camerabeelden voor controle privégebruik auto is toegestaan
- dvh
camerabeelden voor controle privégebruik auto is toegestaan
Gebruik camerabeelden voor controle privégebruik auto is toegestaan
Bron: Hof Den Bosch | jurisprudentie | ECLINLGHSHE20151087, 14/00336 en 14/00337 | 02-04-2015
Op verzoek van een werknemer geeft de Belastingdienst een verklaring geen privégebruik af. Die verklaring houdt in dat de werknemer aan de inspecteur heeft medegedeeld dat hij de hem ter beschikking gestelde auto voor niet meer dan 500 km op jaarbasis privé gebruikt. De bijtelling voor privégebruik kan dan achterwege blijven. Wel moet de werknemer kunnen aantonen dat het werkelijke privégebruik niet meer dan 500 kilometer bedraagt. Bij de controle van dat bewijsmateriaal mag de Belastingdienst gebruik maken van camerabeelden van de politie, aldus Hof Den Bosch.
Het hof kwam tot zijn uitspraak in een procedure over een naheffingsaanslag loonheffing wegens privégebruik van een auto van de zaak. Bij vergelijking van de rittenadministratie van de werknemer met camerabeelden van de politie constateerde de Belastingdienst dat de auto dertien maal op de A2 was gesignaleerd, terwijl volgens de rittenadministratie elders of niet zou zijn gereden met deze auto. De rittenadministratie was daarom geen betrouwbaar bewijsmiddel. Naast deze afwijkingen constateerde de Belastingdienst dat de beginkilometerstand op een bepaalde dag 50 kilometer lager was dan de eindkilometerstand van de vorige dag.
De werknemer meende dat zijn privacy was geschonden door het gebruik van de camerabeelden. Volgens het hof is het raken van de persoonlijke levenssfeer inherent aan het indienen van een verklaring geen privégebruik. Het indienen van deze verklaring verplicht iemand om een administratie bij te houden van de met de auto verreden privékilometers. Iedere vorm van door de Belastingdienst geleverd bewijs voor onjuistheid van de overgelegde rittenadministratie raakt per definitie de privésfeer van de werknemer. Volgens het hof bestaat er voldoende wettelijke grondslag voor het gebruik van camerabeelden ter controle van het privégebruik van een auto van de zaak. Gelet op het grote aantal verklaringen geen privégebruik, de beperkte mogelijkheden tot controle hiervan en het grote budgettaire belang voor de Staat, ligt een zo efficiënt mogelijke controle voor de hand. Hof Den Bosch vindt het gebruik van camerabeelden van de politie niet buiten proporties en dus toegegaan.
Bron: Hof Den Bosch | jurisprudentie | ECLINLGHSHE20151087, 14/00336 en 14/00337 | 02-04-2015
Op verzoek van een werknemer geeft de Belastingdienst een verklaring geen privégebruik af. Die verklaring houdt in dat de werknemer aan de inspecteur heeft medegedeeld dat hij de hem ter beschikking gestelde auto voor niet meer dan 500 km op jaarbasis privé gebruikt. De bijtelling voor privégebruik kan dan achterwege blijven. Wel moet de werknemer kunnen aantonen dat het werkelijke privégebruik niet meer dan 500 kilometer bedraagt. Bij de controle van dat bewijsmateriaal mag de Belastingdienst gebruik maken van camerabeelden van de politie, aldus Hof Den Bosch.
Het hof kwam tot zijn uitspraak in een procedure over een naheffingsaanslag loonheffing wegens privégebruik van een auto van de zaak. Bij vergelijking van de rittenadministratie van de werknemer met camerabeelden van de politie constateerde de Belastingdienst dat de auto dertien maal op de A2 was gesignaleerd, terwijl volgens de rittenadministratie elders of niet zou zijn gereden met deze auto. De rittenadministratie was daarom geen betrouwbaar bewijsmiddel. Naast deze afwijkingen constateerde de Belastingdienst dat de beginkilometerstand op een bepaalde dag 50 kilometer lager was dan de eindkilometerstand van de vorige dag.
De werknemer meende dat zijn privacy was geschonden door het gebruik van de camerabeelden. Volgens het hof is het raken van de persoonlijke levenssfeer inherent aan het indienen van een verklaring geen privégebruik. Het indienen van deze verklaring verplicht iemand om een administratie bij te houden van de met de auto verreden privékilometers. Iedere vorm van door de Belastingdienst geleverd bewijs voor onjuistheid van de overgelegde rittenadministratie raakt per definitie de privésfeer van de werknemer. Volgens het hof bestaat er voldoende wettelijke grondslag voor het gebruik van camerabeelden ter controle van het privégebruik van een auto van de zaak. Gelet op het grote aantal verklaringen geen privégebruik, de beperkte mogelijkheden tot controle hiervan en het grote budgettaire belang voor de Staat, ligt een zo efficiënt mogelijke controle voor de hand. Hof Den Bosch vindt het gebruik van camerabeelden van de politie niet buiten proporties en dus toegegaan.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Re: camerabeelden voor controle privégebruik auto is toegest
Jeetje, en nu?

- RutgerK
Ik vind het wel een bijzondere uitspraak. Die dertien keer dat de auto op de A2 is gesignaleerd betroffen dan hopelijk snelheidsovertredingen!
Het bizarre is natuurlijk dat deze beelden minimaal 16 maanden opgeslagen blijven om bij de aangfite een controle uit te kunnen voeren als de Belastingdienst het niet vetrouwd of in een steekproef. Bij de bouw van de eerste trajectcontroles was het nog zo dat beelden van passages waar geen overtreding werd begaan na 24 uur werden verwijderd.
Het bizarre is natuurlijk dat deze beelden minimaal 16 maanden opgeslagen blijven om bij de aangfite een controle uit te kunnen voeren als de Belastingdienst het niet vetrouwd of in een steekproef. Bij de bouw van de eerste trajectcontroles was het nog zo dat beelden van passages waar geen overtreding werd begaan na 24 uur werden verwijderd.
- RVV
Tja, gegokt en verloren.. A) ga niet prive rijden in een dure zakelijke auto als je geen bijtelling wil betalen. B), snap ALS je dat toch gaat doen je aangeschoten wild bent voor big brother, wetende dat elke snelweg volhangt met camera's.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Sja, de boel bewust gaan belazeren en dan huilie huilie doen over je geschonden privacy, schei uit zeg.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Ik dacht als Columbus?
- Riceaux
En dat is exact het punt. De politie mag de beelden inderdaad niet bewaren. Maar de belastingdienst wel. Die discussie was er al bij invoering van de trajectcontrole's.RutgerK schreef:Ik vind het wel een bijzondere uitspraak. Die dertien keer dat de auto op de A2 is gesignaleerd betroffen dan hopelijk snelheidsovertredingen!
Bij deze situatie is het natuurlijk volledig terecht dat de man een naheffing krijgt. Maar het is wel weer doeidoei privacy.
- tomgtr
+1000Bram schreef:Sja, de boel bewust gaan belazeren en dan huilie huilie doen over je geschonden privacy, schei uit zeg.
- dvh
Die leaserijders.. Schrapers.. Allemaal 

- Roy RS
op 1 of andere manier interesseert mij dat privacy verhaal nooit zo veel, maar misschien denk ik te weinig in complotttheorien ofzo.
Op straat camera's is handig als je in elkaar gehoekt wordt of beroofd wordt, op de weg camera's is handig voor die leaserijders die niet willen bijtellen te pakken, dan gaat de bijtelling van de eerlijke gebruikers tenminste niet nóg verder omhoog...volgens mij maken vooral oneerlijke mensen zich druk om privacy...
net als dat de overheid kan zien waar ik ben met mijn telefoon ofzo, dat is altijd zo'n issue bij mensen, maar wat boeit mij het als ze me dag en nacht monitoren, zonde van de energie zou ik zeggen, ik heb niets te verbergen...
Enige waar ik op tegen ben is een zwarte doos in de auto die gaat weten hoe hard ik ergens rijdt, DAAR BEN IK ECHT FEL OP TEGEN, WEG PRIVACY! BELACHELIJK! (zie je wel, zodra iemand wat te verbergen heeft, is het een privacy issue
)
Op straat camera's is handig als je in elkaar gehoekt wordt of beroofd wordt, op de weg camera's is handig voor die leaserijders die niet willen bijtellen te pakken, dan gaat de bijtelling van de eerlijke gebruikers tenminste niet nóg verder omhoog...volgens mij maken vooral oneerlijke mensen zich druk om privacy...
net als dat de overheid kan zien waar ik ben met mijn telefoon ofzo, dat is altijd zo'n issue bij mensen, maar wat boeit mij het als ze me dag en nacht monitoren, zonde van de energie zou ik zeggen, ik heb niets te verbergen...
Enige waar ik op tegen ben is een zwarte doos in de auto die gaat weten hoe hard ik ergens rijdt, DAAR BEN IK ECHT FEL OP TEGEN, WEG PRIVACY! BELACHELIJK! (zie je wel, zodra iemand wat te verbergen heeft, is het een privacy issue

