Benelux voorstelling Michelin CrossClimate

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
mrbbs

Benelux voorstelling Michelin CrossClimate

Bericht door mrbbs » 11 mar 2015, 14:54

Vorige week donderdag en vrijdag had ik de kans om de Michelin CrossClimate band te gaan testen nabij het Franse Gex. Ik heb er voor jullie een tekst over geschreven. Misschien kan het hier ook als blog artikel terecht?

Heb even een stukje geschreven over de CrossClimate:

Michelin CrossClimate: het zwarte goud opnieuw uitgevonden?

Autobanden, het moet wel het meest onderschatte onderdeel van een wagen zijn. Veel mensen staan er niet bij stil hoe belangrijk het stukje rubber, geeneens groter dan een vel A4 papier, die contact maakt met de weg wel is. Dat kleine stukje rubber wordt wel geacht om alle krachten van een auto over te brengen op het wegdek, namelijk accelereren, remmen en sturen! Vaak komt men bij een jaarlijkse keuring pas tot de conclusie dat de banden aan vervanging toe zijn. Echter op dat moment, bij een wettelijk minimum profieldiepte van 1,6mm, is een zomerband met zo weinig profiel een gevaar op nat wegdek.

Ondanks de media sensibilersing van de laatste jaren blijkt nog steeds dat in Europa 65% van de chauffeurs nog steeds het ganse jaar door rijden met zomerbanden. Vaak wordt de last van het wisselen van banden, en de kostprijs hiervoor, als excuus ingeroepen. Wat nog erger is om zien is dat je in het straatbeeld nog steeds auto’s ziet die uit eens de moeite hebben genomen om winterbanden te proberen maar dan daar het ganse jaar mee rondrijden, hier zou het gaan om 5% van alle chauffeurs. Dit terwijl een winterband in de zomer totaal ongeschikt is. De remweg is spectaculair langer en de slijtage is een stuk hoger.

Afbeelding

Met de CrossClimate heeft Michelin “ouside the box” gedacht. De CrossClimate moet revolutionaire prestaties gaan brengen die je een veilig weg gedrag bieden in ieder weeromstandigheid.
De CrossClimate heeft de voordelen van een zomerband bij remmen op nat en remmen op droog, maar biedt ook een lange levensduur en heeft een lage rolweerstand welke zorgt voor een beperkt brandstof verbruik. Daarnaast heeft deze band ook voordelen die een winterband biedt, namelijk goede grip en een goede remweg in winterse omstandigheden. Als extra heeft deze band ook de “EverGrip” technologie. Deze technologie zorgt ervoor dat de band over zijn volledige levensduur even performant is. Daar zorgen extra groeven en lamellen voor die pas zichtbaar komen wanneer de band begint te slijten.
Moeten we dit nu allemaal geloven? Wel, om dit allemaal te staven heeft de Duitse onafhankelijke keuringsinstantie TÜV Süd de banden getest en goed bevonden. Dat betekent dat deze band in gans Europa mag worden gebruikt als zijnde winterband.

Tijdens een testdag in het Franse Domaines-les-Bains konden we de nieuwe CrossClimate dan ook vergelijken. Dit met de:

Zomerband: Michelin Energy Saver+
Winterband: Michelin Alpin 5
All-season band: Goodyear Vector 4Seasons

Voor mij leek het vooral interessant om te kunnen vergelijken met de winterband (Michelin Alpin 5) en de concurrentie in dit (nieuwe) segment, de Goodyear Vector 4Seasons.
De nieuwe Cross Climate konden we eerst gaan uit proberen op de Col de la Faucille. Droge omstandigheden met een temperatuur van 6°C. Ik was vanuit de perceptie vertrokken dat deze band een compromis zou zijn, maar de dynamische eigenschappen van deze band hebben mij echt verrast. Ook bij het opzoeken van onderstuur in de verschillende haarspeld bochten bleef de Cross Climate zich verrasend goed vastbijten in het gescheurde asfalt. Ook het remmen op droog bestempel ik als zeer goed. Uiteindelijk was het een zeer compleet plaatje welke de chauffeur alvast het nodige vertrouwen geeft tijdens het rijden.
Terug op de basis in Domaines-les-Bains konden we eindelijk ook gaan vergelijken met de All-season band en een echte winterband.

De eerst test was een noodstop van 55 naar 0 kilometer per uur. Hier bleek de CrossClimate de bovenhand te hebben op zowel de CrossClimate als de all-season band. Goed want dik de helft van onze kilometers met een wagen leggen we af in droge omstandigheden.

Bij de tweede test konden we de banden uitproberen in natte omstandigheden. Op een rondpunt konden we de laterale grip gaan voelen en dus ook de stabiliteit van de verschillende banden in een bocht. Daar bleek zowel de CrossClimate als de Alpin 5 het beste te presteren. Dit waren ook de banden die het meest vertrouwen gaven aan de bestuurder en dus de nodige stabilteit.

De laatste test konden we een besneeuwd helling van 9° stijgingspercentage aanvatten. De Alpin 5 was hier zonder meer koning, maar de CrossClimate bleef hier heel kort bij met een verrassende tractie vanaf de lijn en een goed gevoel naar controle toe. De all-season kwam ook makkelijk boven, maar hier was beduidend meer wielspin te merken.

Afbeelding

Kortom , Michelin is bij het ontwikkelen van de CrossClimate niet over één nacht ijs gegaan: hij levert dan ook de beloofde prestaties die toch een stuk completer zijn dan een all-season band.

Een extra argument om voor de CrossClimate te gaan? De band zal nauwelijks 10% duurder zijn dan een gelijkwaardige zomerband maar wel beschikken over extra vangnetten nodig voor die veranderlijke omstandigheden. Voor 98% van de Belgische bevolking de juiste keus. Ga je regelmatig naar ski-gebieden of ga je ook wel eens op circuit, dan kies je nog steeds de daarvoor bedoelde banden.

De CrossClimate zal beschikbaar worden vanaf mei in de maten 15 tem 17”. 18” rubber zal vanaf volgend jaar beschikbaar worden.

Ik ben alvast benieuwd naar het antwoord van de concurrenten!

Links:
http://www.crossclimate.michelin.co.uk/experience/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.michelin.be/tyres/michelin-crossclimate" onclick="window.open(this.href);return false;

GTRene

Re: Benelux voorstelling Michelin CrossClimate

Bericht door GTRene » 12 mar 2015, 01:05

lijkt opzich voor sommigen een handige band, redelijk wat technologie, ik dacht me dat profiel dat je wel last zou hebben van meer rij geluiden op zeg een droog wegdek, maar via de tabellen lijkt dat niet zo en of mee te vallen.

mrbbs

Bericht door mrbbs » 12 mar 2015, 10:00

GTRene schreef:lijkt opzich voor sommigen een handige band, redelijk wat technologie, ik dacht me dat profiel dat je wel last zou hebben van meer rij geluiden op zeg een droog wegdek, maar via de tabellen lijkt dat niet zo en of mee te vallen.
Inderdaad, zelfs zo handig dat ik hem zelfs voor mijn eigen dagelijkse auto zal inzetten wanneer de huidige zomerbanden er door zitten. Allround prestaties zijn meer dan goed genoeg voor de dagelijkse A-B verplaatsingen.
Goede opmerking ivm het geluid, ik had hetzelfde vermoeden vooraf, maar in de prakrijk is het een stille band.

Fabian

Bericht door Fabian » 12 mar 2015, 10:27

Leuk te vernemen, ik was al benieuwd naar de eerste reviews.

Goed alternatief dus!

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 12 mar 2015, 17:11

Beetje de evolutievan de all season band dus? Ben benieuwd qua rijgeluid, bandenslijtage en extra brandstofverbruik hoe die zich houdt maar klinkt erg interessant. :)

mrbbs

Bericht door mrbbs » 12 mar 2015, 20:02

Joopieboy schreef:Beetje de evolutievan de all season band dus? Ben benieuwd qua rijgeluid, bandenslijtage en extra brandstofverbruik hoe die zich houdt maar klinkt erg interessant. :)
Slijtage en verbruik zou gelijk liggen aan de Miichelin Energy Saver+

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 12 mar 2015, 20:41

Zou moeten, ben dus meer benieuwd naar de echte praktijk test dadelijk dus als dat duidelijk is. :)

ErikS

Bericht door ErikS » 13 mar 2015, 08:10

Lol, we willen allemaal de topbanden, rea050, s001, ps3, pilot sport etc.
Maar hier reageren we met z'n alle super positief op?

Moet toch helemaal geen 'zomer-alternatief' zijn?
Dan moeten ze wel heel goed zijn.

daNpy

Bericht door daNpy » 13 mar 2015, 09:09

ErikS schreef:Lol, we willen allemaal de topbanden, rea050, s001, ps3, pilot sport etc.
Maar hier reageren we met z'n alle super positief op?

Moet toch helemaal geen 'zomer-alternatief' zijn?
Dan moeten ze wel heel goed zijn.
Geld = geld :goodnight:

ErikS

Bericht door ErikS » 13 mar 2015, 09:25

Ze zijn 10% duurder dan gem. Zomerbanden.... :tooth:

Plaats reactie