Vliegwiel e46 m3

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Vliegwiel e46 m3

Bericht door e30touring1990 » 08 dec 2014, 11:54

Afgelopen weekend de drukgroep van de s54b32 af gehaald en er zat naar mijn idee behoorlijke speling op het dubbelmassa vliegwiel. Zowel in draairichting (dus rotatie) als kantelen (volgens mij radiaalspeling, niet zeker of het de juiste term is).

Het lijkt mij sowieso dat het vliegwiel in geen enkel geval mag 'kantelen' bij het op en neer wrikken zeg maar. Net zoals je bij een wiel doet aan de auto om te kijken hoe het wiellager is. Kan iemand mij hierin adviseren?

Mocht de hele boel 'gaar' zijn zit ik dus aan een nieuw vliegwiel en koppelingsset. Nu kwam ik op internet deze website tegen: http://gripforce.com/categories/bmw/m3/ ... combo.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier hebben ze complete kits met enkelmassa vliegwielen welke wat robuuster lijken dan de dubbelmassa vliegwielen die er OEM zijn gemonteerd. Heeft iemand ervaring met een enkelmassa vliegwiel conversie en met deze FX clutches op http://www.gripforce.com" onclick="window.open(this.href);return false;?

Ik hoop op wat gebruikerservaringen vanuit jullie om een weloverwogen keuze te kunnen maken. Mochten deze aftermarket opties niks zijn dan zit ik waarschijnlijk aan een nieuw OEM vliegwiel en koppelingsset (volgens mij Luk)

Alvast bedankt voor de moeite!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door Bert ///M3 » 08 dec 2014, 17:53

Ik heb een jb racing vliegwiel op mijn s54 met een sinterplaat koppeling van Sachs.

Je kan het beste een geveerde koppelingsplaat nemen zodat je bak niet rammelt in zijn neutraal, tenzij je er mee racen gaat en een beetje kabaal niet zo veel uitmaakt.

Verder ligt het er aan wat voor bak er achter gaat, maar als het een 5 bak is dan zou ik een set nemen voor een z3m s54.

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door e30touring1990 » 08 dec 2014, 20:00

Het is gewoon voor op de straat en misschien af en toe een circuit of driftdag.

Er gaat de originele 6bak achter van een e46 m3.

Is het JB vliegwiel een enkelmassa?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door Bert ///M3 » 08 dec 2014, 21:28

Yep. Nog iets lichter als die alu van gripforce zo te zien. Hun hebben ook nog een stalen single massa vliegwiel zo te zien. Die zal aardig zwaarder zijn.

Met een lichtere aluminium variant toert je motor sneller op, maar hij valt ook sneller dood. Bij terugschakelen dus met tussengas terugschakelen anders heb je vooral van 4 naar 3 of nog lager een enorme shiftlock als je niet uitkijkt.

Voor op straat zou ik denk ik gewoon dat stalen enkelmassa vliegwiel nemen ipv de alu versie, rijd iets comfortabeler denk ik. Maar is een beetje naar eigen voorkeur. Eigenlijk moet je evengoed met tussengas terugschakelen. Met een lichter vliegwiel valt hij sneller dood als je ontkoppelt maar aan de andere kant toert hij met een lichter vliegwiel ook weer sneller op met tussengas of als je aankoppelt (maar de meeste shiftlock is nog steeds gevolg van de compressie van de motor)

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door e30touring1990 » 08 dec 2014, 23:40

Bedankt voor je complete antwoorden Bert! Ik hoef inderdaad echt geen ultra licht vliegwiel, ik zag wat voorbij komen van ik dacht 16lbs i.t.t. de oem van uit mijn hoofd 25 lbs. Dit lijkt me een acceptabel verschil voor straatgebruik.

Is FX nou van gripforce of zie ik dat verkeerd? ik zie vanuit deze link voor de e46 m3 verschillende combo's:
http://gripforce.com/categories/bmw/m3/ ... combo.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Welke moet ik nou precies hebben? Alle stalen "chromoly" kits staat geen gewicht bij en lijkt het net alsof daar het vliegwiel niet bij zit. Bij de alu kits staan wel de specs van het alu vliegwiel, best verwarrend.

Nog even een andere vraag als we toch bezig zijn: ik zie dat dit 'normale' drukgroepen zijn i.t.t. de OEM zelfstellende drukgroepen (SAC). Heb jij ook een normale traditionele drukgroep in plaats van de OEM zelfstellende koppeling? Ik lees verschillende meningen over de zelfstellende koppelingen en kan er moeilijk een eenduidige conclusie uit trekken. Aangezien ik er zelf weinig ervaring mee heb durf ik niet te zeggen wat fijner/beter zal rijden voor mijn toepassing.

