Assetto Corsa!!!

Alles over games. Hier kun je terecht met al je posts en vragen over sims als Assetto Corsa, Gran Turismo, Project CARS etc., maar ook voor niet-racegames.
Plaats reactie
Hielke

Re: Assetto Corsa!!!

Bericht door Hielke » 01 mar 2015, 15:59

Corrosie van het liggen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 01 mar 2015, 17:05

Net het hele ding uit elkaar gehad en wat online tips gevolgd wat het probleem zou kunnen zijn. Weer in elkaar gezet maar hij doet nog steeds niks. Beetje jammer weer.

Wat is een goed stuurwiel voor niet teveel geld? Weet nog niet zeker of ik dit simmen lang ga doen dus hoef geen profi spul eerst maar het moet wel goed. Een Logitech G27? Mijn pedalenset van de G25 en shifter zijn nog wel goed, kan je ook alleen een G27 stuur icm hiermee gebruiken?

Hielke

Bericht door Hielke » 01 mar 2015, 18:07

Dus echt stuk? Logitech staat als degelijk bekend, zo zie je maar weer.

G27 wordt net als G25 alleen als set verkocht. Los kan nieuw niet.

Wat wel veel gedaan wordt in het middelste prijssegment is een Fanatac stuurwiel op een Logitech pedalenset aansluiten. En wat je ook goed zou kunnen doen Wouter (omdat je niet weet of je de hobby doorzet) is een tweedehands Fanatec stuurwiel kopen. Op MP staat een zekere Dirk (Durk heet ie echt) die er eentje aanbiedt. Hij vraagt 125 incl. shifters, maar daar zit wel wat ruimte in. Ik heb bij hem een videokaart gekocht. Betrouwbare partij. Die stuurtjes zijn super.

Die Durk komt uit Minnertsga, vlakbij dus.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 01 mar 2015, 18:29

Top Hielke, hij woont op maar liefst 9 km van waar ik woon. :) Heb hem gemaild!

Hielke

Bericht door Hielke » 01 mar 2015, 18:50

Wouter81 schreef:Top Hielke, hij woont op maar liefst 9 km van waar ik woon. :) Heb hem gemaild!
Misschien heeft ie het verloopkabeltje naar de G25 pedalen er ook wel bij.

Macboy

Bericht door Macboy » 01 mar 2015, 21:24

En gelukt ? Leest als een soap gvd :)

vinox

Bericht door vinox » 02 mar 2015, 10:38

Dat verloopkabeltje heeft het bij mij heel erg snel begeven om een of andere reden. Beetje heen en weer gemaild en bleek een gekende issue te zijn. Ik heb mij een setje CSR pedalen gekocht en niet meer omgekeken. Maat van me had zo'n setje liggen, dus overgenomen van hem, maar zelfs nieuw vind ik 80 euro geen geld voor zo'n goeie pedalen. Wat betreft het stuurtje, ik heb een GT3RS V2, ik zou nooit geen Logitech meer willen. Wat een heerlijke feedback geven die dingen :love:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 02 mar 2015, 11:00

Bedankt voor de input mannen. Dat Fanatec CSR stuur gekocht voor 100 euro, zal hem snel ophalen. Zat geen verloopje bij dus die besteld op de Fanatec site. Duurt wel 3 weken helaas maar ben over een week toch een kleine 2 weken weg (GP Australië, nog leuker dan simracen :)). Eerst maar even met de Logitech pedalen rijden, als het simmen bevalt komt er later wel een Fanatec pedalenset.

Hielke

Bericht door Hielke » 02 mar 2015, 11:51

vinox schreef:Wat betreft het stuurtje, ik heb een GT3RS V2, ik zou nooit geen Logitech meer willen. Wat een heerlijke feedback geven die dingen :love:
Ik heb ook een GT3RS V2 met CSR Elite (loadcell achter de rem) pedalen. Ben er heel tevreden mee.

Logitech staat normaliter als heel degelijk bekend. Misschien wel beter dan Fanatec. Ik ken gasten die al sinds de release van de G25 met dezelfde set rijden. Wekelijks meerdere uren. Het leer van het G25 stuurtje dat ik destijds had begon al binnen een jaar te desintegreren. Zal wel aan mijn hoge zuurgraad gelegen hebben :lol:

G25 en G27 werken met tandwielen, Fanatecs met riemen (soepeler). Degene waarvan ik het stuurtje gekocht heb (en dit geldt voor Wouter ook) is overgestapt naar een T300 van Thrustmaster. Qua overbrenging (ook riem) moet dit weer een stapje beter zijn.

De Force Feedback van een stuurtje moet idealiter twee dingen doen. 1. Aangeven wanneer de voorwielen naar onderstuur overgaan, en 2. aangeven wanneer de kont los begint te worden. Met de E30 M3 groupA DTM is me de afstelling in Assetto Corsa goed gelukt. Ik rij met vrij veel Force Feedback. Maar het blijft altijd een trade off. Het sturen op zich gaat zodanig zwaar dat het minder realistisch is. Snelle stuurhoekwisselingen (drifterij) zijn daardoor erg moeilijk geworden. Maar als tijden/lijnen rijder wil ik die drifterij juist voorkomen enkrijg ik er op de beslissende momenten veel feedback voor terug.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 02 mar 2015, 13:33

G25 is top. En dan ook echt top. Qua FFB/stuurgevoel degelijkheid voor de centen nog steeds klasse. behalve het geluid van het draaien, maar met de headset hoor ik dat toch niet. :)
Heb 'm sinds 2007.

Hielke ik snap je punt met zwaardere FFB voor meer feeling strakheid , maar is wat té tov real life klopt.

Vandaar dat je de profiler van het stuur op de juiste basiswaardes in moet stellen en daar nooit meer aankomen:)

En dan INGAME bij Generic Settings in de setup de FORCE FEEDBACK in % en de FORCE FEEDBACK DAMPER in % veranderen naar smaak.

Je kunt dat op 100/100 houden, ik rij vaak 100-10 90-5 en een driftbak ivm het terugzwengelen van 't stuur naar middenstand iets van 70-2.

vinox

Bericht door vinox » 02 mar 2015, 15:15

Mja als ge ene keer met belt drive feedback hebt gereden zou je wel anders spreken over de G25, tenzij ge dat hakkerige en ruwe gevoel leuk vindt natuurlijk, ieder zijn goesting :)

Hielke

Bericht door Hielke » 02 mar 2015, 15:17

Bij Fanatec stuurtjes verloopt dat proces net wat anders Robin.

In theorie heb je 3 verschillende methodes om de FF in te stellen. Via het stuurwiel zelf, via het hoofdmenu in Assetto Corsa (FF kracht heet daar 'gain') en via de setup van de betreffende auto waarin je rijdt.

Kenners zeggen dat je de FF op het stuur altijd op 100% moet laten staan. Vervolgens regel je de afstelling in het menu of in het afstelgedeelte van de auto, en zorgt er daarbij voor dat je 'clipping' vermijdt. Clipping is het overschrijden van de maximale kracht die je naar het stuur kunt sturen. Je raakt dan als het ware detaillering kwijt. Voor de afstelling van clipping bestaat eenanti-clipping app voor AC. Deze werkt voor alle merken en soorten stuurtjes. Je start de app door rechts op het betreffende app-icoontje te drukken, rijdt een paar rondjes (met alle FF op max.) en leest dan in het app-schermpje af op hoeveel procent de gain (hoofdmenu) of FF-waarde (auto-setup) moet staan. Dit is per auto en per circuit anders. Grofweg kun je stellen dat die waarde in het geval van mijn stuurtje op ongeveer 75% hoofdmenu moet staan.

Resultaat van dit alles is, is dat je met vrij veel FF aan het rijden bent. Is het je als Fanatec rijder teveel dan kun je on the fly, dus al rijdend, met knopjes de kracht op het stuur terug brengen. De E30 M3 DTM rij ik op 60-80% stuurwielinstelling.

Effects heb ik allemaal uitgezet. Het getril, gefibreer, geschok, en geklonk wanneer ik over grind, gras, een curb of richel rij, geloof ik wel.

De anti clipping tool:

http://www.assettocorsa.net/forum/index ... 2-3.14165/" onclick="window.open(this.href);return false;

vinox

Bericht door vinox » 02 mar 2015, 15:30

Ah cool Hielke, die ga ik eens checken!

Robin

Bericht door Robin » 02 mar 2015, 16:20

Heb ik ook al ingesteld dat anticlipping. Nergens last van.

vinox .Ik speel wel eens bij André op die buitengewoon kwalitatief hoogstaande Fanatec van hem.
Maar als ik dan op m'n G25 speel (gewenning natuurlijk door de jaren heen) ben ik nog niet van plan een Fanatec ofzo aan te schaffen. Dat getrek en gehak is natuurlijk onzin. Als dat zo was had ik allang een Fanatec vorig jaar nog. Heb hier 'n dikke PC en monitor. Als ik had 'gevoeld' dat 't 100% beter kon had ik allang daarin in geinvesteerd natuurlijk. Ik sim ook al heel wat jaren :) En ben redelijk into Assetto Corsa(als in verslaafd xzegmaar:)))
FFB is gewoon prima op de G25. Ik lees ook helemaal geen 'klachten' daarover op 't AC supportforum etc. Ik vind zelfs de Fanatec bij Andre wel eens wat remote overkomen..., maar daar weet ik weinig van, ik ken zijn instellingen niet, ik ga zitten en rijden. Te kort om te oordelen.Maar dat is ook weer gewenning natuurlijk.

Zoals ik 't speel ben ik nog erg tevreden over de G25. Wil wel wat van Fanatec, maar dan 'n playseat compleet ergens winter dit jaar . Hoop ik. Mar anders als de G25 nu de geest geeft een G27 als opvolger:)

Robin

Bericht door Robin » 02 mar 2015, 16:28

Hielke schreef:Effects heb ik allemaal uitgezet. Het getril, gefibreer, geschok, en geklonk wanneer ik over grind, gras, een curb of richel rij, geloof ik wel.
Die heb ik nog wel op 30/40 50% ofzo. Weet ik niet uit m'n hoofd. Heb daar avonden lang aan 'gewerkt' om voor mijn smaak 't beste....Centerveer natuurlijk uit in profiler. Stuur trilt bij mij ook amper, maar ik voel wel verschil asfalt kerb gras/zand. En dat wil ik ook in mindere mate om de feeling/immersion /beleving van snelheid te behouden. Het moet ook weer niet té klinisch. Het blijft 'n sim. Ook helpt 't mij om onder/op/over de grens te rijden.

Hielke

Bericht door Hielke » 02 mar 2015, 17:29

Voor de beleving hoort het idd een beetje aan te staan Robin, dat ben ik wel met je eens.

En de G25 is een puike set. Qua FF waarschijnlijk nog wel sterker dan m'n huidige Fanatec. Met de tandwieloverbrenging ook directer. De een houdt van smooth (fanatec), de ander van direct (G25).

Bij Andre wordt met minimale FF gereden, alsof je in het luchtledige aan het hoepelen bent. Perfect voor driften en snelle opvangreacties. Persoonlijk minder m'n ding.

In de über categorie van de stuurwielen (de Rolex klasse zeg maar) heb je een merk als Accuforce. Kost bijna 2000 dollar voor enkel het stuur, en dan zit je aan een industrieële motor te draaien die, als ie op vol vermogen stond, je de ruggengraat van de ribbenkast kan doen afscheuren. In video's wordt er letterlijk met dat stuur gevochten. Welke auto op welke track ze ermee willen simuleren is me dan een raadsel, want als een stuurwiel echt zo zou schoppen dan ligt even later je voortrein onder je auto vandaan. Dat slaat helemaal nergens meer op.

http://youtu.be/hQLF06rwzVE" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is toch de seat jij in bestelling hebt Robin?

