Bye bye Megane RS, Hello Seat Leon Cupra

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Re: Bye bye Megane RS, Hello Seat Leon Cupra

Bericht door sitechris » 11 apr 2015, 22:15

280 vandaag kunnen aantikken. Zonder al te veel moeite. Chippie bevalt echt prima, auto is ongehoord snel. Wat me ook opvalt is dat de gasrespons heel direct is. Bijna geen turbogat maar meteen instant power. Heel veel power. Wel één klein dingetje. Tractie in 2e versnelling is een uitdaginkje. Ik heb JD gevraagd of ze het vermogen in 1 en 2 wat kunnen knijpen. Komen ze bij me op terug.

TNThomas

Bericht door TNThomas » 11 apr 2015, 22:51

Dat gaat erg rap, zeker als je bedenkt dat het een hatchback is! :thumbup:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 12 apr 2015, 11:57

De station schijnt ivm de gunstigere vorm sneller te zijn boven de 160... :tooth:

sitechris

Bericht door sitechris » 12 apr 2015, 13:40

Dan ben ik wel benieuwd naar de gechipte station :).

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 12 apr 2015, 21:19

sitechris schreef:Afbeelding
Mooi om te zien hoe het oude vermogen was afgeknepen op 300 pk.
Mooie curve in het nieuwe vermogen! En 280 is eigenlijk absurd voor zo'n Leon!

sitechris

Bericht door sitechris » 10 mei 2015, 08:30

Sinds 1 april heb ik een nieuwe baan en dat betekent 'bye bye' leaseauto. Mijn rode Seat Leon 2.0 TDI FR is niet meer en is naar een collega gegaan. 135.000 probleemloze en hele fijne kilometers met de Seat afgelegd.

Maar......de nieuwe baan is in Limburg en ik woon (nog) in Utrecht. We willen wel gaan verhuizen, maar een huis is niet 1-2-3 gevonden (en mijn huis niet 1-2-3 verkocht). Ik heb overwogen om met de Seat Leon Cupra woon-werkverkeer te doen, maar 1500 kilometer per week met een gemiddeld verbruik van 1 op 9 is niet te doen, ondanks dat ik ruim 600 euro netto reiskostenvergoeding krijg. Laat staan de extra afschrijving die ik voor mijn kiezen krijg. Ik heb nog heel even overwogen om de Cupra in te ruilen tegen een nieuwe Leon FR TDI 184 pk full-option, maar daar had ik uiteindelijk geen zin in. Uiteindelijk is dit woon-werkverkeer ook een tijdelijke situatie en bevalt de Cupra me te goed. Helaas kon ik de Seat Leon TDI uit de lease ook niet overnemen. Ondanks dat het contract maar 9 maanden resteerde, was de afkoopsom inc btw 19.100 euro. De afkoopsom was 12.500 euro, de boete van 6600 euro kwam daar nog even bovenop. Dat werd me net wat te gortig.

Dus op zoek naar een diesel. De eisen:
- Budget 10-15k
- Goede stoelen
- Runningcosts moeten te overzien zijn (verbruik, verzekering, afschrijving, belasting etc). Dus geen zescilinder diesel
- Comfort
- Acceptabele stereo
- Ik hoef geen strepentrekker te hebben, maar 100 pk is wel het minimum. Een Polo Bluemotion vind ik echt te weinig.
- Max 120/125 op teller.

Kandidaten waar ik mee heb gereden
- Volvo C30 1.6D
- Ford Focus 1.6 TDCI
- Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM (170 pk)
- Renault Megane 1.5 dci
- VW Golf Combi VI 1.6 TDI 105 pk Comfortline

Waarom deze lijst: dit waren auto's die bij mij in de buurt stonden en aan de criteria voldeden. Ik had niet veel tijd om een nieuwe te kopen, dus ik kon niet heel kieskeurig zijn.

