BMW 120i F20 B48 ZF8
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
BMW E46 heeft voor McPherson poten, net als een E36.
Als je met McPherson poten rijd dan wil je juist wat meer caster, omdat het meer dynamisch camber geeft. Onder ideale omstandigheden wil je rond de 7 tot 8 graden zitten. Bij E36 en E46 hebben de gewone koetsen vaak iets van 3,5 graad caster terwijl de M3's op 7 zitten. Daarom sturen M3's ook beter.
Alleen de catch met veel camberplates is dat het niet mogelijk is zonder negatief camber in te leveren. (deze wil je afhankelijk van je veersterktes en banden op -3 tot -5 hebben)
Negatieve veerweg, drooptravel, is afhankelijk van je demper lengte en je veersterktes. Normaal mik je op iets als 40% compression en 60% droop. Maar je demperlengte moet wel bij je rijhoogte passen.
Jij hebt voor 130 N/mm veren en achter 180 N/mm. Even een kleine berekening op een bierviltje, waarbij ik het gewicht van je auto op 1250 KG schat (je zegt dat er 300 KG uit komt, maar er gaat ook een kooi in etc) gewichtsverdeling 54/46 op basis van ervaringen met BMW's.
1250 KG, 50 KG onafgeveerd per hoek.
Voor:
1050*0.54 = 567 KG / 2 = 283.5 KG per hoek * 9,81 = 2781N
Statische comressie is dus 2781 N / 130 = 21.4mm
Motion ratio voor bij een E46 is als ik mij niet vergis zo'n 0.94
(0.94)^2 = 0.8836 * 130 = 114 N/mm wheelrate.
2781 / 114 = 24mm
Je wiel veert dus zo'n 24mm in als je het gewicht er op zet. Of 21mm als je het op de schokbreker meet. Dit is ook meteen je maximale negatieve veerweg omdat je veren anders los komen. Als je standaard stabi's hebt dan drukt de gasdruk in je demper de demper waarschijnlijk verder, maar met een upgraded stabi zou die je demper gewoon omhoog houden. Die BC kits hebben geen hulpveren dus waarschijnlijk krijg je ook niet veel meer drooptravel als je nu hebt. Bij dempers met een hulpverenpakket kan je dus meer uitgaande veerweg zetten.
Achter:
1050*0.46 = 483 KG / 2 = 241.5 KG per hoek * 9,81 = 2369 N
Statische comressie is dus 2369 N / 180 = 13.16mm
Motion ratio voor bij een E46 is als ik mij niet vergis zo'n 0.65
(0.65)^2 = 0.4225 * 180 = 76 N/mm wheelrate.
2781 / 114 = 31.2mm
Gezien je zegt dat je voor 15mm hebt en achter 35mm denk ik dat je er op zich niet ver naast zit, hooguit moet je voor wat meer hebben. Je kan bij die BC dempers de hoogte van de dempers onafhankelijk stellen van de preload volgens mij. Dus dan zou het een kwestie moeten zijn van wat minder spring preload als dat mogelijk is.
Als je rijhoogtes gaat veranderen dan krijg je nog weer met andere invloeden te maken die ook je balans beinvloedden, maar dat gaat een beetje ver.
Gratis tip:
114 / (114+76) = 66% van je rolweerstand op de vooras. Op zich is dat geen rare waarde maar het kan iets onderstuur geven met je gewichtsverdeling en voor het vermogen van de auto heb je het an sich niet nodig. Je zou achter dus nog iets zwaarder kunnen qua veer (of voor zachter) maar dat hangt nogal van je persoonlijke wensen af. Ligt ook aan je banden, niet elk type band houd van hele zware veren en dempers met veel compressie. Heb je nog een open diff in plaats van een sperdiff dan kan het juist weer gunstig zijn om wat meer op de vooras te houden.
Overigens is het niet zo dat je auto vlakker blijft als je te weinig droop travel hebt. Wat hij dan namelijk gaat doen is de wielen van de grond tillen als hij niet verder meer uitveren kan. In een bocht veert 1 kant in, hoeveel is afhankelijk van de gewichtsverplaatsing in combinatie met de veerconstantes. Er is een punt dat je dus simpelweg niet meer gewicht verplaatsen kan, naar wel meer zijwaardse krachten opbouwen kan. De body gaat dan kantelen als gevolg van het moment tussen het zwaartepunt en de grond en dan til je dus de wielen op van de grond, meestal het voorste wiel.
Als je met McPherson poten rijd dan wil je juist wat meer caster, omdat het meer dynamisch camber geeft. Onder ideale omstandigheden wil je rond de 7 tot 8 graden zitten. Bij E36 en E46 hebben de gewone koetsen vaak iets van 3,5 graad caster terwijl de M3's op 7 zitten. Daarom sturen M3's ook beter.