WJ

Bericht door WJ » 02 mar 2015, 17:45

http://obutto.com/index.php/gaming-cock ... g-cockpit/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Dat lijkt me ook wel wat. Maar eigenlijk overbodig als ik straks met een Oculus Rift op me kop zit. :mrgreen:

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 02 mar 2015, 20:21

Volgens mij is het verschil tussen de G25 en G27 dat de G25 rechte vertanding heeft en de G27 schuine. Dat scheelt al een stuk in gevoel en geluidsproductie. Zelf rij ik met een G27 set, en dat bevalt erg goed, alleen de pedalen vind ik niet super. Op termijn wil ik wel een setje pedalen van Fanatec met een load cell, vooral om constanter te kunnen remmen. Zo'n CSW base lijkt me ook erg gaaf maar is me nu een beetje te prijzig. En het verschil tussen een G27 en een GT3 rs stuur is me te klein, dat voegt niet zo veel toe vind ik. Hoe dan ook, voor de snelheid zijn die dure stuurtjes helemaal niet nodig, ik begreep dat een van de snelste Nederlandse iRacers gewoon met een Logitech set rijdt.

vinox

Bericht door vinox » 02 mar 2015, 21:39

Robin schreef:Heb ik ook al ingesteld dat anticlipping. Nergens last van.

vinox .Ik speel wel eens bij André op die buitengewoon kwalitatief hoogstaande Fanatec van hem.
Maar als ik dan op m'n G25 speel (gewenning natuurlijk door de jaren heen) ben ik nog niet van plan een Fanatec ofzo aan te schaffen. Dat getrek en gehak is natuurlijk onzin.
Vandaar dat ik zei, ieder zijn goesting ;)

Hielke

Bericht door Hielke » 03 mar 2015, 10:54

Robin, wat is DE plaats om setups voor AC te vinden? Weet jij dat?

Robin

Bericht door Robin » 03 mar 2015, 11:01

Dat RSR gedoe toch?
En Hany die ook op 't supportforum zit en ongeveer de snelste is in alles(is 'n Nederlander) qua sims.

WJ

Bericht door WJ » 03 mar 2015, 11:27

Hier is een lijst met links naar setups die besproken worden voor een auto:

http://www.racedepartment.com/threads/a ... ory.84106/" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan ook Assetto Corsa subforum op reddit and GTplanet in de gaten houden, maar dat is meer over het spel zelf/mods dan setups.

https://www.gtplanet.net/forum/board/assetto-corsa.315/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reddit.com/r/assettocorsa" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door WJ op 03 mar 2015, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 mar 2015, 12:18

Bedankt mannen.

Wat hebben ze trouwens die GT3 auto's (BMW, Mercedes, McLaren) perfect gemoddeld. De Mercedes de hufter in rechte lijn, de McLaren de bochtenridder, en de BMW er tussenin, maar qua rondetijden ongeveer even snel.

Mooi filmpje gevonden. Wel typisch natuurlijk hoe die M3 rijder weer een rookgordijn denkt te moeten neerleggen :tooth:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gSZu2jujpnU&t=11[/youtube]

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 03 mar 2015, 20:53

Toppers bij Fanatec. Gistermiddag bij die Duitsers online een verloopje besteld voor m'n G25 pedalen (levertijd van 3 weken volgens de site), vanochtend al in de brievenbus! Gisteravond ook m'n CSR stuur opgehaald dus net al lekker kunnen sturen. Wat een topstuur en wat een lekker spel. Gelijk Assen gedownload (mod) en daar net een uurtje op gestuurd. :df:

Verder m'n Dell 25" UHD scherm ook binnen vandaag dus gamen op 2560x1440, hoezo scherp. :)

WJ

Bericht door WJ » 03 mar 2015, 22:32

Nice Wouter, dat zijn de betere upgrades. :D Gelijk helemaal klaar. hehe

Op welke baan rijd die Yellowbird? Ziet er super gaaf uit.
(zelfs in slomo vliegt die LaFerrari, haha)

Plaats reactie