Wilwood brakes: iemand bekend hiermee ?
- Bert ///M3
Ligt aan je gebruik ja.
Voor standaard remmetjes is blauw misschien te slap op een circuit voor een auto van een beetje formaat, maar prima op de weg. Achteras kan het wel.
De gele die ik heb gaan bij mij nu 10.000 km mee ongeveer en zijn aan vervanging toe. Daar zitten zo'n 1200 km bij op circuits en op de ring. Maar ik zou deze nooit op een auto zetten die alleen voor dagelijks verkeer bedoeld is, omdat je heel veel bijgeluiden hebt, piepen enz. Dat komt door het materiaal, de meeste wegblokken zijn van een organische stof gemaakt, terwijl zwaardere raceblokken zachte metaaldeeltjes bevatten. Bij mij gaat er ook weer gewoon Pagid sport onder de volgende keer.
Voor standaard remmetjes is blauw misschien te slap op een circuit voor een auto van een beetje formaat, maar prima op de weg. Achteras kan het wel.
De gele die ik heb gaan bij mij nu 10.000 km mee ongeveer en zijn aan vervanging toe. Daar zitten zo'n 1200 km bij op circuits en op de ring. Maar ik zou deze nooit op een auto zetten die alleen voor dagelijks verkeer bedoeld is, omdat je heel veel bijgeluiden hebt, piepen enz. Dat komt door het materiaal, de meeste wegblokken zijn van een organische stof gemaakt, terwijl zwaardere raceblokken zachte metaaldeeltjes bevatten. Bij mij gaat er ook weer gewoon Pagid sport onder de volgende keer.
- Bert ///M3
- Downforce Hans
Misschien dat er bij jou slappe standaard remmetjes op zitten, maar ik reed met AP zes potsremmen.Bert ///M3 schreef:Ligt aan je gebruik ja.
Ik heb trouwens zat m3 en csl`s met deze AP klauwen zien rijden. over slappe standaard remmetjes gesproken.
Ik reed daar diverse circuitdagen mee en ging kwa remmen atijd tot aan het gaatje en kan me niet herinneren dat ik er door een bmw uit geremd ben,
De blokken gingen bij mij tussen de twaalf en vijftien duizend km mee.
Ik vond ze invergelijking met de ds2500 een stuk beter.
Grtz,Hanz06
- Bert ///M3
Je moet even je bril op zetten de volgende keer als je iets leest.
Er staat namelijk letterlijk dat het met standaard klauwen misschien probleem geeft op een circuit.
Als jij er 6 pots AP klauwen op zet met grotere schijven dan blijft je hele zaakje koeler. Dus kan je ook een remcompound pakken met een lagere maximum temperatuur.
AP klauwen heb ik overigens ook voor mijn racer in aanbouw.
Er staat namelijk letterlijk dat het met standaard klauwen misschien probleem geeft op een circuit.
Als jij er 6 pots AP klauwen op zet met grotere schijven dan blijft je hele zaakje koeler. Dus kan je ook een remcompound pakken met een lagere maximum temperatuur.
- Downforce Hans
Ik weet niet hoe je bij dat idee komt dat de boel koeler blijft want ik kom veel harder op een bocht aan zetten en rem veel later als dat ik zou doen met standaard spul.Bert ///M3 schreef:Je moet even je bril op zetten de volgende keer als je iets leest.
Dus een remcompount pakken met een lagere temperatuur lijkt me geen goed idee.
Dus als jij de volgende keer wat langer nadenkt over je antwoord dan zal ik mijn bril op zetten

Grtz,Hanz06
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Probeer 't hier es:Fasteddie schreef: Weet iemand een adres waar ze zowel Hawk als Pagid op de plank hebben liggen..en ook SNEL kunnen leveren ????
http://www.autosportparts.nl/

- Bert ///M3
Dus jij zegt dat een Corvette met standaard remmetjes koelere remmen houd als dat jij doet met AP 6 pots remmen + grotere schijven op een circuit.HANZ06 schreef:Ik weet niet hoe je bij dat idee komt dat de boel koeler blijft want ik kom veel harder op een bocht aan zetten en rem veel later als dat ik zou doen met standaard spul.Bert ///M3 schreef:Je moet even je bril op zetten de volgende keer als je iets leest.
Dus als jij de volgende keer wat langer nadenkt over je antwoord dan zal ik mijn bril op zetten![]()
Grtz,Hanz06
Ik neem aan dat je er ook gas geeft anders kan je net zo goed een rondje om de kerk rijden. Dus zal ik ook maar voor het gemak aannemen dat je niet half gas aan het rijden bent met met standaard klauwen. Pak je nu een grotere schijf + klauw dan zal bij gelijk gebruik (dus er 100% voor gaan) de grotere schijf koeler blijven omdat je en meer oppervlakte hebt om warmte af te geven hebt en meer massa om warmte op te slaan. Dat samen met de extra oppervlakte van de blokken zorgt ervoor dat je blokken kan gebruiken met een lagere maximum temperatuur en frictiefacor. Pagid RS4-2 blauw is 1 van de zwakste blokken van Pagid met een bovengrens van 500 graden en Cf van 0.46
Alles wat je er boven gaat zitten komt je ABS waarschijnlijk in op straatbanden.
Iemand die vervolgens de standaard klauw en maat schijf pakt heeft daarom misschien RS15 grijs nodig die tot 700 graden gaan en een max Cf van 0.64 hebben.
Volgens mij bedoel jij dat je gewoon minder hard reed met de standaard remmen. Dan is het wel logisch dat ze niet warm worden. Als ik de hele dag in de pits zou blijven dan heb ik aan trommelremmetjes ook wel genoeg

- Downforce Hans
Die AP remmen zaten op mijn subaru niet op de corvette.Bert ///M3 schreef:Dus jij zegt dat een Corvette met standaard remmetjes koelere remmen houd als dat jij doet met AP 6 pots remmen + grotere schijven op een circuit.HANZ06 schreef:Ik weet niet hoe je bij dat idee komt dat de boel koeler blijft want ik kom veel harder op een bocht aan zetten en rem veel later als dat ik zou doen met standaard spul.Bert ///M3 schreef:Je moet even je bril op zetten de volgende keer als je iets leest.
Dus als jij de volgende keer wat langer nadenkt over je antwoord dan zal ik mijn bril op zetten![]()
Grtz,Hanz06
Ik neem aan dat je er ook gas geeft anders kan je net zo goed een rondje om de kerk rijden. Dus zal ik ook maar voor het gemak aannemen dat je niet half gas aan het rijden bent met met standaard klauwen. Pak je nu een grotere schijf + klauw dan zal bij gelijk gebruik (dus er 100% voor gaan) de grotere schijf koeler blijven omdat je en meer oppervlakte hebt om warmte af te geven hebt en meer massa om warmte op te slaan. Dat samen met de extra oppervlakte van de blokken zorgt ervoor dat je blokken kan gebruiken met een lagere maximum temperatuur en frictiefacor. Pagid RS4-2 blauw is 1 van de zwakste blokken van Pagid met een bovengrens van 500 graden en Cf van 0.46
Alles wat je er boven gaat zitten komt je ABS waarschijnlijk in op straatbanden.
Iemand die vervolgens de standaard klauw en maat schijf pakt heeft daarom misschien RS15 grijs nodig die tot 700 graden gaan en een max Cf van 0.64 hebben.
Volgens mij bedoel jij dat je gewoon minder hard reed met de standaard remmen. Dan is het wel logisch dat ze niet warm worden. Als ik de hele dag in de pits zou blijven dan heb ik aan trommelremmetjes ook wel genoeg
Theoretisch zou het misschien zo moeten zijn dat de tempratuur van de remmen bij 100 procent er voor gaan even heet zouden worden.
Maar in de praktijk is dat toch anders.
Doordat je de massa van een hogere snelheid omdat je later gaat remmen afremt wordt de tepratuur veel hoger en ik heb weleens gelezen dat het kwadratisch oploopt.
Daarom al wordt de bbk net zo heet als de (standaard)remmen zo niet heter.
Dat de bbk beter tegen die hitte zou kunnen is logisch maar dat ze niet heter worden dan de standaard remmen is denk ik niet waar.
Misschien wel leuk om te lezen is het remmen verhaal van stop tech wat op hun site te lezen is.
Daar wordt alles behandeld en las ik bv dat het voor de remmen zwaarder is(bij een gelijke remmen set ) een lichtere auto van een hogere snelheid afte remmen dan een wat zwaardere auto van een iets lagere snelheid.
Er staan ook een aantal zeer bruikbare tips in omtrend het inremmen en rijden van nieuwe blokken en schijven en het "lezen" van schijven na een tijdje zwaar belasten.
Volgende keer op het circuit zal ik mijn laser temp weer eens mee nemen om de temp van de remmen weer eens te meten.
Grtz,Hanz06

