BMW E23 745i S38 vraag
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: BMW E23 745i S38 vraag
Heren,
M88/3:
- 3453cc
- CR 10,5:1
- Bosch Motronic 1.2
- Geen Kat, geen Lambda, AFM, CO handmatig regelbaar
- Uitlaatspruitstuk met gelijke headers (een echt kunstwerk)
- Enkelmassa vliegwiel
S38B35:
- 3453cc
- CR 9,8:1 ((i.i.g veel lager dan M88/3)
- Bosch Motronic 1.2
- Geregelde Kat (Lambda), AFM, CO niet regelbaar
- Simpel gietijzeren uitlaatspruitstuk met ongelijke headers.
- Enkelmassa vliegwiel
S38B36:
- 3535cc
- CR 10:1
- Bosch Motronic 1.2
- Geregelde Kat (Lambda), MAF, CO niet regelbaar
- Enkelmassa vliegwiel
S38B38:
- 3795cc
- CR 10,5:1
- Bosch Motronic 3.1 (geen pingelsensor)
- Geregelde Kat (Lambda), MAF, CO niet regelbaar
- Dubbelmassa vliegwiel
M88/3:
- 3453cc
- CR 10,5:1
- Bosch Motronic 1.2
- Geen Kat, geen Lambda, AFM, CO handmatig regelbaar
- Uitlaatspruitstuk met gelijke headers (een echt kunstwerk)
- Enkelmassa vliegwiel
S38B35:
- 3453cc
- CR 9,8:1 ((i.i.g veel lager dan M88/3)
- Bosch Motronic 1.2
- Geregelde Kat (Lambda), AFM, CO niet regelbaar
- Simpel gietijzeren uitlaatspruitstuk met ongelijke headers.
- Enkelmassa vliegwiel
S38B36:
- 3535cc
- CR 10:1
- Bosch Motronic 1.2
- Geregelde Kat (Lambda), MAF, CO niet regelbaar
- Enkelmassa vliegwiel
S38B38:
- 3795cc
- CR 10,5:1
- Bosch Motronic 3.1 (geen pingelsensor)
- Geregelde Kat (Lambda), MAF, CO niet regelbaar
- Dubbelmassa vliegwiel
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E23 745i S38 vraag
Eenzelfde cilinderinhoud, boring x slag hetzelfde en dus onderblok hetzelfde
:

-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: BMW E23 745i S38 vraag
Klopt Niets.
De M88/3 (v.a 12/1983) is toegepast in twee modellen:
1: De ECE en SA variant van de E28 ///M5.
- 588st (DC91, LHD)
- 187st (DC92, RHD)
- 96st (DC98, RHD SA)
2: ECE E24 ///M635CSI
- Produktieaantallen moet ik opzoeken, maar zijn beduidend hoger dan van de E28 ///M5
3: SA E23 745i
- Produktieaantallen bij mij onbekend, maar laag.
De S38B35 (v.a 12/1986) is een doorontwikkelde versie t.b.v de Noord Amerikaanse markt.
1: NA E28 ///M5
- 1350st (DC93, LHD)
2: NA E24 ///M6
- Produktieaantallen moet ik opzoeken.
3: ECE E24 ///M6 KAT
- Produktieaantallen moet ik opzoeken, maar zijn laag.
Beide modellen zijn m.i van modeljaar 1987 (dus medio 1986) op de NA markt geintroduceerd. Daarvoor was een KAT noodzakelijk, vandaar de doorontwikkeling vanuit de M88/3. De S38B36 is weer een evolutie vanuit de S38B35. De S38B36 is op de DME na identiek voor alle markten (ECE, NA, SA). Er is wel een tropenvariant met een lagere CR en zonder KAT, maar die zijn alleen in Dubai en contreien verkocht.
Wetenswaardig
De M88/3 mag wel dezelfde boring en slag en cyl kop constructie hebben als de M88 uit de E26 ///M1, maar deze twee motortypes verschillen op veel andere punten (Dry-sump vs wet-sump, Kugelfischer vs Motronic en nog wat andere verschillen). Het motorblok van de M88 is ook veel sterker uitgevoerd omdat deze in de M88/1 en M88/2 voor de toenmalige ETC is gedacht (later pro-car i.v.m homologatie problemen). De M88/2 is een biturbo uitvoering welke tot 950pk kan leveren. N.B, ik heb foto's van details om dit te staven, maar ik kan ze omwille van een mondelinge afspraak (ga ik niet nader toelichten) niet op het wereldwijde web publiceren.
Parallel aan de M88 ontwikkeling is het onderblok van de M88 gebruikt voor de ontwikkeling van de M90 motor,m ofwel de SOHC twaalf kleps motor voor de E12 ///M535i, E24 635CSI (Niet de E24/1 dus) en de vroege E23 735i. De M90 schijnt primair te zijn ontwikkeld als testplatform voor de M88, totdat iemand bij BMW Motorsport op het idee kwam dat dit een erg leuke motor is voor de E12, waar BMW Motorsport Gmbh op individuele basis al wat mee deed (kraftkur optie). Dit werd later het commerciele model E12 //M535i.

De M88/3 (v.a 12/1983) is toegepast in twee modellen:
1: De ECE en SA variant van de E28 ///M5.
- 588st (DC91, LHD)
- 187st (DC92, RHD)
- 96st (DC98, RHD SA)
2: ECE E24 ///M635CSI
- Produktieaantallen moet ik opzoeken, maar zijn beduidend hoger dan van de E28 ///M5
3: SA E23 745i
- Produktieaantallen bij mij onbekend, maar laag.
De S38B35 (v.a 12/1986) is een doorontwikkelde versie t.b.v de Noord Amerikaanse markt.
1: NA E28 ///M5
- 1350st (DC93, LHD)
2: NA E24 ///M6
- Produktieaantallen moet ik opzoeken.
3: ECE E24 ///M6 KAT
- Produktieaantallen moet ik opzoeken, maar zijn laag.
Beide modellen zijn m.i van modeljaar 1987 (dus medio 1986) op de NA markt geintroduceerd. Daarvoor was een KAT noodzakelijk, vandaar de doorontwikkeling vanuit de M88/3. De S38B36 is weer een evolutie vanuit de S38B35. De S38B36 is op de DME na identiek voor alle markten (ECE, NA, SA). Er is wel een tropenvariant met een lagere CR en zonder KAT, maar die zijn alleen in Dubai en contreien verkocht.
Wetenswaardig
De M88/3 mag wel dezelfde boring en slag en cyl kop constructie hebben als de M88 uit de E26 ///M1, maar deze twee motortypes verschillen op veel andere punten (Dry-sump vs wet-sump, Kugelfischer vs Motronic en nog wat andere verschillen). Het motorblok van de M88 is ook veel sterker uitgevoerd omdat deze in de M88/1 en M88/2 voor de toenmalige ETC is gedacht (later pro-car i.v.m homologatie problemen). De M88/2 is een biturbo uitvoering welke tot 950pk kan leveren. N.B, ik heb foto's van details om dit te staven, maar ik kan ze omwille van een mondelinge afspraak (ga ik niet nader toelichten) niet op het wereldwijde web publiceren.
Parallel aan de M88 ontwikkeling is het onderblok van de M88 gebruikt voor de ontwikkeling van de M90 motor,m ofwel de SOHC twaalf kleps motor voor de E12 ///M535i, E24 635CSI (Niet de E24/1 dus) en de vroege E23 735i. De M90 schijnt primair te zijn ontwikkeld als testplatform voor de M88, totdat iemand bij BMW Motorsport op het idee kwam dat dit een erg leuke motor is voor de E12, waar BMW Motorsport Gmbh op individuele basis al wat mee deed (kraftkur optie). Dit werd later het commerciele model E12 //M535i.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E23 745i S38 vraag
Mooie info wederom 

-
- Berichten: 5510
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: BMW E23 745i S38 vraag
1 offtopic vraagje.
De E34 M5's waren ten alle tijden met een S38 uitgerust.
De E26 M1 had de M88/3
De M635 had dan de S38B35 ?
Klopt dit, of zijn er nog bepaalde land/regio gerelateerde discrepanties?
De E34 M5's waren ten alle tijden met een S38 uitgerust.
De E26 M1 had de M88/3
De M635 had dan de S38B35 ?
