Vriend van mij heeft voor circuit auto 2e hands motorblok gekocht en dit voorafgaand aan montage in zijn auto eerst naar revisiebedrijf gebracht met verzoek na te lopen/inspecteren en te optimaliseren (kleppen slijpen/ kop extra vlakken), nog extra verzocht onder blok te checken en lagerwerk na te zien.
Hij kreeg blok terug met mededeling dat onder blok goed was, lagers gecontroleerd en perfect bevonden waren, alleen kopwerk gedaan.
Na ruim 500 Km inrijden op straat het circuit op gegaan en na nog geen 10 circuit km drijfstang lager er uitgelopen.. terug naar revisiebedrijf
Blok open, krukas geslepen, nieuwe lagers, gelijk nieuwe zuigerveren, nwe sterkere oliepomp er in, blok weer terug gekregen, moest nu goed zijn.
Weer 500 Km ingereden en bleek steeds rotter te gaan lopen, compressie gemeten en er zat tussen cilinders meer dan 1 bar verschil, bovendien waardes erg laag voor nieuwe zuigerveren.
.
Nu was hem wel opgevallen dat stationair/bij lagere toeren de oliedruk ontzettend laag was, maar bij gas geven ging deze wel naar normale druk...
Olie aftap plug uitgedraaid en (magnetisch) zat puist metaal slijpsel op, afgetapte olie lag zilverkleurige zweem op.
Blok weer terug naar revisiebedrijf en hij krijgt nu bericht dat alle hoon sporen van de cilinderwanden weg zijn..
Wat zou er nu mis zijn geweest/ fout zijn gedaan??
Ik vraag me af of de veel te lage stationair/lage toeren oliedruk misschien een indicatie geweest kan zijn dat lagerspeling veel te groot geweest is (dan loopt lijkt mij de olie tussen de lagers uit en is druk en dus smering van rest vd motor/ zuigers ed te weinig).. is deze gedachten gang correct??
Ik denk dit omdat er dus uitgebreid aan de krukas geslepen is en andere lagers in gegaan zijn/ dit mogelijk niet goed gedaan is??
Hoor graag meningen van ter zake kundige mensen, want dit gaat mogelijk een boel gezeur opleveren.
Blok met (deel) revisie 2 x stuk, tips?
-
- Niels
- Auto: Prius+
Re: Blok met (deel) revisie 2 x stuk, tips?
Er spelen een hoop variabelen mee:
Olie, soort, type etc.
Maat zuigerveren,
Materiaal zuigerveren,
Minimaal benodigde oliedruk, werd dit gehaald bij stationair?
Wat voor oliepomp is er gemonteerd?
Welke maat krukaslagers?
Tolerantie krukas na slijpen?
Hier heb je antwoord op nodig om een route cause analyse te kunnen doen.
Anyways, voordat je de technische discussie aan gaat (waarbij ik RaymondW eens een pb zou sturen voor advies) blijft het feit dat je als klant niet hebt gekregen waarvoor je hebt betaald. Laat het revisie bedrijf maar aantonen hoe dit komt. Voorop gesteld is de motor preventief bij hun gebracht om dit soort ellende te voorkomen....
Olie, soort, type etc.
Maat zuigerveren,
Materiaal zuigerveren,
Minimaal benodigde oliedruk, werd dit gehaald bij stationair?
Wat voor oliepomp is er gemonteerd?
Welke maat krukaslagers?
Tolerantie krukas na slijpen?
Hier heb je antwoord op nodig om een route cause analyse te kunnen doen.
Anyways, voordat je de technische discussie aan gaat (waarbij ik RaymondW eens een pb zou sturen voor advies) blijft het feit dat je als klant niet hebt gekregen waarvoor je hebt betaald. Laat het revisie bedrijf maar aantonen hoe dit komt. Voorop gesteld is de motor preventief bij hun gebracht om dit soort ellende te voorkomen....
