Waardeloze dagrijverlichting!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Waardeloze dagrijverlichting!

Bericht door Eric Z » 02 mei 2015, 22:52

Kan iedereen die z'n vrouw ook in de auto laat rijden en dagrijverlichting heeft haar vertellen hoe de verlichting werkt.

Vanavond was het weer zover. Komt een Megane de snelweg op, zonder verlichting. Dus maar even lopen seinen, maar dat snapte ze niet. Bij het stoplicht er naast gaan staan en m'n pa die naast me zat zei het toen tegen haar. Stoplicht groen, zij reed weg maar nog steeds geen verlichting. Dus erachteraan nog een paar keer seinen, toen zag ik de mistlichten voor aangaan en de richting aanwijzers een paar maal knipperen. Maar nog steeds brande er achter helemaal niets!

Nog een paar keer geseind rotonde over en toen is ze gestopt in een zijstraat nog steeds er van overtuigd dat haar licht aan stond. Dochter van haar stapt uit en loopt naar voren en roept al 'ja het brand wel hoor'. Ik loop naar achteren vraag of ze haar rem los wil laten, en er brandde dus nog steeds niets achter.

Inmiddels had zij haar portier open, dus ik zeg nogmaals je licht staat uit waarop zij antwoord dat het automatisch gaat. Vervolgens heb ik haar toch maar uitgelegd waar die knop voor diende op de richting aanwijzer hendel en dat het nu toch echt op uit stond.

Uiteraard was ze hier heel blij mee, en kreeg ik te horen dat het de auto van haar man was.

Dit heb ik dus al een aantal keer meegemaakt, dus als je iemand ziet rijden zonder licht sein alsjeblieft en als ze stoppen leg het dan even uit, want deze mensen zijn zich van geen kwaad bewust en zijn ervan overtuigd dat ze met verlichting rijden.

JP

Re: Waardeloze dagrijverlichting!

Bericht door JP » 02 mei 2015, 23:06

lichtsensoren zouden ze (EU) moeten verplichten, eventueel icm regensensor. Regent het, licht aan....!!

....omdat de mensch steeds dommer en luier wordt.

Eric Z

Bericht door Eric Z » 02 mei 2015, 23:15

Iedere auto waar ik instap is licht aan, of het nou automagisch is of niet. Probleem met dagrijverlichting is gewoon dat er voor wel wat brand en achter niet. Waardoor mensen die dus weinig rijden denken dat er wel iets brand omdat ze voor zich wel wat zien. Dus vinden ze het vreemd dat je zit te seinen, want ze zijn zich niet bewust dat achter niets brand. Maar volgens mij gaan de regels hiervoor wel veranderen, wat ik dus alleen maar kan toejuichen.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 02 mei 2015, 23:21

DRL is een prima ding, zolang dit gecombineerd wordt met een lichtsensor. Als die niet aanwezig is kunnen er inderdaad gevaarlijke situaties ontstaan...

Eric Z

Bericht door Eric Z » 02 mei 2015, 23:57

Die lichtsensor was er ook. Maar dan moet je wel je verlichting op auto zetten. Stond nu dus op 0, uit dus.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 03 mei 2015, 01:36

Verrek :bag:

Luco

Bericht door Luco » 03 mei 2015, 09:13

Ze zouden de fabrikanten moeten verplichten dat als contact aangaat automatisch de verlichting aangaat, niks geen auto stand en sensoren.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 03 mei 2015, 09:19

Herkenbaar verhaal! Erger ik me ook altijd aan. DRL in de mist. Maak je ook altijd hetzelfde mee. Allemaal ghost riders.

allen

Bericht door allen » 03 mei 2015, 09:22

Ik snap dat hele dagrijverlichting gebeuren niet. In de mist kom ik weleens mensen tegen waarvan de achterlichten niet branden. Wat is er mis met onze vroegere campagne 'dimlicht bij daglicht'?
dan pak je gelijk die dombo's mee die in het donker helemaal geen verlichting voeren omdat ze het vergeten zijn.

daNpy

Bericht door daNpy » 03 mei 2015, 09:32

Luco schreef:Ze zouden de fabrikanten moeten verplichten dat als contact aangaat automatisch de verlichting aangaat, niks geen auto stand en sensoren.
Dit.

Die auto-stand is ook om te huilen, net als dagrijtroep. Gewoon licht aan, klaar.

JP

Bericht door JP » 03 mei 2015, 09:49

Nu heb ik overdag vaker dimlicht aan, maar krijg steeds mensen die met grootlicht seinen. Alsof ik met grootlicht aan rijd.....dat is niet zo, maar led dimlicht ziet overdag vreemd uit.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 mei 2015, 10:19

Jeetje, waar maak je je druk over :gek: Achtervolgingen, seinen, raampjes open :bag: Ben jij wel helemaal lekker? Bemoei je met je eigen zaken zeg... Niet te geloven, geen hobby's?
Een keer seinen, nou vooruit. Maar verder, "get a life".

Luco

Bericht door Luco » 03 mei 2015, 10:20

:lollerdelol:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 mei 2015, 10:46

LOL @ Arthur, maar Eric heeft wel zeer zeker 'n punt. sneu as moeder en dochter/anderen in de penarie(ongelukken dus) komen. En de knulligheid van die dames in begin al dat ze 't niet snapten, dan ga je d'r achteraan om 't uit te leggen. Zagen ze d'r wat leuk uit trouwens:)

Ik heb 24/7 'm niet op 'aut' maar op 'aan' staan, ook in hoogzomer, helderblauwe lucht. Beter zichtbaar.

<----Henri hiernaast ook (avatar) deed ie goed!

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 03 mei 2015, 10:52

Simpel: Gewoon autofabrikanten verplichten bij alle nieuwe auto's de achterlichten altijd samen met de DRL laten branden.

JP

Bericht door JP » 03 mei 2015, 10:56

Voorheen had je bij dagrijverlichting toch ook geen dashboardverlichting ?

Dan moet je toch een "lampje " gaan branden als je in het donker niets ziet....... :coffee:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 03 mei 2015, 11:06

Inderdaad JP, interieur/dash pikkedonker. Maar we rijden lekker door met de kop bij Ikea/Knorr/Maggi/halfomhalf in de aanbieding bij de Jumbo...

Eric Z

Bericht door Eric Z » 03 mei 2015, 14:05

Is het niet zo dat de displays juist dimmen als je je licht aan doet, en anders juist feller branden? Dan is het overdag goed zichtbaar en bij donker word je niet verblind door de displays.

Maar het is niet de eerste waarbij we het doen. Ook al een keer savonds ruim voor bij de brienenoord brug zonder opritten. Meerdere mensen ook al lopen seinen, uit eindelijk stopte ze op de vluchtstrook. Licht aan gedaan en verzocht om flink gang te maken op de vluchtsrook en dan pas in te voegen. Maar ook zei antwoorde, ja sorry dit is de auto van mijn man. En ze stopte pas bij ons omdat wij er wel betrouwbaar uitzagen. Anders had ze dus doorgereden zonder licht. :bag:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 mei 2015, 14:51

Oh, wacht ff, je zit bij de :police: Had ik ff gemist...

Eric Z

Bericht door Eric Z » 03 mei 2015, 15:53

Arthur schreef:Oh, wacht ff, je zit bij de :police: Had ik ff gemist...
Nope, maar liever dit dan dat ze door ontwetenheid overhoop gereden worden door iemand die niet oplet...

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 07 mei 2015, 19:45

Luco schreef:Ze zouden de fabrikanten moeten verplichten dat als contact aangaat automatisch de verlichting aangaat, niks geen auto stand en sensoren.
Helemaal mee eens!
O.a. Volvo deed het al jaren en gemakkelijker kan het niet.

Bij mij is het automatisch zodra de motor loopt brand de verlichting en heb ik een auto mee die dat niet heeft draai ik ze ook altijd direct aan.

mark147

Bericht door mark147 » 07 mei 2015, 20:41

Zelfs op mijn Fiat Cinquecento die ik heel lang geleden had ging het licht aan en uit met de sleutel! Waarom al dat moeilijke gedoe op moderne auto's?

Verplicht anders de fabrikanten om dagrijverlichting standaard met de achterlichten te schakelen, zodat deze beide ten alle tijde branden.

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 07 mei 2015, 22:41

mark147 schreef:Zelfs op mijn Fiat Cinquecento die ik heel lang geleden had ging het licht aan en uit met de sleutel! Waarom al dat moeilijke gedoe op moderne auto's?
http://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiets ... UvN8NOqqko" onclick="window.open(this.href);return false;

Martijn 327i
Auto: X3 M40i // M Performance

Bericht door Martijn 327i » 09 mei 2015, 09:02

Het is gewoon totaal idioot dat ze dagrijverlichting verplicht gesteld hebben en dat de achterlichten vervolgens niet hoeven te branden. En dat onder de naam "veiligheid".

Gelukkig branden mijn achterlichten van de BMW wel gewoon standaard met dagrijverlichting.
Mijn Polo heb ik geprogrammeerd zodat ook daar achter de verlichting gewoon brandt met dagrijverlichting aan.

Wel zo veilig inderdaad.

Tom

Bericht door Tom » 09 mei 2015, 10:44

Zo'n 10-15 jaar terug, toen The Fast and the Furious uit was en veel jongeren een snelle auto ipv smartphone wilde reden al die lui vaak met mistlampjes voor aan. Want dat zag er stoer uit. Ik heb het altijd zo idioot gevonden dat ze daar hard op werden bekeurd. En nu stelt de EU dagrijlichting verplicht en is de politie helemaal voorstander van extra licht. Het is wel ander licht (mistlamp voor schijnt net boven/op het wegdek) dan die LEDjes van dagrijverlichting, maar beide maakt je beter zichtbaar zonder dat het anderen tot last is.

Of van die mensen die, toen xenon in opkomst was, vertelden dat ze erdoor verblind werden. Nu hoor je er niemand meer over (vaak ook omdat ze het zelf kunnen betalen).

Plaats reactie