Z3 Coupé S54 swap/6 bak + e91 320d

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6747
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Floris op zoek naar een Z3 Coupé

Bericht door EvdP » 21 jun 2013, 09:05

MarcH schreef::D

Voor de duidelijkheid. De kleur stond als tweede op mijn lijstje (na zilver). Ik heb mijn Coupé al weer een paar jaar.
Oh zo. Nee, ik had hem in mijn favorieten staan. Als hij dit weekend nog te koop was geweest was ik gaan kijken.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Floris op zoek naar een Z3 Coupé

Bericht door Vlokmans » 21 jun 2013, 10:21

e30touring1990 schreef:
GTRene schreef:vind dat houtinleg wel wat hebben, alhoewel die handremgreep wat overdone lijkt op de foto, wellicht daar ooit een zwart leder handremgreep op plaatsen?

bv zoiets>>

Afbeelding
Dat lijkt me inderdaad nog wel een goed idee, dan is het wat minder aanwezig. Zal er eens naar kijken;)
Kun je alleen de handremgreep vervangen, of moet je dan de hele handrem vervangen?

Mooie auto verder, veel plezier er mee! :thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Floris op zoek naar een Z3 Coupé

Bericht door GTRene » 21 jun 2013, 10:35

je kan alleen de greep los eraf halen en replacen, voorbeeld hier>>

http://www.e46fanatics.com/howto/howtod ... owto_id=33" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Floris op zoek naar een Z3 Coupé

Bericht door e30touring1990 » 28 jun 2013, 17:17

Voor de geïnteresseerden heb ik nog wat plaatjes gemaakt (ben geen super fotograaf:P).
De auto heb ik helemaal schoongemaakt en vervolgens in de blauwe was gezet, zelf vind ik het resultaat super. De doffe gloed is er vanaf en hij glimt weer als een nieuwe.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Floris

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Floris op zoek naar een Z3 Coupé

Bericht door Niels » 29 jun 2013, 16:49

Mooie kar man :thumbup:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Floris op zoek naar een Z3 Coupé

Bericht door Jussi » 29 jun 2013, 19:42

Ziet er goed uit!

Nu nog even dat leder aanpakken voor het warme weer komt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Floris op zoek naar een Z3 Coupé

Bericht door GTRene » 29 jun 2013, 21:54

ziet er zo te zien op de pictures goed uit :thumbup:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Floris op zoek naar een Z3 Coupé

Bericht door e30touring1990 » 30 jun 2013, 00:36

Dank voor de positieve reacties!:)
@ Jussi: wat doe jij bijvoorbeeld om het leder netjes te houden?

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Floris op zoek naar een Z3 Coupé

Bericht door e30touring1990 » 23 jul 2014, 23:55

Het is alweer even geleden dat ik wat heb geschreven in mijn eigen topic (Titel is inmiddels ook flink verouderd, zou iemand dat aan willen passen?)

Ik heb in de tussentijd niet stil gezeten en heb wel wat kleine updates gepost in het werkplaats gedeelte maar ik zal het hier tzt bijwerken met foto's (uploaden loopt niet heel soepel op een of andere manier)

Maar nu ter zake, gister ben ik aangereden terwijl ik stond geparkeerd aan de rechter achterzijde van de auto (het "widebody" gedeelte). Het was een flinke klap en de hele auto kwam er van omhoog en is gestopt op het rechter achterwiel welke de klap heeft opgevangen. Toevallig heb ik de auto vorige week laten uitlijnen na wat aanpassingen aan het onderstel en wist ik dus de waardes. Vandaag heb ik besloten dit nog een keer te laten doen en de waardes te vergelijken aangezien er nu een trilling in de auto aanwezig is tussen 120-140 km/h. Uit het uitlijnrapport blijkt dat er aan de achterzijde nu een verschil is van ruim een halve graad camber wat dus niet oké is. Daarnaast hoor ik nu bij elke wisseling van verzet een harde "bonk" achterin bij het diff vandaan komen :?