Alleen de catch met veel camberplates is dat het niet mogelijk is zonder negatief camber in te leveren. (deze wil je afhankelijk van je veersterktes en banden op -3 tot -5 hebben)
Negatieve veerweg, drooptravel, is afhankelijk van je demper lengte en je veersterktes. Normaal mik je op iets als 40% compression en 60% droop. Maar je demperlengte moet wel bij je rijhoogte passen.
Jij hebt voor 130 N/mm veren en achter 180 N/mm. Even een kleine berekening op een bierviltje, waarbij ik het gewicht van je auto op 1250 KG schat (je zegt dat er 300 KG uit komt, maar er gaat ook een kooi in etc) gewichtsverdeling 54/46 op basis van ervaringen met BMW's.
1250 KG, 50 KG onafgeveerd per hoek.
Voor:
1050*0.54 = 567 KG / 2 = 283.5 KG per hoek * 9,81 = 2781N
Statische comressie is dus 2781 N / 130 = 21.4mm
Motion ratio voor bij een E46 is als ik mij niet vergis zo'n 0.94
(0.94)^2 = 0.8836 * 130 = 114 N/mm wheelrate.
2781 / 114 = 24mm
Je wiel veert dus zo'n 24mm in als je het gewicht er op zet. Of 21mm als je het op de schokbreker meet. Dit is ook meteen je maximale negatieve veerweg omdat je veren anders los komen. Als je standaard stabi's hebt dan drukt de gasdruk in je demper de demper waarschijnlijk verder, maar met een upgraded stabi zou die je demper gewoon omhoog houden. Die BC kits hebben geen hulpveren dus waarschijnlijk krijg je ook niet veel meer drooptravel als je nu hebt. Bij dempers met een hulpverenpakket kan je dus meer uitgaande veerweg zetten.
Achter:
1050*0.46 = 483 KG / 2 = 241.5 KG per hoek * 9,81 = 2369 N
Statische comressie is dus 2369 N / 180 = 13.16mm
Motion ratio voor bij een E46 is als ik mij niet vergis zo'n 0.65
(0.65)^2 = 0.4225 * 180 = 76 N/mm wheelrate.
2781 / 114 = 31.2mm
Gezien je zegt dat je voor 15mm hebt en achter 35mm denk ik dat je er op zich niet ver naast zit, hooguit moet je voor wat meer hebben. Je kan bij die BC dempers de hoogte van de dempers onafhankelijk stellen van de preload volgens mij. Dus dan zou het een kwestie moeten zijn van wat minder spring preload als dat mogelijk is.
Als je rijhoogtes gaat veranderen dan krijg je nog weer met andere invloeden te maken die ook je balans beinvloedden, maar dat gaat een beetje ver.
Gratis tip:
114 / (114+76) = 66% van je rolweerstand op de vooras. Op zich is dat geen rare waarde maar het kan iets onderstuur geven met je gewichtsverdeling en voor het vermogen van de auto heb je het an sich niet nodig. Je zou achter dus nog iets zwaarder kunnen qua veer (of voor zachter) maar dat hangt nogal van je persoonlijke wensen af. Ligt ook aan je banden, niet elk type band houd van hele zware veren en dempers met veel compressie. Heb je nog een open diff in plaats van een sperdiff dan kan het juist weer gunstig zijn om wat meer op de vooras te houden.
Overigens is het niet zo dat je auto vlakker blijft als je te weinig droop travel hebt. Wat hij dan namelijk gaat doen is de wielen van de grond tillen als hij niet verder meer uitveren kan. In een bocht veert 1 kant in, hoeveel is afhankelijk van de gewichtsverplaatsing in combinatie met de veerconstantes. Er is een punt dat je dus simpelweg niet meer gewicht verplaatsen kan, naar wel meer zijwaardse krachten opbouwen kan. De body gaat dan kantelen als gevolg van het moment tussen het zwaartepunt en de grond en dan til je dus de wielen op van de grond, meestal het voorste wiel.
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Bert, bedankt voor je uitgebreide reactie, echt top!
Je berekeningen met de veersterkte snap ik nog niet helemaal, maar de uitkomst wel.
Ik zie trouwens dat ik met 140 voor en 180 achter rij.
Maar als ik jou verhaal zo lees zit er al met al best in de buurt. Gelukkig gaat het bij mij niet op tiende van secondes.
Maar m.b.t. het caster vind ik wel heel belangrijk. Maar waar het dus op neerkomt meer positief. Nou kan ik de camber en caster onafhankelijk van elkaar verstellen, dus dan moet ik het minder negatief camber bij mij geen sprake van zijn.
Zie hieronder de variant voor de E46. Camber trapsgewijs en caster traploos. Volgens mij staan ze nu op een negatief in gesteld, maar dan ga ik het geheel eens op 7 graden positief (naar achter) zetten.

Je berekeningen met de veersterkte snap ik nog niet helemaal, maar de uitkomst wel.
Ik zie trouwens dat ik met 140 voor en 180 achter rij.
Maar als ik jou verhaal zo lees zit er al met al best in de buurt. Gelukkig gaat het bij mij niet op tiende van secondes.
Maar m.b.t. het caster vind ik wel heel belangrijk. Maar waar het dus op neerkomt meer positief. Nou kan ik de camber en caster onafhankelijk van elkaar verstellen, dus dan moet ik het minder negatief camber bij mij geen sprake van zijn.
Zie hieronder de variant voor de E46. Camber trapsgewijs en caster traploos. Volgens mij staan ze nu op een negatief in gesteld, maar dan ga ik het geheel eens op 7 graden positief (naar achter) zetten.
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Ook vanmiddag nog even de kofferbak- en motorkap sluitingen er op gemaakt. Achteraf had ik de motorkap sluitingen 180 graden moeten draaien i.v.m. water afvoer.








Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 26 nov 2020, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Mooie racer hoor 

-
Online
- Berichten: 4135
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Wat is het nut hiervan, ter vervanging van origineel en dus lichter? Of is het vanwege openvliegen bij crashen?
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Het stellen van de vraag is het geven van het antwoord. Beide dus. 

-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Na het verwijderen van het ventilatiesysteem, schuif/kanteldak en de bak van het reservewiel, hield ik aanzienlijke gaten over en deze moesten natuurlijk weer dicht.
Alle drie de gaten heb ik opgevuld met 1mm aluminium platen.
Het begin;
Vanwege de bolling eerste een malletje van 0,5mm gemaakt;
Copy paste op een 1mm plaat;
Tegen het glinsteren en omdat het er meer dan prima uitziet, de plaat voorzien van 3D carbonfolie;
En gemonteerd met popnagels en kit om het gasdicht te krijgen;
De plaat voor het reservewiel is ook met popnagels vast gezet en afgekit tegen het vocht;
Het dak wilde ik zo glad en straks als mogelijk krijgen. Uiteindelijk wordt het dak ook voorzien van wrapfolie. In eerste instantie heb ik ook het dak met hele kleine popnagels vastgezet, omdat ik het toch nog strakker wilde heb ik ze later toch vervangen door kleine verzonken boutjes en zelf borgende moeren. Tevens zal het dak van onder als boven dicht gekit gaan worden. Voor een eerste keer ben ik zeker meer dan tevreden.










Alle drie de gaten heb ik opgevuld met 1mm aluminium platen.
Het begin;
Vanwege de bolling eerste een malletje van 0,5mm gemaakt;
Copy paste op een 1mm plaat;
Tegen het glinsteren en omdat het er meer dan prima uitziet, de plaat voorzien van 3D carbonfolie;
En gemonteerd met popnagels en kit om het gasdicht te krijgen;
De plaat voor het reservewiel is ook met popnagels vast gezet en afgekit tegen het vocht;
Het dak wilde ik zo glad en straks als mogelijk krijgen. Uiteindelijk wordt het dak ook voorzien van wrapfolie. In eerste instantie heb ik ook het dak met hele kleine popnagels vastgezet, omdat ik het toch nog strakker wilde heb ik ze later toch vervangen door kleine verzonken boutjes en zelf borgende moeren. Tevens zal het dak van onder als boven dicht gekit gaan worden. Voor een eerste keer ben ik zeker meer dan tevreden.










Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 26 nov 2020, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 734
- Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Mooi project en leuk om te zien hoe je je klusvaardigheden ontwikkelt
1mm dik alu voor het dak, is dat nog stevig? Of moet ik het meer zien als een afdekplaat?

1mm dik alu voor het dak, is dat nog stevig? Of moet ik het meer zien als een afdekplaat?
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Thnx, gelukkig is het merendeel niet meer nieuw voor me, dus dat is wel lekker.
Het is een afdekplaat.
Er zit onder het dak al een constructie die voor de stijfheid moet zorgen.
Uiteindelijk komt er ook een las kooi in. Die voor voldoende stijfheid zorgen.
Het is een afdekplaat.
Er zit onder het dak al een constructie die voor de stijfheid moet zorgen.
Uiteindelijk komt er ook een las kooi in. Die voor voldoende stijfheid zorgen.
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
De afgelopen 2 maanden is het betreft de werkzaamheden aan de BMW rustig geweest. Ons motorraceteam is druk geweest met het opbouwen van de nieuwe racemotor en we hebben de eerste 2 wedstrijden van het seizoen achter de rug, wat resulteerde in een 2e plaatst en in de 2e wedstrijd een 4e plaats.

Afgelopen weekend weer met de BMW verder gegaan.
Na het monteren van de achterschokbrekers merkte ik al snel dat deze niet zo ingesteld konden worden dat de auto heel laag kon.
Hieronder de foto waarbij hij achter op de laagste stand stond.
Na wat mail communicatie met de leverancier over de achterste bussen (want deze vond ik te lang), kwam ik met de leverancier er niet uit.
Dan maar eigen maatregelen nemen...
Zo was het eerst
En zo werd er wat geslepen, afgedraaid en gelast.
Met als resultaat:
Ik vind dit voorlopig prima.
De schokbrekers zijn qua travel/negetieve veerweg op Bert zijn rekentabel afgesteld.
Voor kan ik altijd nog 18 mm lager en achter zeker nog 35mm als ik dat zou willen.





Omdat ik sinds de aanschaf van de auto er nog steeds niet mee op het circuit heb gereden, heb ik voor mijzelf een deadline ingesteld waarop ik wil rijden. Dit zal dan gewoon een rustig dag worden waarbij ik het motorblok eens kan voelen, horen, eens kijken wat de remmen doen en verder kijken wat er nog uit gaat komen. Maar 27 juni is de dealine om op Zandvoort te gaan “proef rijden”.
Ik heb een lijst opgesteld met wat er nog minimaal moet gebeuren om de 27e te kunnen rijden.
Denk hierbij aan olie wisseles, banden wissel, het vastzetten van bedrading en zekeringkast, stoel, gordels en tellerbak vastzetten en etc.
Ik moest ook nog een voetenplaat maken. Deze keer wilde ik graag ook een steun voor mijn linkervoet, zodat ik die ook nog ergens kwijt zou kunnen.





Tellerbak gemonteerd. Bij komt er geen dashboard meer in. Ik zie de toegevoegdewaarde er niet van en het scheelt aanzienlijk qua gewicht.

Zekeringkast weer vast gezet.

Grote spiegel opgehangen.
Het e.a.a. moet nog cosmetisch afgewerkt worden, maar het zit in en ik kan er mee rijden.
Ik had al 2 jaar OZ superleggera velgen liggen. Deze komen onder een 130i cup auto vandaan.
Deze velgen zijn 2 kilo per stuk lichter dan de huidige BMW velgen. Dus werd het maar eens tijd om deze te gaan gebruiken. Ik zat nog even met de bandenkeus te rommelen. Aangezien ik toch 2 setjes 17 inch velgen heb, wilde eigenlijk 1 set met slicks en 1 met regenbanden maken. Dit idee schuif ik nog even door en heb ik nu Nankang NS2R banden kunnen kopen. 4 stuks zo goed als nieuw (95%) en 2 helemaal nieuw, voor de prijs van 3,5 nieuw banden. Deze velg en band combinatie zijn trouwens 2,5 kilo perstuk lichter dan de huidige BMW velg met bridgestone Potenza re 070 combi.

Afgelopen weekend weer met de BMW verder gegaan.
Na het monteren van de achterschokbrekers merkte ik al snel dat deze niet zo ingesteld konden worden dat de auto heel laag kon.
Hieronder de foto waarbij hij achter op de laagste stand stond.
Na wat mail communicatie met de leverancier over de achterste bussen (want deze vond ik te lang), kwam ik met de leverancier er niet uit.
Dan maar eigen maatregelen nemen...
Zo was het eerst
En zo werd er wat geslepen, afgedraaid en gelast.
Met als resultaat:
Ik vind dit voorlopig prima.
De schokbrekers zijn qua travel/negetieve veerweg op Bert zijn rekentabel afgesteld.
Voor kan ik altijd nog 18 mm lager en achter zeker nog 35mm als ik dat zou willen.





Omdat ik sinds de aanschaf van de auto er nog steeds niet mee op het circuit heb gereden, heb ik voor mijzelf een deadline ingesteld waarop ik wil rijden. Dit zal dan gewoon een rustig dag worden waarbij ik het motorblok eens kan voelen, horen, eens kijken wat de remmen doen en verder kijken wat er nog uit gaat komen. Maar 27 juni is de dealine om op Zandvoort te gaan “proef rijden”.
Ik heb een lijst opgesteld met wat er nog minimaal moet gebeuren om de 27e te kunnen rijden.
Denk hierbij aan olie wisseles, banden wissel, het vastzetten van bedrading en zekeringkast, stoel, gordels en tellerbak vastzetten en etc.
Ik moest ook nog een voetenplaat maken. Deze keer wilde ik graag ook een steun voor mijn linkervoet, zodat ik die ook nog ergens kwijt zou kunnen.





Tellerbak gemonteerd. Bij komt er geen dashboard meer in. Ik zie de toegevoegdewaarde er niet van en het scheelt aanzienlijk qua gewicht.

Zekeringkast weer vast gezet.

Grote spiegel opgehangen.
Het e.a.a. moet nog cosmetisch afgewerkt worden, maar het zit in en ik kan er mee rijden.
Ik had al 2 jaar OZ superleggera velgen liggen. Deze komen onder een 130i cup auto vandaan.
Deze velgen zijn 2 kilo per stuk lichter dan de huidige BMW velgen. Dus werd het maar eens tijd om deze te gaan gebruiken. Ik zat nog even met de bandenkeus te rommelen. Aangezien ik toch 2 setjes 17 inch velgen heb, wilde eigenlijk 1 set met slicks en 1 met regenbanden maken. Dit idee schuif ik nog even door en heb ik nu Nankang NS2R banden kunnen kopen. 4 stuks zo goed als nieuw (95%) en 2 helemaal nieuw, voor de prijs van 3,5 nieuw banden. Deze velg en band combinatie zijn trouwens 2,5 kilo perstuk lichter dan de huidige BMW velg met bridgestone Potenza re 070 combi.

Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 26 nov 2020, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Nice
Persoonlijk zou ik er wel iets van een dashboard in houden, puur omdat je de kabels er onder opbergen kan en dat doet het voor het oog wat beter. Ik heb in mijn eigen E36 bijvoorbeeld alleen het bovenste deel van het dash zitten. Zo veel gewicht is dat uiteindelijk niet en het maakt het wel een beetje af.

