Huurgeschil

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Peric

Huurgeschil

Bericht door Peric » 30 apr 2015, 11:14

Iemand bekend met huurgeschillen?
Nu onze ouders er helaas niet meer zijn staat ons huis te koop. Broer wil graag het huis kopen. Vinden wij alleen maar fijn, want dan blijft het in de familie.
Nu zit er nog een huurder in 1 van de huizen. Broer wil van 2 huizen 1 maken, dus de huurder is verzocht te verhuizen. Dat is hem trouwens 2 jaar geleden ook al verzocht toen mijn vader overleden is.
Huurder weigert pertinent alle medewerking 'en blijft zitten waar 'ie zit'. Aangetekende brief verstuurt met het verzoek tot huuropzegging, maar we krijgen maar géén antwoord. Broer is inmiddels in alle staten.

Wat raden jullie aan? Kantongerecht?

BVD!

allen

Re: Huurgeschil

Bericht door allen » 30 apr 2015, 11:22

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eggen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je na het lezen nogsteeds mag opzeggen gewoon een advocaat laten regelen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 apr 2015, 13:20

Nou, dit is dus geen geschil :tooth: Als ik het ff vlot lees staat de huurder in zijn volste recht, die krijg je er niet zo maar uit...

Peric

Bericht door Peric » 30 apr 2015, 13:50

Ja Arthur, daar zit ik op te wachten, zulke reacties.. :)

En waarom denk jij dat hij in z'n recht staat? We(m'n broer) gaan het gebruiken voor eigen gebruik. Heb me natuurlijk ook al beetje ingelezen, maar dat is een geldige reden.

Arthur

Bericht door Arthur » 30 apr 2015, 13:54

:wink:

Omdat ik denk dat je niet zo maar hieraan voldoet, danwel hard kunt maken:

Verhuurder heeft woonruimte dringend zelf nodig
De verhuurder kan de huur opzeggen als hij de woonruimte dringend nodig heeft voor eigen gebruik. Hiervoor gelden wel enkele voorwaarden:
Hij moet de woning dringend zelf nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat hij de woning wil slopen of renoveren. Of er een woning voor studenten of gehandicapten van wil maken.
Het belang van de verhuurder moet zwaarder wegen dan het belang van de huurder.
De huurder moet passende vervangende woonruimte kunnen krijgen.
Wordt de huur beëindigd wegens sloop of renovatie, dan moet de verhuurder een verhuiskostenvergoeding betalen aan de huurder.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 30 apr 2015, 14:52

vriend van me had dit type probleem, die had 2 huizen, 1 met huurder en 1 waar hij woonde, de huurder betaalde slecht en sloopte de boel, uiteindelijk heeft hij zijn eigen huis verkocht om een dwingende reden tot uitzetting te hebben...ondanks dat de huurder niet betaalde (tot de dag voor de zittingen, dan betaalde hij wat en vond de rechter dat hij goede wil toonde)
Na verkoop had hij geen eigen woning meer behalve de verhuurde, dus bepaalde de rechter dat hij erin mocht en de huurder eruit mocht.
detail in bovenstaand is dat de huurder eigenlijk na een jaar het pand zou kopen, maar dit niet meer kon door verlies van zijn baan, mijn maatje was met deze vastgelegde constructie akkoord gegaan omdat hij geen andere kopers had...maar wilde wél echt van het pand af én de huursom was erg laag (niet kosten dekkend) juist ómdat het erna verkocht zou worden.

moraal van het verhaal, een huurder staat bizar sterk, dit ga je niet zomaar winnen, tenzij je de huurder zo ver krijgt vrijwillig te gaan, je kunt in mijn ogen 2 dingen doen:
-make him an offer he can't refuse :kikker:
-geef hem een bedrag om op te hoepelen

een rechter zal niet snel zeggen "oh dus je wilt in 2 huizen gaan wonen ipv 1, lekker luxe en ruimtelijk, goed plan, ik zet de huurder wel even op straat"

(no pun intended, maar je staat niet heel sterk ben ik bang)

Fernando

Bericht door Fernando » 30 apr 2015, 15:56

Wil niet heel vervelend zijn maar Arthur heeft een punt. Sta momenteel op het punt m'n huis te verhuren en de bank geeft alleen toestemming bij verhuur onder de leegstandswet zodat huurder geen huurbescherming opbouwd. Als je dat dus niet hebt gedaan zou ik bijna zeggen Kansloos... :(

Luco

Bericht door Luco » 30 apr 2015, 18:15

yeps, huurder staat in nederland erg sterk, behalve als er inderdaad een leegstand overeenkomst oftewel een zogenaamde antikraak overeenkomst is, die is per 30 dagen opzegbaar.

Ik weet niet of alle twee de huizen van een aparte electrameter e.d zijn voorzien of dat er tussenmeters zitten?
in het tweede geval zou ik gewoon de energievoorziening stopzetten zo rond november :lol:

en iig even uitzoeken wat je maximaal aan huur mag rekenen en als je daar een end onder zit zo snel mogelijk elke keer als mag de maximale huurverhoging doorvoeren.

Fernando

Bericht door Fernando » 30 apr 2015, 18:27

Luco schreef:yeps, huurder staat in nederland erg sterk, behalve als er inderdaad een leegstand overeenkomst oftewel een zogenaamde antikraak overeenkomst is, die is per 30 dagen opzegbaar.
Die verhuur onder leegstandwet geldt minimaal voor 6 maanden en is daarna voor de huurder per maand opzegbaar en voor verhuurder per 3 maanden.

Luco

Bericht door Luco » 30 apr 2015, 20:47

antikraak is 30 dagen.

JP

Bericht door JP » 30 apr 2015, 20:55

Meekijken naar een vergelijkend huurhuis in de omgeving en de desbetreffende man hulp aanbieden met oa. verhuizen, en (als broer helemaal wanhopig is) een jaar maximaal tegemoet komend in de huur van het nieuwe tehuis?

Joy

Bericht door Joy » 30 apr 2015, 20:59

JP schreef:Meekijken naar een vergelijkend huurhuis in de omgeving en de desbetreffende man hulp aanbieden met oa. verhuizen, en (als broer helemaal wanhopig is) een jaar maximaal tegemoet komend in de huur van het nieuwe tehuis?
+1

Fernando

Bericht door Fernando » 30 apr 2015, 21:01

Luco schreef:antikraak is 30 dagen.
Maar antikraak is iets anders dan tijdelijk verhuur obv leegstandswet.

Luco

Bericht door Luco » 30 apr 2015, 21:39

wij doen alleen antikraak, meest gunstige voor verhuurder :tooth:

Macboy

Bericht door Macboy » 30 apr 2015, 21:45

Niet zo raar dat huurders goed worden beschermd. Verplaats je nu eens in die huurder ? Lekker genieten van zijn huurwoning al jarenlang. Wil daar misschien oud worden. En nu heeft de verhuurder opeens een idee om hem eruit te knikkeren. Lastig dus ! Je kunt je afvragen of we te ver doorslaan maar de basis bescherming is echt heel erg belangrijk.

Conclusie: make him an offer he can't refuse. Op een goede manier proberen op te lossen.

Peric

Bericht door Peric » 30 apr 2015, 21:50

Gozer woont er al jaren érg goedkoop.. Toen m'n Pa nog leefde heeft 'ie eigenlijk een foutje gemaakt door laag in te zetten.. Je mag maximaal 6% verhogen. Hebben we dus ook gedaan..
M'n Moeder heeft ook een keer een bepaalde verhoging met 'm afgesproken, hij heeft daar echter nooit aan voldaan. Daar hebben we géén bewijs van.
Ook als we een verhuisvergoeding aanbieden geeft 'ie geen sjoege. Hij wil daar gewoon blijven zitten.
Moeilijk verhaal.... :(

Oh, en Macboy.. Ruim 2 jaar terug toen m'n vader is overleden heeft 'ie al een schrijven gehad dat 'ie voorzichtig aan maar 's moest gaan zoeken naar andere woonruimte. Dus zo opeens is het niet..

Luco

Bericht door Luco » 30 apr 2015, 21:55

Tja Peric, enige is dan alles vanaf nu goed vastleggen, huurverhoging schriftelijk en aangetekend aangeven.
Hopen dat die niet gaat betalen, dan heb je een zaak.

Ben het wel met macboy eens, maar in geval van particuliere huur/verhuur vind ik het niet altijd terecht, als eigenaar van een pand kan je dan niks, bij corporaties en pandjesbazen snap ik het wel.

Maar als je helemaal niks op papier hebt wordt het zeer lastig en is het dus inderdaad een aanbod doen of het hem zo vervelend mogelijk maken zodat die weg wil.

Peric

Bericht door Peric » 30 apr 2015, 22:16

Ja, corporaties kunnen nogal 's onredelijk zijn. Dan is het goed dat huurders beschermd zijn. Dit geval is anders.
We zien wel hoe het gaat lopen..

Tom

Bericht door Tom » 01 mei 2015, 10:25

Corporaties zullen bij probleemgevallen altijd eerst een oplossing zoeken met de huurder. En anders hebben ze genoeg mogelijkheden om ze ergens anders te plaatsen. Die gaan niet snel over tot iemand op straat plaatsen, het is hun plicht om de onderkant van de samenleving te huisvesten.
Jij lijkt wel een huurder zonder reden (behalve dat je broer er wil wonen) op straat te plaatsen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 mei 2015, 11:49

Als je zelf al aangeeft dat hij een slecht betalingsgedrag heeft, dan neem ik aan dat hij een achterstand heeft? Daar zou je evt wel een zaak van kunnen maken lijkt mij.

Verder zou ik hem in elk geval duidelijk maken dat je vanaf dit jaar de huur maximaal gaat verhogen. 6% op jaarbasis is 19% over 3 jaar, 33% over 5 jaar en circa 79% over 10 jaar. Dus zelfs als hij er niet uit wil krijg je hem na verloop van tijd wel weg, desnoods als zijn huur niet meer op te brengen is.

Verder is het me nu niet helemaal duidelijk wie de eigenaar van die huizen is.

Ben jij dat? Of komt het uit een erfenis? Je broer zegt het huis te willen kopen.

Kan je niet eerst zelf het andere kopen (waar de huurder in zit) en dat vervolgens aan je broer verkopen? Dan laat je dus eerst de huurder er uit zetten omdat je het voor eigen gebruik nodig hebt en vervolgens verkoop je het aan je broer. Weet niet hoe zoiets juridisch in elkaar steekt.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 01 mei 2015, 12:25

Huurders staan sterk in NL(met redenen hierboven al genoemd), maar naast hun rechten(waar 99/100 huurders prat op gaan) hebben ze ook hun plichten(die 99/100 huurders dan maar even zogenaamd 'vergeten')

At the end of the day zitten de huurder wél 'lekker' in 't eigendom van de verhuurder, die in het geval van Peric's broer die al heeft aangegeven jaren terug maar eens op zoek te gaan naar wat anders, gewoon blijft zitten waar ie zit. Ik lees niks zieligs van 'opeens de huurder eruit zetten'. Dit speelt toch al jaren.

Bekijken van de kant kleine verhuurder(Peric's broer) kan ook geen kwaad. Die ziet z'n plannen zwaar gedwarsboomd door wat de 'NL wet' dan zo goed voor mekaar heeft, alléén voor de huurder in dit geval.

Maar het is altijd en alleen zielig voor de huurder, de verhuurders zijn altijd gladde huisjesmelkers, graaiers etc. Kansloos probleem bij voorbaat vaak.:)

ME niet wat?:)

Arthur

Bericht door Arthur » 01 mei 2015, 12:52

Tja, volgens mij wordt het ook bekeken vanuit Peric z'n standpunt. Echter, de wet zit hem in de weg zoals het nu lijkt. Tuurlijk is het vervelend voor hem, dat ontkent volgens mij niemand. Er wordt ook geprobeerd tips te geven. Maar het lijkt een lastige zaak te worden. Tijd voor dossieropbouw :)

Luco

Bericht door Luco » 01 mei 2015, 13:19

Tom schreef:Corporaties zullen bij probleemgevallen altijd eerst een oplossing zoeken met de huurder. En anders hebben ze genoeg mogelijkheden om ze ergens anders te plaatsen. Die gaan niet snel over tot iemand op straat plaatsen, het is hun plicht om de onderkant van de samenleving te huisvesten.
Jij lijkt wel een huurder zonder reden (behalve dat je broer er wil wonen) op straat te plaatsen.

HAHA Tom, dat is al even geleden hoor, tegenwoordig is het gewoon linea recta op straat bij achterstand of andere zaken.(vroeger werd je met kinderen niet op straat gezet)
En die plicht is al even een stukje versoepeld (vanwege misbruik), en overigens in veel gevallen terecht.

@Peric, wat dacht je van een DF verhuisploeg :-)

Peric

Bericht door Peric » 01 mei 2015, 13:26

De erven zijn nu nog eigenaar, maar broer wil er gaan wonen.

En Tom, het is al vaker gebleken dat er mensen zitten op een forum die maar de helft lezen. Het is niet zomaar..

Luco, ik wil het netjes oplossen. Bedankt voor het aanbod.. :)

Maar.. op advies van een vriend moet ik niet verder er over uitweiden. Dus bedankt tot nu toe voor de adviezen.
Hou jullie wel op de hoogte hoe het afloopt..

GTRene

Bericht door GTRene » 01 mei 2015, 13:56

wel een gedoe :)

ff geintje tussendoor 'je' zoon dan als die persoon ;-) (just kidding)
TV-reclame: je zoon het huis uit

succes.

Plaats reactie