Klopt dit, of zijn er nog bepaalde land/regio gerelateerde discrepanties?
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Re: BMW E23 745i S38 vraag
M1 had de M88(/1)
M635 csi/e28 M5 non kat had de M88/3
S38B35 was enkel geleverd in de amerikaanse M6'en en M5's en europese KAT modellen mbt uitstoot.
e34's altijd S38
correct me if I'am wrong
M635 csi/e28 M5 non kat had de M88/3
S38B35 was enkel geleverd in de amerikaanse M6'en en M5's en europese KAT modellen mbt uitstoot.
e34's altijd S38
correct me if I'am wrong
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: BMW E23 745i S38 vraag
@Dick
Heb je inmiddels een beslissing genomen?
Heb je inmiddels een beslissing genomen?
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: BMW E23 745i S38 vraag
E26 ///M1
- M88 (277pk atmo, straatversie)
- M88/1 (480pk atmo, Pro Car)
- M88/2 (950pk biturbo, Pro Car)
E24 ///M635CSI (ECE)
- M88/3 (286pk atmo, zonder KAT)
- S38B35 (260pk atmo, KAT)
E24 ///M6 (USA)
E28 ///M5 (USA)
- S38B35 (260pk atmo, KAT)
E28 ///M5 (ECE)
E28 ///M5 (SA)
E23 745i (SA)
- M88/3 (286pk atmo, zonder KAT)
E34 ///M5 3.6 (ECE, USA en SA)
- S38B36 (315pk atmo, KAT)
E34 ///M5 3.8 (ECE)
- S38B38 (347pk atmo, KAT)
- S38B38 (408pk atmo, KAT, 3st voor Gabriele Rafanelli, Paul Rossche)
- M88 (277pk atmo, straatversie)
- M88/1 (480pk atmo, Pro Car)
- M88/2 (950pk biturbo, Pro Car)
E24 ///M635CSI (ECE)
- M88/3 (286pk atmo, zonder KAT)
- S38B35 (260pk atmo, KAT)
E24 ///M6 (USA)
E28 ///M5 (USA)
- S38B35 (260pk atmo, KAT)
E28 ///M5 (ECE)
E28 ///M5 (SA)
E23 745i (SA)
- M88/3 (286pk atmo, zonder KAT)
E34 ///M5 3.6 (ECE, USA en SA)
- S38B36 (315pk atmo, KAT)
E34 ///M5 3.8 (ECE)
- S38B38 (347pk atmo, KAT)
- S38B38 (408pk atmo, KAT, 3st voor Gabriele Rafanelli, Paul Rossche)
- vinox
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 27 jan 2015, 12:33
Re: BMW E23 745i S38 vraag
Ff dit oude topic opdelven. Heel interessante info hier, maar wat ik nergens lees, is dat de M88 hetzelfde onderblok zou hebben als de M30. Eén of andere kerel kwam daar onlangs mee af en ik geloof hier tbh geen hol van, maar ik wil het toch ff kortsluiten. Hoe zit dat?
- EvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E23 745i S38 vraag
Volgens mij is de M88 een M30 met 24 kleppen in plaats van 12. Even heel kort door de bocht.
- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW E23 745i S38 vraag
Dick,Dickh. schreef:Ik was zelf ook al bang dat de communicatie het grootste probleem zou gaan worden. Nu ken ik wel een bedrijf in de buurt van de Ring wat auto-elektronica als specialiteit heeft. Wellicht dat zij daar iets mee zouden kunnen. Ik bel morgen ook even met Jacob.
Het gaat inderdaad niet om de dikke dame maar om de andere. De boven getoonde auto gaat zelfs niet voor de taxatiewaarde weg.
We hebben laatst een 316i Compact (95) EWS II omgebouwd naar een M52B2 (99) met EWS III en steptronic in een Z3 Coupe. Mocht je vrijblijvend willen informeren, doe me dan een PB. Als de bellhousing past zou een S38 mechanisch op een automaat moeten passen. Qua communicatie is er veel mogelijk met de EWS / DME / EGS modules en het cluster.