Persoonlijk zou ik er wel iets van een dashboard in houden, puur omdat je de kabels er onder opbergen kan en dat doet het voor het oog wat beter. Ik heb in mijn eigen E36 bijvoorbeeld alleen het bovenste deel van het dash zitten. Zo veel gewicht is dat uiteindelijk niet en het maakt het wel een beetje af.
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Thnx.
Is idd wel beter voor het oog. Maar de kabelboom gaat nog uitgedund worden, en daarna wordt de kabelboom netjes ingepakt en het belangrijkste is dat ik het dashboard niet meer heb.
Is idd wel beter voor het oog. Maar de kabelboom gaat nog uitgedund worden, en daarna wordt de kabelboom netjes ingepakt en het belangrijkste is dat ik het dashboard niet meer heb.
-
- Berichten: 3063
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Waanzinnige post! Vind zulke tech talk zalig, ik leer er veel van. Als ik je ooit ontmoet Bert, free beer on me!Bert ///M3 schreef:BMW E46 heeft voor McPherson poten, net als een E36.
.. heel verhaal

- SvB
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
- Locatie: Utrecht
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Waanzinnig dit
Ken je niet alles dubbel maken, schuifdakplaat, voetplaat en noem het maar op.
Zou het graag van je willen overnemen voor montage in mijn racert

Ken je niet alles dubbel maken, schuifdakplaat, voetplaat en noem het maar op.
Zou het graag van je willen overnemen voor montage in mijn racert

-
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
en het dashboard houdt hinderlijke reflecties tegen in de voorruit..Bert ///M3 schreef:Nice![]()
Persoonlijk zou ik er wel iets van een dashboard in houden, puur omdat je de kabels er onder opbergen kan en dat doet het voor het oog wat beter. Ik heb in mijn eigen E36 bijvoorbeeld alleen het bovenste deel van het dash zitten. Zo veel gewicht is dat uiteindelijk niet en het maakt het wel een beetje af.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
mooi werk idd 

-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Haha, dat zou idd wel makkelijk zijn.SvB schreef:Waanzinnig dit![]()
Ken je niet alles dubbel maken, schuifdakplaat, voetplaat en noem het maar op.
Zou het graag van je willen overnemen voor montage in mijn racert
De kartonnen mal van de voetplaat past door de brievenbus...

-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
In de E36 had er gelukkig geen last van. Echter was de E36 donkerblauw en deze is nu zilver.Adwo schreef:en het dashboard houdt hinderlijke reflecties tegen in de voorruit..Bert ///M3 schreef:Nice![]()
Persoonlijk zou ik er wel iets van een dashboard in houden, puur omdat je de kabels er onder opbergen kan en dat doet het voor het oog wat beter. Ik heb in mijn eigen E36 bijvoorbeeld alleen het bovenste deel van het dash zitten. Zo veel gewicht is dat uiteindelijk niet en het maakt het wel een beetje af.
Maar gelukkig hebben we nog zwarte verf in een busje...
Gaat goed komen.
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Mooi werk! Interessant topic zo met de technische verhalen van Bert en het arbeid van Ruben! 

-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
-
OnlineVanreijmersdal
- Berichten: 948
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
Zondag, klusdag!
Vandaag weer een hoop van mijn lijstje kunnen afvinken.
Zolang er nog geen veerpootbrug is, heb ik een strip gemonteerd waaraan de elektra vast gezet kan worden.

BMW even stukje omhoog om motorolie, versnellingsolie en diff olie te vervangen.

Ook de veerclipjes van de remklauwen in de zwarte verf gezet.

Stoel en gordels definitief vast gezet.

En weer even buitenspelen met de nieuwe velgen en de de zwart nieren.





Bijna klaar voor 27 juni
Vandaag weer een hoop van mijn lijstje kunnen afvinken.
Zolang er nog geen veerpootbrug is, heb ik een strip gemonteerd waaraan de elektra vast gezet kan worden.
BMW even stukje omhoog om motorolie, versnellingsolie en diff olie te vervangen.
Ook de veerclipjes van de remklauwen in de zwarte verf gezet.
Stoel en gordels definitief vast gezet.
En weer even buitenspelen met de nieuwe velgen en de de zwart nieren.
Bijna klaar voor 27 juni
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW tracktool. E36 325i is OUT & E46 330CI is IN
mooi hoor, alleen de gordelpunten achter de stoel zijn niet goed/veilig zo...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], maurizio en 6 gasten