Hoeveel km inrijden gereviseerde motor voor trackday?
- Marsnel
- Auto: Civic B18c | E91 335D
Hoeveel km inrijden gereviseerde motor voor trackday?
Hoeveel kilometer moet een gereviseerd motorblok worden ingereden voordat je er mee het circuit op kan?
Het gaat in mijn geval om een Honda B18c Type-r motor (hoogtoerig) van mijn circuit auto.
Revisie bedrijf zegt het volgende:
750km inrijden, en daarna inloop olie wisselen voor normale olie.
+/-2500km normaal te rijden, daarna pas het het circuit op.
Nu hoor ik regelmatig berichten dat mensen hun blok op het circuit inrijden, of dat bijvoorbeeld blokken 2 uur op de testbank worden ingedraaid voordat ze gemonteerd worden. Wat is jullie ervaring hiermee?
Het gaat in mijn geval om een Honda B18c Type-r motor (hoogtoerig) van mijn circuit auto.
Revisie bedrijf zegt het volgende:
750km inrijden, en daarna inloop olie wisselen voor normale olie.
+/-2500km normaal te rijden, daarna pas het het circuit op.
Nu hoor ik regelmatig berichten dat mensen hun blok op het circuit inrijden, of dat bijvoorbeeld blokken 2 uur op de testbank worden ingedraaid voordat ze gemonteerd worden. Wat is jullie ervaring hiermee?
- Sander-E46
Re: Hoeveel km inrijden gereviseerde motor voor trackday?
Met dit blok zal hij waarschijnlijk niet op de testbank zijn ingereden. En ja, je weet hoe je een motorblok moet inrijden, dus als je dat op t circuit wilt doen, ga je geen nieuwe snelste rondetijd rijden.
- Peter Tunissen
Bij raceteams is het vaak een half uurtje op het circuit <3000rpm, dan een half uur <4000, een half uur <5000rpm en nog een half uur <6000rpm, nergens vol gas (maximaal 2/3e gas) en na 2 uur vol het gas erop.
Is ook logisch, een raceauto mag niet op straat dus moet wel op het circuit ingereden worden.
2500km op straat lijkt me dus zeer conservatief, alleen gedurende die eerste twee uur wel regelmatig binnen komen en controleren op lekkages e.d.
Is ook logisch, een raceauto mag niet op straat dus moet wel op het circuit ingereden worden.
2500km op straat lijkt me dus zeer conservatief, alleen gedurende die eerste twee uur wel regelmatig binnen komen en controleren op lekkages e.d.
- Knot
Je kunt ook een paar honderd km op straat maken en dan een dagje DF pakken en op halve kracht rijden, maak je veel en ook nog leuke kilometers 

- Marsnel
Ben momenteel idd bezig met op straat inrijden (zit gewoon apk op). Zit momenteel op +/-1600km.
Maar de 2500 km leek mij ook wat veel, dus was benieuwd hoe de andere DF-ers met circuitauto dit hebben aangepakt. Er zijn veel topics over motoren inrijden, maar weinig over welk moment je het circuit op kan. Toch wel een hele andere belasting dan gewoon een keer doortrekken op straat..
Maar de 2500 km leek mij ook wat veel, dus was benieuwd hoe de andere DF-ers met circuitauto dit hebben aangepakt. Er zijn veel topics over motoren inrijden, maar weinig over welk moment je het circuit op kan. Toch wel een hele andere belasting dan gewoon een keer doortrekken op straat..
- Knot
Je hoeft toch ook niet meteen max attack te gaan op circuit?
Zit ook wel even verschil in of de gemiddelde DF'er een sessie zandvoort pakt of ik met een auto een dagje papenburg pak
Zit ook wel even verschil in of de gemiddelde DF'er een sessie zandvoort pakt of ik met een auto een dagje papenburg pak

- Niels
- Auto: Prius+
Heb je er nieuwe zuigers in of alleen veren? Cilinders van nikasil?
- Maik
Japans spul gaat toch nooit stuk? Na 1600km gewoon uitwringen dat hok, morgen op Zandvoort bv 

- Nutkees
- Auto: Dodge Viper
Wij rijden de motoren in ongeveer in de lijn die Peter omschrijft.
-
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Wij moesten de nieuwe Porsche motor ook 3000km inrijden. Op de openbare weg met elke paar 100km een paar 100 toeren erbij. Leverde uiteindelijk wel een zeer goede motor op met de hoogste vermogens output op de bank bij Manthey. Daarna heeft de motor zich zeker bewezen in de VLN.
- Luco
warmdraaien en gewoon max attack, als die de eerste 5 min niet ploft blijft die heel 

- Marsnel
Geboord, gehoond, overmaatse zuigers.. Geen nikasil wand.Niels schreef:Heb je er nieuwe zuigers in of alleen veren? Cilinders van nikasil?
@ knot
Inrijden op straat is wel wat goedkoper dan op het circuit.. Maar we gaan het morgen zien, heb twee uurtjes Zandvoort geboekt. Teller staat op 1700km. Hopen dat het droog is en dan maar weer eens rustig aan beginnen.