Het eerste wat me opviel aan bijna alle modellen: wat zorgen mensen slecht voor hun auto. Bij de Volvo en Alfa zag het interieur er ronduit afgeleefd uit na pak hem beet 100.000 kilometer. Hoe krijg je het voor elkaar om je middenconsole te bekrassen. Bizar. Dat was ook meteen de reden waarom de Volvo en Alfa afvielen. De Volvo had prima stoelen, was stil en had een geweldige stereo, maar ik kon niet om de imperfectie heen kijken. De Alfa was het snelst van alle kandidaten, maar een verbruik van 1 op 13 was me net wat te gortig. Ook zaten de stoelen niet lekker (korte zittingen) en reed de auto in Dynamic mode te nerveus. In Normal mode gaf de motor niet helemaal thuis, dus dan ging je toch weer in de nerveuze Dynamic mode. Ook was de staat van de Alfa onvoldoende.

De Renault viel ook af. De GT-line is op zich een fijne auto, maar ik had niet de klik met de auto. Ik zie ze te vaak rijden. En ik ben te verwend geweest met mijn vorige Megane RS.

Dan de Ford Focus. Dit was een 2009 auto, dus van het vorige model. Echt een prima auto. Fijn chassis, redelijk dieselblok, goede stereo, veel luxe en een messcherpe prijs. Nog geen 9.000 euro. Enige minpunt waren de stoelen. Lang getwijfeld, maar uiteindelijk niet gedaan.

Bleef over de Golf. De duurste van het stel, maar ook met de minste kilometers (75.000) en bouwjaar 2011. Ook deze auto niet helemaal vlekkeloos. Wat krasjes, beschadigingen op de velgen en een importauto. Wel een jaar garantie. Gelukkig reed de auto vlekkeloos. Goede (sport)stoelen, een fijne stereo en alle luxe die ik nodig heb (navi 310, pdc, dimmende spiegel). Een combi kan ook handig zijn als we gaan verhuizen, dus dat was nog een extra argument. Ik heb nog wat van de prijs afgepraat, nieuwe voorbandjes laten plaatsen en gaan met die banaan. Ik ga er vanuit dat ik max een jaar met de auto ga rijden en hem inruil als ik dichter bij het werk woon. Maar dan heb ik er wel 60/70k op de teller bijgezet.

Ik heb de auto nu inmiddels een maand en er ruim 6k bijgeplust. Even plussen en minnen
+ Comfortabel onderstel
+ stil
+ jaar garantie
+ interieur + afwerking
+ goede stoelen (alcantara beklede sportstoelen)
- verbruik 1 op 18. Had iets beter gehoopt. Mijn 2.0 TDI uit de Seat was zuiniger
- mis de zesbak
- qua vermogen is het net aan. De 1.6 TDI 110 pk die ik in de Octavia III laatst reed, voelde echt sneller aan. Ik overweeg een chippie.

Al met al ben ik positief over de auto. Het is vooral een ontspannen reisauto. Absoluut geen sporter. Daarvoor heb ik de Cupra nog voor de deur staan. Maar voor woon-werkverkeer op de Nederlandse snelweg red ik het hier wel even mee :). Ik hoop vooral op probleemloze kilometers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 10 mei 2015, 11:43

Prima kar natuurlijk, ik hoop dat het financieel allemaal brengt wat je voor ogen hebt. Zelf had ik voor een te overbruggen periode nooit zo'n dure auto gekocht terwijl oudere diesels vanwege incourrantheid te geef zijn. Aan de andere kant blijft de vraag "afschrijving vs. kosten door ouderdom" vooraf koffiedik kijken natuurlijk.

Succes met je nieuwe baan iig :thumbup:

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 10 mei 2015, 16:34

Prima zo'n Golf en het interieur is mij erg bekend en ik was vooral te spreken over de heerlijke stoelen!
Je zat natuurlijk wel in een leasevijver te vissen, dus dat kan e.e.a. wel verklaren qua uitgeleefde auto's...

sitechris

Bericht door sitechris » 10 mei 2015, 19:43

Ja, dat zal wel meespelen. Toch valt het me tegen hoe mensen met hun auto omgaan. Mijn eigen leaseslaafje was na 135k op teller echt als nieuw. Zoals het hoort.