- Fasteddie
- Bert ///M3
Nou ja mijn ervaringen zijn daarbij anders.
Bijvoorbeeld mijn rode M3 die 1500 KG weegt met 315x28 mm schijven en RS29 blokken + Castrol SRF vloeistof had nooit geen remproblemen. Gewoon vol rammen en niks van fading of wat. De meesten die meegereden hebben vragen wat voor remmen er op zitten, als je dan standaard zegt dan kijken ze ongeveer zo
E30 S50 met hetzelfde vermogen, 1180 KG met 315x28 mm M3 schijven en Pagid Sport blokken + 5.1 vloeistof op semislicks had ze wel.
Behalve dat Pagid Sport te slap was voor die auto op een circuit, was 1 van de hoofdoorzaken een te dunne schijf achter. De E36 M3 heeft 20mm dik geventileerd achter, en de E30 M3 schijven zijn nog massief. Die werden zo heet dat ze feloranje opgloeiden, dan zit je al aan een graadje of 650-700 ongeveer. En daardoor kookte de vloeistof ook. Terwijl de voorkant wel prima was, blokken hadden alleen even steviger moeten zijn.
Dus vandaar dat ik durf te beweren dat een dunner en kleiner schijfje altijd heter word als je er vol mee trapt. In bovenstaand geval hadden er 2 oplossingen geweest, of een dikkere geventileerde schijf achter met misschien iets betere blokken, of een zwaardere set blokken en remvloeistof met een veel hoger kookpunt.
Je kan dus imho 2 kanten op met remmen, of je systeem gewoon veel groter maken met een dikkere & grotere schijf (BBK), of andere materialen & vloeistoffen gebruiken.
Daarbij heeft de BBK dus als voordeel dat je er relatief weinig omkijken naar hebt, spullen gaan langer mee en je hebt geen exotische remvloeistof oplossingen nodig van 70 euro per L of blokken van 500 euro per setje.
Bijvoorbeeld mijn rode M3 die 1500 KG weegt met 315x28 mm schijven en RS29 blokken + Castrol SRF vloeistof had nooit geen remproblemen. Gewoon vol rammen en niks van fading of wat. De meesten die meegereden hebben vragen wat voor remmen er op zitten, als je dan standaard zegt dan kijken ze ongeveer zo

E30 S50 met hetzelfde vermogen, 1180 KG met 315x28 mm M3 schijven en Pagid Sport blokken + 5.1 vloeistof op semislicks had ze wel.
Behalve dat Pagid Sport te slap was voor die auto op een circuit, was 1 van de hoofdoorzaken een te dunne schijf achter. De E36 M3 heeft 20mm dik geventileerd achter, en de E30 M3 schijven zijn nog massief. Die werden zo heet dat ze feloranje opgloeiden, dan zit je al aan een graadje of 650-700 ongeveer. En daardoor kookte de vloeistof ook. Terwijl de voorkant wel prima was, blokken hadden alleen even steviger moeten zijn.
Dus vandaar dat ik durf te beweren dat een dunner en kleiner schijfje altijd heter word als je er vol mee trapt. In bovenstaand geval hadden er 2 oplossingen geweest, of een dikkere geventileerde schijf achter met misschien iets betere blokken, of een zwaardere set blokken en remvloeistof met een veel hoger kookpunt.
Je kan dus imho 2 kanten op met remmen, of je systeem gewoon veel groter maken met een dikkere & grotere schijf (BBK), of andere materialen & vloeistoffen gebruiken.
Daarbij heeft de BBK dus als voordeel dat je er relatief weinig omkijken naar hebt, spullen gaan langer mee en je hebt geen exotische remvloeistof oplossingen nodig van 70 euro per L of blokken van 500 euro per setje.
- Maik
- Stefan R
- Auto: Vakantievoertuig
- Bert ///M3
Yeps. Dat is een kant die vaak onderbelicht is.Maik schreef:Die BBK-set is dus wel groter?
Dan is het enige nadeel dat ze waarschijnlijk wel zwaarder zijn dan het standaard spul, mits je alu-bell schijven hebt. Maar in de basis is een kleiner setje lichter, wat dus weer wat beter is voor je wegligging (maar dat wist jij natuurlijk al Bert).
Een AP Racing 4pots 330x28 kit is zo'n 8 tot 10 KG lichter per kant als standaard E36 M3 remmen, ook al zijn de schijven groter. Met die stalen enkelpots klauwen kan je iemand zijn hoofd in gooien

Dikte & contructie moet je ook niet vergeten, soms zit er bij dezelfde maat zo'n 1,5 KG verschil tussen 2 schijven. Lijkt lullig maar geeft wel ongeveer 30% extra thermische opslag. Dan hebben ze als het ware de opening tussen de 2 delen (airgap) kleiner gemaakt. Op die manier gaan je schijven door het extra dikke materiaal langer mee en blijven ze koeler, maar de keerzijde is dat je onafgeveerd gewicht hoger is.
Dick postte volgens mij eens dat ze bij een raceteam opeens schijven hadden die 150 graden koeler bleven door van AP naar Mov'it te switchen plus dat ze langer meegingen. Best kans dat dat door bovenstaande komt. Als je naar de maten van de M3 kits kijkt dan valt al meteen op dat de schijven van Mov'it dikker zijn (32mm dik tov 28mm die AP op hun standaard M3 kits levert, en bij de 342mm kits zijn ze ook 2mm dikker) Misschien kan Dick zelf wat meer zeggen over deze constructie.
Door ze dikker te maken kan je vanwege de temperatuur ook naar iets zachtere blokken waardoor je schijven nog minder aangevreten worden. Je houd hierdoor ook een betere doseerbaarheid plus dat het geheel wat meer onderhouds vrij is, de remstof van de veel zwaardere cerametallic blokken is veel corrosiever op velgen en delen van de klauwen, dus die gaan ook langer mee.
Dus voor een trackday rijder of lange afstands racer kan bovenstaande de doorslag geven. 1,5 KG per hoek is voor de meesten niet zo heel interresant en valt bij lange afstanden weg tegen de tijd die je bespaard doordat je geen schijven & blokken hoeft te wisselen. En je running costs zijn waarschijnlijk een stuk lager doordat de spullen langer mee gaan. AP geeft hun schijven ook niet weg met 375 euro per stuk.
Het is alleen dat zulke systemen wel in 1 keer een flinke investering vereisen, maar als je heel veel rijd dan verdien je dat wel snel weer terug. Dan nog is het prijsverschil tussen de topmerken niet echt heel groot om daar je keuze op te baseren. Want zeg nou zelf, of je nu 2600 of 2700 uitgeeft dat maakt dan ook niet meer uit.
Zo heeft elk kwaliteitsysteem wel zijn toepassing & eigenaardigheid denk ik dan. Reden dat ik met AP ga is puur mazzel, maatje van mij uit de UK ruimde zijn 4 pots systeem op en gaat met 6 pots klauwen. Daardoor kon ik aan die AP race klauwen komen totaal 4 uur gebruikt, compleet met 4 sets remblokken en een extra set nieuwe schijven voor 1800 euro. Dan ben ik natuurlijk wel een dief van mijn eigen portemonee als ik dat laat liggen

- Bert ///M3
- Bert ///M3
Die piepen ook als de ziekte.
Geel is als het ware de endurance versie van oranje. Die blokken zijn opgebouwd uit keramische en zachte metaaldeeltjes dus je ontkomt gewoon niet aan dat piepen. Een ander nadeel is dat er op de blokken achter voor mijn M3 tenminste geen anti tril klemmen zitten. Dat maakt voor je remperformance niet uit maar je hebt dan steeds een klapperend geluid achter.
Geel is als het ware de endurance versie van oranje. Die blokken zijn opgebouwd uit keramische en zachte metaaldeeltjes dus je ontkomt gewoon niet aan dat piepen. Een ander nadeel is dat er op de blokken achter voor mijn M3 tenminste geen anti tril klemmen zitten. Dat maakt voor je remperformance niet uit maar je hebt dan steeds een klapperend geluid achter.
- Tom V
- Michel P
Movit setje kopen! Of niet meer remmen Patrick.........Fasteddie schreef:Fu%k Fu%k...weeeeeeeeeeeeeeeeeeer de schijven krom...
al de 3e keer....!!!!!
Wat kan er toch aan de hand zijn met die inferieure std. remschijven ????
Afdraaien een keer goede remblokken erop ???
WIE HET WEET MAG ZEGGEN !!!

Michel