven eten :mrgreen:

tis maar net hoe gek je wil doen, als je een trackday car only hebt, maakt het niet zo uit of het piept en rammelt en schijven vreet als je maar rap rond kan.

trouwens als je de remolie 'laat' verversen krijg je de gewone grade remolie, zal ook best goed zijn als het vers is, maar de speciale race brake fluids kunnen veel hogere temps aan die dus wel wat reserve heeft.
dus als je het laat doen, dan of zelf meenemen of zorgen dat die garage de juiste hittebestendige heeft die jij bv graag er in wilt hebben.

Macboy

Bericht door Macboy » 18 mei 2015, 15:03

Hielke schreef:Niet overal foto's plaatsen aub. Ik wil dit graag onder de pet houden.
:beer:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 mei 2015, 15:48

Setje PFC remblokken er op en nieuwe vloeistof en klaar.

Die maat schijven op de 1M, 360mm dat is echt meer dan genoeg voor het vermogen en gewicht van de auto.

Dat je pedaal langer word heeft met de temperatuur van de vloeistof te maken.

Dat BMW overigens voor single pots klauwen kiest heeft niet zozeer met de kosten te maken maar meer met de geometrie aan de voorkant en de werking van de klauwen en de inbouwruimte van de wielophanging.

Multipiston klauwen kunnen gevoelig zijn voor pad knockback en bij enkelpots sliding klauwen heb je daar geen last van. Dat is wel op te lossen door er bijvoorbeeld knockback springs in te zetten maar dan slijten je blokken ook iets harder. Verder zitten de geleiders in rubber dus als je wat oneffenheden op de schijven hebt enz dan word dat gedempt, dat is comfortabeler.

Andere ding is dat enkelpots klauwen compacter zijn aan de buitenzijde. Als je meerpots klauwen gaat gebruiken dan passen die vaak niet in de wielen. Dan kan je er wielen op zetten met een lagere ET waarde of spacers er tussen maar dan verander je de schuurstraal van de vering ook en daar gaat hij weer slechter van sturen. Je kan dat wel corrigeren als fabriek zijnde door de schokbreker onder een grotere hoek te zetten maar dan krijg je een hogere KPI hoek en daar wil je ook niet te veel van hebben, geeft namelijk positief camber in bochten, niet goed. Je kan dat positieve camber corrigeren dmv positief caster, BMW doet dat ook al op hun M modellen, maar dat is maar tot een bepaalde hoogte. Te veel caster maakt het sturen weer ontzettend zwaar en geeft een enorme rechtuit stabiliteit. Wat je nog zou kunnen doen zijn bredere velgen met meer ruimte gebruiken, dan heb je die ruimte wel, maar dan lever je weer in op stuurgevoel, plus je hebt bij McPherson poten vaak niet genoeg ruimte aan de binnenkant. Dus dan moet je weer een lagere ET waarde gebruiken en ben je weer terug bij af.

Bij een 911 of een Ferrari speelt dit weer minder omdat die geen motor voorin hebben liggen en dan heb je zelfs met McPherson poten ook meer ruimte naar binnen toe, en dus meer speelruimte met de geometrie. Daarnaast scheelt het ook een stuk of je bijvoorbeeld 17 inch wielen hebt of 19/20 inch wielen. Grotere wielen dan heb je ook iets meer speling met schokbreker hoeken, naafconstructie en inbouwruimte enz. NIet alleen met de diameter van de schijf maar ook met zaken als de positie van de stuurstangen enz. De meeste M BMW's worden op basis van standaard koetsen gebouwd dat is al een beperking, en zijn ook gebaseerd op bijvoorbeeld de vering van de standaard auto.

Op een Ferrari of een Porsche of een racewagen is een fractie meer KPI ook niet zo heel erg omdat het met name in korte bochten met veel stuuruitslag een issue geeft, en hebben dat soort auto's sowieso vaak een vierkantere verhouding tussen spoorbreedte en wielbasis waardoor de draaicirkel kleiner word.

Zomaar even ergens grotere klauwen op zetten heeft dus vanuit een engineering standpunt best wel wat voeten in aarde als de standaard wielen erg ver naar binnen staan. Is ook niet voor niks dat je haast nooit velgen met een diep bed op die auto's ziet.

M3 GTS heeft overigens wel weer meerpots klauwen voor en achter, en bredere wielen. Maar of die ook andere wielnaven hebben is mij niet bekend. Daar zit wel coil over vering op met hoogteverstelling dacht ik, dus ik zou haast denken van wel. Die 1M MotoGP special had dezelfde klauwen en velgen als een M3 GTS overigens, dus daar hebben ze gewoon een GTS onderstel op geschroefd denk ik.

