Dashcam's.. Ja of nee?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Fedmas
Auto: A3 45 TFSIe

Dashcam's.. Ja of nee?

Bericht door Fedmas » 24 mar 2015, 09:46

Hallo allemaal,

Doordat ik de laatste tijd meer en meer kilometers maak overweeg ik het aanschaffen van een dashcam.. Enigszins voor het geval er iets gebeurd en ik iets van bewijsvoering heb, anderzijds omdat het ook gewoon leuk is :-).

Ik was benieuwd wat de DF'ers van de Dashcam vinden.. Er zijn hier vast al gebruikers, zo ja, welke heb je dan? Ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer.. Er zijn zoveel aanbieders en versies. Ook ben ik wel benieuwd of mensen expliciet geen dashcam hebben (overwogen).

Oftewel, kortgezegd, Dashcam, ja of nee? (en waarom)

Erik K.

Re: Dashcam's.. Ja of nee?

Bericht door Erik K. » 24 mar 2015, 13:45

Ik heb deze in de auto:

http://www.epine-dashcam.nl/dashcam-kop ... d-chipset/
Met een 32GB kaartje en laat de camera automatisch de oudste bestanden overschrijven zodat hij continue kan opnemen.
Of je in geval van een ongeluk de beelden als bewijsvoering kan gebruiken betwijfel ik, maar kwaad kan het niet.
Vermakelijk is wel eens bepaalde aktie's terug te kijken van mede weggebruikers :clap:

Tom

Bericht door Tom » 24 mar 2015, 14:01

Ik vind het compleet kansloos die rukkers met zo'n kut cameraatje aan de ruit. Altijd mensen die anderen de les willen lezen en daar heb ik een schijthekel aan. Helemaal als ze het spul uploaden naar YouTube met commentaar eronder... flikker een eind op en ga dan lekker bij de politie solliciteren.
Verder is er hier ook geen noodzaak voor. In Rusland wel, maar hier is dat gewoon een verzekeringskwestie en hoef je helemaal geen bewijslast aan te dragen... laat het de verzekeringsmaatschappijen onderling lekker uitzoeken.

allen

Bericht door allen » 24 mar 2015, 14:23

Niet dat ik over een dashcam beschik, maar het zou zomaar eens handig kunnen zijn als een of andere debiele pizzabezorger z'n brommer voor je wagen gooit.
Dus zo zwartwit als jij zie ik het niet.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 mar 2015, 14:31

Ja hier ook weer zo'n Ralph Inbar Rukkert met z'n onboard 'dashcam'. Oppakke die gasten, je hebt er geen reet aan :lol:

RVV

Bericht door RVV » 24 mar 2015, 14:42

Volgens mij ga je met een dashcam eerder confronterende situaties opzoeken dan wel volgen. Stel iemand snijd je.. zonder dashcam denk je lul.. 20 seconden boos en je denkt laat maar gaan...

Met dashcam denk je lul.. ik zal er eens even achter aan gaan, want dit doe je niet alleen bij mij, wis en waarachtig snijlul neemt zo'n beetje iedereen op de korrel.. jij in zijn kielzog er achter aan.. want sensatie.. mooi voor op geenstijl de lul van de week.. ondertussen rij jezelf gestrest als een kip zonder kop achter een randdebiel aan, alles voor de kijkcijfers.. LUL merkt het op en gaat pas echt agressief op je reageren..

Al met al zit je voor het weet in je eigen film mee te spelen met al het gevaar van dien.

Dus nee zou het niet doen.

FDD

Bericht door FDD » 24 mar 2015, 14:47

Is voor mij aardig actueel geworden dit.......

Had laatst een akkefietje waarbij ik bijna de vangrail in werd gereden door zo'n klootviool. Toeteren als een malle en net op tijd tot stilstand gekomen er kon volgens mij geen person tussen hun deur en mijn bumper staan...

Vervolgens krijg ik een wegwerpgebaar let wel degene staat dus nu dwars over 2 rijbanen. Ik was aardig kwaad en dacht er een aardig verstandige keuze te nemen door ipv uit te stappen dat persoon maar in te halen zodra de mogelijkheid bestond. Natuurlijk moest de tegenligger eerst extra langzaam rijden (30 waar 70 toegestaan) uiteindelijk kon ik hem inhalen en dat deed ik volgas vervolgens FLITS..........

Hoop dat ik mijn rijbewijs nog mag behouden, als ik een camera had kon ik het bovenstaande iig overleggen want ik ga er vanuit dat ik mag voorkomen. Ikzelf schat dat ik op het moment van de flits tussen de 120-140 uur reed waar je 70 mocht.....

