BMW e30 '85 325i restauratie en 320 Touring '88 daily
- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Nachtje in een Dasty bad kun je met je kleppendeksel proberen.
Laatst gewijzigd door Hugo Bos op 28 feb 2015, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Die lijmplekken kun je best effectief wegkrijgen met teer/sticker verwijderaar of wasbenzine. Scheelt een boel steekwerk.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Eerder als verwacht toch weer een update!
De vriend die mij (weer) gaat helpen kon toch eerder komen.
gisterenavond eerst samen rond en onder de auto gehangen om al het laswerk door te spreken.
Daarna begonnen met wat kleine plekjes aan te pakken. Onder mijn tank klep zat een klein gaatje. Deze is nu netjes dicht gelast. Daarna wilde hij een gaatje aan de wielkasten dichtlassen. Helaas bleek daar veel roest onder te zitten. Deze moet ik dus gaan vervangen voor een deel. Iemand tips voor betaalbare reserve panelen? Kom veel plaatmateriaal van 'Van Wezel' tegen. Iemand ervaringen daarmee?
Daarna begonnen aan de welbekende vierkantjes. Deze zijn nu uitgeslepen en linksvoor ligt een nieuw stuk plaatstaal klaar om ingebakken te gaan worden. Eindelijk weer opbouwen
. 
Ook rechts ligt eruit.

Krijgt een beetje een flinstone effect zo:

Zelf ondertussen begonnen met het schoonmaken van de versnellingsbak steunen (Je moet ergens beginnen niet waar).

Zo gaat het stapje voor stapje de goede kant op. De vriend die me nu helpt gaf ook aan elke week een avondje vrij proberen te regelen om te komen lassen. Nu snel gaan sparen om Hopelijk volgend jaar de kooi erin te laten maken.
Vragen of opmerkingen zijn meer dan welkom!
De vriend die mij (weer) gaat helpen kon toch eerder komen.
gisterenavond eerst samen rond en onder de auto gehangen om al het laswerk door te spreken.
Daarna begonnen met wat kleine plekjes aan te pakken. Onder mijn tank klep zat een klein gaatje. Deze is nu netjes dicht gelast. Daarna wilde hij een gaatje aan de wielkasten dichtlassen. Helaas bleek daar veel roest onder te zitten. Deze moet ik dus gaan vervangen voor een deel. Iemand tips voor betaalbare reserve panelen? Kom veel plaatmateriaal van 'Van Wezel' tegen. Iemand ervaringen daarmee?
Daarna begonnen aan de welbekende vierkantjes. Deze zijn nu uitgeslepen en linksvoor ligt een nieuw stuk plaatstaal klaar om ingebakken te gaan worden. Eindelijk weer opbouwen

Ook rechts ligt eruit.
Krijgt een beetje een flinstone effect zo:
Zelf ondertussen begonnen met het schoonmaken van de versnellingsbak steunen (Je moet ergens beginnen niet waar).
Zo gaat het stapje voor stapje de goede kant op. De vriend die me nu helpt gaf ook aan elke week een avondje vrij proberen te regelen om te komen lassen. Nu snel gaan sparen om Hopelijk volgend jaar de kooi erin te laten maken.
Vragen of opmerkingen zijn meer dan welkom!
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Vrijdagavond weer verder gegaan. Helaas heeft het lasapparaat een beetje last van kuren, waardoor het lassen niet helemaal soepel verliep. Gelukkig toch 1 kant dicht gekregen.
In de tussentijd dat hij bezig was met het laswerk, ben ik verder gegaaan met de onderkant van de auto. Dit keer heb ik een multitool geprobeerd van het merk fein. Dit lukt zeer goed ondanks twee verkeerde botte mesjes om het even mee te proberen. Hier van de week maar even de goede voor bestellen
.
Eerste stuk was de rechterwielkast. Het werkt in elk geval beter als een verfföhn.
Daarna nog even onder de auto gehangen. Begonnen om bij de tank/voetenruimte van de passagiers de tectyl te verwijderen. Werkt echt super goed. De grondverf blijft zitten als je het goed doet. Ook erg prettig.

In de tussentijd had de hij het eerste gat gedicht. Binnenkort even netjes bijwerken en dan in de primer. Begint al weer wat te worden zo.