- Bert ///M3
Probleem is dat je op race motoren meestal garantie tot de deur hebt. Dus als het revisie bedrijf weet dat het om een racemotor gaat, dan heb je vaak gewoon pech.
Dat gezegd hebbende. De theorie dat de lagerspeling buiten tolerantie was is plausibel. Alleen als een revisiebedrijf een krukas slijpt, dan zouden ze bij montage ook de lagerspeling moeten checken met plastigauges.
Verder kan het gebrek aan oliedruk wel slijtage aan de cylinderwanden veroorzaken.
Alleen zou ik zelf denken dat als de lagerspeling dermate groot is, je een tik uit de motor hoort of dat de drijfstang er uit springt bij een hoog toerental.
Ik zou overigens zelf nooit willen slijpen aan een krukas voor race applicaties. Meestal is de oppervlakte door de fabrikant behandeld om deze harder te maken. Met slijpen haal je die laag weg, en de meeste herstellen deze laag niet.
Dat gezegd hebbende. De theorie dat de lagerspeling buiten tolerantie was is plausibel. Alleen als een revisiebedrijf een krukas slijpt, dan zouden ze bij montage ook de lagerspeling moeten checken met plastigauges.
Verder kan het gebrek aan oliedruk wel slijtage aan de cylinderwanden veroorzaken.
Alleen zou ik zelf denken dat als de lagerspeling dermate groot is, je een tik uit de motor hoort of dat de drijfstang er uit springt bij een hoog toerental.
Ik zou overigens zelf nooit willen slijpen aan een krukas voor race applicaties. Meestal is de oppervlakte door de fabrikant behandeld om deze harder te maken. Met slijpen haal je die laag weg, en de meeste herstellen deze laag niet.
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
-
Inmiddels begrijp ik dat revisiebedrijf mijn vriend gebeld heeft met mededeling dat krukas/drijfstangen/lagerwerk allemaal goed zijn en dat de versleten cilinderwanden veroorzaakt zouden zijn door te arm brandstof mengsel.
Moet zeggen dat ik hier niet helemaal bij kan.. te arm mengsel geeft volgens mij detonatie en dus gat in zuigers, toch geen versleten cilinderwanden..
Te RIJK mengsel zou dat dan volgens mij weer wel kunnen veroorzaken, doordat je daardoor cilinderwand spoeling krijgt en dus te weinig smering.. maar dan had de motor volgens mij toch grijs/zwarte rook moeten hebben uitgebraakt en naar benzine moeten hebben gestonken.
Heb vriend geadviseerd eerst eens te vragen waar al dat grove slijpsel op zijn aftapplug vandaan komt, want dat kan niet van de cilinderwanden afkomstig zijn lijkt mij..
Moet zeggen dat ik hier niet helemaal bij kan.. te arm mengsel geeft volgens mij detonatie en dus gat in zuigers, toch geen versleten cilinderwanden..
Te RIJK mengsel zou dat dan volgens mij weer wel kunnen veroorzaken, doordat je daardoor cilinderwand spoeling krijgt en dus te weinig smering.. maar dan had de motor volgens mij toch grijs/zwarte rook moeten hebben uitgebraakt en naar benzine moeten hebben gestonken.
Heb vriend geadviseerd eerst eens te vragen waar al dat grove slijpsel op zijn aftapplug vandaan komt, want dat kan niet van de cilinderwanden afkomstig zijn lijkt mij..
- Niels
- Auto: Prius+
Lijkt me idd geen gevolg van een te arm mengsel, te rijk zou kunnen maar dan ruik je dat zeker aan de olie die eruit komt.
- GTRene
wel balen als je denkt nu is het goed en dan elke keer dat gedoe hebt
zou er dan bijna niet meer mee durven rijden/vertrouwen zo kort achter elkaar.

zou er dan bijna niet meer mee durven rijden/vertrouwen zo kort achter elkaar.