Zit dus naast te wachten op een brief ook rustig te kijken naar zo'n dashcam zulke zaken gebeuren mij geen 2e keer.

Groeten,
Eric

WJ

Bericht door WJ » 24 mar 2015, 15:20

Als je een mooi klein cameratje kan vinden, zou ik het gewoon doen. Er zijn inderdaad genoeg redenen te bedenken dat wat film materiaal achteraf van pas kan komen.

Dat er blijkbaar mensen zijn die (denken) opeens hele rare dingen moeten te gaan doen als ze zo'n ding in de auto hebben vind ik maar een vreemd verhaal..

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 24 mar 2015, 17:36

Mag de politie jouw dashcam vorderen bij Mulder overtredingen, alleen bij misdrijven of helemaal niet??

Ik zou er eigenlijk wel 1 willen, Ik heb een camera geintegreerd in de achteruitkijkspiegel die verkeersborden kan lezen (speedlimit info). Zou fraai zijn als ie ook kon opnemen, scheelt weer een apparaat aan de voorraam.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 24 mar 2015, 18:44

In de auto mee gereden en op de motor een helm camera. Vooral op de motor wel fijn, oom agent stond minder hard te speteren toe hij een camera zag. Maar vooral ook omdat ik dus ook op beeld heb staan dat een of andere laag begaafde het nodig vind om op nog geen meter van mijn achterwiel te gaan rijden omdat een andere motorrijder hem rechts had ingehaald. Verder op de motor nog vele filmpjes van mensen die je bijna platrijden omdat spiegelen/schouder te veel gevraagd is.

Ik rij nu in de auto zonder omdat ik een kleinere wil en het netjes weggebouwd wil bebben in plaats van de kabel via de spiegel naar onder laten hangen.

Bekende van me heeft ook ooit een scooter achterin gehad maar die ging er snel vandoor, maar die is al weg voor je het door hebt. Daarmee had hij zo'n cameratje makkelijk kunnen terug verdienen.

Ik raad het dus aan, maar ga de situaties niet opzoeken omdat je denkt ik heb het toch op film staan.

FDD

Bericht door FDD » 24 mar 2015, 18:49

Ow ja,

Liever niet zo'n grote die aan het raam vastgezogen zit. Ideaal voor mij zou een kleintje zijn die ik aan de spiegel bevestigen kan. Draadje dan wegwerken via het plafond en de zijstijl.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 24 mar 2015, 18:51

Had je deze site al gevonden?
http://www.techmoan.com/guide-to-dashcams/

allen

Bericht door allen » 24 mar 2015, 18:53

RVV schreef:Volgens mij ga ik met een dashcam eerder confronterende situaties opzoeken dan wel volgen. Stel iemand snijd me.. zonder dashcam denk ik lul.. 20 seconden boos en ik denk laat maar gaan...

Met dashcam denk ik lul.. ik zal er eens even achter aan gaan, want dit doe je niet alleen bij mij, wis en waarachtig snijlul neemt zo'n beetje iedereen op de korrel.. ik in zijn kielzog er achter aan.. want sensatie.. mooi voor op geenstijl de lul van de week.. ondertussen rij ik zelf gestrest als een kip zonder kop achter een randdebiel aan, alles voor de kijkcijfers.. LUL merkt het op en gaat pas echt agressief op me reageren..

Al met al zit ik voor ik het weet in m'n eigen film mee te spelen met al het gevaar van dien.

Dus nee zou het niet doen.
Alle gekheid op een stokje Rico, zo'n camera had op je mooie valhelm z'n diensten kunnen bewijzen!

JP

Bericht door JP » 24 mar 2015, 18:54

Ik vind het compleet kansloos die rukkers met zo'n kut cameraatje aan de ruit. Altijd mensen die anderen de les willen lezen en daar heb ik een schijthekel aan. Helemaal als ze het spul uploaden naar YouTube met commentaar eronder... flikker een eind op en ga dan lekker bij de politie solliciteren.
Geelhoed met zijn honderden filmpjes.....;

http://www.youtube.com/user/koud29/playlists" onclick="window.open(this.href);return false;

. :tooth:

RVV

Bericht door RVV » 24 mar 2015, 19:46

Inderdaad Allen, zelfs serieus overwogen om dit te gaan doen. Maar dan kan ik beter stoppen met fietsen want dan heb ik er geen aardigheid meer aan. Overigens denk ik niet hetzelfde over het gebruik op een motor of zelfs fiets. Dan rij je sowieso veel defensiever omdat je veel kwetsbaarder bent. Automobielen wanen zich Geeoon veiliger. Maargoed als je er goed mee kunt omgaan en geen sensatie opzoekt met je dashcam moet het natuurlijk geen probleem zijn mits je het niet openbaar op YouTube ofzo zet zoals die Geelhoed altijd doet.