Op racewagens waar een BBK op gaat daar is dat allemaal niet zo'n punt. Als je wielen dan wat meer naar buiten staan dan merk je dat wel maar daar is wel een mouw aan te passen, en 3-4 graden camber zetten is ook geen issue. Waarom hebben Porsches en Ferrari's die issues dan minder. Omdat die doorgaans geen motor voorin hebben liggen en de ruimte voor wielophangingen dus minder beperkt is.

Voor zover BBK's. Als je de absolute top wilt dan zou ik Performance Friction kopen, zowel schijven als klauwen, blokken en vloeistof.

AP en Alcon zijn ook goede merken, hoewel de kwaliteit van de schijven vaak wat lager zijn bij AP op hun entry level kitjes sinds Brembo ze gekocht heeft. Veel vervangen de schijven op AP kits voor Performance Friction schijven omdat die gewoon veel langer meegaan.

Die AP en Alcon kits zijn overigens weer minder geschikt voor dagelijks gebruik omdat er geen dustseals op zitten zoals je op de brembo klauwen ziet, welke je vaak op andere automerken ziet. Reden is ook weer om de klauwen smaller te houden zodat je minder fitment issues hebt. Maar nadeel is als je bijvoorbeeld door pekel rijd enz je klauwen gewoon vaker aan revisie toe zijn. Voor racewagens is het juist andersom, daar verbranden die dustseals doorgaans toch dus kan je ze er beter niet op hebben.

Mov'it heeft dan bijvoorbeeld wel die dustseals op hun klauwen zitten en de schijven gaan echt ontzettend lang mee. Daarnaast hebben die ook minder last met bijgeluiden en rammelen etc. Voor dagelijks gebruik dus eigenlijk de betere optie.

Jij noemt oa ook dat de 1M dus geen koelingskanalen heeft voor lucht naar de remmen. Veel BBK's gebruiken aluminium zuigers en de gewone remmen van BMW gebruikt stalen zuigers. Die geleiden minder warmte naar de remvloeistof. Je hebt wel BBK's met speciale RVS of Aluminium/Titanium zuigers zoals de brembo GTR kits maar die zijn ook meteen heel fors duurder als de standaard kitjes.

Dat er geen koelducts op zitten is overigens puur om aerodynamische redenen. Een M3 CSL heeft ze daarom ook niet en bij een E46 M3 zitten ze er wel op maar zitten ze standaard dicht met een afdekplaatje. Vaak helpt het ook maar weinig als er brede wielen op zitten en sowieso zitten er bij de meeste straatauto's stofplaten achter de schijven waardoor er toch haast geen airflow op de schijf komt. Dan ben je dus alleen maar een hoge druk veld aan het creëren in de wielkast en dat geeft front end lift. De meeste schijven voor straatauto's hebben hun ventilatie inlaat ook aan de buitenkant zitten. BBK's en race schijven hebben die meestal aan de binnenkant omdat daar meestal wel luchtgeleidingsslangen op zitten.

Robin

Bericht door Robin » 18 mei 2015, 15:58

B:etrouwbaar
E:n
R:edelijk
T:echnisch

:beer:

Jeses man Bertipedia inderdaad, wat 'n mooie info, en ook logisch. Thanks.

Schijven en klauwen etc daargelaten, 4 nieuwe P Zeros via een prima bandenservice kosten me weer minder klauwen met geld dan PS2s bij m'n dealer: Scheelt gewoon qua centenkwestie meer dan één nieuwe band, compleet incl omzetten etc en btw.

Thanks André voor 't regelen. :thumbup:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 18 mei 2015, 21:27

Waanzinnig mooi-goedverhaal Bert, top !!

Remmerij 1M standaard vond ik altijd erg goed, tot ik de Porker in ontvangst heb mogen nemen........

De 1M is toch een beetje zompig, beet je moerassig, Ophoge snelheid dan wel directer (BMW maakt daarin onderscheid, niet dat ik dat handig vind, het geeft te veel een duaal gevoel, ik heb het liever rechtlijnig, wetende waar je dan aan toe bent) de Porker die bijt en die hapt direct, das het grote verschil op het eerste gezicht, voor circuit toestanden kan ik er niks over melden, want niet en nooit geweest.

1M op PS2, die mi zeer temp gevoelig zijn
Porker op P Zero, die dat ook zijn mn koud weer en dan de knoerende voorbanden bij max stuuruitslag, ik kan daar maar slecht aan wennen eigenlijk.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 18 mei 2015, 23:53

Knoerende?

Robin

Bericht door Robin » 19 mei 2015, 10:00

Ja knoerend, van 'Knoerend Hard' dat liedje van Knormaal:)

Heb jij P Zeros onder de GTS Robert dus?

Remmerij van 1M is prima hoor maar idd andere blokken of andere DOT remvloeistof.

Snipe

Bericht door Snipe » 19 mei 2015, 11:35

Moerassige, zompige auto's versus bijtende, happende auto's met knoerende banden.

De taal wordt weer ernstig verrijkt in dit topic.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 mei 2015, 13:33

Snipe schreef:Moerassige, zompige auto's versus bijtende, happende auto's met knoerende banden.

Ja, ondanks mijn eruditie en eloquentie kon ik er geen andere termen voor bedenken........ :tooth:
Remmen spreken we over, dat knoeren hebben we al eens eerder hier besproken, komt door verschillende wielstanden links-rechts bij max stuuruitslag, als het koud is hebben de P Zeros daar meer last van. Alle Porkers blijken dit te hebben.

Hielke vond het normaal, was ook bij de 1M zo naar zijn zeggen, dat ben ik niet met hem eens, de 1M heb ik daar niet op kunnen betrappen
.

Robin

Bericht door Robin » 19 mei 2015, 13:49

Totaal maximale stuuruitslag bij bijv keren/inparkeren geeft wel wat bijgeluiden die ik bij andere BMWs niet hoorde, ook wel eens 'n piepje ofzo bij 't remmen bijna op 't punt dat je stilstaat. Vind ik wel bijdragen aan het onbehouwene echte karakter van dat ding.
Verder de snoeihardheid van de koude PS2 (wang) tov de winterband icm het harde onderstel, stuiterbakje, MAAR nul komma nul rammel, ook al rij je 100 op 'n klinkerkinderkopjes/rotweg. Da's mooi:)

tomgtr

Bericht door tomgtr » 19 mei 2015, 13:50

romo schreef:
Snipe schreef:Moerassige, zompige auto's versus bijtende, happende auto's met knoerende banden.

Ja, ondanks mijn eruditie en eloquentie kon ik er geen andere termen voor bedenken........ :tooth:
Remmen spreken we over, dat knoeren hebben we al eens eerder hier besproken, komt door verschillende wielstanden links-rechts bij max stuuruitslag, als het koud is hebben de P Zeros daar meer last van. Alle Porkers blijken dit te hebben.

Hielke vond het normaal, was ook bij de 1M zo naar zijn zeggen, dat ben ik niet met hem eens, de 1M heb ik daar niet op kunnen betrappen
.
:tooth:

"Mr. Knowitall"

They call me Mr. Knowitall
I will not compromise.
I will not be told what to do.
I shall not step aside.
I have no time to waste.
My mouth it spews pure intellect.
And I've such elegant taste.
They call me Mr. Knowitall.
I sup the aged wine.
Oh I could tell such wonderous tales
if I should find the time.
I must be Mr. Knowitall
For ideas they come in bounds.
I am Mr. Knowitall
So spread the word around.
I am so eloquent.
Perfection is my middle name
And whatever rhymes with eloquent

:kikker:

romo

Bericht door romo » 19 mei 2015, 15:51

^ prachtig :D

Wouter

Bericht door Wouter » 19 mei 2015, 20:42

Orginele blokken heb ik op zandvoort in de regen mee gereden.
Binnen 3 rondes worden ze te warm en beginnen ze te smeren. Veel trilling als gevolg.

Pagid geel of ferodo op de vooras is voor op het circuit meer dan prima. Nog beter is rondom andere blokken.

Vorige week op assen reed ik alleen met andere remblokken voor.
Agressieve pfc blokken is niet nodig. die trekken de schijf nog sneller uit elkaar ;)

Wel even de remolie doorspoelen met Castrol SRF.

Robin

Bericht door Robin » 19 mei 2015, 20:50

Wouter exact waar we t zonet nog over hadden: André bestelt nu voor mij pagids geel rondom en die Castrol srf
Hebben we die zwakste schakel van het ding ook verbeterd.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 mei 2015, 21:51

goed spul, zo krijg je al aardig wat meer 'reserve' to play with :D

Macboy

Bericht door Macboy » 19 mei 2015, 22:51

Bert :thumbup:

JP

Bericht door JP » 20 mei 2015, 06:57

martll schreef:Afbeelding

Dikke bakken hoor :df:
Absolut !! Alleen komt die rechter nu op een aanhanger naar het circuit ?

Robin

Bericht door Robin » 20 mei 2015, 09:55

Ja, JP.

Is das trouwens Wim/Wiebe Gasgever daar bij André?
Hey Wim hoe ging de Compact, je zei dat je te weinig olie had ofzo?

Even naar Saudi Arabië of Texas, of volgende keer met 'n Fiat Croma noar Assn, eem onderstuurd 't struweel in:)

Plaats reactie