En vanaf de buitenkant:

Nog 1 te gaan. Daarna het schutbord aanpakken. Dat gaat nog een uitdaging worden.

Komende week maar wat gereedschap bestellen en weer verder werken. Komende periode wel weer wat drukker qua studie dus mogelijk dat de wekelijkse planning niet helemaal te hanteren zal zijn.
Daarnaast nog aan het opruimen. ik ben de achterassen aan het demonteren, maar helaas krijg ik de inbussen van de steekassen niet los op het dif. Iemand nog tips of ideeën hiervoor? Heb al wd40 en dit geprobeerd maar niks lijkt te werken:
In de tussentijd dat hij bezig was met het laswerk, ben ik verder gegaaan met de onderkant van de auto. Dit keer heb ik een multitool geprobeerd van het merk fein. Dit lukt zeer goed ondanks twee verkeerde botte mesjes om het even mee te proberen. Hier van de week maar even de goede voor bestellen

Eerste stuk was de rechterwielkast. Het werkt in elk geval beter als een verfföhn.
Daarna nog even onder de auto gehangen. Begonnen om bij de tank/voetenruimte van de passagiers de tectyl te verwijderen. Werkt echt super goed. De grondverf blijft zitten als je het goed doet. Ook erg prettig.
In de tussentijd had de hij het eerste gat gedicht. Binnenkort even netjes bijwerken en dan in de primer. Begint al weer wat te worden zo.
En vanaf de buitenkant:
Nog 1 te gaan. Daarna het schutbord aanpakken. Dat gaat nog een uitdaging worden.
Komende week maar wat gereedschap bestellen en weer verder werken. Komende periode wel weer wat drukker qua studie dus mogelijk dat de wekelijkse planning niet helemaal te hanteren zal zijn.
Daarnaast nog aan het opruimen. ik ben de achterassen aan het demonteren, maar helaas krijg ik de inbussen van de steekassen niet los op het dif. Iemand nog tips of ideeën hiervoor? Heb al wd40 en dit geprobeerd maar niks lijkt te werken:
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Als niets werkt dan zullen er ondertussen wel wat bouten een ronde imbus hebben? Mijn ervaring is dat die koppen nogal zacht zijn; ik sla de imbussleutel bij nieuw te demonteren assen vaak even na en dan is de kunst vooral om een schokbelasting met een zo hoog mogelijke piek (dus eventueel een verlengstuk op de sleutel te zetten). Ik vraag me af of ik niet speciaal voor deze situatie de correcte imbus dop gekocht heb
. En daarna die imbusgevallen in de staalbak kieperen en vervangen voor de torxvariant. I like torx.
Omdat je de as los op de grond hebt liggen moet je ook even wat verzinnen voor het goed blokkeren van het differentieel en eventueeel die maat even op de hele achterasconstructie laten staan om de reactie kracht op te vangen. Ik hoop dat het allemaal wat duidelijk is

Omdat je de as los op de grond hebt liggen moet je ook even wat verzinnen voor het goed blokkeren van het differentieel en eventueeel die maat even op de hele achterasconstructie laten staan om de reactie kracht op te vangen. Ik hoop dat het allemaal wat duidelijk is

-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Ik heb pas 2/3 geprobeerd maar ze zijn gelukkig nog niet doorgedraaid. Binnenkort maar een inbus met een doppenset proberen.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Tijd voor weer een update!
Helaas lukt het niet helemaal om elke week een avondje te gaan rommelen in de loods. De jongen die mij helpt is druk op zijn werk en telkens komt het er niet helemaal van. Vandaag begonnen met opruimen van mijn plekkie. Weer twee pallets aan onderdelen kunnen opruimen of overstappelen op een andere. Nu nog maar 4 pallets liggen ipv 6! Daarna had ik nog tijd over... Tja wat moet je dan doen. Multitool had ik niet bij me dus kon ik niet verder mee, opruimen was klaar en iets anders voorbereiden of doen kon ik ook niet echt. Dan maar kijken of ik zelf kan bakken en braden 8) . Na wat proefstukjes gedaan te hebben op het dak van de touring, had ik er wel vertrouwen in. Hoe moeilijk kan het nou daadwerkelijk zijn
.
Na ongeveer 1,5 en na nog een slechte plek tegen te zijn gekomen: (beeld even draaien voor je zelf, gaat iets met uploaden niet helemaal lekker...)
En van binnen:

Zeer tevreden over het resultaat. Waarom heb ik dit niet eerder gedaan........
Helaas lukt het niet helemaal om elke week een avondje te gaan rommelen in de loods. De jongen die mij helpt is druk op zijn werk en telkens komt het er niet helemaal van. Vandaag begonnen met opruimen van mijn plekkie. Weer twee pallets aan onderdelen kunnen opruimen of overstappelen op een andere. Nu nog maar 4 pallets liggen ipv 6! Daarna had ik nog tijd over... Tja wat moet je dan doen. Multitool had ik niet bij me dus kon ik niet verder mee, opruimen was klaar en iets anders voorbereiden of doen kon ik ook niet echt. Dan maar kijken of ik zelf kan bakken en braden 8) . Na wat proefstukjes gedaan te hebben op het dak van de touring, had ik er wel vertrouwen in. Hoe moeilijk kan het nou daadwerkelijk zijn

Na ongeveer 1,5 en na nog een slechte plek tegen te zijn gekomen: (beeld even draaien voor je zelf, gaat iets met uploaden niet helemaal lekker...)
En van binnen:
Zeer tevreden over het resultaat. Waarom heb ik dit niet eerder gedaan........
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Afijn, nu had ik nog een hele middag over. Tja welke plek zullen we dan maar weer eens aanpakken. Gekozen voor de meest ...... plek: De bodem van de kofferbak:

onderkant:

Gelijk even gekeken hoe goed ik ben in het vormen van metaal, is aardig gelukt al zeg ik het zelf.
Verder even in kaart gebracht wat er nog gedaan moet worden. Dat is nog best wel wat eigenlijk.... totaal nog 7 plekken te gaan en hebben er nu 3 gehad. Valt mee voor een dame van bijna 30 jaar oud vind ik
.
Plek 1: Veel is oppervlakkig, maar stak er toch wel doorheen op 1 plek. Aangezien het een dragend deel is, toch maar even naar kijken:

Zelfde kant, maar dan de wielrand. (stuk dorpel ook maar even loshalen om er achter te kijken.) Iemand ervaring met van Wezel onderdelen?

Zelfde verhaal aan de andere kant:

Ook bijrijderskant vanaf de buitenkant gezien:

Het alom bekende kopschot:

Vanaf de andere kant aan de bovenzijde gezien:

De al herstelde schade. Echter niet voldoende nog:

Want vanaf de motorruimte kijk je nog zo naar binnen toe....:

Wielbak links achter. Is toen wel hersteld, maar zit nog niet goed. Kan nog even verbeterd worden:
Niet wereld schokkend, maar wel nodig. Uitlaat bevestiging op de reserve wielbak:

Het laatste puntje... Iemand hier tips voor? Kofferkleprand:

onderkant:
Gelijk even gekeken hoe goed ik ben in het vormen van metaal, is aardig gelukt al zeg ik het zelf.
Verder even in kaart gebracht wat er nog gedaan moet worden. Dat is nog best wel wat eigenlijk.... totaal nog 7 plekken te gaan en hebben er nu 3 gehad. Valt mee voor een dame van bijna 30 jaar oud vind ik

Plek 1: Veel is oppervlakkig, maar stak er toch wel doorheen op 1 plek. Aangezien het een dragend deel is, toch maar even naar kijken:
Zelfde kant, maar dan de wielrand. (stuk dorpel ook maar even loshalen om er achter te kijken.) Iemand ervaring met van Wezel onderdelen?
Zelfde verhaal aan de andere kant:
Ook bijrijderskant vanaf de buitenkant gezien:
Het alom bekende kopschot:
Vanaf de andere kant aan de bovenzijde gezien:
De al herstelde schade. Echter niet voldoende nog:
Want vanaf de motorruimte kijk je nog zo naar binnen toe....:
Wielbak links achter. Is toen wel hersteld, maar zit nog niet goed. Kan nog even verbeterd worden:
Niet wereld schokkend, maar wel nodig. Uitlaat bevestiging op de reserve wielbak:
Het laatste puntje... Iemand hier tips voor? Kofferkleprand:
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Laatste tijd ivm studie niet zoveel kunnen doen. In de avonduren nog wel wat kaal aan het halen geweest in de wielkasten.
Rechtsvoor is nu zo goed als kaal:

Rechtsachter ben ik begonnen en schiet het ook al aardig op:

Gelukkig weinig roest onder vandaan gekomen. Her en der wat vliegroest, maar geen rotte plekken
.
Deze week is het tentamenweek. Vanaf volgende week hopelijk wat meer tijd voor de beamer
.
Rechtsvoor is nu zo goed als kaal:
Rechtsachter ben ik begonnen en schiet het ook al aardig op:
Gelukkig weinig roest onder vandaan gekomen. Her en der wat vliegroest, maar geen rotte plekken

Deze week is het tentamenweek. Vanaf volgende week hopelijk wat meer tijd voor de beamer

-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Tentamen week voorbij! Tot nu toe alles gehaald dus we kunnen weer verder met de hobby
.
Afgelopen weekend naar de rally van Putten geweest en geholpen op de service van een team uit de 325i challenge. Onwijs veel geleerd die dag en het onwijs naar mijn zin gehad. Nogmaals bedankt Dirk en crew voor de mogelijkheid!

Terug naar het eigen project. Gisteren weer verder gegaan met multitool en alle wielkasten leeghaalt van bitumen. Her en der nog een paar kleine plekjes die ik ga aanpakken met de haakse slijper met staalborstels erop. Dan is alles echt helemaal kaal en kunnen we gaan doorlassen!
Heerlijk zonnetje op de kas dus lekker warm...

Uurtje bezig met een multitool en dan ziet het er zo uit:

oja en je handen en armen zo
:

Kabelboom ben ik dankzij het e30forum ook uit hoe het één en ander nu precies zit. Tussendoor kan ik thuis daar mee aan de gang. Binnenkort wat plaatmateriaal gaan bestellen van Wezel en dan de wielkast randen gaan herstellen.

Afgelopen weekend naar de rally van Putten geweest en geholpen op de service van een team uit de 325i challenge. Onwijs veel geleerd die dag en het onwijs naar mijn zin gehad. Nogmaals bedankt Dirk en crew voor de mogelijkheid!
Terug naar het eigen project. Gisteren weer verder gegaan met multitool en alle wielkasten leeghaalt van bitumen. Her en der nog een paar kleine plekjes die ik ga aanpakken met de haakse slijper met staalborstels erop. Dan is alles echt helemaal kaal en kunnen we gaan doorlassen!
Heerlijk zonnetje op de kas dus lekker warm...
Uurtje bezig met een multitool en dan ziet het er zo uit:
oja en je handen en armen zo

Kabelboom ben ik dankzij het e30forum ook uit hoe het één en ander nu precies zit. Tussendoor kan ik thuis daar mee aan de gang. Binnenkort wat plaatmateriaal gaan bestellen van Wezel en dan de wielkast randen gaan herstellen.
- Sander-E46
- Berichten: 2425
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Jammer dat er zo weinig reacties zijn op je topic, ik vind dat je het heel erg grondig aanpakt en de lassen zien er keurig uit als je bedenkt dat het pas je eerste keer lassen is. ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
-
- Berichten: 18936
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Maar we lezen wel alles!Sander-E46 schreef:Jammer dat er zo weinig reacties zijn op je topic, ik vind dat je het heel erg grondig aanpakt en de lassen zien er keurig uit als je bedenkt dat het pas je eerste keer lassen is. ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Super heren! (En de dames hier op het forum uiteraard!)
Ik van huis uit altijd geleerd iets goed te doen en geen half werk. Ben heel erg blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Weet niet meer of ik dat ook hier op het forum had opgeschreven, maar het t-stuk achterin waar de remleiding splitst, was zo goed als door gerot. Wil niet weten wat er had kunnen gebeuren als die door waren gegaan met hoge snelheid
.
Doet me goed dat mensen het toch lezen! Geeft de mens nog meer moed om door te gaan. Waar een wil is, is een weg en Rome was ook niet in één dag gebouwd
.
Hoop nu even tempo te kunnen maken met m. Geld is een beetje de remmende factor momenteel.
Ik hou jullie op de hoogte!
Gr. Casper
Ik van huis uit altijd geleerd iets goed te doen en geen half werk. Ben heel erg blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Weet niet meer of ik dat ook hier op het forum had opgeschreven, maar het t-stuk achterin waar de remleiding splitst, was zo goed als door gerot. Wil niet weten wat er had kunnen gebeuren als die door waren gegaan met hoge snelheid

