Race veren, verschillende maten

Velgen, luchtfilters, rolkooien en andere onderdelen aanbieden? Hier kun je al je autogerelateerde spulletjes kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
martijn kool
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mei 2009, 08:53
Locatie: Nijverdal

Race veren, verschillende maten

Bericht door martijn kool » 03 mar 2015, 12:24

Misschien kan ik er hier iemand een plezier mee doen?

Verensets en hulpveren sets.

Prijs per set veren € 50
Prijs per set hulpveren € 10

Opsturen mogelijk tegen verzendkosten € 6,75

Veren:
KW 140-140
KW 120-100
KW 100-120
KW 80-120
KW 120-140

H&R 140-60-120
H&R 100-60-160
H&R 120-60-140
H&R 120-60-160
H&R 80-60-180
H&R 80-60-140
H&R 140-60-180
H&R 140-60-140

Hulpveren:

KW 10-60-80
KW 10-60-80
KW 10-60-80
KW 10-60-80

H&R 40-60-25
H&R 80-60-60
H&R 80-60-12.5

Vele zijn nieuw of zgan.

Gebruikersavatar
Danish
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39

Re: Race veren, verschillende maten

Bericht door Danish » 05 mar 2015, 23:01

De veren van kw v2 schijnen vaak veel te kort te zijn, waardoor velen langere/ sterkere veren monteren.

Die nummers zeggen mij niets, maar welke hebben een sterkere veersterkte of zijn langer? Weet jij dat?
Gaat trouwens om een m3 e46.

Gebruikersavatar
martijn kool
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mei 2009, 08:53
Locatie: Nijverdal

Re: Race veren, verschillende maten

Bericht door martijn kool » 09 mar 2015, 09:59

Bij H&R werkt het zo:

veerlengte - diameter - n/mm

Dus 140-60-120 is 140mm lang, diameter 60 en 120n/mm.

Bij KW:

n/mm - lengte

dus 100-120 is 100n/mm en 120mm lang. Alles is diameter 60.

Dus wat je nodig bent, tsja, dat kan ik niet voor je bepalen. Dat ligt aan de auto, circuit, onderstel etc etc.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Race veren, verschillende maten

Bericht door Bert ///M3 » 09 mar 2015, 12:37

Je moet daarvoor weten hoeveel je lager moet, hoeveel stelruimte je hebt enz.

Op een E46 M3 bijvoorbeeld, zeg gewicht 1500 KG, 50 KG onafgeveerd per hoek, dus geveerd 1300 KG, 325 KG per hoek.

325 KG = 3188N.

Motion ratio voorkant 0.94, om springrate naar wheelrate te krijgen, (0.94)^2 = 0.88

Dus die 100-120 KW veer op een E46 M3 is ongespannen 120mm lang.

Zet je het gewicht er op, 3188 / 100 = 31,8 = 32mm compressie, je veer is 88mm lang, en je veerweg met alleen een hoofdveer is dus 32 / 0,88 = 36mm travel.

Wil je nu bijvoorbeeld een 160 N/mm veer gebruiken, dan: 3188 / 160 = 19.9mm compressie.

Je moet dus je auto 12mm verder verlagen op statisch op dezelfde hoogte te komen of een veer kopen die 10mm korter is en 2mm verlagen.

Of als je slapper gaat andersom, uitrekenen hoeveel statische compressie je hebt en een langere veer kopen als je dat dmv de stelringen niet corrigeren kan.

Zo kan je dus zelf bepalen wat voor veren er op zouden moeten als je wat veranderen wilt. Dit moet uiteraard ook samen vallen met de lengte van je dempers.

Gebruikersavatar
Danish
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39

Re: Race veren, verschillende maten

Bericht door Danish » 11 mar 2015, 00:35

Thanks voor de info Bert. Ik ga van het weekend even het een en ander meten. Ik kom er op terug.

Online
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Race veren, verschillende maten

Bericht door 328Ti » 11 mar 2015, 09:34

Martijn,

Een setje is lijkt mij 2 veren of zijn dat er 4?

Eventueel interesse in de H&R 140-60-120. Doe anders ff je nr.

Gr Jans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast