Warm rijden blok

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
TLRS

Warm rijden blok

Bericht door TLRS » 14 mei 2015, 01:36

Onlangs ben ik wezen kijken voor een vlottere voiture, echter had ik sterk het idee dat de eigenaar warm rijden niet zo erg nodig vond. Zelf doe ik het altijd, afhankelijk van de omstandigheden 40-60% belasting over dito toerenbereik voor minimaal 10km.

Na wat zoekwerk kom ik niets tegen wat betreft koppakkingen met betrekking tot dit type motor (N52B30 258/265pk 3.0). Eigenlijk hoor ik vrij weinig van zulke problemen in het algemeen.

Zijn materiaalkennis, productie precisie en smeermiddelen dusdanig verbeterd dat warmrijden minder kritisch is geworden?

Niels
Auto: Prius+

Re: Warm rijden blok

Bericht door Niels » 14 mei 2015, 07:07

Mbt een koppakking was dat met een gietijzeren onderblok en een alu cilinderkop wellicht wat kritischer. Olie is tegenwoordig ook beter en dunner dus je hebt een punt. Neemt niet weg dat ff op temperatuur laten komen voordat je vol gaat belasten wel fijn is voor zo'n motortje.

Knot

Bericht door Knot » 14 mei 2015, 07:31

Meestal krijgt een auto de eerste jaren wel wat meer op zn lazer, vooral tijdens lease, en toch nog in de fabrieksgarantie enz enz.... daarna komen ze bij liefhebbers terecht die er vaak wel aan denken om netjes warm te rijden (en in geval van turbo af te laten koelen).

Het gaat niet zomaar stuk maar koud echt trappen (volle bak -> 6000rpm) is gewoon ontzettende slijtage met het risico dat er nog wat stuk kan gaan ook.

Ik geef ook wel eens wat eerder gas, na 5km een tractor inhalen omdat ik er anders 5km achter zit etc, maar dan met beleid, niet meer dan 3/4 gas en proberen niet tever door te halen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 mei 2015, 08:07

Eerste 10-15 km gewoon normaal met het verkeer mee rijden. Dus dan schakel je eigenlijk altijd wel op 3000-3500 RPM en je geeft maar half gas oid.

Luco

Bericht door Luco » 14 mei 2015, 09:07

Het zal er best harder van slijten, maar of het nu echt zo slecht is.
We hebben een 5 gte gehad, 1700 cc dat was onze ragbak.
Dat was altijd starten en planken tot de toerenbegrenzer
hadden we gekocht met 140k op de teller ongeveer
3 jaar gehad met ongeveer 227k ingeruild en alleen maar olie bijgevuld wanneer nodig.
Liep nog als een zonnetje :thumbup:

Met de andere auto's deden en doen we dat niet.

allen

Bericht door allen » 14 mei 2015, 09:13

Vraag me af of de gemiddelde bouwvakker, hovenier, weet ik het, eerst een half uur rond gaat rijden met z'n wagen voordat hij/zij de aanhanger erachter hangt? :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 mei 2015, 09:34

Die heeft er meestal ook geen "vlottere voiture" voor staan :)

Tim N

Bericht door Tim N » 14 mei 2015, 22:34

Luco schreef: 3 jaar gehad met ongeveer 227k ingeruild en alleen maar olie bijgevuld wanneer nodig..
Tja elke dag bijvullen moet je maar net willen :wink:

TLRS

Bericht door TLRS » 14 mei 2015, 23:21

Top reacties, vooral de hands-on experience met de R5. Geen horror verhalen van kapotte koppen?

Na wat zoek, gok en rekenwerk moet ik zeggen dat warmrijden misschien sneller kan gaan dan ik dacht. Het grootste vraagteken heb ik bij het gemiddelde vermogen bij warmrijden. Dat heb ik geschat op 7~14kW dus 14~28kW warmte productie?

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 14 mei 2015, 23:53

Ik denk dat echt warm rijden veel langer duurt dan je denkt. Voordat je blok en olie op temperatuur is ben je toch wel even bezig.

Ik houd er niet echt rekening mee. Met mijn vorige auto hoefde ik bij normaal rijden niet volgas te geven en zelfs vlot inhalen lukte wel met half of 3/4 gas, met een koude motor gaat ie daar niet kapot van.

Het eco hok dat ik nu heb moet je eigenlijk altijd mee trappen (auto wordt niet afgetrapt) om met het verkeer mee te komen, dus met een koude motor komt volgas ook wel eens voor en schakelen bij 3500rpm+ regelmatig. Gaat nu al 60k km goed en ik hoef tussen de beurten geen olie bij te vullen.

Ben wel benieuwd hoe de auto zich houdt tot 140k km (einde contract).

TLRS

Bericht door TLRS » 15 mei 2015, 00:08

Daar ben ik ook benieuwd naar. Het zijn kleine blokjes dus ze zijn wel snel warm.