Doet me goed dat mensen het toch lezen! Geeft de mens nog meer moed om door te gaan. Waar een wil is, is een weg en Rome was ook niet in één dag gebouwd

Hoop nu even tempo te kunnen maken met m. Geld is een beetje de remmende factor momenteel.
Ik hou jullie op de hoogte!
Gr. Casper
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Je was er wel achtergekomen als je de leiding binnendoor aangelegd had (voor je hydraulische overstuur-stok)
. Ziet er verder goed uit, je boekt in ieder geval meer progressie als ik
. Aangezien je de komende tijd nog wel bezig zult zijn met de koets is het verder verstandig om een beetje de volgende onderdelen bij elkaar te gaan scharrelen als ze goedkoop voorbij komen. Dit omdat je ze uiteindelijk toch nodig zult hebben:
- Z3 stuurhuis (eventueel stuurbekrachtingsset als je dat nog niet had)
- korte eindoverbrenging (in een 188-differentieel huis - anytime) + sperklok
- grotere koeling (ik ben even kwijt welk model je nodig hebt maar er is er 1 die plug en play is en de volle breedte van de ruimte tussen de chassis-balken inneemt) + elektrische fan
- ogen openhouden voor 'the usual safety-gubbins' die aangeboden worden waar geen datum op zit: kill-switch, raam-plastic, motorkapsluitingen, sleepogen, stuur + naaf, dat soort werk.
- M3 draagarm-rubbers aan de voorkant
-
With that said: kon je Dirk en consorten een beetje verstaan
?


- Z3 stuurhuis (eventueel stuurbekrachtingsset als je dat nog niet had)
- korte eindoverbrenging (in een 188-differentieel huis - anytime) + sperklok
- grotere koeling (ik ben even kwijt welk model je nodig hebt maar er is er 1 die plug en play is en de volle breedte van de ruimte tussen de chassis-balken inneemt) + elektrische fan
- ogen openhouden voor 'the usual safety-gubbins' die aangeboden worden waar geen datum op zit: kill-switch, raam-plastic, motorkapsluitingen, sleepogen, stuur + naaf, dat soort werk.
- M3 draagarm-rubbers aan de voorkant
-
With that said: kon je Dirk en consorten een beetje verstaan


-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Bedankt, gaat inderdaad lekker momenteelG Kolkman schreef:Je was er wel achtergekomen als je de leiding binnendoor aangelegd had (voor je hydraulische overstuur-stok). Ziet er verder goed uit, je boekt in ieder geval meer progressie als ik
. Aangezien je de komende tijd nog wel bezig zult zijn met de koets is het verder verstandig om een beetje de volgende onderdelen bij elkaar te gaan scharrelen als ze goedkoop voorbij komen. Dit omdat je ze uiteindelijk toch nodig zult hebben:
- Z3 stuurhuis (eventueel stuurbekrachtingsset als je dat nog niet had)
- korte eindoverbrenging (in een 188-differentieel huis - anytime) + sperklok
- grotere koeling (ik ben even kwijt welk model je nodig hebt maar er is er 1 die plug en play is en de volle breedte van de ruimte tussen de chassis-balken inneemt) + elektrische fan
- ogen openhouden voor 'the usual safety-gubbins' die aangeboden worden waar geen datum op zit: kill-switch, raam-plastic, motorkapsluitingen, sleepogen, stuur + naaf, dat soort werk.
- M3 draagarm-rubbers aan de voorkant
-
With that said: kon je Dirk en consorten een beetje verstaan![]()
?

