De familieauto...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
JP

De familieauto...

Bericht door JP » 05 apr 2015, 21:01

In veel gezinnen gebruikt men tegenwoordig (minimaal) 2 auto's.

De man heeft zijn auto, en de vrouw de hare. Nu zie je vaak dat de vrouw, die toch in de meeste gevallen de kids vervoert, de kleinere auto gebruikt, terwijl de man voor het simpele woon-werk verkeer de grote familieauto/station meeneemt.

Je zou toch vaak verwachten dat men de vrouw met kids liever in een grotere/veiligere auto vervoert dan de gemiddelde Up of iets in die postzegelgrootte..... :wink:

Zelf heb ik ook altijd de 325i gebruikt voor het werk, terwijl de misses een Pixo gebruikt om de kids naar school te brengen en daarna haar werk te bezoeken. Nu durft mijn vriendin geen grotere auto te rijden, mede omdat ze zelf weet dat ze minder zuinig (zowel letterlijk als figuurlijk) omgaat dan dat ik dat zou doen.

Nu heb ik zelf een paar maanden een nieuwe Qashqai, maar het had net zo goed een Mini, A1, of toch Up! mogen zijn, en de vrouw een paar maten groter dan nu het geval is.

Joopieboy

Re: De familieauto...

Bericht door Joopieboy » 05 apr 2015, 21:17

Je vergeet alleen het punt dat de vrouw, en dan kijk ik even om mij heen naar vrienden en kennissen, veel liever een kleine compacte auto hebben waar ze meer overzicht in hebben en ook makkelijker mee kunnen parkeren. Sowieso ook in de stad en alles is een grote auto niet alles.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 apr 2015, 21:26

Mijn vrouw vind kleine autootjes leuk maar is niet bang voor een groot lel. Een UP scoort ook gewoon 5 sterren in de Nacap dus imho hoef je je niet schuldig te voelen als je daar je vrouw en kids in stopt. De mijne rijdt in een Prius3, perfect voor de job!

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 05 apr 2015, 22:21

M'n moeder ging van een twingo met moeite naar een Astra en met nog veel meer moeite van een Astra naar een Grand Voyager. Inmiddels is ze daar niet uit te krijgen.
De twingo is niet veel bijzonders natuurlijk, maar toen der tijd heel normaal. Boodschappen een paar straten verder en ons af en toe naar school brengen. Geen grote auto voor nodig gehad, en denk dat er door mn ma amper snelweg km's mee zijn gemaakt.

Waarom zou je dan een grotere auto nemen, gevoel van veiligheid? Hoe vaak gebeuren er nou echt flinke ongelukken in de bebouwde kom? Gaan de kinderen ook met een helm op naar school fietsen?

Ik denk dat er hier genoeg zijn die hebben leren rijden in het koekblik van moeders, gaan we dan ook als de kids opgroeien daar een grotere auto voor regelen?

Jussi

Bericht door Jussi » 06 apr 2015, 00:24

Het heeft niet alleen met veiligheid te maken maar ook met status en nood.

Wil je twee grote honden (Duitse Dog en windhond) en een kind meenemen dan moet je al groots gaan shoppen. Dan koop ik voor haar een jonge Golf/Passat Variant. Ruimte genoeg voor alles en dan is ze zelf ook steeds 100% mobiel (dierenartsbezoeken of naar de grootouders oid.).

dvh

Bericht door dvh » 06 apr 2015, 00:34

Ik vind keine auto's leuk. Always have.
Mijn wederhelft niet... Die wil een grote auto. Hoe groter hoe beter...

Die heeft ook nooit iets anders gereden dan een station.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 06 apr 2015, 02:23

Same here, ik rijd de kleine BMW en m'n wederhelft de grote (moet ook af en toe een paardentrailer achter) ;) ...

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 06 apr 2015, 08:21

Ik vind klein rijden op zich niet erg, maar als veelrijder (90.000 per jaar) zijn goede en vooral stevige stoelen heel erg belangrijk voor me. Die vind je in de kleinere klasse (Polo) vaak niet is mijn ervaring. Daarom hebben wij een Golf en Leon voor de deur staan.

Luco

Bericht door Luco » 06 apr 2015, 09:55

Joopieboy schreef:Je vergeet alleen het punt dat de vrouw, en dan kijk ik even om mij heen naar vrienden en kennissen, veel liever een kleine compacte auto hebben waar ze meer overzicht in hebben en ook makkelijker mee kunnen parkeren. Sowieso ook in de stad en alles is een grote auto niet alles.
Ik vind dit onzin, als je een beetje kan rijden krijg je ook een grotere auto op een parkeerplek..
Jolanda reed liever in de patrol dan in de clio bv.
Ze rijdt ook liever in de 5 serie dan in de megane.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 apr 2015, 10:10

Het zijn juist de net niet parkeerplekken die het hem doen :)

Fernando

Bericht door Fernando » 06 apr 2015, 11:55

Hier staan nu een Up (lengte 3,5m) en een Superb (lengte 4,85m) voor de deur en mijn vrouw rijdt en parkeert toch echt liever de Up dan de Superb. Die laatste heeft nogal wat ruimte nodig tijdens parkeren vanwege die heerlijke draaicirkel dus dat doet ze toch echt liever in de Up. Verder zijn het voornamelijk ritjes naar de (sport)school en haar werk en dan voldoet die Up prima. Verder rijd ik momenteel 60kkm per jaar en zij ongeveer 10kkm en die 60kkm doe ik liever met de Superb...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 apr 2015, 12:43

Toe maar, dat is "DF-ethisch" gezien niet verantwoord hoor :police:

:wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 apr 2015, 13:03

Hoe dan ook;

Size matters blijkt................ :tooth:

JP

Bericht door JP » 06 apr 2015, 14:21

Zijn vrouwen ook niet onzuiniger met hun auto waardoor de autoliefhebbende echtgenoot minder snel de vrouw de duurdere auto laat berijden? Of geven we dit niet graag hardop toe.....? :coffee:

Luca

Bericht door Luca » 06 apr 2015, 16:54

Mijn vrouw zou liever een kleine auto willen rijden ALS er geen sprake zou zijn van 3 kids en een hond.

In de afgelopen tijd (bijna 17 jr :df: ) heb ik veel geïnvesteerd in de auto-opvoeding van mijn vrouw (ook kids) Denk hierbij aan:
-waar parkeer je
-denk aan je velgen
-waar parkeer je überhaupt niet of niet naast
-vuil zoveel mogelijk buiten de auto houden
-niet op de dorpels gaan staan
-niet met voetbalschoenen in de auto
-hele vieze schoenen, leg dan een plastic tas op de mat

Enz enz.

Om mijn eigen auto zo nieuw mogelijk te houden reden we met de kids altijd in de "mindere" auto van mijn vrouw. De dus dikkere en eigenlijk fijnere en mooiere auto bleef daarom op de oprit staan.

Dat is nu veranderd. Woon-werk rij ik nu gewoon zuinig en praktisch. Niks speciaals. Maar de familie kilometers ga ik nu zekere leuker rijden. Daarom nu een dikke BMW.

De seat is mogelijk tijdelijk. Natuurlijk is deze in nieuwstaat en blijft deze in nieuwstaat. EN wie weet is deze wel tijdelijk en komt er iets groters :tooth:

Tijd zal het leren.

In iedergeval stapt mijn vrouw net zo makkelijk in de BMW als de seat.

Er zullen ook zeker woon-werk km gemaakt worden met de BMW. Heeft mijn vrouw geen directe plannen waarvoor ze echt de bmw nodig heeft pak ik de bmw. Voor kleine stukjes in het dorp kan ze dan makkelijk(er) de seat pakken.

Maar als het onderwerp veiligheid voorbij komt dan vind ik het belangrijk dat mijn vrouw met kids erg veilig rijden tov mijn km die ik alleen rij.

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 07 apr 2015, 00:20

Vrouw(&kids): Nissan Primera station --> Volvo V70 --> Outlander PHEV
Moi: 325 cabrio > 325 coupe > S4 cabrio > M3 coupe > 528 > 328T

Samen MX-5

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 07 apr 2015, 12:57

Luco schreef:Ik vind dit onzin, als je een beetje kan rijden krijg je ook een grotere auto op een parkeerplek..
Jolanda reed liever in de patrol dan in de clio bv.
Ze rijdt ook liever in de 5 serie dan in de megane.
Heeft naar mijn idee niks met niet kunnen rijden te maken.
Mijn vrouw rijdt zelf met een 1-serie maar pakt met hetzelfde gemak ook mijn 7-serie mee.

Alleen rijdt ze gewoon liever met die 1-serie omdat ze dat net ff wat makkelijker vindt. Parkeren etc en het hele rijden van een kleinere auto spreken haar meer aan. Nogmaals, die 7-serie parkeert ze ook gewoon overal maar toch heeft de 1 de voorkeur.

Ik probeer, nu ze in verwachting is van ons 2e kind, om haar in een 3 touring te krijgen. Heb een leuke 325i staan van 2006. Net wat meer ruimte en iets praktischer dan een 1. Gaat niet gebeuren hoor. Die 1 is heilig en daar heeft ze meer dan genoeg aan zegt ze. We gaan het meemaken :tooth:

Reind

Bericht door Reind » 07 apr 2015, 13:28

Bij ons rijdt de vrouw in de grootste auto, namelijk een Renault Scenic. Ikzelf rij een Seat Leon ST. Wij hebben dus gewoon twee familieauto's en kunnen kiezen :blink:

Als we op pad gaan nemen we eigenlijk altijd de Seat mee. Maar dat komt omdat het een zuinige diesel is.

Mijn vouw is echt gek op haar Scenic. En waar zij een auto voor gebuikt is er ook weinig op aan te merken. Volgende auto wordt een X5/XC90 of een 5 deurs hot hatch. Over inparkeren heb ik haar nog nooit gehoord.

HJ2

Bericht door HJ2 » 07 apr 2015, 16:38

Mijn vrouw wilde geen grote auto 'huu, eng!'... Dat was toen we de swift als enige wagen hadden.
Na de eerste 5 serie wilde ze niks anders meer en ondanks dat prikte ze destijds de Vel Satis in de kleinste gaatjes :tooth:
Na een aanrijding op de snelweg waren wij overigens beiden blij dat de swift was verruilt voor een 5 serie, en dat zij niet met de swift aan gort was gereden :hot:

Wel heeft de funfer wat meer battle scars nu de missus erin rijdt :devil:
Maar het voordeel: kleine gebakjes komen er wat haar betreft niet meer in!

Kortom: laat je niet gek maken door je vrouw dat ze een grote auto eng vindt om te rijden. Heus, 't went en heeft veel voordelen (en wat nadelen, toegegeven) en die krasjes.... och... Een kleine prijs!

Plaats reactie