Ter vergelijk heb ik alleen nog een e30 waar volgens mij een niet zelfstellende koppeling op zit. Het enige wat ik merk is dat deze in ieder geval een stuk directer koppelt en meer gevoel heeft in het pedaal. echter lijkt het me dat dit ook kan komen vanwege het enkelmassa vliegwiel in de e30.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door Bert ///M3 » 09 dec 2014, 00:13

Op die van mij zit een Sachs race drukgroep die eigenlijk op een Z3M S54 hoort. Bijna hetzelfde als die van een E36 maar qua hoogte iets anders blijkbaar, ivm pedaalslag.

FX zal gewoon het huismerk van gripforce zijn. Die blauwe drukgroepen zijn verstekte drukgroepen ala die van Sachs.

Als jij met een verstekte drukgroep gaat rijden, die hebben een andere leverage ratio en dan word je pedaal sowieso zwaarder, en korter.

Directheid van je koppeling heeft niet zoveel met het vliegwiel van doen, maar zit hem puur in het frictiemateriaal van de koppeling, leverage ratio van de drukgroep, leverage ratio van het pedaan en de diameter van de koppelingscylinder.

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door e30touring1990 » 09 dec 2014, 10:12

Oké ik had begrepen dat de z3m drukgroep niet hetzelfde is als die van een e46 m3 waar een 6 bak achter zit. Gebruik jij de 5 of 6 bak in jouw e36?

Ik zit te twijfelen of het raadzaam is om zo'n "versterkte" drukgroep dan te monteren voor straatgebruik. Anders misschien maar OEM of dat enkelmassa stalen vliegwiel met OEM drukgroep en koppeling.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door GTRene » 09 dec 2014, 11:54

lijken heel mooie prijzen voor complete koppeling kits :shock:
heb dus de linkjes ook maar opgeslagen :D

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door e30touring1990 » 09 dec 2014, 12:02

GTRene schreef:lijken heel mooie prijzen voor complete koppeling kits :shock:
heb dus de linkjes ook maar opgeslagen :D
Precies, dat leek mij dus ook. Voor zover ik heb kunnen vinden wordt dit veel gebruikt in Amerika (logisch ook als het daar vandaan komt). Ik vind de site wel een beetje vaag want ik kan niet echt duidelijk vinden wat ik nou nodig heb en wat er bij zit. Bij de alu vliegwielen staat nadrukkelijk vermeld dat het vliegwiel erbij zit met bijbehorend gewicht, echter bij de stalen vliegwielen staat niets...

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door 328Ti » 09 dec 2014, 14:44

Ik heb nog 1 E46M3 vliegwiel in goede staat. mag compleet met drukgroep en koppeling weg voor € 225,00 (koppelingslijtage is 70%)

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door e30touring1990 » 09 dec 2014, 14:52

Bedankt voor je aanbod 328ti maar ik heb de hele boel al los en dan ga ik geen koppeling terugzetten die nog 30% leven heeft aangezien het zooitje dan over een jaar weer los kan. Daarnaast is mijn eigen koppeling en drukgroep nog zeer goed en nog meer dan 50% leven over, om deze reden verbaaste ik me ook over het vliegwiel. Hij heeft 96kkm gelopen (ver voor overleden van het vliegwiel zou je zeggen).

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door GTRene » 09 dec 2014, 17:43

e30touring1990 schreef:
GTRene schreef:lijken heel mooie prijzen voor complete koppeling kits :shock:
heb dus de linkjes ook maar opgeslagen :D
Precies, dat leek mij dus ook. Voor zover ik heb kunnen vinden wordt dit veel gebruikt in Amerika (logisch ook als het daar vandaan komt). Ik vind de site wel een beetje vaag want ik kan niet echt duidelijk vinden wat ik nou nodig heb en wat er bij zit. Bij de alu vliegwielen staat nadrukkelijk vermeld dat het vliegwiel erbij zit met bijbehorend gewicht, echter bij de stalen vliegwielen staat niets...
ja vind het daar ook wat vaag/moeilijk een keus te maken.
ik keek nog bij de S62 M5 motor ivm zo'n set voor wanneer die van mij ooit opgeeft, dus dacht bv dat type 2 (3 zal ook minder mooi aangrijpen denk) met +50% wat dan genoeg is, maar daar hebben ze geen L:W vliegwiel bij, alleen de rest van de kit, welke wel mooi geprijst is, ook al komt er dan nog redelijk hoge verzendkosten over en inklarings kosten :hmmm:
maar vreemd dat ze daar niet zo'n vliegwiel bij posten/aanbieden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door Bert ///M3 » 09 dec 2014, 18:41

e30touring1990 schreef:Oké ik had begrepen dat de z3m drukgroep niet hetzelfde is als die van een e46 m3 waar een 6 bak achter zit. Gebruik jij de 5 of 6 bak in jouw e36?

Ik zit te twijfelen of het raadzaam is om zo'n "versterkte" drukgroep dan te monteren voor straatgebruik. Anders misschien maar OEM of dat enkelmassa stalen vliegwiel met OEM drukgroep en koppeling.
5 bak.

