Weet wat je eet, voeding en manipulatie door de industrie.

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
///Joost

Re: Weet wat je eet, voeding en manipulatie door de industri

Bericht door ///Joost » 05 mei 2014, 21:26

alt schreef:Ik ben bakker van mijn vak.
Daarom heb ik veel van deze machinetjes gehad, maar zij bakken geen brood.
Een tractor is geen formule wagen, al het ie 4 wielen & 1 motor.
Die vergelijking gaat natuurlijk compleet mank. Een tractor en een formulewagen zijn beide automobielen.

Het product uit een broodbakmachine en van een bakker is beide brood. Ze zullen echter compleet anders smaken. Ik vind het gewoon prettig dat ik zelf mag kiezen welke ingredienten ik in mijn brood doe, en dat ik niet op jou hoef te vertrouwen. Als er met vis, vlees en fruit zo veel wordt gesodemieterd, zal dat met (fabrieks)brood ook wel gebeuren. :wink:

Beetje kort door de bocht, want tuurlijk koop ik ook gewoon brood bij de Jumbo. Het is makkelijker en net zo duur als zelf brood bakken. Maar voor die paar keer per maand is het leuk om zelf eens een brood samen te stellen in je eigen keuken. En nou niet meer miereneuken over wat wel of niet brood genoemd mag worden. De tering...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 07 mei 2014, 11:04

smiley schreef:
GTRene schreef:Een Quarter Pounder bereid is met 100% rundvlees.
Dan is ook handig om te weten met welk deel van dat rund.
Misscihen wel dat deel wat eigenlijk niet geschikt is voor menselijke consumptive, en eerst "zacht gemaakt" moet worden met ammonium hydroxide, omdat we het anders spuugmisselijk vierkant zouden uitkotsen.

In de USA al verboden, maar zou me niks verbazen als het er hier nog inzit. :coffee:

edit: in NL/Europa nooit gedaan schijnbaar
http://www.mcdonalds.nl/over-mcdonalds/ ... -rundvlees" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... ld-s.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
In de US heb ik de Mac bewust vermeden, de lobby daar is zo sterk dat er minimaal toezicht is op de slachterij bv. Er zit dan ook een hoge concentratie urine in het vlees omdat er met te weinig kunde en te hoge snelheid vlees wordt verwerkt. Er belandt regelmatig een deel tussen wat je normaliter niet in je vlees wilt.....

GTRene

Bericht door GTRene » 10 jun 2014, 12:25

wij van wc eend?
Nieuwe directeur Voedingscentrum komt van ‘grootste misleider’ Unilever
Het Voedingscentrum, dat grotendeels wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid, geeft voorlichting over voedsel aan de bevolking. Veel consumenten vertrouwen blindelings op de informatie van het Voedingscentrum.

Na deze uitspraken vroegen velen zich af of het Voedingscentrum wel objectief en eerlijk is over eten. Het zou dansen naar de pijpen van de machtige voedingsconcerns. Afgelopen maand was er ophef over de samenwerking tussen het Voedingscentrum en Albert Heijn. Ook was er kritiek op het feit dat een deel van de wetenschappers die onderzoek doen naar voedsel op één campus zitten met FrieslandCampina.
Daar komt bij dat Gerda Feunekes, de nieuwe directeur van het Voedingscentrum, van Unilever komt. Feunekes, die op 1 juli het stokje overneemt van Felix Cohen, werkte vanaf 1996 bij Unilever Research & Development, het bedrijfsonderdeel dat zich inzet voor voedingsonderzoek en productverbetering.
http://www.ninefornews.nl/nieuwe-direct ... -unilever/" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2015, 14:29

kwam ik net tegen op FB.

Afbeelding

Verschrikkelijk zoveel suiker overal in zit, ik ben best een snoepert af en toe, en of koekjes, sinds een tijdje let ik wat meer op hoeveel suiker ergens in zit, maar blijft moeilijk.
Zo kocht ik laatst een groot voordeelpak (10 rol)Stophoest, dacht niks mis mee toch? afijn thuis eens kijken hoeveel suiker er nu eigenlijk in zit ...iets van 90% ...damn...en of honingdropjes,
ik dacht, best gezond? zit ook iets van rond de 50% suiker, althans ik neem aan als er bv staat op een verpakking, per 100mg als er dan staat 50mg suiker dat het 50% suiker is van wat je neemt? anyways, erg moeilijk om snoep/koekjes te kopen wat bv lager is dan 30% lol,
nooit op hoeven letten, maar lijkt wel of ze overal steeds meer in stoppen en dat je lichaam het gewoon niet meer goed kan verwerken/protesteren, lekker lastig...
ook van bekende merken welke aangemoedigd worden als bv lekker tussendoortje en of gezond...
als je dan leest hoeveel suiker in sommige zaken zitten dan :shock:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 24 apr 2015, 15:01