-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Post je loonstrookje hier ffRoy RS schreef:ik heb niets te verbergen...

Iedereen heeft wat te verbergen.
- dvh
-
Inderdaad Wouter.
Ik heb genoeg zaken te verbergen.. simpelweg omdat anderen er niets mee te maken hebben. Anderen laat ik niet in m'n mailbox, bankafschriften, telefoon, fotoboeken etc. kijken en ik ga ook niet een gps-tracker in m'n auto leggen omdat m'n buurman dat wil.
Er was ooit een Nederlandse documentaire waarin een onbekend persoon op straat mensen gingen volgen met een camera. Elke voorbijganger waarbij ze dit deden werd geïrriteerd en vroeg hem weg te gaan. Uiteraard hadden ze geen van allen iets te verbergen. Niemand had door dat ze op datzelfde stuk dagelijks gefilmd werden en daarbij ook niet wisten wie die beelden te zien zou krijgen. Enige verschil is dat de camera bewust zichtbaar is gemaakt voor een documentaire over privacy. Staat wellicht nog op Uitzending Gemist.
Een stukje vrijheid inleveren voor bijv. veiligheid is prima (in uitgaansgebieden heb ik er geen problemen mee), maar niet ten kostte van alles. Ook vanwege glijdende schaal, want de beelden van die trajectcontroles zouden ook maximaal 24 uur bewaard worden. Hoelang hebben ze zich aan die belofte gehouden?
Ik heb genoeg zaken te verbergen.. simpelweg omdat anderen er niets mee te maken hebben. Anderen laat ik niet in m'n mailbox, bankafschriften, telefoon, fotoboeken etc. kijken en ik ga ook niet een gps-tracker in m'n auto leggen omdat m'n buurman dat wil.
Er was ooit een Nederlandse documentaire waarin een onbekend persoon op straat mensen gingen volgen met een camera. Elke voorbijganger waarbij ze dit deden werd geïrriteerd en vroeg hem weg te gaan. Uiteraard hadden ze geen van allen iets te verbergen. Niemand had door dat ze op datzelfde stuk dagelijks gefilmd werden en daarbij ook niet wisten wie die beelden te zien zou krijgen. Enige verschil is dat de camera bewust zichtbaar is gemaakt voor een documentaire over privacy. Staat wellicht nog op Uitzending Gemist.
Een stukje vrijheid inleveren voor bijv. veiligheid is prima (in uitgaansgebieden heb ik er geen problemen mee), maar niet ten kostte van alles. Ook vanwege glijdende schaal, want de beelden van die trajectcontroles zouden ook maximaal 24 uur bewaard worden. Hoelang hebben ze zich aan die belofte gehouden?
- JP
Werkt die maar 3uur per dag? en waarom krijgt Ria €500 elke maand ?
- Luco
das zijn ex wijf (bijna de helft he)

- Macboy
Roy ik heb elders op DF jaren geleden al gepost waarom jouw instelling niet deugt. Ben te lui om hem erbij te zoeken maar de glijdende schaal die Tom noemt is het probleem. Totalitaire communistische staat is het resultaat: niets te verbergen toch ? En dát is nu net de grootste gevangenis.
Mensen weten pas wat privacy is als ze het kwijt zijn ...
Mensen weten pas wat privacy is als ze het kwijt zijn ...
- Macboy
Jeetje toch even bijgezocht. Veel dezelfde woorden lol en alweer uit 2008

Macboy schreef:Veel onzinnige opmerkingen in dit draadje, maar ook veel zinnige. Met name de post van Wouter vind ik zeer treffend, over het feit dat de burgers constant in de gaten gehouden worden en niet inzien dat privacy (aka vrijheid) het hoogste goed is, wat je je pas realiseert als je het kwijt bent.
Iedereen weet wel hoe fijn het is om door je neus te kunnen ademen als je verkouden bent: dan denk je, verdomd, dit voelt niet lekker zo. En als je niet verkouden bent is er geen hond die denkt: wat fijn dat ik door mijn neus kan ademen.
Zo is het ook met vrijheid en privacy. Vrijwel niemand heeft in de gaten hoe belangrijk de vrijheid voor de mens is en dat hele samenlevingen naar de klote gaan als de vrijheid onder druk komt te staan. Er is niets onbehaaglijker dan het gevoel constant in de gaten te worden gehouden. Denk er maar eens aan als je op straat loopt en je weet dat constant en overal iedereen meekijkt en meeluistert, ook al doe je niets strafbaars. brrr
Totalitaire communistische regimes zijn niet wat we willen hiero, dat is uit het verleden wel gebleken. En toch gaat het op veel vlakken die kant op, geruisloos, zonder dat mensen het in de gaten hebben. Echelon om maar eens iets te noemen etc.
Het begint met registratie van gegevens tegen terrorisme (ja tuurlijk) en een stad vol met camera's onder het mom van: veiligheid mensen, veiligheid ! Uiteindelijk komen de parkeerboetes binnen omdat je verkeerd geparkeerd stond en van daaruit gaat het via het Bonus-pasje van de Albert Heijn helemaal mis. Je zit opeens in de bak, omdat je hebt gepoept buiten de tijden die voor het poepen zijn bestemd ...
(Deze post is weliswaar gechargeerd, maar gebaseerd op de waarheid en bedoeld om de lezer wakker te schudden)
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Henkie Rothschild is watching you:)
Maar ontkomen we eraan hoezeer ik 't ook met Mac/Wouter en Tom eens ben.
Je kunt naar landen waar de Rothschilds, want daar blijkt 't allemaal aan te liggen/vandaan te komen, zij zijn de heersers van de 'vrije'(...) wereld, geen 'vat' hebben op je bestaan. Daar maar naartoe? Dat blijken Cuba, Iran en Noord Korea te zijn(ik dacht nog één?)
Mooi vooruitzicht.
Ik zeg 't sarcastisch maar ben me er terdege van bewust dat we door overheden etc best gemanipuleerd en strak gehouden worden.

Maar ontkomen we eraan hoezeer ik 't ook met Mac/Wouter en Tom eens ben.
Je kunt naar landen waar de Rothschilds, want daar blijkt 't allemaal aan te liggen/vandaan te komen, zij zijn de heersers van de 'vrije'(...) wereld, geen 'vat' hebben op je bestaan. Daar maar naartoe? Dat blijken Cuba, Iran en Noord Korea te zijn(ik dacht nog één?)
Mooi vooruitzicht.
Ik zeg 't sarcastisch maar ben me er terdege van bewust dat we door overheden etc best gemanipuleerd en strak gehouden worden.

- GTRene
denk dat het hier ook niet meer veilig is sinds de EU staat er is en het net steeds verder sluit

-
Dat 'ik heb niks te verbergen' argument wordt hier mooi beantwoord: https://decorrespondent.nl/209/Nee-je-h ... 4-ab2d5fc2" onclick="window.open(this.href);return false;
IK (besta niet zonder privacy)
HEB (fouten gemaakt die anderen niet mogen weten)
NIKS (is veilig in handen van de overheid)
TE (vaak worden data voor andere doeleinden gebruikt)
VERBERGEN (is de enige manier om daaraan te ontkomen)