Toyota Corolla AE111

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
JDMCharade

Toyota Corolla AE111

Bericht door JDMCharade » 16 mar 2015, 14:10

Hallo ik maak even een vers topic aan.

Ik heb in 2013 op de Nordschleife gereden, nog met standaard veren en voor mijn doen geen goede banden. Falken ziex ze912.

In juni ga ik terug naar de ring met een clubje voor een weekend en dan ben ik benieuwd hoe de auto erop reageert met de modificaties die eraan zijn gedaan. Aanstaande zondag doe ik mee met 402m sprint op Zandvoort. Ik ben gewoon erg nieuwsgierig wat de auto kan.

Ehm ik ben wel flink bezig geweest aan de auto.
De auto is inmiddels voorzien van een nieuwe voorpijp, velgen envoorbanden en dynamo met bijbehorende snaren. Volgende maand moet ik nog nieuwe remklauwen bestellen. En de auto heeft pas zn beurt gehad dus rijd weer perfect.

Heb hier de huidige speclist.
Motorisch:
4AFE DOHC 16V 113pk 130nm op de dyno vorig jaar.
pipercross inlegfilter
alu intakebuis en alle ristricties onder de filterbox verwijderd. Soort van cold air intake krijg je dan.
1.1 bar radiatordop
simons 2.5'' middendemper

Onderstel:
toyoline veerpootbrug
vogtland verlagingsveren 35mm

Remmen:
national gegroefde schijven
ferrodo ds2500 remblokken
goodrich rvs remslangen rondom

Velgen/banden:
toyota staal 6j
voor: arrowspeed cp661 195/50/15
achter: toyo tires t1r 195/50/15

Uiterlijk:
raamband
renault laguna lip
oem spatlappen voor
trekhaakkogel verwijderd
sierstuk gelast

Interieur:
standaard

Wat er nog moet gebeuren:
nieuwe remklauwen oem of upgrade
ultraracing stabilisatorstang achter
achter veerpootbrug
simons 2.5'' rvs einddemper
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JDMCharade op 17 mar 2015, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Re: Toyota Corolla AE111

Bericht door Niels » 16 mar 2015, 17:15

Ondergewaarde auto imho. Veel plezier ermee :df:

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 16 mar 2015, 20:24

Daar hoort een Blacktop 20v met C160 bak in.
We horen ´t wel als ´ie erin ligt :wink:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 16 mar 2015, 20:53

Waarom zie ik bij de MAHA rollenbanken toch altijd zoveel verliezen tussen wiel- en krukasvermogen?

Of is ruim 20% vermogensverlies normaal bij FWD??

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 16 mar 2015, 21:08

Erik K. schreef:Waarom zie ik bij de MAHA rollenbanken toch altijd zoveel verliezen tussen wiel- en krukasvermogen?

Zou dat misschien iets met de dubbele rol te maken hebben en meer wrijving ?

JDMCharade

Bericht door JDMCharade » 16 mar 2015, 21:36

Michel Huisman schreef:Daar hoort een Blacktop 20v met C160 bak in.
We horen ´t wel als ´ie erin ligt :wink:
Nee ik hoef geen 4age erin. Lekker dit blok houden en blijven knallen ermee. Prestaties ben ik tevreden over. Lust wel een flinke slok olie maar als dat alles is.

JDMCharade

Bericht door JDMCharade » 17 mar 2015, 00:15

Ik heb trouwens vanavond wat filmpjes kunnen maken van t cold air geluid.

Deze is van gistermiddag op de veiling.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mZxCF9Xo ... detailpage[/youtube]

Deze 2 zijn van vanavond.

Laatst gewijzigd door JDMCharade op 17 mar 2015, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 17 mar 2015, 10:05

Michel Huisman schreef:
Erik K. schreef:Waarom zie ik bij de MAHA rollenbanken toch altijd zoveel verliezen tussen wiel- en krukasvermogen?

Zou dat misschien iets met de dubbele rol te maken hebben en meer wrijving ?
Lijkt mij dat dat niet uit zou mogen maken. De software zou op het type rollenbank afgesteld moeten zijn en de daarbij behorende verliezen moeten kunnen berekenen.

JDMCharade

Bericht door JDMCharade » 17 mar 2015, 12:27

Ik dacht altijd dat verschil tussen wiel en krukas vermogen altijd zo hoorde? Heb eigenlijk totaal geen verstand van dyno's. :gek:

Erik K.

Bericht door Erik K. » 17 mar 2015, 12:51

Een verschil is er altijd ivm verliezen tussen motor en wielen.
Mij valt op dat het bij de alom geprezen MAHA banken vaak extreem veel is.

Vroeg me af daar een verklaring voor is of dat die betreffende tuners niet helemaal eerlijk zijn..

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 mar 2015, 09:41

Rond de 22% verlies in de aandrijflijn is heel reëel.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 18 mar 2015, 11:01

Niels schreef:Rond de 22% verlies in de aandrijflijn is heel reëel.
Is volgens mij wel erg veel, zeker voor FWD.
Zover ik weet heb je bij FWD de minste verliezen t.o.v. RWD of AWD.
RDW is meestal 12 - 15%
22% lijkt me meer iets voor AWD

JDMCharade

Bericht door JDMCharade » 18 mar 2015, 12:21

Keertje naar een andere bank gaan dan. Ik vermoed dat t koppel nu sowieso iets gestegen is. Althans zo voelt het wel.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 18 mar 2015, 12:54

Je zou ff naar Henk van de Ringsleutel kunnen gaan. Zit in Hoogkarspel.

HJ2

Bericht door HJ2 » 18 mar 2015, 14:11

FYI:

De correctiefactor die Beek Autoracing gebruikt op de geremde vermogensbank is 1.22 voor FWD

Erik K.

Bericht door Erik K. » 18 mar 2015, 14:35

En wat gebruiken ze daar voor RWD ?

HJ2

Bericht door HJ2 » 18 mar 2015, 14:42

Keine ahnung, de BMW is er niet op geweest, alleen de Lotus :(

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 18 mar 2015, 16:20

Die verliezen zijn ook nog eens afhankelijk van hoeveel brakeload er op de rollen zit, en in welke versnelling je meet. Dat heeft te maken met het versnellen van de motorinternals en aandrijflijn.

Bij een echte brake horsepower meting zou het toerental constant moeten zijn, en niet door de toeren heen laten lopen. Dat is ook wat ze op een officiele motortestbank doen.

Je meet sowieso niet alleen aandrijfverlies. Maar ook het verlies van je motorinternals. Meestal gaat het zo, ze doen de run, ontkoppelen dan en laten de aandrijflijn uitrollen om het verlies te meten.

Maar wat meet je nou eigenlijk? Inertia verlies. bij de vermogensrun heeft de motor ook last van verliezen door het opspinnen van de motorinternals. Die worden door het ontkoppelen niet meegenomen bij de verliesmeting. Daar onstaat dus al het eerste verschil. Dan heb je nog verschil in versnellingen, hoe hoger de versnelling, hoe meer toeren de aandrijfas en wielen moeten maken. Het maakt voor je aandrijfverlies dus wel degelijk een verschil of je in 3,4 of 5 meet.

Maw wil je de laagste aandrijfverliezen meten dan moet je tegen de hoogste brakeload meten (toerental langzaam laten stijgen) en in een lage versnelling. Omgekeerd in de real world klopt hier helemaal niks van omdat je in een lage versnelling de minste weerstand hebt en door het snelle optoeren de meeste verliezen. Dit is ook precies waarom een lichter vliegwiel bijvoorbeeld in lagere versnellingen wel merkbaar is, maar haast GEEN extra wielvermogen geeft in hogere versnellingen op een dyno.

Mensen die over wielpk's praten zitten naar mijn mening ook gewoon onzin te verkopen. Dat is namelijk variabel door allerlei parameters.

Die conversiefactoren welke ze bij rollebanken gebruiken zijn deels meetbaar maar voor een deel ook gewoon op de gok uit eerdere ervaringen. Als je krukasvermogen dus bij benadering klopt, dan zou ik daar van uit gaan en niet zozeer van die wielpk waarde.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 19 mar 2015, 09:14

Bij getunde auto's lijkt mij toch beter naar de wielpk's te kijken omdat je in tegenstelling tot standaard auto's geen idee hebt waar je krukas pk's waardes op uit zouden kunnen komen na tuning.
En naar mijn idee zitten er in minder variabeles in wielpk's dan teruggerekende krukaspk's. En dus minder kans op afwijkingen.
Wielpk's zijn ook minder makkelijk te manipuleren door de software van de tuner zelf, iets waar ik sommige tuners namelijk van verdenk...
Uiteraard zoveel mogelijk in dezelfde versnelling meten voor/na tuning en eventueel een meting in die betreffende versnelling doen qua aandrijfverliezen zodat je het exacte percentage weet zodat je toch een redelijk beeld hebt van de krukas pk's die het op de forums en verjaardagen meestal het beste doen :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 mar 2015, 13:20

Erik K. schreef:Bij getunde auto's lijkt mij toch beter naar de wielpk's te kijken omdat je in tegenstelling tot standaard auto's geen idee hebt waar je krukas pk's waardes op uit zouden kunnen komen na tuning.
En naar mijn idee zitten er in minder variabeles in wielpk's dan teruggerekende krukaspk's. En dus minder kans op afwijkingen.
Wielpk's zijn ook minder makkelijk te manipuleren door de software van de tuner zelf, iets waar ik sommige tuners namelijk van verdenk...
Uiteraard zoveel mogelijk in dezelfde versnelling meten voor/na tuning en eventueel een meting in die betreffende versnelling doen qua aandrijfverliezen zodat je het exacte percentage weet zodat je toch een redelijk beeld hebt van de krukas pk's die het op de forums en verjaardagen meestal het beste doen :mrgreen:
Wielpk's zijn altijd te manipuleren.

Oftewel door de hardware, meer of minder brakeload op de dyno ofwel door de calibratiewaarden van de bank aan te passen. Als je meer brakeload gaat gebruiken dan loopt je wielpk waarde dichter naar de krukaswaarde.

Een wielpk waarde kan je alleen gebruiken mits het tegen dezelfde brakeload gemeten is, in dezelfde versnelling en op dezelfde bank met dezelfde instellingen. Het is een leuk getal voor je eigen waarden, bijvoorbeeld voor tuning en na tuning maar verder ook niet.

De reden dat ze een conversiefactor gebruiken, bijvoorbeeld 15% voor RWD is juist om die schatting te maken naar krukasvermogen. Of ze doen een verliesmeting om dit deels te bepalen.

Wielpk's zijn juist aan veel meer variabelen onderhevig als krukaspk's. Als de bank met verliesmeting etc goed gecalibreerd is dan zouden ze bij een M3 bijvoorbeeld allemaal rond de 321 PK moeten geven maar de wielpk's kunnen dus juist mega verschillen tussen de banken. Daarbij kan je ook nog treffen dat het piekvermogen aan de wielen op een ander toerental komt als het krukasvermogen. Puur omdat frictieverliezen in de aandrijflijn niet lineair zijn over het toerenbereik. Vooral als je een vrij vlakke vermogenskromme hebt in het hogere toerengebied.

Daarom zie ik dat vermogen aan de wielen dus maar als een fictief getal in de ruimte. Maar op 1 of andere manier word er door de massa aangenomen dat als auto X toevallig op bank Y zoveel wielpk's doet, dat meteen waarheid is.

Het komt ook niet overeen met vermogensafgifte die je ziet op de normale weg. Een M3 welke bijvoorbeeld in 5 naar top loopt heeft een andere vermogensafgifte als op een bank wanneer hij in 4 staat. En daarom is dus het uiteindelijke DIN of SAE gecorrigeerde vermogen aan de krukas een betere waarde als die wielpk's. Of ander voorbeeld. Als we mijn M3 en jou M3 op de bank zetten, mijne met een 3.62 diff en jouwe met een 3.23 diff, dan zal je zien dat bij mij de aandrijfverliezen iets hoger uitvallen als bij jou auto omdat mijne dus sneller door zijn toeren loopt.

Erik K.

Bericht door Erik K. » 19 mar 2015, 17:58

OK Bert,

Bedankt voor de heldere uitleg.

Paar dingen die mij opvallen uit eigen ervaring;
Mijn auto bij JD op de (4WD) bank gehad en bij Henk (2WD bank)van de Ringsleutel.
Totaal verschillende banken dus maar zowel het wielvermogen als het krukas vermogen vrijwel gelijk.
Beide vermoedelijk goed afgesteld qua hard-/software.
Wat dan wel een verschil was, was inderdaad de manier van leveren van het topvermogen.
Bij Henk leverde mijn auto bij een lager toerental z'n vermogen en bleef vanaf een goeie 7000tpm tot zo'n 8000tpm vlak. Bij JD bleef de grafiek netjes oplopen tot het maximale geteste toerental van 7500tpm en piekte daar dan ook.
Zou dat dus door een andere gemeten versnelling kunnen komen?

JDMCharade

Bericht door JDMCharade » 19 mar 2015, 22:44

Dat is nog is een mooie duidelijke uitleg erover ! Toppie !
Maar ik heb ook wel is een dyno gezien dat er een soort kast aan de assen vast zit.
Is dat correcter te meten dan een bank?

JDMCharade

Bericht door JDMCharade » 24 mar 2015, 13:22

Heb afgelopen zondag meegedaan met een 400m sprint. Het was allemaal slecht georganiseerd en heb zowat een halve dag in de rij gestaan voor de keuring en ook nog is anderhalf uur gewacht voordat ik eindelijk kon rijden. Al met al 4 runs kunnen doen. En de beste tijd is 17.7 sec op de 400m met een snelheid van 123km/u en een reactietijd van 0.578 sec. De auto is dus een tiende seconde langzamer dan de Charade op Zandvoort. :duh: :crazy: :lollerdelol:

In ieder geval is dit gelijk de laatste keer dat ik ga sprinten, en wil ik mij focussen op circuits. Dus ga ik eerste paasdag een sessie doen van vrijrijden.nl.

Hier nog enkel wat foto's van Zondag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En hier kan je de rest van de foto's vinden, t album staat gewoon openbaar.
Automaxx Streetpower Zandvoort album

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 24 mar 2015, 21:09

Michel Huisman schreef:Daar hoort een Blacktop 20v met C160 bak in.
:clap:

JDMCharade

Bericht door JDMCharade » 24 mar 2015, 22:28

Ik vind een blacktop zonde van mn geld.

Plaats reactie