- z3 stuurhuis zal ik inderdaad opletten. Bij de touring zat gelukkig een bekrachtigd stuurhuis. Dus heb in elk geval stuurbekrachtiging

- Heb momenteel 2 188 huizen liggen. 1 standaard e30 325i, de ander is gelast (van de donor, ex drifter...)
- Van de drifter ook een M5 radiator liggen. Deze past inderdaad ook maar net tussen de chassis-balken in. Deze was er trouwens net nieuw in gegaan en heeft 1 driftdag gezien.


- kill-switch e.d. moet ik bestellen, denk bij biesheuvel. Stuur+naaf, sleepoog en motorkap sluitingen zaten allemaal al op de donor en kan ik zo meenemen.
- M3 rubbers moet ik inderdaad nog voor op pad

Dirk en z'n kortnuiten waren wel redelijk te verstaan. Af en toe waren zijn monteurs wel onderling in het twents aan het overleggen en toen kon ik er geen kaas van maken


Hoever ben jij zelf eigenlijk met de build?
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Sprungcasper schreef:Bedankt, gaat inderdaad lekker momenteelG Kolkman schreef:Je was er wel achtergekomen als je de leiding binnendoor aangelegd had (voor je hydraulische overstuur-stok). Ziet er verder goed uit, je boekt in ieder geval meer progressie als ik
. Aangezien je de komende tijd nog wel bezig zult zijn met de koets is het verder verstandig om een beetje de volgende onderdelen bij elkaar te gaan scharrelen als ze goedkoop voorbij komen. Dit omdat je ze uiteindelijk toch nodig zult hebben:
- Z3 stuurhuis (eventueel stuurbekrachtingsset als je dat nog niet had)
- korte eindoverbrenging (in een 188-differentieel huis - anytime) + sperklok
- grotere koeling (ik ben even kwijt welk model je nodig hebt maar er is er 1 die plug en play is en de volle breedte van de ruimte tussen de chassis-balken inneemt) + elektrische fan
- ogen openhouden voor 'the usual safety-gubbins' die aangeboden worden waar geen datum op zit: kill-switch, raam-plastic, motorkapsluitingen, sleepogen, stuur + naaf, dat soort werk.
- M3 draagarm-rubbers aan de voorkant
-
With that said: kon je Dirk en consorten een beetje verstaan![]()
?
.
- z3 stuurhuis zal ik inderdaad opletten. Bij de touring zat gelukkig een bekrachtigd stuurhuis. Dus heb in elk geval stuurbekrachtiging.
- Heb momenteel 2 188 huizen liggen. 1 standaard e30 325i, de ander is gelast (van de donor, ex drifter...)
- Van de drifter ook een M5 radiator liggen. Deze past inderdaad ook maar net tussen de chassis-balken in. Deze was er trouwens net nieuw in gegaan en heeft 1 driftdag gezien.Elektra-fan ga ik nog naar opzoek
.
- kill-switch e.d. moet ik bestellen, denk bij biesheuvel. Stuur+naaf, sleepoog en motorkap sluitingen zaten allemaal al op de donor en kan ik zo meenemen.
- M3 rubbers moet ik inderdaad nog voor op pad
Dirk en z'n kortnuiten waren wel redelijk te verstaan. Af en toe waren zijn monteurs wel onderling in het twents aan het overleggen en toen kon ik er geen kaas van maken. Maar dat merkte ze vrij snel dan en gingen ze over op ABN
.
Hoever ben jij zelf eigenlijk met de build?
Mijn build staat on-hold in verband met een project voor mijn werk (zie woonplaats hier links). Omdat ik geen ruimte heb om de hele auto langdurig uit elkaar te trekken is het een rijdend project (

Absoluut noodzakelijk:
- voorste helft kooi
- dakraam deleten
- carterpan-bescherming maken (ben ik al halverwege mee)
- tankbescherming maken
- brandstofleidingen binnendoor leggen
- brandblusinstallatie, killswitch, stoelen en gordels installeren
- handrem steun inlassen
- accu achterin
Optioneel, maar toch wel heel erg wenselijk
- deurkaarten
- lampenbak
- veerpootbrug voor
- doorlassen van de gebieden rondom de veerpoten
- tripmaster
- en dan vergeet ik vast nog wel een paar dingetjes
Kortom, dat duurt nog even