Kijk voor de grap eens op de labels van ingeblikte groenten hoeveel suiker dat daar inzit.
(het is een smaakversterker, dus het zit zo'n beetje overal in)
Laatst gewijzigd door smiley op 24 apr 2015, 15:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 apr 2015, 15:06

GTRene schreef:Zo kocht ik laatst een groot voordeelpak (10 rol)Stophoest, dacht niks mis mee toch? afijn thuis eens kijken hoeveel suiker er nu eigenlijk in zit ...iets van 90% ...damn...en of honingdropjes,
ik dacht, best gezond?
Hey René hoest ermee?:)

Honingdropjes gezond, RTOM voor Maja de Bij misschien :D

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 24 apr 2015, 15:31

smiley schreef:Kijk voor de grap eens op de labels van ingeblikte groenten hoeveel suiker dat daar inzit.
(het is een smaakversterker, dus het zit zo'n beetje overal in)
Alles met '-fructose' of 'glucose' is ook troep, belachelijk hoe vaak dat in alles zit. Kijk voor de lol ook eens op vleeswaren.. :(

Peric

Bericht door Peric » 24 apr 2015, 15:58

Je schrikt je rot als je eenmaal gaat kijken waar allemaal suiker inzit. In bijna alles..

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2015, 17:42

Robin schreef:
GTRene schreef:Zo kocht ik laatst een groot voordeelpak (10 rol)Stophoest, dacht niks mis mee toch? afijn thuis eens kijken hoeveel suiker er nu eigenlijk in zit ...iets van 90% ...damn...en of honingdropjes,
ik dacht, best gezond?
Hey René hoest ermee?:)

Honingdropjes gezond, RTOM voor Maja de Bij misschien :D
lol :lol:
ja, dacht hm, wellicht zit er honing in (eet ik normaal niet), lekker handig en een dropje af en toe en wat honing, je mond vol suiker zal je bedoelen :tooth:

nu moet je schijnbaar met bepaalde zoetmakers (alternatieven voor zoet/suiker) ook weer oppassen schijnbaar, dus lekker 'makkelijk' allemaal als je er een beetje minder van wil of moet voor sommige mensen.

Dacht vroeger altijd (dat kwam ook omdat mensen riepen van, wat bah 2 klonten suiker in de koffie/thee)
dat zoiets veel suiker was...maar een glas gezonde :ongeveer als: jus oid is veelal nog veel erger.

magoed, waar ik vroeger nog 2 scheppen suiker in deed is nu 1.3 schep ongeveer, dan vind ik het wel zoet genoeg.

HJ2

Bericht door HJ2 » 24 apr 2015, 18:24

Hahaha, Rene! Hoe herkenbaar :-)

Ik mag van mezelf 1 schepje suiker in de koffie. Dus stop ik een steeds kleiner lepeltje in de suikerpot. Inmiddels heb ik het kleinste espresso lepeltje wat je je maar kunt voorstellen (verbaasde blikken bij mijn gasten altijd), maar nog steeds 1 lepeltje suiker in de koffie :coffee:

GTRene

Bericht door GTRene » 24 apr 2015, 19:16

:mrgreen:

alt

Bericht door alt » 24 apr 2015, 21:03

René, je moest eens weten hoeveel water er in onze levensmiddelen zit.
Dat is nog goedkoper dan suiker & smaakt nergens naar. Ze kunnen er vaak heel veel van indoen met bindmiddelen.
Suikers zijn net zo iets als lucht, daar heb je ook veel onderdelen in, zoals zuurstof, koolzuur, enz.

Alles met mate tot je nemen & toch af & toe van genieten.

alt

Bericht door alt » 24 apr 2015, 21:18

P.s.

Doe eens een schepje suiker in de cola of mentos.
Een schepje extra zal toch geen probleem moeten zijn of toch wel?