Vanmorgen is er een schade expert geweest bij mijn plaatselijke BMW dealer (Ekris Velp) om de schade op te nemen. Het ging al fout bij het feit dat Ekris contact met mij zou opnemen op het moment dat de expert zou arriveren, helaas heeft Ekris dit niet gedaan (hele dag thuis gewacht voor niets helaas). Vervolgens de expert aan de telefoon gehad welke aangaf dat er blikschade was wat ik zelf ook al had kunnen constateren. Helaas is de eventuele mechanische schade met het oog lastig waar te nemen en had ik dus graag bij het onderzoek willen zijn om mondeling wat zaken toe te lichten. Nu is de expert vertrokken zonder een kijkje te nemen naar het onderstel terwijl hij wel de schade aan de velg heeft gezien (deze heeft immers de klap opgevangen). Ik was een beetje teleurgesteld dat er niemand met het idee gekomen is van: De velg heeft een klap gehad en heeft zichtbare schade, laten we de velg eens demonteren om te kijken of deze uberhaupt nog wel recht is. Dit is in mijn ogen een tikkeltje nalatig, maar wie ben ik, hij is immers de expert :tooth:

Naar mijn idee kunnen de volgende zaken "onderhuids" beschadigt zijn: Velg, aandrijfas (homokineetkoppeling), draagarm en eventueel het diff dat een zijdelingse klap te verwerken heeft gehad en misschien de bonk tijdens het schakelen veroorzaakt?

Nou wil het ook nog eens dat ik volgende week graag op vakantie had gewild naar de Alpen met mijn auto en het er nu naar uitziet dat dit niet gaat gebeuren aangezien hij mechanisch gewoon niet in orde is (het spatbord loopt aan op mijn achterwiel waar 3 dagen geleden 4 nieuwe banden zijn gemonteerd en ik deze niet wil beschadigen is de auto dus niet rijdbaar).

De auto heb ik met lichte tegenzin bij Ekris achtergelaten welke mij hebben verteld er morgen naar te gaan kijken en meten etc etc.

Helaas (of misschien wel gelukkig) heb ik weinig ervaringen met dit soort schades en misschien hebben jullie adviezen of iets dergelijks wat ik hier nu mee aan moet. Even ter verduidelijking heeft de expert geen schade bedrag geoffreerd. Daarnaast heb ik vermeld dat de blikschade nog niet hersteld moet worden aangezien het dan haastwerk wordt en daar zit ik niet op te wachten. Ook hadden ze het over plamuren maar toen heb ik ze maar verteld dat ik daar niet zo op zit te wachten en er gewoon een nieuw scherm op moet komen en de gehele zijkant tzt gespoten moet worden.

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele reacties/adviezen!

P.s. ik heb foto's van de schade maar ik krijg een melding "ongeldig" op het moment dat ik iets wil uploaden

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Floris op zoek naar een Z3 Coupé

Bericht door GTRene » 24 jul 2014, 00:36

Topic titel kun je aanpassen via je start post, daar gewoon die bovenste regel veranderen.

Wat klote van de schade, tja zo werken vele experts, ze willen je er niet bij hebben, don't tell me about that... :sealed:

gaat het om de Z3 Coupe?
nieuw achterscherm is dan lassen denk?
als ze het mooi kunnen uitdeuken en de rest eventueel licht plamuren zou ik dat denk liever doen, maja moeilijk te zien/zeggen zo.

foto's kan je uploaden via de tool bestand kiezen meer onderaan zeg maar...
denk dat foto's niet te groot moeten zijn, dus ff qua bytes verkleinen met zo'n gratis programma oid en dan kan je in elk geval 6 foto's oid per vak doen.

Schade aan de ophanging kan idd vrij snel, het kan iets bijbuigen, of de A arm of dat subframe ding...
en geklonk/geluid kan idd vanuit het diff komen, als het een te harde klap daarop krijgt kan het diff ook wat meekrijgen, maar idd moeilijk te zien, moet je echt een kenner hebben en de achterkant/deksel er ff af waarschijnlijk?

weet niet of er nog zulke kenners bij de dealer rondlopen...of ze moeten ook een motorsport afdeling oid hebben, vaak besteden ze al ingewikkeld of oud knooi werk uit aan de meer 'specialisten' als ze het bv al niet uit kunnen lezen met een tool helaas...

misschien heb je 'geluk' geloof wel dat als je na die tijd nog wat opvalt aan na schade zeg maar kan je dat weer via de dealer/taxateur bij de rekening op laten zetten nadien.

mooi geklooi kan het zijn, succes in elk geval.

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: Floris op zoek naar een Z3 Coupé

Bericht door Jurrian » 24 jul 2014, 00:51

Het is natuurlijk een beetje giswerk van afstand, maar de homokineten op je aandrijfassen hebben altijd wat speling. Elke homokineet kan ongeveer een volle 1 a 2 cm in of uit schuiven. Dus voordat je diff een oplazer krijgt, moet je draagarm dwars bewegen over je subframe. Iets wat deze normaal gesproken niet hoort te doen. Deze heeft dus een flinke kleum op je draagarm bevestiging van je subframe gegeven.

Bonken tijdens schakelen kan ontstaan door zoveel verschillende dingen, maar in dit geval zou ik grondig controleren of je draagarmen en subframe netjes recht zijn, je diff bevestigingspunten niet gebogen zijn en de bouten nog op moment staan.
Mogelijk ben je van het probleem af met een nieuw subframe en draagarm. Dat hoeft niet de wereld te kosten.

prachtige auto trouwens, helemaal in die kleur.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Floris zijn Z3 Coupé

Bericht door Tomj » 24 jul 2014, 10:04

Het achterscherm kan je demonteren, een unieke feature van een clownschoen.
Ik zou tevens niet kunnen leven met een minder dan perfecte uitlijning en aandrijflijn, spit het nu tot in detail uit zou ik zeggen , neem je tijd voor zover het mogenlijk is.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Floris zijn Z3 Coupé

Bericht door e30touring1990 » 24 jul 2014, 23:53

Tomj schreef:Het achterscherm kan je demonteren, een unieke feature van een clownschoen.
Ik zou tevens niet kunnen leven met een minder dan perfecte uitlijning en aandrijflijn, spit het nu tot in detail uit zou ik zeggen , neem je tijd voor zover het mogenlijk is.
Klopt, om deze reden heb ik ook aangegeven dat de plaatschade hersteld moet worden met een nieuw scherm en ik gewoonweg niet zit te wachten op uitdeuken en plamuren etc.

Vwb de aandrijflijn heb ik hetzelfde, als er maar iets bonkt of rammelt stoor ik mij hieraan, dit moet dus gewoon perfect zijn en ik blijf net zo lang doorgaan totdat alles als vanouds is.

Vandaag te horen gekregen dat er o.a. een nieuwe draagarm en wiellager zijn besteld uit München, deze zullen zaterdag of maandag binnenkomen. Ze hebben mij weten te vertellen dat de auto dinsdag mechanisch gezien klaar zou moeten zijn. Daarnaast zullen ze de velg gaan richten zodat deze weer in balans is, later wordt deze gecoat.

Het zal mij benieuwen of de bonk in de aandrijflijn tijdens het schakelen en het trillen verholpen zal zijn na deze ingreep. Dit zullen we dinsdag als het goed is gaan ondervinden tijdens de testrit, hierover zal ik later verslag uitbrengen.

Verdere tips vwb verzekering en afhandeling en dergelijke zijn uiteraard altijd welkom!

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Floris zijn Z3 Coupé

Bericht door Tomj » 25 jul 2014, 09:31

Goed alle bevestigingspunten van je achteras nakijken, en de aanhechting van je diff aan de bodem/kofferplaat :tooth:

Ik had bij aanschaf van mijn z3 ook een bonk, de tonrubbers van de achteras waren eraan, na die vervangen te hebben was het nog niet 100 % weg , en alhoewel het diffrubber er goed uitzag heb ik dit toch maar vervangen gehad en nu is de speling voor 99.99% weg. ik ben dan ook een freak en ik merk dat er ook wat speling zit op mijn dubbelmassavliegwiel, dat is 1 van de volgende zaken die op de vervanglijst staan. :)

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Floris zijn Z3 Coupé

Bericht door e30touring1990 » 12 mei 2015, 14:02

Het is weer even geleden sinds ik de updates mbt de Z3 heb doorgegeven, bij deze alvast een begin;)

P.s. de schade is netjes afgehandeld afgelopen jaar en is niet meer zichtbaar :D
Bijlagen
upload_-1 (2).jpg
upload_-1 (2).jpg (108.8 KiB) 2488 keer bekeken
upload_-1 (1).jpg
upload_-1 (1).jpg (132.48 KiB) 2488 keer bekeken
upload_-1.jpg
upload_-1.jpg (123.9 KiB) 2488 keer bekeken

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak

Bericht door Niels » 12 mei 2015, 19:26

He he :wink:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak

Bericht door GTRene » 12 mei 2015, 19:29

ooh das leuk spul :df:

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1676
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: Bmw Z3 Coupe

Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak

Bericht door Rogerb » 12 mei 2015, 21:21

Mooi apparaat en mooie pallet! :mrgreen: krijg toch weer zin in een coupe als ik ze maar voorbij zie komen hier :df:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak

Bericht door e30touring1990 » 13 mei 2015, 11:29

Even een kleine update. Enige tijd geleden de remmerij rondom alvast aangepakt als voorbereiding voor de harttransplantatie. Eerst goede remmen en een goed onderstel alvorens meer power;). Ik heb hiervoor de remklauwen en houders van een e46 330i gekozen icm 330i schijven en blokken van. daarnaast rondom omvlochten remleidingen en uiteraard verse vloeistof.