-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
De laatste tijd veel aan het kijken en vergelijken waar ik plaatwerk vandaan ga halen.
twijfel een beetje tussen offenga en winparts. Heeft iemand nog een ander alternatief die ik misschien over het hoofd zie?
Verder wat klein las werk gedaan. Had met het verwijderen van de remleidingen wat plaatwerk onder mijn auto vandaan getrokken. hier nu nieuwe stukjes inbakken

Vandaag heeft een maat voor mijn nieuwe stellingen geplaatst en ingeruimd. Ziet er echt super uit. Donderdag nog wat laatste dingetjes doen, maar het meeste is nu opgeruimd.

Werkbankje en het donorblok:

Zo staat het nu:

Een hoop ruimte ineens erbij. Nog makkelijker om er aan te werken. Tevens heb ik een kantelframe kunnen regelen. Deze is echter geschikt voor een Opel GT. Deze moet wel intact blijven, dus nu wat steuntjes verzinnen zodat ik de e30 eraan kan hangen. Dan kunnen we eindelijk verder met de onderkant schoonmaken
.
twijfel een beetje tussen offenga en winparts. Heeft iemand nog een ander alternatief die ik misschien over het hoofd zie?
Verder wat klein las werk gedaan. Had met het verwijderen van de remleidingen wat plaatwerk onder mijn auto vandaan getrokken. hier nu nieuwe stukjes inbakken
Vandaag heeft een maat voor mijn nieuwe stellingen geplaatst en ingeruimd. Ziet er echt super uit. Donderdag nog wat laatste dingetjes doen, maar het meeste is nu opgeruimd.
Werkbankje en het donorblok:
Zo staat het nu:
Een hoop ruimte ineens erbij. Nog makkelijker om er aan te werken. Tevens heb ik een kantelframe kunnen regelen. Deze is echter geschikt voor een Opel GT. Deze moet wel intact blijven, dus nu wat steuntjes verzinnen zodat ik de e30 eraan kan hangen. Dan kunnen we eindelijk verder met de onderkant schoonmaken

-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Afgelopen twee dagen bezig geweest met schilderen ipv schoonmaken en opruimen. Maatje was ziek, maar komt morgen wel een paar uurtjes helpen als het goed is
.
Gisteren begonnen met de eerste onderdelen kaal de krabben met een staalborstel. Daarna alles schoon gespoten en even gewacht. Vervolgens alles netjes in de hammerite hoogglans zwart gezet. Knapt er wel van op!
.
Voor:

Dif na een likje verf:

Sinds vandaag ook eindelijk mijn steekassen losgekregen. Ergens onderin een gereedschapskist vond in deze jongen:

Na de eerste compressor te weinig luchtdruk kon leveren, overgestapt naar een andere en hoppa:

Nu eindelijk van m'n goede subframe alles los kon krijgen, deze ook gelijk gedemonteerd en vandaag voorzien van een nieuw laagje zwart!

zoek de verschillen

Alles netjes zwart:

Morgen dan nog even de vloer weer aanvegen en de stelling opnieuw inrichten.
Daarnaast heb ik een achterophanging met een trommel liggen. Deze heb ik niet nodig en veel krijg je er ook niet voor geloof ik. Nu is van de schijfremmen 1 veerschotel (waar je veer op rust) dat puntje los geroest. Kan ik dat ronde plaatje met puntje overzetten naar de schijfremversie? Verder is het namelijk nog hard op de ene plekje na. Vind het een beetje zonde om die hele draagarm alleen daarom weg te moeten gooien....
Langzaam maar zeker wordt het wel wat zo

Gisteren begonnen met de eerste onderdelen kaal de krabben met een staalborstel. Daarna alles schoon gespoten en even gewacht. Vervolgens alles netjes in de hammerite hoogglans zwart gezet. Knapt er wel van op!