De stoelen van de Golf 6 zijn idd heerlijk. Dat was de belangrijkste reden waarom ik hem heb gekocht.

sitechris

Bericht door sitechris » 21 mei 2015, 19:32

Vandaag

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sitechris op 10 jun 2015, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Macboy

Bericht door Macboy » 21 mei 2015, 19:44

Gaaf ding zeg :love:

Grats ook met je Golfje ! Geen DSG gewild ?

sitechris

Bericht door sitechris » 21 mei 2015, 19:50

Had ik wel liever gehad, maar de tijd ontbrak voor een gedegen zoektocht. De Cupra heeft overigens wel DSG.

sitechris

Bericht door sitechris » 17 jun 2015, 21:51

iets met porkers en pesten. En bimmers. En audi's. Damn :df:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 17 jun 2015, 21:59

:shock:

287 zag ik zelfs :), en dat in een C-segment hatchback. Haha. :)

sitechris

Bericht door sitechris » 17 jun 2015, 22:04

294 vandaag ook op teller al gehad. 300 moet zeker haalbaar zijn. Alleen was het asfalt nu even op ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 17 jun 2015, 22:15

ding loopt goed door :D

Reind

Bericht door Reind » 19 jun 2015, 13:23

Wat een geweld

Rnd

Bericht door Rnd » 19 jun 2015, 13:36

Indrukwekkend. Bizar dat er 390 pk uitgeperst kan worden. STI is toch nog verkocht. Zou dit een goede basis zijn voor een fun auto waar je af en toe een trackday mee kan doen? Heb er wel in gereden, maar kan het mij niet meer goed voor de geest halen hoe het bochtengedrag is.

sitechris

Bericht door sitechris » 19 jun 2015, 16:27

Hij doet de Nurburgring onder de 8 minuten, dus het is zeker een aardige trackday auto. Maar de Megane RS is echt een betere en leukere tracktool. Dat is degene die je voor het circuit moet hebben.

sitechris

Bericht door sitechris » 10 aug 2015, 20:06

Kleine update: ik heb bij JD nog wat aanpassingen laten doen.

1) Koppelbeschermer op 550 nm gezet
2) De D- en S- Stand allebei aangepast. In D schakelt hij net wat later door (bij normaal rijden schakelt hij wel heel erg vroeg) en in S- stand schakelt hij wat eerder op. Dan blijft hij bij normaal rijden imo juist te lang hangen in de lage versnelling.
3) De turbodruk in versnelling 1 en 2 is ietsjes verlaagd. Dit zorgt ervoor dat ik in 2e versnelling het vermogen zonder wielspin weer op de weg krijg (uiteraard op droog asfalt alleen). Dat was voorheen niet het geval.

De aanpassingen zijn een big difference. Ben er echt blij mee! Aanradertje.

Ik ben verder nog steeds zeer content met de auto. Het is en blijft een heerlijke allrounder en het gemak waarmee de auto snelheid maakt blijft me nog steeds verbijsteren.

Tristan

Bericht door Tristan » 10 aug 2015, 22:12

Heb afgelopen zaterdag weer met Chris z'n Cupra mogen rijden maar nu met JD kuur en wat gaat dat ding af! Even een turbogat maar vanaf 3500 ga het als een kanonkogel. Het is goed dat nu de eerste 2 versnellingen geknepen zijn want anders rook je de voorbanden op. Maar nu is het vermogen prima op de weg te krijgen als je het gaspedaal progressief naar beneden duwt. Medium speed bochten zijn beter om in 3 te pakken, er is koppel zat en meer tractie. Ook geluid van het Milltek uitlaat is beter dan stock, iets luider en sportiever. Voor het geld is er denk ik niets sneller te koop, incl. kosten voor tuning. En het is echt een leuke stuurmansauto.

sitechris

Bericht door sitechris » 27 aug 2015, 09:52

Het resultaat van de powercontroller (turbodruk wat verlaagd) in versnelling 1 en 2 in beeld. Bijna geen wielspin meer. In 2e versnelling sowieso geen wielspin meer.

Laatst gewijzigd door sitechris op 27 aug 2015, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 27 aug 2015, 10:06

Godverdomme wat een asociaal snel apparaat! :df:

Hielke

Bericht door Hielke » 27 aug 2015, 10:59

Hufterig snel ding.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 27 aug 2015, 11:19

haha, beetje meegeteld, maar gaat echt in 5 sec naar de 100 ofzo...leuk zo'n Seatje, dikke pret machine

Plaats reactie