Afbeelding

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 mei 2015, 12:32

Warm rijden gaat vrij snel in mijn beleving. In de Z3 zit een olie temperatuur meter en ondanks de 6 liter olie duurt dat geen 10km voordat de 90 graden bereikt wordt. Samen met de veel betere olie van tegenwoordig zit je al na een paar kilometer niet meer in "gevaren" zone als het om een literje of 4 aan olie gaat volgens mij.

Luco

Bericht door Luco » 15 mei 2015, 13:51

Er zit ook een hoop verschil of je een korte slag of lange slag motor hebt, een lange slag motor heeft namelijk een veel hogere zuigersnelheid bij hetzelfde aantal toeren, dus moet je lager in toeren blijven bij warm rijden.

HJ2

Bericht door HJ2 » 15 mei 2015, 13:56

e.e.a. hangt sterk af van de bouwwijze van het blok natuurlijk, en een turbo bepaalt ook of en hoe je met beleid warm moet rijden.

Van de 1.8 Rover blokjes weet ik dat ze in de MG of soms ook Lotus problemen geven met de koppakking als ze niet met beleid worden warmgereden. Er zullen vast nog wel andere blokken zijn ook.

Mijn vader rijdt al weg op de draaiende startmotor. Dus geen oliefilm en al helemaal niet warmrijden. Met diverse wagens nooit een probleem gehad (!)

Zelf ga ik stampen na 10 km normaal meesukkelen met het verkeer met niet al te veel toeren (tot 4k)
Dan is de koelvloeistof nog niet helemaal op temperatuur, maar aangezien dat een soort van e-macht curve is.... ben ik tevreden met 85% van de bedrijfstemperatuur. Olietemperatuur kan ik niet aflezen zonder laptop.

Laatst mijn blok open gehad voor een koppakking (lekke koelslang zorgde ervoor dat ik aardig wat liters koelvloeistof kwijt was, en dat was toch echt te gortig). In de cilinders was alles mooi schoon en de hoonsporen waren na 110.000 km nog alsof ze er net in zaten.

Ieder het zijne!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 mei 2015, 14:03

Klopt maar de manier waarop scheelt ook.

Als jij met een M3 blijvoorbeeld blijft aanklungelen op 1500-2000 toeren (ja echt sommige doen dat 20 km lang) dan duurt het ook een eeuwigheid voordat je motor warm is.

Als je wat hoger in toeren zit, bijvoorbeeld 3000 oid dan genereert je motor ook wat meer warmte. Daarnaast draait je oliepomp wat meer druk. Koude olie die door de kanalen en lagerschalen geperst word word dan ook sneller warm.

Dus je kan je afvragen wat er beter is, lang aankloten op een laag toerental of wat korter en sneller op temperatuur.

de BMW manual voor een E36 M3 zegt volgens mij 3000-3500 toeren of zoiets als je olie nog onder de 80 graden is.

Mijn manier is gewoon simpelweg met het verkeer meerijden zoals je dat normaal ook doet, ook op de snelweg. Alleen op de snelweg natuurlijk niet meteen het gas open trekken naar 200 km/u gewoon 130-140 aanhouden. Mijn SMG M3 heeft geen olie temperatuurmeter dus wachtte ik meestal een km of 15. Maar van mijn gele M3 met wel temperatuurmeting weet ik inmiddels dat die na iets van 5 km gewoon al vrolijk op 90 graden staat. Zelfde wat Niels ook zegt dus.

IMHO gewoon normaal doen de eerste paar kilometer dus, dan is het verder prima. Je hoeft er geen heel ritueel van te maken.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 15 mei 2015, 14:10

Met mijn M3 rij ik altijd heel rustig het dorp uit en dan vervolgens met het verkeer mee.
Wat ik heb gemerkt is dat als ik de verbruikmeter/reikwijdte meter in de gaten hou, deze pas na zo'n 20 a 25km (tijdelijk) op gaat lopen wat voor mij een teken is dat de motor pas echt goed op temperatuur is.
Dit terwijl de olietemp meter dan al enige km's +/-95graden aangeeft.

Uiteraard als de motor eenmaal warm is en je door blijft rijden loopt de reikwijdte meter weer terug.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 mei 2015, 14:34

Bert ///M3 schreef:Klopt maar de manier waarop scheelt ook.

Als jij met een M3 blijvoorbeeld blijft aanklungelen op 1500-2000 toeren (ja echt sommige doen dat 20 km lang) dan duurt het ook een eeuwigheid voordat je motor warm is.

Als je wat hoger in toeren zit, bijvoorbeeld 3000 oid dan genereert je motor ook wat meer warmte. Daarnaast draait je oliepomp wat meer druk. Koude olie die door de kanalen en lagerschalen geperst word word dan ook sneller warm.

Dus je kan je afvragen wat er beter is, lang aankloten op een laag toerental of wat korter en sneller op temperatuur.

de BMW manual voor een E36 M3 zegt volgens mij 3000-3500 toeren of zoiets als je olie nog onder de 80 graden is.