Voor:
Dif na een likje verf:
Sinds vandaag ook eindelijk mijn steekassen losgekregen. Ergens onderin een gereedschapskist vond in deze jongen:
Na de eerste compressor te weinig luchtdruk kon leveren, overgestapt naar een andere en hoppa:
Nu eindelijk van m'n goede subframe alles los kon krijgen, deze ook gelijk gedemonteerd en vandaag voorzien van een nieuw laagje zwart!
zoek de verschillen

Alles netjes zwart:
Morgen dan nog even de vloer weer aanvegen en de stelling opnieuw inrichten.
Daarnaast heb ik een achterophanging met een trommel liggen. Deze heb ik niet nodig en veel krijg je er ook niet voor geloof ik. Nu is van de schijfremmen 1 veerschotel (waar je veer op rust) dat puntje los geroest. Kan ik dat ronde plaatje met puntje overzetten naar de schijfremversie? Verder is het namelijk nog hard op de ene plekje na. Vind het een beetje zonde om die hele draagarm alleen daarom weg te moeten gooien....
Langzaam maar zeker wordt het wel wat zo

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Leuke updates !
Ik post ook maar ff zodat je weet dat veel mensen meelezen. Altijd genieten dit soort projecten en respect voor je details
Ik post ook maar ff zodat je weet dat veel mensen meelezen. Altijd genieten dit soort projecten en respect voor je details

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Sprungcasper schreef:De laatste tijd veel aan het kijken en vergelijken waar ik plaatwerk vandaan ga halen.
twijfel een beetje tussen offenga en winparts. Heeft iemand nog een ander alternatief die ik misschien over het hoofd zie?
Heb fijne ervaringen met Kock-parts, voor imitatie voorschermen van een E36 (van Wezel) betaalde ik 36€ in de btw p/st., daar kan je niet voor lassen!!! Achterlichten en koplampen idem dito, nieuw (imitatie) en goedkoper dan op de sloop. Snelle levering (en nee, ik heb daar geen aandelen haha). Voor een rally auto is de pasvorm meer dan prima.
http://www.kock-parts.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 10 jun 2014, 11:54
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Leuk om te zien dat mensen het volgen! Bij deze dan maar weer een update (tje)
Vandaag niet veel qua sleutelen gedaan. Vooral bezig geweest met het opruimen van de stellingen en het ophangen van een bouwzeil om mijn hoek helemaal af te schermen.
Stellingen zien er nu zo uit:

Het bouwzeil, echt mijn eigen hoekje is het nu:

Hoop ruimte rondom de auto:

Auto staat weer afgedekt te wachten tot ik geld heb om verder te gaan :emo:.

Verder nog wel de andere kant van de subframes gedaan. Van de week wil de beide tanks en de draagarmen gaan aanpakken. Past een type 2 tank onder een type 1 eigenlijk?

En oja
. Gewoon omdat het kan:


De bbs velgen maar onder de auto van mijn ouders gelegd. Beetje zonde om de banden te laten verdrogen daar in de loods
.

Vandaag niet veel qua sleutelen gedaan. Vooral bezig geweest met het opruimen van de stellingen en het ophangen van een bouwzeil om mijn hoek helemaal af te schermen.
Stellingen zien er nu zo uit:
Het bouwzeil, echt mijn eigen hoekje is het nu:
Hoop ruimte rondom de auto:
Auto staat weer afgedekt te wachten tot ik geld heb om verder te gaan :emo:.
Verder nog wel de andere kant van de subframes gedaan. Van de week wil de beide tanks en de draagarmen gaan aanpakken. Past een type 2 tank onder een type 1 eigenlijk?
En oja

De bbs velgen maar onder de auto van mijn ouders gelegd. Beetje zonde om de banden te laten verdrogen daar in de loods

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- Martijn_bmw
- Berichten: 28660
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Hele topic doorgelezen! Heel erg leuk de eerste jaren van mijn "auto carrière" allerlei e30's gereden en ook veel gesleuteld blijft geweldig spul.
Veel succes en blijf posten! Je hebt er iig weer een topic volger bij
Veel succes en blijf posten! Je hebt er iig weer een topic volger bij

- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: E30 325i challenge rally in opbouw
Tank gewoon proberen, d'r zit welverschil in. Aan de bovenkant heb je met een type 1alleen maar toegang tot de pomp, niet de tweede niveaumeter, en brandstofpomp is ook anders (in vs buiten de tank), dus even een oplossing voor verzinnen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bjeffindividual, Erminio, erwin20vt, Fabian, SlowCo en 12 gasten