Dilemma: saaie lease of leuk privé

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
mark123

Dilemma: saaie lease of leuk privé

Bericht door mark123 » 12 mei 2015, 08:44

Ik heb het luxeprobleem dat ik een auto mag leasen van mijn baas. Gezien ons huidige gezin en mogelijke uitbreiding is ruimte voor 4 mensen (2 volwassenen en 2 jonge kinderen) noodzakelijk. Het meest voordelig in de lease is om een Auris TS Lease pro met wat opties te leasen. Dat kost me netto aan bijtelling zo'n 150 euro per maand. Alleen...het is zo'n saai ding...

Nu kan ik ook een regeling treffen waarbij het leasebudget (laten we zeggen 650 euro) wordt uitgekeerd als loon op een fiscaal zo voordelig mogelijke manier. Ik rij gemiddeld gezien zo'n 25k km per jaar zakelijk en ik denk 10-15 privé.

Ik hoor graag meningen en vooral tips welke auto's (station) een spannender alternatief zijn voor de Auris.
Laatst gewijzigd door mark123 op 12 mei 2015, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur
Auto: Nr.51

Re: Dilemma saaie lease of leuk privé

Bericht door Arthur » 12 mei 2015, 08:47

En dan wil je prive een auto aanschaffen en deze inzetten voor het werk? Moet je dan zelf de brandstof betalen of alleen het prive gedeelte en de rest declareren? Beetje meer info wat je nu wilt :)

mark123

Re: Dilemma saaie lease of leuk privé

Bericht door mark123 » 12 mei 2015, 08:51

Arthur schreef:En dan wil je prive een auto aanschaffen en deze inzetten voor het werk? Moet je dan zelf de brandstof betalen of alleen het prive gedeelte en de rest declareren? Beetje meer info wat je nu wilt :)
Inderdaad privé een auto aanschaffen, woon werk tegen 0,19euro/km en afspraken 0,19cent/km (of tegen een jaargemiddelde maandelijks uitkeren). Ik ga in ieder geval geen km administratie bij houden.

Verder vind ik import vanuit Bels of DLD geen probleem. Vereisten aan auto:

- Station
- Trekhaak (bij voorkeur afneembaar)
- Sportief
- Max 1549 kg

Arthur

Re: Dilemma: saaie lease of leuk privé

Bericht door Arthur » 12 mei 2015, 09:04

Budget?

Ik kom uit een lease (met bijtelling) en rijd nu een prive auto en ivm de km's uit noodzaak een diesel. Ik heb een BMW 320dA (F31) gekocht omdat ik dat een mooie auto vond. Voor de fun heb ik nog een BoxsterS staan. Maar je kunt (bijna) nooit zo goedkoop rijden als lease, zeker niet als die goedkope dingen waar jij het over hebt. Ik ben nu een stuk duurder uit dan voorheen, zeker met de afschrijving die je niet moet vergeten! Daar staat tegenover dat ik niet meer hoef te kiezen uit lijstjes, ik koop wat ik wil en niet wat "de baas" wil. Ik kan overigens geen km's declareren, krijg een woon-werk vergoeding maar die is wel brandstof dekkend.

Je kunt een combi maken; goedkope lease en een leuke prive auto erbij voor de speciale ritjes. Die 150,- bijtelling is niets en je rijdt maar raak. Koop dan van je budget wat leuks erbij.

Je kunt als lease ook een Leon ST in FR trim nemen of een Peugeot 308 station, ziet er ook leuk uit.

mark123

Bericht door mark123 » 12 mei 2015, 09:20

Budget is er niet maar hoe meer je uit geeft hoe hoger je afschrijving meestal ;) Laten we is zeggen max 15k.

het gaat mij niet zo zeer om de fun kilometers (die maak ik wel op de motor) maar meer om de werk kilometers die ik een beetje leuk wil rijden.

308 is wel oké maar geen automaat (hoewel geen vereiste), Leon is 20%.

Macboy

Bericht door Macboy » 12 mei 2015, 09:32

Leon ST inderdaad ? De extra bijtelling is verwaarloosbaar denk ik want red je ammenooitnie om dat prive te compenseren (die 10/15k per jaar) door zelf iets te kopen en jezelf uit te betalen. Geniet gewoon zonder zorgen met een dikke leasebak. Kost echt geen drol als je het allemaal doorberekent. Mooie Leon of Octavia of zo.

Maar goed je zegt ook niks over budget dus dan is het lastig adviseren :)

dvh

Bericht door dvh » 12 mei 2015, 10:03

Ik zou persoonlijk de centjes op m'n bankrekening laten staan ( zeker met een gezin ) en lekker leasen bij de baas.

vinox

Bericht door vinox » 12 mei 2015, 10:25

Lease auto nemen (kan je bvb een BMW 320D nemen als je genoeg km's maakt) en dan zelf iets leuks erbij voor de weekendritjes!

mark123

Bericht door mark123 » 12 mei 2015, 10:28

budget lease is ca. 600-650 euro op basis van 30kkm per jaar en 5 jaar.

Knot

Bericht door Knot » 12 mei 2015, 10:37

dvh schreef:Ik zou persoonlijk de centjes op m'n bankrekening laten staan ( zeker met een gezin ) en lekker leasen bij de baas.
Idd, vorig jaar was de Leon ST nog in de 14% met 85gr, weet niet of ze hem nu op 82gr hebben gekregen of dat hij in de 20% zit.

Ik heb een Golf 7 bluemotion hatchback, 14%, 30k, 185 netto per maand, vond ik de voordeligste optie vorig jaar. Alleen straks op vakantie, met 2 kids..... wordt even aanpassen maar niet onoverkomelijk. Vorig jaar met de 728i was het een luxe kofferbakinhoud, nu gewoon 1x per jaar aanpassen.

allen

Bericht door allen » 12 mei 2015, 10:58

Hangt er een beetje vanaf wat er tegenover staat, maar wanneer het privé alternatief een simpele burgerbak met een net iets grotere motor betreft, dan lekker het geld op de rekening laten houden.
Leuker willen rijden, maar eindigen met een 'net niet' blijft weggegooid geld.

Arthur

Bericht door Arthur » 12 mei 2015, 11:58

Idd, en met 35-40kkm totaal per jaar kan er ook best eens iets stuk gaan bij een gebruikte auto van 15k met een ton op de klok. Die heb je met 2,5 jaar een ton verder gedraaid, de zone in waar je onderhoud kunt verwachten.
Want wat rijdt gebruikt van 15k dan "leuker" dan die "saaie" leaser? Het wordt wss diesel dus zit je al gauw in de ex leasers te zoeken. Dan nam ik lekker een wat leukere leaser voor meer geld.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 12 mei 2015, 12:31

dvh schreef:Ik zou persoonlijk de centjes op m'n bankrekening laten staan ( zeker met een gezin ) en lekker leasen bij de baas.
+1, voor 650,- bruto doe je niks qua autorijden privé technisch. Alleen leuk voor de pensioen opbouw FWIW dan...met 150,- aan autokosten blijft er genoeg speelruimte voor echt wat leuks en dat lukt voor 15k wel :D

mark123

Bericht door mark123 » 12 mei 2015, 16:19

Het is me duidelijk (dank!), het wordt een leaser. Een auto voor er naast is voor nu nog niet nodig, ik haal mijn driving fun uit een Husqvarna Nuda 900R. Hoewel die Alpina van B46 wel erg aanlokkelijk is...

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 12 mei 2015, 19:58

allen schreef:Hangt er een beetje vanaf wat er tegenover staat, maar wanneer het privé alternatief een simpele burgerbak met een net iets grotere motor betreft, dan lekker het geld op de rekening laten houden.
Leuker willen rijden, maar eindigen met een 'net niet' blijft weggegooid geld.
Wat hij zegt. Een aantal jaar geleden voor al die kortingknallers in de picture kwamen kon je de strijd nog wel aangaan (zodoende kwam ik uit bij m'n MX-5 waar ik 40k/jaar mee reed :mrgreen: ) maar met toegenomen brandstofprijzen, de koppeling van zo ongeveer elk bedrijf van de km-vergoeding aan de maximum belastingvrije vergoeding (wat idioot is, die vergoeding is al jaaaaaaaaaaren hetzelfde) is het verschil significant, zeker de kosten van wat interessante familie-wagens in ogenschouw nemende.

Vliet

Bericht door Vliet » 13 mei 2015, 10:04

Totaal oneensch met bovenstaande meningen. Ik had een Seat Ibiza 25% tarief in de lease (ik zal nooit een eco knaller nemen uit principe). Kostte me inclusief eigen bijdrage netto 240 in de maand. Als je dan doorrekend dat je 0,19 per kilometer krijgt netto en geen bijtelling meer betaald dan is privé niet heel veel duurder.

Ik rijd nu een volledig individual uitgevoerde E39 530d (gekocht met 79.000 op de teller) en heb er geen seconde spijt van gehad. Ik rijd 50.000km per jaar en dan moet je wel :df: hebben. Dat haal je niet uit een Bluemotion, eco of hoe ze het ook noemen..... :kotsen: Kijk eens rond bij de youngtimer aanbieders bijvoorbeeld.

Maar goed ieder z'n ding.

Knot

Bericht door Knot » 13 mei 2015, 10:29

Zal kijken of ik de rekensom nog heb.

Golf 7 bluemotion was tegen de 300 euro (185 bijtelling en gemis 100 euro reiskostenvergoeding).
BMW E91 325i was ook tegen de 300 euro (normal onderhoud, wa verzekering en tank brandstof)

Enige is dat je bij de 10 jaar oude BMW een kat, wiellager etc kan krijgen en dan is het duurder.

Rij je liever in een nieuwe Golf 7 of in een "oude" BMW (maar wel 6 cylinder, leder, panoramadak etc), dat is de vraag....

Priveauto ging ik wel makkelijker met scooter/motor naar werk en nu pak je vaak toch de leaseauto omdat je de bijtelling al betaald hebt.

Vliet

Bericht door Vliet » 13 mei 2015, 10:43

Tuurlijk zal/kan het duurder zijn, maar geen mega verschillen. Het "kost" mij gemiddeld 500 euro per jaar meer. Maar dan heb je wel een 5-serie met alle luxe, comfort en rijplezier. De Seat was ook leuk (positief verrast door het karretje), maar de 5 is vele malen leuker. Die 500 euro ben ik dan allang weer vergeten :df:

Maar het is idd de vraag: wil je in een oudere auto rijden t.o.v. een gloednieuwe. Ik heb vorig jaar zelfs mijn E90 verkocht en een E36 gekocht. Puur voor de rijbeleving die ik miste in een E90. Ik rijd met de E36 heel vaak met de ramen open genietend van de metalen klanken en het lichtvoetige karakter van de auto :headbang:

Familie en vrienden verklaren mij voor gek.... Gelukkig mijn vrouw nog niet, die moet ook in de auto's rijden.

allen

Bericht door allen » 13 mei 2015, 11:02

Hm, E39 vanaf nieuw gehad. Nooit een cent op bespaard. Even gedacht de wagen in te ruilen toen het ouder werd, maar ja, nog maar 2 ton en een beetje gelopen en de inruilprijs is na 4-5 jaar om te huilen. Oprijden toch? Niet veel later het blok overleden. Nieuw blok, twee jaar garantie van BMW, auto weer als nieuw toch?
Niet dus, nieuwe abs unit nodig, dode pixels in de tellerbak, etc., etc.
Zal de totale autokosten in dat jaar je besparen, maar daar kun je wel even van doortrappen in een gemiddelde leasebak.
Een auto moet wel heel veel leuker zijn, wil ik het risico nemen om garantieloos oud te gaan rijden.
996, zelfs als het niet moeders mooiste is, kan leuk zijn als werkwagen met ruimte voor 2 peuters achterin. Een gezinswagen met iets grotere diesel in het vooronder? Ik pak de Golf wel. :mrgreen:

Macboy

Bericht door Macboy » 13 mei 2015, 11:20

Heeft een 5-serie na 5 jaar met die km niet extreem veel km als je hem inruilt ? En zal die met +250.000km of meer niet heel veel meer onderhoud vergen en in elk geval extreem veel afschrijven ? Vooral die afschrijving rekent bijna niemand uit als ze een overzichtje maken wat kosten betreft.

Vliet

Bericht door Vliet » 13 mei 2015, 11:47

@ macboy: ik heb de afschrijving meegerekend in mijn sommetje. Het voordeel van een dermate "oude" auto is dat je vrijwel geen afschrijving meer hebt.

@ allen: dat is wel pech hebben ja. Ik heb nu 135.000 kilometer gereden met de E39 sinds de aanschaf. Geen noemenswaardige reparaties gehad. Laatst de 2 ABS sensoren achter. Maar verder gewoon netjes de beurtjes. En ja je kan pech hebben met een auto. Maar soms wordt dat bij leaseauto's ook doorberekend aan de rijder. Vriend van mij had een Audi A3 in de lease, na 20k kilometer hele versnellingsbak en koppeling kaduuk. Audi beweerde bij hoog en bij laag dat het aan de rijder lag en hoppa leasemaatschappij stuurt de rekening a 3,5k door naar die beste man..... Dus ook daar kun je pech hebben. En als je van werkgever wisselt sta je met je sparta te trappelen.

Niels

Bericht door Niels » 13 mei 2015, 15:09

Ik reed met een oude 320D voor 25 cent de kilometer dus per kilometer verlies je gewoon privé geld. Het is idd maar net wat je wilt. Voor 125,- per maand is de MRB nog niet eens betaald van een beetje diesel.....

de (2e) 320d heb ik ingeruild op een Prius3 en als ik die kon rijden voor 125,- dan zou ik er nog blijer mee zijn. Voor 50k per jaar zijn er fijnere opties maar zoveel rijdt TS niet en ik gelukkig ook niet (meer)....

Vliet

Bericht door Vliet » 13 mei 2015, 16:04

@ Niels: Om even in te haken op je reactie. Even een rekensom bij je post:

Kosten 0,25 per kilometer. Je krijgt van je werkgever 0,19. dus verlies je 6 cent per kilometer.

Stel (in mijn geval) je rijdt 50.000km. Dan zou je verlies/kosten uit privégeld €3.000,- zijn. Echter een leaseauto kost bijtelling en privé bijdrage en daarvoor lever je dus loon in. Een beetje leaseauto kost netto 200 in de maand. Dus 2400 per jaar wat je niet aan privé geld binnenkrijgt.

Het verschil daarmee is €600 op jaarbasis wat je privé auto meer kost. Dat is toch redelijk verwaarloosbaar imo.

cvr

Bericht door cvr » 13 mei 2015, 17:36

Vliet nu kijk je alleen naar het zakelijke gebruik, voordeel is dan ook dat je met de leasert gewoon prive kan rondtuffen zonder dat het je iets extra kost.

Niels

Bericht door Niels » 13 mei 2015, 21:16

TS heeft het over 150,- in de maand dus daar ga ik dan ook even vanuit. Mijn 25 cent/km was over 30000km/jr wat neer komt op 625,- in de maand. Een verschil wat imho niet verwaarloosbaar is. Dit is trouwens gebaseerd op mijn eerste 320d want de 2e had zeker 1000,- aan additionele kosten naast gewoon onderhoud per jaar. verstuivers, brandstof pomp en weet ik veel wat voor verassingen nog meer waar je een leaser gewoon lekker weg brengt op kosten van de lease ma.

Als je nou een nieuwe redelijke auto kunt rijden voor 150,- per maand all in dan ben je imho gek als het niet doet. Bruto verrekening van het loon waar je dan de helft van over houdt netto klinkt leuk maar samen met die 150,- rijd je in de praktijk er dus nog niet eens een ouwe 320d voor :lol: En als je er echt kosten aan krijgt dan sla je jezelf helemaal voor je kop....

Plaats reactie