Mijn manier is gewoon simpelweg met het verkeer meerijden zoals je dat normaal ook doet, ook op de snelweg. Alleen op de snelweg natuurlijk niet meteen het gas open trekken naar 200 km/u gewoon 130-140 aanhouden. Mijn SMG M3 heeft geen olie temperatuurmeter dus wachtte ik meestal een km of 15. Maar van mijn gele M3 met wel temperatuurmeting weet ik inmiddels dat die na iets van 5 km gewoon al vrolijk op 90 graden staat. Zelfde wat Niels ook zegt dus.

IMHO gewoon normaal doen de eerste paar kilometer dus, dan is het verder prima. Je hoeft er geen heel ritueel van te maken.
Zoiets doe ik 't ook, met 't verkeer mee max 3000rpm de eerste 10km ofzo totdat de olietemp op 90/95 staat.
Dikgedrukt: gewoon 130-140.

Ik altijd maar 120 max. Maar wel in z'n 2 lol
En snel op temperatuur zodoende. :mrgreen:

HJ2

Bericht door HJ2 » 15 mei 2015, 16:13

Volgens mij wordt hier ook wel toerental verward met belasting, die zijn niet per definitie hetzelfde.
Plankgas lage toeren is ook hoge belasting, en dus te vermijden :dood:

En ja: de manier waarop scheelt inderdaad aanzienlijk!
Belasting progressief opbouwen en niet te hoog in toeren is wat ik doe... (sjit, toch een ritueel...)

Hielke

Bericht door Hielke » 15 mei 2015, 17:26

Oud en ouwerwets.

Ik rij whatever blok altijd rustig warm. Minimaal 10 km.

Verhalen dat de olie na 5 km warm is geloof ik niet. Ja, als je met warm kamertemperatuur bedoelt.

alt

Bericht door alt » 15 mei 2015, 18:35

Helmut Fath, de motorbouwer van de Fath 4 cilinder, zette een primusbander onder het carter om de olie op te warmen.
Geen warm draaien van de racemotor meer.

ik zelf rij altijd met een diesel of het een ouwe diesel is, rustig 10 km rustig warmrijden.
Vooral tegenwoordig kan je amper hardrijden met al die koekebakkers op de weg.
Maar met de Tesla zou ik zo kunnen knallen, geen motorolie om warm te draaien.

HJ2

Bericht door HJ2 » 15 mei 2015, 18:51

Hielke schreef:Oud en ouwerwets.
... Als in: dat ben ik? ... Of dat zijn jullie!

Ik herken me er iig wel in, haha

Hielke

Bericht door Hielke » 15 mei 2015, 19:03

HJ2 schreef:
Hielke schreef:Oud en ouwerwets.
... Als in: dat ben ik? ... Of dat zijn jullie!

Ik herken me er iig wel in, haha
Jullie zijn respectloze motorafraggende bengels!

HJ2

Bericht door HJ2 » 15 mei 2015, 19:38

Pcies! Schobbejakjes vlegels en schelmen!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 15 mei 2015, 20:03

Ligt ook aan de buitentemp. Als het goed koud is duurt het soms wel 30 km voordat het dieseltje 100grC olietemp aangeeft.
De BoxsterS heeft een beste plas olie in het carter. Helaas geen olietemp meter, wel koelvloeistof. De auto komt in de winter niet buiten maar ook als de temperaturen goed zijn rijd ik zeker 15km/15minuten rustig aan. Niet als een bejaarde maar zeker geen toerenjagen. Gewoon je boerenverstand gebruiken, dan zal het wel loslopen :)

TLRS

Bericht door TLRS » 16 mei 2015, 22:13

Olietempmeters liegen niet :thumbup: Gezien de viscositeit van de moderne olie lijkt het erop dat smering al snel het probleem niet meer is. Mits er geen benzine condenseert en langs de zuigers naar het carter kan. Maar de moderne injectie systemen laten dat vast niet toe..?

Wat te denken van het verschillende materiaal gebruik, uitzetting en toleranties?
Bert ///M3 schreef:Daarnaast draait je oliepomp wat meer druk. Koude olie die door de kanalen en lagerschalen geperst word word dan ook sneller warm.
Bedoel je dat door het circuleren de olie sneller de temperatuur van het blok aanneemt?
Erik K. schreef:Wat ik heb gemerkt is dat als ik de verbruikmeter/reikwijdte meter in de gaten hou, deze pas na zo'n 20 a 25km (tijdelijk) op gaat lopen wat voor mij een teken is dat de motor pas echt goed op temperatuur is.
Moet een dynamo of een airco niet harder werken als een wagen net gestart is? Met andere woorden, wat heeft de boardcomputer te melden over warmrijden? Even los van het aangegeven verbruik/actieradius, wat ongetwijfeld wordt gemiddeld over langere tijd en daardoor waarschijnlijk vrij indirecte informatie is.

Plaats reactie