allen

Bericht door allen » 24 mar 2015, 19:59

Dat Geelhoed daar schijnbaar plezier uithaalt wil dan weer niet zeggen dat iedereen met zo'n camera dat doet.
Verder heb ik juist het idee dat veel bromfietsers, fietsers en wandelaars zich te veilig voelen. Helaas vergeten ze even dat de wet niet hun botten beschermt.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 24 mar 2015, 20:40

Jezus Geelhoed...
Ha eens even kijken of er nog weer eens wat vermakelijks tussen zit:)

Da's dus privé lol.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 24 mar 2015, 21:15

RVV schreef:Maargoed als je er goed mee kunt omgaan en geen sensatie opzoekt met je dashcam moet het natuurlijk geen probleem zijn mits je het niet openbaar op YouTube ofzo zet zoals die Geelhoed altijd doet.
https://www.youtube.com/channel/UCESqTA ... NjQ/videos" onclick="window.open(this.href);return false;

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 24 mar 2015, 21:55

FDD schreef:Ow ja,

Liever niet zo'n grote die aan het raam vastgezogen zit. Ideaal voor mij zou een kleintje zijn die ik aan de spiegel bevestigen kan. Draadje dan wegwerken via het plafond en de zijstijl.
Zelf geen ervaringen met die camera's, maar ik zag laatst hier bij de Mediamarkt dat ze best een aardig aanbod hadden qua dashcams.
Wellicht eens binnenlopen en je oriënteren op wat verschillende modellen?

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 25 mar 2015, 01:31

Ik heb een Gembird liggen met GPS functie, was een tijdje terug een aanbieding op 1dayfly (6 tientjes geloof ik), in een opwelling gekocht, niet heel veel gebruikt maar is best grappig, werkt behoorlijk simpel en kwalitatief aardig (1080p), je plakt hem zo op je ruit net achter de spiegel, op z'n interne accu doet ie het een minuut of 20 dus voor korte ritjes heb je niet de kabel nodig. Software er bij om je rit terug te zien met gebruik van Google maps en snelheid is ook wel eens leuk.

Ja dus ;) ...

TLRS

Bericht door TLRS » 25 mar 2015, 02:20

Las pas ergens: Geluk of gelijk?

Als iemand van rechts komt en geen voorrang krijgt, met als gevolg een botsing.. dan is op de dashcam niet te zien of de bestuurder van rechts op zijn mobiele telefoon bezig was. Derhalve neig ik naar een Dashcams: nee.

Dit vind ik dan wel weer mega: https://www.youtube.com/watch?v=PZBX8oTM5QU" onclick="window.open(this.href);return false;

Fransbmw7

Bericht door Fransbmw7 » 25 mar 2015, 10:41

Ik gebruik al meer dan een jaar een Blackvue in mn vrachtwagen, dus al een behoorlijk aantal draaiuren en werkt super.
Goede kwaliteit beelden,overdag en snachts, met gps en g-sensor.
Gemaakte beelden erg makkelijk via de ingebouwde wifi op de telefoon/tablet oid over te zetten.

Altijd handig als bewijs bij ongevallen en ik ben er niet situatie's mee gaan opzoeken voor sensatie, na een tijdje vergeet je dat hij aan staat.

Reind

Bericht door Reind » 25 mar 2015, 11:04

Bij ongevallen natuurlijk ideaal. Het is altijd maar de vraag of er ook getuigen stoppen en een verklaring afleggen.

Zelf eens klem gereden door een vrachtwagen in België. Ik had best veel schade maar de chauffeur bekende geen schuld. Het was gewoon mijn eigen schuld volgens de beste man. De debiel, had ik een camera gehad had me dat dik 2K gescheeld.

Sensatie opzoeken slaat natuurlijk helemaal nergens op. Mensen die dat doen moeten ze het rijbewijs afpakken.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 25 mar 2015, 11:10

smiley schreef:
RVV schreef:Maargoed als je er goed mee kunt omgaan en geen sensatie opzoekt met je dashcam moet het natuurlijk geen probleem zijn mits je het niet openbaar op YouTube ofzo zet zoals die Geelhoed altijd doet.
https://www.youtube.com/channel/UCESqTA ... NjQ/videos" onclick="window.open(this.href);return false;
Hahah dat je hier ook druk over kan maken, dan denk ik.. zoek werk en een leven :stom:

Cam is tof, op een trackday :df:

Plaats reactie