Groet Jans
- Fabian
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: BMW E23 745i S38 vraag
Jans, oud topic
deze m5 staat inmiddels bij en verzamelaar 


- 328Ti
- Berichten: 3096
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: BMW E23 745i S38 vraag
Fabian schreef:Jans, oud topicdeze m5 staat inmiddels bij en verzamelaar
Oeps........

Thnx!
- vinox
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 27 jan 2015, 12:33
Re: BMW E23 745i S38 vraag
Dus, even kort door de bocht, een M30 onderblok met een M88 kop zou kunnen?EvdP schreef:Volgens mij is de M88 een M30 met 24 kleppen in plaats van 12. Even heel kort door de bocht.
- EvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E23 745i S38 vraag
Volgens mij wel. De M88 heeft volgens mij dezelfde boring en slag als de M30 3.5 uit de E12, de eerste E24 en de eerste E23. Dat is de periode van de introductie van de M1.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: BMW E23 745i S38 vraag
De M30 is pas een latere code (v.a. 1982 o.i.d) en is gebaseerd op de M90 motor van de E12 M535i en de vroege E25 635CSI. De M90 is ontstaan als ontwikkelplatform voor de M88, met name om de toendertijd (ca 1976) kleine afstand tussen twee naast-elkaar liggende cilinders (6,6mm). De M88 / M90 is direct afgeleid van de M49 en heeft dus niets met de latere M30 te maken. De M49 deelt zijn design weliswaar met de grote zescilinder motorfamilie uit 1968), maar is op details anders, waaronder grotere koelwaterkanalen en een grotere stijfheid van het blok om tegen de hogere vermogens van o.a. de M49/4 en M49/5 en M88/1 en M88/2 bestand te zijn.
De M88/3 is in de basis hetzelfde onderblok als van de M90, dus geschikt voor hogere vermogens. De M30 is een cost-redesign van de M90 waarbij een aantal zwakke punten van de M90 constructie (waar de M88 geen last van had) zijn meegenomen. Fundamenteel anders is de boring die voor de M30B34 0,8mm kleiner is (92,6mm). Hierdoor kon BMW tevens het onderblok eenvoudiger construeren.... maar meer dan voldoende voor een M30, zelfs in Alpina uitvoering.
De S38B36 heeft dezelfde boring als de M88/3 (93,4mm). Daarom heeft de M88 en S38 ook een veel sterkere cilinder-koppakking die een stuk duurder is dan van de M30. In 2008 moest ik al ruim 460 Euro ex BTW voor een complete set betalen. Dat is inmiddels al >1000 Euro voor de M88/3 / S38.
Daarnaast heeft de krukas van de S38 een behandeling ondergaan die hem geschikt maakt voor hogere toerentallen. Bij de M88/3 is de krukas al kritisch bij 6800RPM (bekend punt). De S38 gaat tot 7250RPM. Een M30 onderblok met bijbehorende krukas op een S38 cilinderkop ==> uiteindelijk BOEM vanwege de harmonische trillingen.
De M88/3 is in de basis hetzelfde onderblok als van de M90, dus geschikt voor hogere vermogens. De M30 is een cost-redesign van de M90 waarbij een aantal zwakke punten van de M90 constructie (waar de M88 geen last van had) zijn meegenomen. Fundamenteel anders is de boring die voor de M30B34 0,8mm kleiner is (92,6mm). Hierdoor kon BMW tevens het onderblok eenvoudiger construeren.... maar meer dan voldoende voor een M30, zelfs in Alpina uitvoering.
De S38B36 heeft dezelfde boring als de M88/3 (93,4mm). Daarom heeft de M88 en S38 ook een veel sterkere cilinder-koppakking die een stuk duurder is dan van de M30. In 2008 moest ik al ruim 460 Euro ex BTW voor een complete set betalen. Dat is inmiddels al >1000 Euro voor de M88/3 / S38.
Daarnaast heeft de krukas van de S38 een behandeling ondergaan die hem geschikt maakt voor hogere toerentallen. Bij de M88/3 is de krukas al kritisch bij 6800RPM (bekend punt). De S38 gaat tot 7250RPM. Een M30 onderblok met bijbehorende krukas op een S38 cilinderkop ==> uiteindelijk BOEM vanwege de harmonische trillingen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten