Beginnen met rijden. Wat is wijsheid?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wannaberacetalent

Beginnen met rijden. Wat is wijsheid?

Bericht door Wannaberacetalent » 11 mei 2015, 11:23

Beste Heren van dit prachtige forum.
Ik heb het meezitten, ik heb de kans gekregen om het serieus te gaan proberen op het circuit. :hosanna: Het bedrijf van mijn vader wil mij steunen in deze droom. Maar ik moet met een begroting en actieplan komen. Dat is gebleken nog een best lastige opgave. Aangezien ik zoveel verschillende raceklasses tegen kom en een heleboel verschillende mogelijkheden zie om te beginnen met racen. De 2de en 3de komende maand heb ik op Zandvoort een cursus voor mijn racelicentie. Ik heb vernomen dat het toch wel 25000 euro per jaar kan kosten om een beetje redelijk te kunnen rijden. Is dat een realistische aanname of kost het nog meer?

Ik moet een paar dingen weten:
1. Waar moet ik beginnen, en wat voor auto?
Ik heb zelf lopen kijken bij dnrt om te beginnen in hun toer klasse te beginnen. Maar om wel een auto te kopen die in een van hun andere klasses past die specifiek voor een bepaalde auto is. Zodat ik zo vaak mogenlijk zou kunnen rijden. Want ik wil in korte tijd zo veel mogenlijk leren.
2. Ik heb gehoord dat remmen en banden erg hard gaan en dat daar veel kosten in gaan zitten. Maar wat moet ik mij daarbij voorstellen? En zijn er nog meer variabele kosten vergelijkbaar met met dit.
3. Stel ik zou een nog niet circuitklare auto kopen, waar moet ik dan aan denken en mogelijk aanpassen? Remmen, vering, velgen, banden, rolkooi, gewichtsbesparing?
4. Hoe groot is het verschil tussen slicks en semi slicks op het circuit?
5. Zijn er mogelijkheden voor lessen en hoeveel profijt heb je hier van?
6. Hoe zouden jullie het aanpakken?
7. Hoevaak kijken jullie je auto na op technische mankementen en hoeveel technische problemen kan ik verwachten.

alvast bedankt
Wannaberacetalent. :df:

ErikS

Re: Beginnen met rijden. Wat is wijsheid?

Bericht door ErikS » 11 mei 2015, 12:18

Als je er niks van weet en er is geld beschikbaar;

Koop je in bij een raceteam met verstand van zaken. Een MX5 cup auto ofzo.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 mei 2015, 12:35

Budget is gewoon een kwestie van wat voor auto je gaat rijden. Voor 25.000 euro per jaar kan je prima in instapklasse rijden maar er zijn ook genoeg raceklassen waarbij die 25.000 euro er in 1 weekend doorheen is.

En er is een groot verschil tussen bijvoorbeeld toer / sport / supersport in de DNRT of dat je in een cupklasse gaat rijden.

Bij een cupracer bijvoorbeeld zouden de auto's identiek moeten zijn maar dat betekend wel dat je auto 100% moet zijn wil je vooraan rijden. Zorgen dat je auto elke race nagekeken is en uitgewogen etc, je uitlijning top is etc.

Bij open klassen zoals DNRT toer sport etc heb je wat meer mogelijkheden wbt tuning enz.

Verder slicks of semi slicks. Slicks zijn veel sneller als ze nieuw zijn maar zijn ook sneller af. Als je in een cupklasse rijd waar ze op slicks rijden dan kunnen die slicks gewoon weg na 1 dag. (Bij de echt competatieve klassen waar een hoop geld in omgaat vertrekken ze zelfs elke training, race en kwalificatie op nieuwe banden, plus bij langere races wisselen ze in de pitstop) Probleem is dat na 1 dag de meeste weekmakers er uit zijn. Dus ze plakken nog wel, en je kan er nog wel op rijden met circuitdagen etc alleen als je races wilt winnen dan zijn ze gewoon te langzaam. Vaak zie je op slicks een blauwe gloed als er een dag op gereden is, dat zijn de weekmakers die uit de band lopen.

Semi slicks hebben over het algemeen een meer constant verloop, daar kan je dus langer op doorrijden. Vaak worden die zelfs gewoon tot de draad op gereden.

Verder zijn er wel mogelijkheden voor lessen, je kan bijvoorbeeld coureurs als Jaap van Lagen inhuren voor instructie etc.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 mei 2015, 13:17

ErikS schreef:Als je er niks van weet en er is geld beschikbaar;

Goed idee. En hoeft ook geen 25.000 te kosten.

Zoveel keus is er heden ten dage trouwens niet meer. De sport ligt behoorlijk op apegapen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 11 mei 2015, 13:46

@topicstarter, leuk en interessant, ook de replies hier.

Wat rij je nu in real life dagelijks ofzo en vind je dat wat? Of wat wil je. MX5 cup lijkt mij ook leuk of die 340/360 Volvo/E30 toestanden, naar mijn idee leer je daar 't meest in als beginner(?)

daNpy

Bericht door daNpy » 11 mei 2015, 14:46

ErikS schreef:Als je er niks van weet en er is geld beschikbaar;

Eens.

Wannaberacetalent

Bericht door Wannaberacetalent » 11 mei 2015, 16:12

Heren
Bedankt voor de reacties! Ik weet zelf niet wat het exacte budget is, daarmee bedoel ik dat ik met een idee moet aankomen en daar moet ons management team mee akkoord gaan. ik lees veel reacties met de tip raceteam. Is dit echt de beste weg? Ik ben best redelijk in snel leren over onderwerpen die ik interessant vind. De raceteams zullen ook hun geld verdienen aan mij, dus dan ben ik al heel snel sceptisch of ik die richting wel op moet gaan.

@robin ik rij zelf in een Fiat Grande Punto 2006 maar ik rij ook regelmatig in een Audi Q5, BMW X3, en Nissan murano. Ik heb altijd van rijden gehouden en heb toevallig een hoop verschillende autos gehad. Hiervoor heb ik als eerste auto een Hyundai h200 gehad, toen een Fiat 500, Nissan qashqai en een Honda crx. en dat alles terwijl ik pas 3 jaar oud genoeg ben om te rijden. Sommige van deze autos heb ik maar een aantal weken in gereden. Mijn favoriete 3 zijn op nr 1 de Audi Q5 helaas heeft mijn vader nu een X3 in plaats van de Q5 die hij had want dat was een geweldige auto. Ging mega hard en had een goede wegligging voor zo'n gevaarte. was echt niks op aan te merken. Daarna komt mijn fiat punto. Hij heeft maar 95pk maar dat kan me niet schelen. ik ben heel tevreden over de wegligging van deze auto, die doet echt niet onder aan de honda crx die ik wel is rijd. En daarna ben ik het meest enthousiast over mijn aller eerste auto de Hyundai h200. Dat komt door het driftwerk wat zo geweldig in dat ding kon. De weg hoefde maar een beetje nat te zijn en de achterkant gleed al onder je vandaan in elk simpel bochtje :hosanna: . Het was de verlengde versie en ik reed altijd met de laadruimte leeg dus vandaar.

@bert hoe zit het verder met die semi slicks, ze worden opgereden maar hoe lang doe je daar over? Kan je 5 uur rijden en zijn ze op of duurt dat langer?

Is het mogelijk om met een beetje talent en een paar keer oefenen om in te springen in bijv. een e30 cup zonder dat je vierkant van de baan gereden wordt? Ik zat namelijk te kijken naar de toer>sport>supersport klasses bij drnt omdat daar een mooi verloop in zit.

met vriendelijke groet.
Wannaberacetalent

ErikS

Bericht door ErikS » 11 mei 2015, 16:36

Is het mogelijk om met een beetje talent en een paar keer oefenen om in te springen in bijv. een e30 cup zonder dat je vierkant van de baan gereden wordt? Ik zat namelijk te kijken naar de toer>sport>supersport klasses bij drnt omdat daar een mooi verloop in zit.
Lol. Haal eerst je licentie maar eens, ga dan een cursus nemen, en probeer eerst maar eens tussen een boel auto's te rijden.... Met alleen een beetje talent ben je er niet. Een raceteam is wel zo verstandig, gezien jouw vragen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 mei 2015, 17:15

Levensduur van semi slicks is heel erg afhankelijk van het merk, de compound, het type auto, en verschilt ook nog eens per circuit.

Joy

Bericht door Joy » 11 mei 2015, 17:47

Ik zou zelf eerst deelnemen aan wat trackdays. Daar krijg je de tijd en rust om de grenzen van jezelf en een auto te verkennen. In Cup verband staat er gelijk een berg druk op de ketel waar je mijn inziens nog niet aan toe bent. Driftcursussen zijn ook een goede leerschool voor voertuigbeheersing. Revmatchen etc. kun je jezelf aanleren.

Wannaberacetalent

Bericht door Wannaberacetalent » 11 mei 2015, 17:54

@eriks. Heb a.u.b. wat respect. ik kom hier inderdaad met weinig kennis maar het hoeft niet zo te zijn dat dat over 2 maanden nog zo is. Ik ben een enthousiast over rijden nu meer nog niet. Ik kom hier om meer dan dat te worden. Dus ja dan kom ik hier met domme vragen. Ik weet niet wat het niveau is van al die klassementen net zo als ik een heleboel dingen nog niet weet over racen maarja dat hoort er nou eenmaal bij.

@bert Bedankt voor je reactie. Ik moet een kosten indicatie geven en daarvoor heb ik toch echt een soort van gemiddelde hebben. Stel ik zou het meeste rijden op Assen, Zandvoort en Zolder met een band van gemiddelde levensduur kan jij mij dan een indicatie geven? Of is er iemand anders die meeleest die me daar wat uitleg over kan geven? Ik snap dat het afhankelijk is van een heleboel variabelen maarja ik moet wat. een gok zou al genoeg zijn

@joy Ja die gedachte had ik ook al alleen moet ik sowieso nog vaststellen welke auto ik mee zou willen beginnen. bedankt voor de tips.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 11 mei 2015, 18:01

Wel eens er aan gedacht om een keer langs te gaan @ CPZ als de klasses rijden waarin jij ook wil rijden? Kan je daar vragen wat het allemaal kost en je kan direct de sfeer proeven. Weet je direct of het iets is voor je of dat je toch opzoek moet naar een andere klasse.

En ik snap Erik wel, je komt jong en dromerig over. Het internet staat vol met nuttige informatie. Maak een middagje vrij om je er in te verdiepen op het internet en je bent al een heel eind qua basiskennis als je inderdaad snel leert. ;)

Voor de rest: houdt ons op de hoogte :thumbup:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 11 mei 2015, 18:14

Even snuffelen of het wat voor je is:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 1&p=942338" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door smiley op 11 mei 2015, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.

daNpy

Bericht door daNpy » 11 mei 2015, 18:15

Alles wat je nog moet gaan leren leer je sneller bij een raceteam. Hun weten het, jij moet het uitvinden.
Je kan dan simpelweg veel sneller je doel bereiken dan zelf aan gaan kloten. Met een auto, setje banden, remmen en een reeslicentie ben je nog niet voor de helft op weg.
Een offerte is zo opgevraagd. Het bedrijf van je pa kan het raceteam desnoods sponsoren -> reclame.

Aan je vragen te zien weet je er weinig van - en dat is helemaal niet erg. Maar om dat een grote mond open te trekken tegen Erik vind ik ook niet echt netjes. :roll:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 11 mei 2015, 18:28

Stel E30 of E36 cup.

8 setjes banden per seizoen, Nakang 2R. Kan meer zijn of minder afhankelijk van hoeveel je traint enz.

Is ongeveer 3200 euro.

Reken 3-4 sets remblokken voor en achter, 2 setjes schijven rondom. Is een beetje gokken omdat het allemaal nogal auto afhankelijk is. 2000 euro. Oid. Remblokken is qua prijs nogal merk afhankelijk.

60-100 liter benzine per evenement, maar ga je trainen op open dagen dan verbruik je veel meer.

zeg 1000 liter benzine per seizoen 1800 euro.

Inschrijfgeld, weet niet wat dat op dit moment is, 350 euro per evenement?? Plus meer als je ook open dagen gaat rijden. Reken ook voor het gemak even 3500 euro.

Auto moet nagekeken en uitgewogen en uitgelijnd worden etc voor de wedstrijd. Kan je zelf doen als je de spullen hebt anders uitbesteden. Zeg 4000 euro per seizoen. Ligt er aan hoe competatief je wilt zijn en hoeveel verloop er in zit. Als hij goed rijd kan je het ook laten voor wat het is maar het is een beetje zonde als je er pas achter komt als het al wedstrijd dag is. Evt kan je zelf de spullen kopen en het zelf doen dan bespaar je een hoop.

Kom je op een 15.000 euro uit. Alleen gaat er wel eens wat stuk, heb je wel eens wat schade en heb je altijd onvoorziene kosten dus 20.000-25.000 is realistischer als je veel rijd.

Cupklasse met andere banden, of open klasse waarbij je een ander merk banden gebruiken moet. Bijvoorbeeld DRDO dan rij je op veel duurdere banden en lopen de kosten dus ook op. Stel je bandjes kosten 200 euro het stuk dan zit je dus over een seizoen aan 6400 euro. Ga je bijvoorbeeld op nieuwe slicks dan zit je aan ca 1500 euro per dag. Zo kan je nog wel even doorgaan.

Wannaberacetalent

Bericht door Wannaberacetalent » 11 mei 2015, 18:40

@Riceaux ik ga donderdag naar assen voor een vrijrijden.nl evenement en zondag naar zandvoort voor een dnrt evenement met verschillende klasses. Ik ben nu nog een aantal dagen vrij om onderzoek te doen. die had ik ook vrij genomen voor dit. 2 mensen 1 gedachte.

@ smiley ik heb die aanbieding ook zitten bekijken maar als je van plan bent toch al zelf en auto te kopen gooi je volgens mij je geld weg. Dit is denk ik meer bedoelt voor als je soms wilt rijden.

@danpy misschien heb je wel gelijk hoor, maar ik hou heel erg van vrijheid. ik ben bang die kwijt te raken in een raceteam. Wat nou als ik meer wil rijden maar die zit er niet in met dat arrangement. Maar wieweet als ze daar flexibel in zijn is het wel een betere optie.

@bert Super! bert dit had ik nodig! hier kom ik ver mee.

ErikS

Bericht door ErikS » 11 mei 2015, 18:41

daNpy schreef:Alles wat je nog moet gaan leren leer je sneller bij een raceteam. Hun weten het, jij moet het uitvinden.
Je kan dan simpelweg veel sneller je doel bereiken dan zelf aan gaan kloten. Met een auto, setje banden, remmen en een reeslicentie ben je nog niet voor de helft op weg.
Een offerte is zo opgevraagd. Het bedrijf van je pa kan het raceteam desnoods sponsoren -> reclame.

Aan je vragen te zien weet je er weinig van - en dat is helemaal niet erg. Maar om dat een grote mond open te trekken tegen Erik vind ik ook niet echt netjes. :roll:
Mwah, begrijp m wel hoor.
Maar de vragen zijn net iets te makkelijk.

Iemand die geen kennis heeft, maar wel stuurmanskunsten moet zich bij een goed team inkopen, en circuitkm's maken. Die geven ook zo letterlijk aan wat het kost.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 11 mei 2015, 18:44

Ik heb je een PB gestuurd, misschien handig om eens van gedachten te wisselen. :eatpaper:

Luco

Bericht door Luco » 11 mei 2015, 18:58

Je kan het net zo gek maken als je zelf wilt

Ik had ook niks en sleutelde nooit
raceauto gekocht en dnrt gaan rijden.
Licht autotje en ik deed met 6 slicks het hele jaar en reed sport
Maar ja campertje
gereedschap enz enz enz
Uiteindelijk waren de runningcosts tussen de 5 en 7k per jaar

Daarna supercarchallenge met een seat supercopa in de sportklasse
3 jaar gedaan
2e jaar echt alles zelf gedaan en wat pech enzenzenz
Als je dan alle kosten tegen elkaar wegzet , zon 80k per jaar en een hoop gezeur, stress geregel, inpakken enzenzenz, dan kan je je net zo goed inkopen bij een fatsoenlijk team, kost je iets meer maar weet je wel dat je altijd een top geprepareerde auto krijgt, ja er is dan niks van jouw bij, maar een eigen auto is ook niet zaligmakend.

DNRT is goed zelf te doen, maar zodra je echt wat serieuzer wilt rijden is een team echt het beste.
Neem wel een team wat al een goede naam heeft en maak goede afspraken op papier, anders is het huilen.
Er zijn teveel raceteams die er een zooitje van maken en te weinig kennis van zaken hebben, dus kijk goed rond, vergaar veel info, vooral bij rijders en ex rijders van de teams, daar leer je het meeste van.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 mei 2015, 19:57

DNRT optie zoals Luco die beschrijft is misschien wel het verstandigst.

Maar wat voor rijder ben je? Ben je snel en competitief en wil je je met gelijk materiaal als rijder laten gelden, of is het meedoen, de aantrekkelijkheid van een bepaald type auto, en de uitstraling naar derden belangrijker?

Jaag die Punto tijdens een trackday eens over de baan en laat me dan de rondetijd weten. Ik ken een gek die dit een aantal jaren gelden ook gedaan heeft met een Punto dieseltje.

Macboy

Bericht door Macboy » 11 mei 2015, 20:13

Heb er niet veel verstand van maar minimaal €15.000 lijkt me wel realistisch. En uiteraard op de baan uit de buurt van Hielke blijven ;)

daNpy

Bericht door daNpy » 11 mei 2015, 20:28

Wannaberacetalent schreef:
@danpy misschien heb je wel gelijk hoor, maar ik hou heel erg van vrijheid. ik ben bang die kwijt te raken in een raceteam. Wat nou als ik meer wil rijden maar die zit er niet in met dat arrangement. Maar wieweet als ze daar flexibel in zijn is het wel een betere optie.
Alles kan. Meer rijden is echt geen punt.
Ook kun je je eigen auto later kopen en bij dat team onder brengen. Of juist je eigen team beginnen.

Berts indicatie is ongetwijfeld niet fout, maar naar mening ontbreekt er nog een heleboel.
Je staat met al je spullen nog steeds (alleen?) thuis op de stoep.
Je moet nog van/naar circuit, je moet je auto ergens stallen, je wil daar je eigen werkplaats bij(?), eigen vervoer etc etc.
Dan heb ik het nog niet eens over team/monteurs/communicatie etc. Ook je monteurs moeten beginnen met leren en dan moet je wel allemaal een beetje hetzelfde tempo aan kunnen.

Dat kan allemaal, maar als je toch geld hebt kun je prima 1 of 2 jaar terecht bij een echt team. Je leert 10x zo snel en je zit niet met de sores. Zie Luco's verhaal.

Ik heb er ook wat jaren over gedaan voor mijn Golf klaar was (nouja hobby/amateur en budget natuurlijk ;)) maar ook als ik simpel een trackday ga doen ben ik al meer dan een week vooraf bezig met voorbereidingen, regelen, spullen op orde, auto klaar etc.
Ben ook 1 dagje wezen driften met DF. Ben er naar toe gereden, in de drift auto gestapt, lol gehad en 's avonds weer naar huis. Ea-sy.

Hielke

Bericht door Hielke » 11 mei 2015, 20:53

Macboy schreef:Heb er niet veel verstand van maar minimaal €15.000 lijkt me wel realistisch. En uiteraard op de baan uit de buurt van Hielke blijven ;)
Hij zou willen dat ie in de buurt van mijn Multijetje kon blijven!

hanske

Bericht door hanske » 11 mei 2015, 23:40

Luco schreef:............. maar zodra je echt wat serieuzer wilt rijden is een team echt het beste. Neem wel een team wat al een goede naam heeft ...................................

Van Amersfoort Racing BV
Nijverheidsweg 17
NL - 1271 EA Huizen
Email info@vanamersfoortracing.nl
Telephone 0031 (0) 35 5311377
Fax 0031 (0) 35 5383399

Even vragen naar Frits, hij heeft wel eens vaker een "beginner" begeleid!!!
Niet geheel onwaarschijnlijk tref je hem a.s. donderdag wel in Assen bij het vrijrijden.nl evenement. :mrgreen:

Jaren geleden was er na aanleiding van een bekende kinderfilm ineens een run op Dalmatiërs, diezelfde generatie is nu wat ouder en kijkt op zondag naar de Formule 1............................................ach, laat ook maar ook. :bag:

Wannaberacetalent

Bericht door Wannaberacetalent » 12 mei 2015, 09:34

Nou jongens als jullie er allemaal over het zelfde over denken zal er vast wat in zitten. Eigenwijze ik... Waarschijnlijk is een raceteam of in ieder geval een maatschappij die je auto onderhoud een must tenzij je van plan bent om je nachtjes over te slaan voor je auto. Kan iemand mij vertellen wat een raceteam precies allemaal voor je doet en hoe een week/maand er uit ziet met een raceteam? Ik heb wel ongeveer een idee maar het is nog niet helemaal duidelijk.
alvast bedankt.

Plaats reactie