Toch maar een BMW gekocht.......

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door Peric » 14 mar 2015, 11:17

Ja, goeie idee, want die zijn overal te vinden.. :P

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door MartijnGizmo » 14 mar 2015, 11:22

Details, details... :tooth:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door matthyssie » 14 mar 2015, 11:23

Of gewoon een S50, als je de ombouw wat simpeler wilt houden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door Bert ///M3 » 14 mar 2015, 13:07

S50 zou ik niet meer aan beginnen tenzij je de bedrading simpel houden wilt. Maar voor het vermogen zou ik dan een 3.0 motor uit een E90 of 130i nemen. Valt ook ook wel 280 PK uit te halen en is een eind lichter.

S38 ook niet. Wil je wat doen met een gietijzeren 6 cylinder dan zou ik inderdaad een S54 nemen.

Met alleen een open uitlaatsysteem en een software tune heb je al 350- 370 PK. Evt andere nokkenassen etc dan is 380-400 ook wel te doen. Maar als je naar 400-420 PK op zoek bent dan worden het wel hele dure motoren, tot aan 370-380 PK is het nog net leuk.

Persoonlijk zou ik het zelf overigens bij een 4 cylinder motor houden, S14 of eventueel een N45, maar een N45 is moeilijk aan te komen dus ook een moeilijker punt voor eventuele tuning.

S50B32 en S54 motoren hebben wel een mega koppel in het middengebied maar eigenlijk vind ik het niet bij een E30 passen. Je gaat hard rechtuit maar het verstoort het lichtvoetige karakter. Mijn E36 met S54 motor spint in de eerste 2 versnellingen gewoon zijn wielen op 245 slicks, laat staan als je zoiets op 195 of 205 bandjes doet. S50B30 heeft door gebrek aan vanos minder koppel in het middengebied en die motor pastte IMHO ook beter bij een E30 maar dan blijf je wel het gewicht voorin houden.

Wat meestal een nadeel is van die ombouwprojecten met 300-400 PK is dat er ook veel zwaardere remmen op moeten, daardoor grotere wielen, zwaardere aandrijflijn met dikkere aandrijfassen, zwaardere bak, radiateurs, oliekoeler etc. Mijn type 1 E30 woog destijds met rolkooi 1180 KG op de schaal, als je dus een auto in street trim hebt dan kijk je tegen een auto van 1250-1300 KG aan en dat is weer een beetje zonde van de moeite. Dan kan je net zo goed een E36 M3 3.2 of E46 M3 pakken, paar lichtgewicht stoelen er in en nog wat veranderingen dan zit je ook al bijna rond dat gewicht, heb je een auto met een betere ondestelgeometrie en betere aerodynamische eigenschappen plus je haalt je een hoop minder gedoe op je hals.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6751
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door EvdP » 14 mar 2015, 13:37

Een supercharger of turbo zou natuurlijk ook een optie kunnen zijn voor wat meer vermogen.

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 766
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door HarryC » 14 mar 2015, 13:47

Correctie...meer vermogen is natuurlijk leuk maar niet zaligmakend.
Zelf bij mijn S3 met 530 pk en 4x4 krijg je het vermogen nauwelijks op de weg, dus zoals Bertje ook al aangeeft heeft hij in zijn E36 met S54 ook nog wielspin in de eerste twee versnellingen, echt wel een overweging waard om daar kritisch naar te kijken.
Op dit moment neig ik erg naar de M42 oplossing waarbij een 220 pk misschien wel genoeg is in de E30.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door GTRene » 14 mar 2015, 15:26

wielspin ligt ook wel wat aan het type banden en hoe hard je ze op pomt en of hoe stug je onderstel is achter, kan je allemaal wat mee 'spelen'

de e30 is dan wellicht niet de ideale auto voor veel vermogen, maar zolang je geen wedstrijden hoeft te winnen en je het voor de fun doet en zo'n e30 gewoon leuk is, helemaal met een leuke motor, zie ik zo geen 'probleem'

gewoon doen wat je leuk lijkt :D

overigens heeft een oude e30 met bv de 325i motor ook best een zware motor, don't know how much maar die 6 cilinder is langer dan een v8 en dus meer over de vooras enz.

er is trouwens ook zo'n V8 project net goed gekeurd in een e30 hier op DF met 1 of andere japanse motor dacht ik, weet niet hoe zwaar zo'n motor weegt? maar dacht ik niet zo prijzig, magoed zit je wel weer aan een speciale uitlaat e.d.

edit, hier> http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=31100" onclick="window.open(this.href);return false;

maar een 4 cilinder ala M3 of 320is met rond de 200pk kan ook leuk zijn in een wat lichter gemaakte koets.

benieuwd wat het wordt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door GTRene » 14 mar 2015, 15:28

anders blader eens door dit draadje voor wat leuke ideeën :D

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... conversies" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door Joy » 14 mar 2015, 16:03

Een 318is naar 200+ pk's helpen is niet goedkoop. Reken op ongeveer € 5.000,00.

De mannen van Metric Mechanics zijn er aardig in thuis:

http://www.metricmechanic.com/product-p ... s/m42-m44/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook Dbilas heeft ervaring hierin. De 100cc extra van de M44B19 brengt ongeveer 10 pk extra:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 656
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door Harrie D » 14 mar 2015, 16:29

HarryC schreef:Correctie...meer vermogen is natuurlijk leuk maar niet zaligmakend.
Zelf bij mijn S3 met 530 pk en 4x4 krijg je het vermogen nauwelijks op de weg, dus zoals Bertje ook al aangeeft heeft hij in zijn E36 met S54 ook nog wielspin in de eerste twee versnellingen, echt wel een overweging waard om daar kritisch naar te kijken.
Op dit moment neig ik erg naar de M42 oplossing waarbij een 220 pk misschien wel genoeg is in de E30.
In dat geval is de beste optie waarschijnlijk een M52B28.
Past vrij makkelijk, aluminium blok, niet te duur, betrouwbaar, standaard 193 opgegeven pk's (ze hebben dr vaak meer) en een lekker uitgesmeerde vermogensafgifte.
Door middel van een ander inlaatspruitstuk en een fatsoenlijke chip (al dan niet door middel van de complete injectiezut van een M50B25TU) zit je dan ook wel aan je 210-220pk als het goed is.

Tenzij je gewoon voor het speciale karakter en net iets lichtere neus van een opgevoerde M42 wil gaan, maar dat is flink duurder en je vergt gewoon meer van het blok.

Dat V8 geval wat ik net in elkaar geknutseld heb zou ik je niet direct aanraden, dat is wel iets meer werk :p

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door GTRene » 14 mar 2015, 18:25

klinkt ook als een leuke kandidaat, hier zit ook zo'n motor in>

Afbeelding

neem aan dat zo 1 dan lichter is dan de oude 325i motor uit een e30?
edit, net al ff opgezocht, de kale motor weegt ongeveer hetzelfde, dus de e30 325i en de e36 328i zo'n 120kg pst, de M62B44 op bmwfans = 140kg en korter, valt me nog mee.

de M60B40 weegt ook zoiets, daar zijn dacht ik ook aardig wat ombouw setjes van te koop voor in de e30, kan ook leuk zijn en niet zo prijzig dacht ik.

hier ook een klein overzicht van mogelijkheden,
340i (M60B40/M62b44 conversion) 286 HP 400Nm
So you want a v8 in your e30? This is what you want; not only does it produce a nice 286hp but also even more torque (something that cant be said about high hp inline 6’s). Engines can be had for fairly cheap, but the actual swap is a bit of a venture. You will find a swap guide here on my website (http://www.rtsauto.com/?p=141" onclick="window.open(this.href);return false;). The engine is actually shorter then a stock m20b25 2.5 liter, it is however wider. Being shorter and wider puts it back farther from the front suspension and thus has a positive handling effect; not only do you get a nice chunk of v8 power but your handling doesn’t suffer ether! It ways a bit more, but not a significant amount and thus a carbon fiber hood and possibly carbon fiber fenders should make the front end weight as much as it would stock. This is my personal favorite swap as the m60/m62 are fantastic engines.
0-100: 6.4 sec (conservative guess)
Top speed: 260 km / h
10-15 liters / 100km
http://www.rtsauto.com/e30-engine-swap-options-2/" onclick="window.open(this.href);return false;

en

http://www.rtsauto.com/e30-bmw-m62-v8-swap-3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door Joy » 14 mar 2015, 18:53

Ik ga mee met Harrie. Zo een motor lijkt me het beste van 2 werelden. Een berg meer koppel tov een opgevoerde M42, daarnaast relatief weinig gewichtstoename en nog voor schappelijk geld te installeren.

Gebruikersavatar
Harrie D
Berichten: 656
Lid geworden op: 28 mei 2010, 00:45
Locatie: Onder Eindhoven

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door Harrie D » 14 mar 2015, 19:04

Ter info (M20 vs M52):
http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=99913" onclick="window.open(this.href);return false;

Een V8 is een heel stuk zwaarder dan de 140kg die ze daar bij bmwfans opgeven, die zit qua gewicht nog iets boven de M50 (maar niet heel veel)
De lengte scheelt ook maar weinig, de BMW V8 is echt een groot blok.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door GTRene » 14 mar 2015, 19:23

Harrie Spoor schreef:Ter info (M20 vs M52):
http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=99913" onclick="window.open(this.href);return false;

Een V8 is een heel stuk zwaarder dan de 140kg die ze daar bij bmwfans opgeven, die zit qua gewicht nog iets boven de M50 (maar niet heel veel)
De lengte scheelt ook maar weinig, de BMW V8 is echt een groot blok.
daar zit nogal een verschil tussen die je idd op bmwfans niet terug ziet, vond het al vreemd d oude e30 325i vs 328i alu, dacht al, maar in dat overzicht op die site zie je het mooi terug, scheelt mooi.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door e30touring1990 » 14 mar 2015, 23:36

mooie e30! Mocht je willen gaan ombouwen, ik heb toevallig sinds vandaag een m52 2.8i blok over met alle aanbouwdelen en evt 5 bak. is een dubbel vanos trouwens. Fijn blok voor dagelijkse inzetbaarheid. als het een weekend auto wordt is een snelle 4 pitter misschien wel spannender (s14) maar wel erg duur tegenwoordig.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door Jussi » 15 mar 2015, 11:54

e30touring1990 schreef:mooie e30! Mocht je willen gaan ombouwen, ik heb toevallig sinds vandaag een m52 2.8i blok over met alle aanbouwdelen en evt 5 bak. is een dubbel vanos trouwens. Fijn blok voor dagelijkse inzetbaarheid. als het een weekend auto wordt is een snelle 4 pitter misschien wel spannender (s14) maar wel erg duur tegenwoordig.
Zit je aan de S50?

lj328
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 jun 2014, 20:33

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door lj328 » 15 mar 2015, 17:17

Gaaf man, een E30 die er netjes uit ziet is naar mijn smaak altijd mooi.

Ben benieuwd hoe het project gaat verlopen.... succes in ieder geval!

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 766
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door HarryC » 15 mar 2015, 19:09

Roy RS schreef:Pff een bmw...gezwicht voor sociale druk, slappeling :coffee:
Je hebt gelijk Roy maar als je net als ik nooit ergens bij hebt gehoord en nooit geaccepteerd wordt is het toch anders.... :tooth:

Maar goed, iedereen bedankt voor de leuke reacties, ik denk dat ik de M62 variant maar eens even ga uitspitten...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door GTRene » 15 mar 2015, 20:50

HarryC schreef:
Roy RS schreef:Pff een bmw...gezwicht voor sociale druk, slappeling :coffee:
Je hebt gelijk Roy maar als je net als ik nooit ergens bij hebt gehoord en nooit geaccepteerd wordt is het toch anders.... :tooth:

Maar goed, iedereen bedankt voor de leuke reacties, ik denk dat ik de M62 variant maar eens even ga uitspitten...
zou wel de mooi zijn, vooral die zonder vanos, neem aan dat zo'n non vanos M62B44 niet moeilijker zal zijn dan de M60?
anyways, dan heb je standaard al meer vermogen/koppel in de auto dan je eigenlijk nodig hebt :mrgreen:
mooie 6-bak erachter met shortsfift :df:

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 766
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door HarryC » 16 mar 2015, 11:56

Oke, in mijn onderzoek naar mogelijkheden op het volgende gestuit, en waarschijnlijk zitten hier wel wat mensen die daar antwoorden op hebben.
Eerst het blok:
M60 vs M62

M60 is ouder maar sterker? de M62 zou last hebben van gebroken distributiekettingen?
Dus het blok van de M62B44 met de kop van de M60 en de ketting van de M60 en de ecu van de M60 zou de perfecte combi zijn?

Ik ben niet van plan te gaan racen of driften met de auto, ik ben op zoek naar een leuke snelle daily en weekend knaller.

Ben benieuwd naar de reacties!

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6751
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door EvdP » 16 mar 2015, 12:12

Waarom zou je kiezen voor het blok van een M62B44?

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 766
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door HarryC » 16 mar 2015, 12:32

Whether M60 or M62, all engines use an alloy block and head. After 1998, the M62 engines were fitted with VANOS. Despite the M62 being the more modern engine, we still favour the older, simpler M60 lump. For starters it's a sturdier construction which doesn't suffer from the broken chains that the M62 is becoming renowned for, and it also has a much simpler wiring setup.
If you want to make the best of both, a combination is to use an M62 4.4 litre block, coupled with M60 4.0 heads and chain, running an M60 wiring loom and ECU. This gives the best performance without compromising on reliability.
All engines install in the same manner; however, the later M62 engines will be fitted with EWS. This means you need the correct key and receiver for the car, or have the EWS disabled somehow.

Gebruikersavatar
PUG205GTI
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 mei 2008, 17:37
Locatie: Hilversum

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door PUG205GTI » 19 mar 2015, 10:54

Punt 1: Bouw de Dimma nou eens af!!!!
Punt 2: Bouw de Dimma nou eens af!!!!
Punt 3: BMW,s zijn voor mannen met klein pinkeltje!!!!
Punt 4: Dat wist ik al in jouw geval!!!!
Punt 5: stoppen met spelen met Biljartkeuen!!!!!
Punt 6: Compensatie zoeker!!!!
Punt 7: Vroeger hoorde je bij een Clubje!!!!
Punt 8: Accepteren deden ze je daar ook niet!!!!
Punt 9: :hungry:
Punt 10: Aan de Gang Zorba!!!!!


Gr die Lange!

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 766
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis

Re: Toch maar een BMW gekocht.......

Bericht door HarryC » 19 mar 2015, 13:03

Hey Barry.....lol.

Je hebt gelijk, maar zit echt in de mide life crisis en heb inderdaad compensatie drang....ga volgende maand beginnen met m'n motor rijbewijs.... :blink:

PS: die franse meuk van jou stond toch ook te koop...??

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], TurboClouseau, Zed240 en 7 gasten