Daarnaast heb ik een nieuwe HSD schroefset gekocht uit Engeland met camberplates en (relatief eenvoudig) instelbare demping. Dit is niet iets wat ik per se wilde maar het zat op al hun schroefset, dus waarom ook niet. Daarnaast heb ik alle stabi armpjes even meegepakt wat een kleine moeite is als je toch bezig bent.

De QP staat op de foto's nog wat aan de lage kant maar dit is inmiddels +- 2cm hoger.

als er vragen zijn mbt remmerij of de schroefset hoor ik het wel!
Bijlagen
IMG_4423.JPG
IMG_4423.JPG (574.98 KiB) 2287 keer bekeken
IMG_4422.JPG
IMG_4422.JPG (582.1 KiB) 2287 keer bekeken
IMG_4416.JPG
IMG_4416.JPG (801.89 KiB) 2287 keer bekeken
IMG_4403.JPG
IMG_4403.JPG (628.14 KiB) 2287 keer bekeken
IMG_4284.JPG
IMG_4284.JPG (698.62 KiB) 2287 keer bekeken
upload_-1 (25).jpg
upload_-1 (25).jpg (166.88 KiB) 2287 keer bekeken

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak

Bericht door e30touring1990 » 13 mei 2015, 11:32

En nog even 4 keer nieuw rubber van Goodyear Eagle F1. Erg fijne banden kan ik zeggen. Hiervoor had ik michelin PS3 die overigens ook erg goed reden.
Bijlagen
IMG_4442.JPG
IMG_4442.JPG (859.22 KiB) 2284 keer bekeken
IMG_4508.JPG
IMG_4508.JPG (701.94 KiB) 2284 keer bekeken
IMG_4424.JPG
IMG_4424.JPG (845.48 KiB) 2284 keer bekeken

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak

Bericht door GTRene » 13 mei 2015, 11:57

dat wordt/is een leuke coupe zo :df:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak

Bericht door e30touring1990 » 13 mei 2015, 12:55

Thanks René!

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak

Bericht door Joopieboy » 13 mei 2015, 22:47

Prachtige kleur ook voor een Z3, ziet er ook netjes uit. Leuke upgrade plannen trouwens. Remschijven zullen ook wel bevallen, in wat voor combinatie met wat voor blokken heb jij ze? Voor straat had ik Hawk HPS blokken en dat scheelt zoveel met standaard..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak

Bericht door Niels » 13 mei 2015, 23:21

Hoe bevalt het onderstel?

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Z3 Coupé S54 swap + 6bak

Bericht door e30touring1990 » 13 mei 2015, 23:45

De remschijven zijn van ATE en dan de Powerdisc variant met die groeven hoewel ik liever vlakke schijven heb. De blokken zijn ATE Ceramic die zouden matchen aan die schijven. Het voordeel is dat ze heel weinig remstof produceren maar ik vind het op een of andere manier toch niet heel fijn remmen en ik kan niet verklaren waarom. De rechterkant lijkt wat minder goed te remmen dan links terwijl ik allebei de klauwen uit elkaar heb gehad met nieuwe seals en schoongemaakt etc.

Voor wat betreft remmen heb ik ook nog een andere setup liggen die ik alleen nog heb proefgemonteerd (zie foto) echter moeten deze achter 18 inch vanwege de grootte en ik rijd momenteel met 17 inch styling 32 rond.

Voor de geinteresseerde: deze remklauwen komen van een Porsche 996 (niet turbo) in combinatie met 345mm CSL tweedelige remschijven. Adapters voor op de spindle komen van RallyRoad uit Amerika. Mooie combinatie welke ook veel wordt gebruikt op e46 m3's (wel redelijk prijzig trouwens).

@Niels. Ik heb pas 5km gereden met de schroefset (nog niet eens uitgelijnd) dus ik kan je nog weinig vertellen over hoe het voelt. Eerste indruk ten opzichte van mijn OEM dempers icm HR veren is dat dit een stuk steviger (niet per se minder comfortabel) aanvoelt. de hele auto voelt gewoon wat steviger aan. Over een tijdje kan ik je waarschijnlijk wat uitgebreider antwoord geven.
Bijlagen
upload_-1 (26).jpg
upload_-1 (26).jpg (147.4 KiB) 2154 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beut67, Fabian, Fedmas, Google [Bot], KoenM, MJW, Thomas H en 11 gasten