Enkelmassa kan je doen maar eigenlijk Moet je dan een geveerde plaat hebben. Daar kan je dan wel weer een standaard drukgroep op zetten waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door 328Ti » 09 dec 2014, 20:17

e30touring1990 schreef:Bedankt voor je aanbod 328ti maar ik heb de hele boel al los en dan ga ik geen koppeling terugzetten die nog 30% leven heeft aangezien het zooitje dan over een jaar weer los kan. Daarnaast is mijn eigen koppeling en drukgroep nog zeer goed en nog meer dan 50% leven over, om deze reden verbaaste ik me ook over het vliegwiel. Hij heeft 96kkm gelopen (ver voor overleden van het vliegwiel zou je zeggen).

70% hé sorry voor de kromme samentrekking

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door e30touring1990 » 10 dec 2014, 10:54

@ Bert, deze kit lijkt wel een geveerde plaat te hebben: http://gripforce.com/product/fx-racing- ... l-s54.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit zou dan redelijk straatwaardig moeten rijden lijkt me zonder al te veel op te offeren qua comfort (wat er toch al weinig in die auto zit).

@328Ti: Oké, heb het inderdaad precies andersom opgevat haha :tooth: . Thanks voor het aanbod iig.

Flex
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2007, 02:42

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door Flex » 02 mar 2015, 21:53

heb je deze set ondertussen al op de wagen zitten?

en wat zijn de ervaringen?

mijn koppeling slipte vd week ook bij wegtrekken in z`n 1 door, dus ik ben maar vast aan het zoeken ook naar een nieuwe set, en deze prijzen zijn idd helemaal niet verkeerd.

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door e30touring1990 » 04 mar 2015, 22:51

Heb deze set er niet op zitten. Toch gekozen voor alles OEM (zowel vliegwiel als koppeling en drukgroep).
Kan dus helaas geen ervaringen delen met de Gripforce Clutches.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door Bert ///M3 » 05 mar 2015, 03:31

Als je niet gaat racen of verder geen gekke dingen doet dan zou ik er ook gewoon een OEM koppeling in zetten. Die zijn goed voor minstens 100K en voor straatgebruik werkt het gewoon het soepelste.

Tenzij je een lichter vliegwiel wilt uiteraard.

Flex
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2007, 02:42

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door Flex » 05 mar 2015, 23:29

ik zit een beetje in twijfel, mij lijkt de os giken gts set wel erg mooi, maar die is een fractie duurder dan gewoon oem.

ik ben ook niet zon liefhebber van het dubbelmassa vliegwiel.

http://www.motorsportparts.nl/bmw-e46/z ... bmw-e46-m3" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door RonV » 06 mar 2015, 16:39

Wat een prijzen voor die koppelingskits - ik lees meer dan € 1800 voor die Giken?

Ben met Bert eens dat voor op de gewone weg, de standaard koppeling misschien het fijnst is, maar als je die om welke reden niet zou willen, dan een enkel vliegwieltje (zeg €450 en 11 kg van LUK of een lichtmetaal CrMO wieltje van 5.5 kg voor €349), Sachs performance koppeling rond (met veren rond €315) en drukplaat (€360). moet je toch rond de €1000 klaar zijn (excl montage) - bijv hier http://www.ccc-motorsport.de/shop/4031/ ... 3-inkl-csl" onclick="window.open(this.href);return false;. Misschien is dit iets?

Voor ons racertje (E30 met S50B30) hebben we zelfs een afgedraaid M20 wieltje gebruik (228 mm ) met Sachs versterkte drukplaat en sinterplaat (zo een ding met vier vingers), en het ding blijf feilloos werken en slijt amper. Niet aan te raden voor op de gewone weg, want de sinterplaat is een beetje een aan/uit geval. Voor ons werkt Sachs wel.

Flex
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 okt 2007, 02:42

Re: Vliegwiel e46 m3

Bericht door Flex » 07 mar 2015, 02:20

Die os giken zou je wel ook zon beetje dubbel zo lang mee moeten kunnen doen dan een `gewone` set, dat is ook weer een voordeel.

en de prijzen van die eerdere zijn dusdanig laag voor complete sets, dat ik dat een soortje van al niet meer zo vertrouw... Of dat dan nog een beetje kwaliteit is vraag ik me af

het is op zich ook wel leuk om een iets lichter vliegwiel te nemen, maar origineel komt ie al vrij makkelijk in de toeren, en zou dan dus ook niet te extreem daar mee willen doen.
wellicht zou idd die 5kg versie net wat `sportiever` rijden, en nog steeds ook onderin wat koppel behouden.

moet uiteindelijk ook wel allemaal zo zijn dat als je wat veranderd hij er ook sneller van moet zijn he :)

zijn er hier ook mensen bekend met helix koppelingen?

via dutch power trading werd me die aangeboden, beetje vergelijkbare prijzen ook met de ccc motorsport sets

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 6 gasten