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 24 apr 2015, 21:41

HJ2 schreef:Inmiddels heb ik het kleinste espresso lepeltje wat je je maar kunt voorstellen (verbaasde blikken bij mijn gasten altijd), maar nog steeds 1 lepeltje suiker in de koffie :coffee:
Om dan een bokkepootje uit koektrommel erbij te nemen wat dan weer voor 9 suikerklontjes staat. :tooth:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 24 apr 2015, 22:44

Roy RS schreef:

Dan drinken mensen smoothies bij de mac ipv milkshakes...daar zit gewoon 41 gram suiker in, en dat zijn niet de natuurlijke suikers uit het fruit, gewoon lekker toegevoegde suikers bij het fruitpulp wat vol conserveringsmiddelen en smaakmakers zit....lekker gezond

Als je overal over na gaat denken moet je alles zelf verbouwen, bakken, koken en maken en vrijwel niks meer bij Appie kopen...maar we lopen allemaal nog rond, dus het zal wel goed komen

Hahaha, heb je wel eens een smoothie bij de Mac besteld? Ik wel, mee naar huis maar wat goor. Liet even in de keuken staan waar het spul in een glas smolt. Guess what? Als het spul smelt hou je dus gewoon een heldere vloeistof over. Niks smoothie, gewoon slush puppie!

Luco

Bericht door Luco » 24 apr 2015, 22:56

Ja lekker zelf verbouwen in grond die vol zit met kwik, lood, zink, pcbs en nog veel meer, ja das gezond :lol:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 24 apr 2015, 23:16

Gezond eten, niet roken en niet drinken. Het maakt het leven niet noodzakelijkerwijs langer, het lijkt vooral langer........ :tooth:

GTRene

Bericht door GTRene » 25 apr 2015, 00:31

lol :mrgreen:

scheelt (ook in de knip), ik rook niet en drink (alcohol) niet of wat ook en ook nooit gedaan.

alt

Bericht door alt » 25 apr 2015, 09:36

Das een goeie, Tomgtr.

Robin

Bericht door Robin » 25 apr 2015, 10:35

Genieten ook:)

Kijk je kunt je dag wel beginnen met een rol Stophoest als ontbijt, of als een konijn alleen maar gras gaan vreten:)

Er is ook nog 'n tussenweg, ik kocht laatst 'n krat met flesjes drinken. Bleek elk flesje tot bijna nokvol met bier!
Dat dat zomaar mag!!

Da's nog eens mazzel, euh pech hebben.

:tooth:

Robin

Bericht door Robin » 25 apr 2015, 11:13

Mag deze hier even tussen?;)

'Je bent wat je eet'
'Dus als 'n kanibaal een vegetarier eet istie vegetarier dan?Dacht 't niet hè....Hou toch op man!'

:lollerdelol:

Tom

Bericht door Tom » 25 apr 2015, 12:46

Theo :lol: :lol: :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 31 mei 2015, 13:35

dit dan...had wel eens zo'n vermoeden, maar als ik dan eens wat 'gezonde' snacks wilde, kocht ik af en toe zoiets...blijkt dus dat er vaak nog meer suiker in zit dan in snoep van haribo... :lol:

Afbeelding
Een snack met fruit mag dan wel een gezonder alternatief lijken dan snoep, volgens een recente studie uitgevoerd door Action on Sugar bevatten deze snacks echter vaak meer suiker dan snoepgoed.
Gedroogd fruit, yoghurt met fruit of fruit in cornflakes bevat vaak meer suiker dan snoepgoed. Dat concludeert een groep van Engelse experten van Action on Sugar. De experten namen 94 'fruitsnacks' onder de loep en kwamen met verrassende bevindingen op de proppen. Zo ontdekten ze dat één derde van deze productgroep drie tot vier eetlepels bevatten en dat 85% meer gesuikerd waren dan snoepjes van Haribo.

Fruitsnacks blijken dus zeker niet zo gezond als de producenten claimen. Katharine Jenner, campagneleider bij Action on Sugar merkt op: 'Vers fruit is stukken gezonder dan verwerkt fruit in snacks en drankjes op basis van fruit. Vers fruit bevat vitaminen, mineralen, water en vezels en veroorzaakt geen tandbederf in tegenstelling tot gesuikerde fruitsnacks.'

De Engelse experten raden ouders dan ook aan om hun kinderen vers fruit aan te bieden en bewerkte fruitsnacks uit het voedingspatroon te weren. Ze roepen eveneens voedselproducenten op om niet langer onnodige suikers aan fruitsnacks toe te voegen en zeker geen misleidende informatie over hun producten te verspreiden.
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150530_01706118" onclick="window.open(this.href);return false;

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 31 mei 2015, 13:57

En dat moest je op een Belgische site vinden...? :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 31 mei 2015, 14:17

tomgtr schreef:Gezond eten, niet roken en niet drinken. Het maakt het leven niet noodzakelijkerwijs langer, het lijkt vooral langer........ :tooth:
:lollerdelol:

Plaats reactie