Beginnen met rijden. Wat is wijsheid?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Peric

Re: Beginnen met rijden. Wat is wijsheid?

Bericht door Peric » 12 mei 2015, 09:41

Een raceteam lijkt me inderdaad voor jou het beste. Verder niet lullig bedoeld, maar krijg het idee dat je net een moer op een bout kan zetten, en dat het daar ook wel bij blijft.
In een een team krijg je de techniek vanzelf een beetje door. Zorg er wel voor dat je ook veel vragen stelt en veel bij het sleutelen bent. Vraag of je af en toe ook zelf iets mag/kan doen.
Succes!

Metchu

Bericht door Metchu » 12 mei 2015, 09:49

begin eerst maar eens met licentie halen en wat trackdays en driftdagen te pakken. Stapje voor stapje plannen, ga niet nu al te hard van stapel lopen en alles uitstippelen. Dit seizoen ga je toch niet meer meemaken, dus gebruik 2015 als leerschool om zoveel mogelijk op te pikken, misschien dat je dan in 2016 bij een team kan inkopen idd.... wellicht dat je in 2016 dan zoveel ervaring hebt opgedaan dat je daarna meer weet en dan een volgende stap kan nemen.

Freek

Bericht door Freek » 12 mei 2015, 23:58

Je bent nog jong en hebt weinig tot geen ervaring met het rijden op een circuit.
Ik snap niet waarom je gelijk vol in de racerij wilt duiken. Als ik een raceteam had zou ik iemand zonder ervaring ook niet snel in mijn auto's laten rijden btw, no hard feelings.

Mijn advies zou zijn om eerst een degelijke RWD auto te kopen die al is voorzien van rolkooi, kuipstoelen etc.
En dan gewoon lekker leren rijden. Dagjes vrijrijden, trackdays en een driftcursus en na een jaar nog eens kijken hoe je ervoor staat. Misschien in de tussentijd al eens je race licentie halen.
Probeer wat vertrouwen in de auto te krijgen, maar vooral in je eigen stuurmans kunsten.
De auto's die jij gereden hebt komen bij lange na niet in de buurt van een track/drift auto, dus ik zou niet al te veel op die ervaring vertrouwen.
Op deze manier hou je het voor jou en je pa ook betaalbaar en kan je rustig stap voor stap leren en investeren.

En zeg nou zelf, het is toch veel leuker om zelf een beetje aan te 'kloten'? Onderhoud plegen, de juiste upgrades installeren etc.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 mei 2015, 04:40

Dat ligt er een beetje aan wat je insteek is. Is de auto zelf je hobby, ja dan is het nuttig om je eigen auto op te bouwen.

Ligt je belangstelling puur bij het rijden dan kan je beter of een kant en klare nemen of er gewoon 1 huren. En dan tzt bij een team gaan. Overigens zal een team of preparateur er niet wakker van liggen als je de boel aan barrels rijd, je krijgt vanzelf de rekening door de bus :lol:

Als je eerst een jaar wat rijd op trackdays bijvoorbeeld dan is het ook geen gek idee om gewoon af en toe eens een auto te huren van Koopman oid. Dan heb je er zelf geen kopzorgen van. Dan kan je ook wat verschillende auto typen proberen.

Als je veel focus op de techniek hebt dat kost je ook weer aandacht van het rijden. Dat is het nadeel.

Daarnaast als je racen wilt ipv trackdays rijden dan kan je beter direct gaan racen. Betekend niet dat je meteen in een M3 GTR hoeft te stappen maar je kan ook eerst MaX5 cup of E30 cup rijden. Hoeft ook niet meteen vooraan. Maar je leert het sneller en je zal sneller betere tijden zien in een competitieomgeving als wanneer je gewoon wat rondrijd op trackdays. Dat is gewoon puur omdat de competitiedrang er doorgaans niet is. Als jij hier en daar een metertje laat liggen niemand die er om maalt, en als je een paar seconde langzamer bent omdat je wat uit concentratie bent dan is er ook niemand die er om maalt. In een race ben je wel gedwongen om met de rest mee te gaan.

Freek

Bericht door Freek » 13 mei 2015, 08:50

Volgens mij heb je bij een raceteam een verzekering voor als je hem total loss rijdt.
De teambaas heeft ook hart voor de zaak en vind niet zomaar alles goed zolang er een zak geld op tafel staat. Het team is zonder auto een tijd uit de running en dat gaan sponsoren niet leuk vinden lijkt me.
Ik weet het fijne er niet van, maar zou me kunnen voorstellen dat enige ervaring gewenst is voor een raceteam.

Anderzijds is het toch een saaie bedoeling om 10 min voor de race in te stappen in een warmgelopen auto, je race te rijden en daarna bier te drinken in de bar? (ruim overdreven natuurlijk, maar je begrijpt wat ik bedoel)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 13 mei 2015, 09:03

Ligt aan de auto en aan de afspraken he.

Een Mazda of een E36 voor 10.000 euro daar zit waarschijnlijk echt geen verzekering op.

Een M3 GTR van 250.000 euro waarschijnlijk weer wel.

Overigens is het bij de meeste teams zo dat de auto gewoon van de bestuurder is alleen laten ze hem door het team opbouwen en runnen. Dus rij je schade dan krijg je gewoon zelf de rekening. Hun verzorgen je auto alleen tijdens een racedag of weekend. Kan wel zijn dat de auto van het team is, en dat ze stoeltjes verhuren, dat komt ook voor.

Verder is dat zelf klungelen aan je auto wel leuk maar er komt gewoon echt een moment dat het te veel word, en dat er dingen zijn die voor jezelf te veel tijd kosten of welke je niet doen kunt. Dan is een team of preparateur betalen gewoon handiger. Denk even aan wat je regelen moet, je moet voor elke race de auto nakijken, uitwegen, uitlijnen, nieuwe banden bestellen etc. Ook de auto opslaan en van en naar het circuit slepen.

Verder, doordat je alleen maar naar het circuit hoeft te komen heb je er minder kopzorgen van en zit je ook relaxter en meer uitgerust in de auto.

Door een team laten verzorgen heeft dus wel de voorkeur als je gaat racen, alleen zijn de facturen daar doorgaans ook naar.

Verder hoef je an sich ook niet heel veel van de techniek te weten om toch snel te rijden. Er zijn er hier op het forum zelfs al verschillenden die hun auto door een team laten runnen en zich niet met de techniek bemoeien, maar als coureur juist enorm snel vooruit gegaan zijn. Als je het wiel zelf staat uit te vinden dan ben je je vaak erg druk aan het maken over details die er niet toe doen, een team vertelt je gewoon wat je moet weten en daar steek je misschien nog wel meer voor op.

daNpy

Bericht door daNpy » 13 mei 2015, 11:34

Freek schreef: Anderzijds is het toch een saaie bedoeling om 10 min voor de race in te stappen in een warmgelopen auto, je race te rijden en daarna bier te drinken in de bar? (ruim overdreven natuurlijk, maar je begrijpt wat ik bedoel)
Lees het topic van Gerwin & Phillip eens door, dan zie je dat bovenstaande echt niet waar is ;)

Verder ben ik het wel met Bert eens, een eigen auto is leuk, en daar kun je zeker veel van leren op meerdere gebieden. Maar het geeft ook de meeste druk.
Als je écht wil beginnen met racen, en je hebt geld, dan koop je een stoeltje, en groei je vanzelf verder (eigen auto etc).

Freek

Bericht door Freek » 13 mei 2015, 18:24

Ja heb je gelijk in DaNpy, wat een prachtig topic is dat toch haha

Ik bedoelde meer dat ik niet helemaal begreep waarom hij zonder ervaring direct de racerij in wil duiken.
Vandaar dat ik zou zeggen eerst wat ervaring op te doen en rustig uitvinden wat je nou precies wilt qua raceklasse etc.
Anderzijds, als je toch geld te besteden hebt; geld moet rollen, stoeltje in raceteam kopen en gaan met die banaan.

Ben wel benieuwd wat het gaat worden en wat de ervaringen zijn.

Luco

Bericht door Luco » 13 mei 2015, 21:59

Ja, waarom zou je niet zonder ervaring de racerij induiken, je stapt niet in een F 1 auto ofzo.
Ook de rdw snap ik in jouw verhaal niet, net of je met een fwd niet competatief kunt racen.
clio cup, ptc cup, volkswagen endurance enz enz.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 14 mei 2015, 00:30

Ben je handig en kan je het meeste zelf dsn zou ik een eigen auto adviseren. Wil
Je ontzorgt worden dan kan je kiezen om in een auto van een team of bedrijf te stappen of je eigen auto te laten runnen door hun.

Wij hebben de mogelijkheden om alles uit handen te nemen, hebben ook huurauto's beschikbaar en kunnen auto's opbouwen zoals we nu ook doen voor iemand anders van dit forum.

Het hoeft echt niet de hele wereld te kosten en meedenken in de beste opties voor jouw budget is gewoon onderdeel van ons werk.

Belangrijk is dat je gewoon veel rijtijd nodig hebt. Hierbij is het misschien een voordeel dat je ook hiervoor bij ons terrecht kan, we hebben immers genoeg dagen in een jaar.

Je kan ook eens komen kijken op een trackday van ons op Zandvoort. Krijg je een indruk van de dagen en kunnen we je ook wat meer informatie geven over de mogelijkheden.

Andre

Bericht door Andre » 14 mei 2015, 08:54

Wannaberacetalent schreef:Nou jongens als jullie er allemaal over het zelfde over denken zal er vast wat in zitten. Eigenwijze ik... Waarschijnlijk is een raceteam of in ieder geval een maatschappij die je auto onderhoud een must tenzij je van plan bent om je nachtjes over te slaan voor je auto. Kan iemand mij vertellen wat een raceteam precies allemaal voor je doet en hoe een week/maand er uit ziet met een raceteam? Ik heb wel ongeveer een idee maar het is nog niet helemaal duidelijk.
alvast bedankt.

Raceteams. Als je niet oppast trekken je ze in een paar jaar financieel de afgrond in. Heb er velen zien komen maar ook net zo hard zien gaan.

Rijden in cup klasse s. Een nest van illegaliteit. Rij je volgens regelement dan win je nooit.

Wil je plezier in autosport! Koop een mooie fun auto en ga zo nu en dan wat trackdays rijden. Heb je een suiker oom of een bedrijf die zo gek is om je sponseren dan kan je aan racen denken.

Ik heb het merendeel gesponsord gereden. Maar geld doneren bij Raceteams is een bodemloze put en moet je nooit doen van je eigen geld waar je hard voor hebt moeten werken.

Aan het einde van het jaar is het budget op en kan je weer opnieuw doneren. Er bestaan geen Raceteams die je gratis laten rijden ook niet als je 4x nationaal kampioen bent.

Koop een leuke trackday auto en ga plezier maken. Racen in competitie verband loopt financieel dermate hoog op dat je zeer goed in de poen moet zitten wil je dat jaren volhouden van eigen geld.

Luco

Bericht door Luco » 14 mei 2015, 09:18

Gedeeltelijk met je eens Andre.

Maar er zijn ook genoeg raceteams die je niet het vel over de neus trekken.
Er zijn er ook genoeg die dat wel doen.
Gewoon goed uitkijken met wie je in zee gaat.

Ook goed bespreken wat een sponsor van je verwacht.

Ook is het nog een verschil hoe je er zelf in staat.
Ik heb altijd gereden omdat ik het gewoon superleuk vond, prestaties vond ikzelf minder belangrijk.

Plaats reactie