Stinkende airco

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Mathieu

Stinkende airco

Bericht door Mathieu » 12 apr 2013, 10:57

Ik heb al tijdje een airco die riekt naar paddenstoelen in een grot. ‘Papa, de auto stinkt!’ hoorde ik vaak zeggen door de kleine meid.
Nu ben ik lid geworden van de Citybugclub, een forum voor eigenaren van trutteschudders 
Dus ik heb op het forum gezocht en men diende te beginnen bij het interieurfilter. Laat je dit tussentijds vervangen door de stealert dan dien je dus te betalen voor het vervangen van dat ding. Wat blijkt, het interieurfilter is nog net niet rijdend te vervangen maar veel scheelt het niet. Die zit dus onder het dashboard kastje in een slede.
Dus dit was dikke winst. De stealert te slim af geweest, yes. Voor 15 euro klaar en een prachtig maagdelijk wit interieurfilter i.p.v. charcoal kleurig met haren, steentjes en andere vies materie, jakkes.

Verder me ingelezen in hoe een airco te reinigen, heel internet en youtube staat hier vol van.
Er bestaan spuitbussen met aircoreiniger die je in de auto moet leegspuiten terwijl de airco aan staat op recirculeren. Easy does it.
Een voorbeeld hiervan is HG Airco reiniger voor de prijs van EUR 10,65. Maar dat kan toch niets zijn??
Nee, volgens mij moeten de condensators worden gereinigd e.d. Dus iemand die mijn airco serviced moet dus echt wat kunnen.

En dan sta je voor een dilemma, ga je naar je vakkundige dealer of kies je bijvoorbeeld voor de Kwikfit.
De prijs bij de Kwikfit is EUR 29,- en de prijs bij de vakman, ook wel dealer genaamd, is EUR 39,-
Nou, in mijn beleving is de Kwikfit discutabel qua kwaliteit en voor die tien euro toch maar naar mijn dealer gegaan.

Vanmorgen om 08:00u heb ik aan de baliemedewerker van Toyota ........... mijn sleutel overhandigd en ben ik een kopje koffie gaan drinken.
Een beetje rond gelopen door de showroom en totdat ik ontdekte dat ik via een raam naar mijn Aygo kon kijken in de werkplaats.
Na ongeveer twintig minuten loopt er een monteur naar de passagierszijde van mijn Aygo, toevallig de zijde waar ik ook naar kon kijken.
Deze jongen trekt de deur open en verwijderd een witte spuitbus uit mijn auto.

Nondekannonne, en nu heb ik zo’n pijn aan mijn ster………………………………………………….!!!!!

Roy RS

Re: Stinkende airco

Bericht door Roy RS » 12 apr 2013, 11:04

en toen heb jij natuurlijk meteen tegen die zak hooi gezegd "hmm wat hebben jullie precies gedaan voor dat geld?" beetje deo spuiten kan ik zelf ook wel...

Anton

Bericht door Anton » 12 apr 2013, 11:07

.... terug gaan en de stealert vol op de b.... pakken!

"Als ik genaaid wordt wil ik ook zoenen" :devil:

Fabian

Bericht door Fabian » 12 apr 2013, 11:21

hahahahaa :lollerdelol:

Jah, dat had ik je kunnen vertellen inderdaad....

maar het reinigen van de condensor is vaak de beste oplossing. Daar vormen zich bacterieen in het vocht en die scheiden de nattesokkenlucht af. Ik heb het idee dat de spuitbus vooral de lucht een beetje masceert...

Viel me trouwens op dat ik er sinds afgelopen maandag last van heb in zowel de 1, de Z4 en de 5! Toevallig dat het toen voor het eerst weer eens regende en wat vochtiger werd. Ineens zo'n muffe stink lucht, terwijl ik dat nog nooit zelf gehad heb gelukkig.

///Joost

Bericht door ///Joost » 12 apr 2013, 11:29

Fabian schreef: maar het reinigen van de condensor is vaak de beste oplossing. Daar vormen zich bacterieen in het vocht en die scheiden de nattesokkenlucht af. Ik heb het idee dat de spuitbus vooral de lucht een beetje masceert...
Klopt inderdaad. Het beste kun je gewoon de condenstor reinigen. Met een spuitbus ga je echt niets schoon krijgen, hooguit maskeren zoals je zelf aangeeft.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 12 apr 2013, 11:36

Condensator is het probleem denk ik ja. Daar zit waarschijnlijk schimmel in.

Ahmed

Bericht door Ahmed » 12 apr 2013, 11:46

Even de ventilatie laten blazen (AC uit) voordat je de motor afzet, voorkomt dit probleem toch?

daNpy

Bericht door daNpy » 12 apr 2013, 12:03

Ahmed schreef:Even de ventilatie laten blazen (AC uit) voordat je de motor afzet, voorkomt dit probleem toch?
Jup de laatste kms rijden met AC kan schelen.

RVV

Bericht door RVV » 12 apr 2013, 12:17

Mathieu schreef:

Heej als bij de BMW dealert! :mrgreen:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 12 apr 2013, 12:24

RVV schreef:
Mathieu schreef:

Heej als bij de BMW dealert! :mrgreen:
Bij de BMW dealert hangen ze hem er voor €39,- nog niet eens slap tegenaan!

Koopje dus bij de Toyota dealert :duck:

RVV

Bericht door RVV » 12 apr 2013, 12:28

Meer in de zin van, dat het altijd pijn aan je ster doet bij de BMW dealert :bag:

Aerschtuner

Bericht door Aerschtuner » 12 apr 2013, 12:35

Mathieu, ik leef met je mee.

Afbeelding

///Joost

Bericht door ///Joost » 12 apr 2013, 12:39

RVV schreef:Meer in de zin van, dat het altijd pijn aan je ster doet bij de BMW dealert :bag:
Ach, net als in een goede massagesalon heb je ook hier de keus uit verschillende 'treatments'.

Zie menukaart: HIER

:tooth:

Fabian

Bericht door Fabian » 12 apr 2013, 12:53

Ahmed schreef:Even de ventilatie laten blazen (AC uit) voordat je de motor afzet, voorkomt dit probleem toch?
Klopt, airco uitzetten voor aankomst en door de rijwind de consendor laten drogen. Daarmee kun je die stank voorkomen/uitstellen.

D20VT

Bericht door D20VT » 12 apr 2013, 13:21

De condensor stinkt niet, die zit voor de radiateur in de motorruimte.

De lucht komt van de verdamper af, die zit in het dashboard , daar komt als het goed is geen rijwind langs, alleen de lucht van de aanjager.

Even een stukje gejat van het grote www

Even bij het begin beginnen. Als de airco aanstaat is de verdamper ijskoud. De lucht die er doorstroomt koelt sterk af. Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme dus slaat er vocht als condens neer op de verdamper.
Dan komt de auto op de plaats van bestemming. Motor en airco gaan uit en de luchtstroom richting interieur stopt. De verdamper warmt op en de combinatie van vocht, vuil en een aangename temperatuur vormt een prima voedingsbodem voor microbiologisch leven. Wie dat wil voorkomen, zet natuurlijk zijn airco 5 minuten voor het einde van de rit al uit. Dan kan de voorbijstromende interieurlucht nog heel wat van het vocht verdampen. Maar laten we even aannemen dat dat tijdenlang niet gebeurd is. De verdamper is vuil, stinkt en zit bomvol minuscule ziekteverwekkertjes.

HJ2

Bericht door HJ2 » 12 apr 2013, 13:28

Balen zeg! Net het verkeerder filter geplaatst misschien?
De filters zijn er meestal in 2 smaken: gewoon (pollen) filter, of met actieve kool vulling (Charcoal black...)
Die laatste filtert ook actief ongewenste geurtjes af.

mms toch maar even kijken welke je nu hebt geplaatst ?
Voor de rest op tijd uitzetten idd, en you're good to go!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 apr 2013, 13:41

Dat heb ik idd ook. Terwijl ik de airco nog niet/nooit (nieuwe auto) aan gehad heb.
Fabian schreef:Viel me trouwens op dat ik er sinds afgelopen maandag last van heb in zowel de 1, de Z4 en de 5! Toevallig dat het toen voor het eerst weer eens regende en wat vochtiger werd. Ineens zo'n muffe stink lucht, terwijl ik dat nog nooit zelf gehad heb gelukkig.

DennisB2412

Bericht door DennisB2412 » 25 mar 2015, 11:26

Gebruik de auto airco reiniger van Green XL. werkt super! ik zweer bij het product.

Het is op basis van probiotica en 100% veilig! zeker de moeite waard!

http://www.green-xl.nl/shop/vervoersmid ... o-cleaner/" onclick="window.open(this.href);return false;

Knot

Bericht door Knot » 25 mar 2015, 11:35

Bedankt voor het informatieve stukje reclame...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 mar 2015, 12:08

Onvoorstelbaar he, dat er nog steeds mensen zijn die denken dat het zo werkt...

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 mar 2015, 14:42

Maar echt hè :roflol:

Luco

Bericht door Luco » 25 mar 2015, 15:28

Ik ben op aircogebied een leek, maar ik heb altijd, zomer en winter de airco aan en heb hier nog nooit last van gehad, met de airco uitzetten 5 min voor je ergens aankomt beperk je misschien de vochtigheid, maar schroef je juist de temperatuur op en de meeste bacteriën gedijen juist bij warmte en vocht, en je gaat de temperatuur verder opvoeren als je de airco uitzet en ik betwijfel of het vochtpercentage wel daalt.

Peric

Bericht door Peric » 25 mar 2015, 16:59

DennisB2412 schreef:Gebruik de auto airco reiniger van Green XL. werkt super! ik zweer bij het product.

Het is op basis van probiotica en 100% veilig! zeker de moeite waard!

http://www.green-xl.nl/shop/vervoersmid ... o-cleaner/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor zover ik weet zijn probiotica levende bacteriën die darmklachten kunnen verminderen en de weerstand verhogen. Dus wat dat dan met airco reinigen te maken heeft is mij een raadsel.
Marketing-afdeling heeft weer een paar termen gebruikt waar weinig mensen iets van weten maar waarvan ze weten dat het positief is..

Net zoiets als suikerzuur, daar zou zogenaamd een tandpasta van een bepaald merk goed tegen zijn.. Yeah right!

Plaats reactie