Frod Focus Motorplof

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28424
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Ford Focus Titanium 1.0

Bericht door Martijn_bmw » 18 apr 2013, 16:12

oke ja dan is het logisch!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12982
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Ford Focus Titanium 1.0

Bericht door MartijnGizmo » 18 apr 2013, 19:07

Benzine mogen rijden is tegenwoordig toch een soort bonus. :D Ik vind die 3-pitter trouwens een stuk boeiender klinken dan de meeste 4-cilinders!
Fernando schreef:Traag zou goed kunnen heb zelf geen referentiekader, dat scherm ben ik volledig met je eens. Hij is en te klein en zit ook nog is vrij diep in je middenconsole weggestopt wat het in z'n geheel vrij matig maakt qua nav.
Tijdens de persintro van de Focus ST misten we tot 2x toe een afslag omdat de navi nog bezig was met herberekenen na het bereiken van een waypoint. Had anders gemogen zegmaar... :)

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Ford Focus Titanium 1.0

Bericht door Mark » 25 apr 2013, 10:57

Gisteren ook een besteld, welke wielmaat is dit? Ik kom deze wielen niet tegen in de brochure?

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5071
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Fernando » 22 feb 2015, 13:12

*Update*

Motor bij 54kkm geploft :( Op de snelweg ineens heel erg inhouden, geen warme lucht meer en een verbrande lucht in en om de auto. Bij de garage bleek uiteindelijk dat de motor was overleden doordat een poreuze retourslang van het koelvloeistofreservoir was gaan scheuren. Hebben alle Focussen last van voor 07/2013.
Hieronder een quote van het defects thread van Focusclub:
- De dunne plastic retour slangen naar het koelvloeistofreservoir worden poreus en gaan lekken. indien dit niet tijdig opgemerkt wordt kan dit ernstige motorschade tot gevolg hebben. De leidingen zijn inmiddels gemodificeerd.

De temperatuursensor zit bij deze motoren in de koelvloeistof, als dit weglekt meet de sensor dus lucht en zal de meter niet uitslaan terwijl de motor ondertussen een warmloper krijgt
Uiteindelijk na veel gezeur wordt de motor onder garantie vervangen. :bag:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10866
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Joy » 22 feb 2015, 13:18

Dat is flink balen. Je zou het maar buiten de garantietermijn krijgen. :?

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7227
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Fabian » 22 feb 2015, 15:50

Dat is een bekende issue bij de 1.0 ecoboost motoren begreep ik inderdaad. De meter slaat 1x uit en komt dan terug omdat de sensor in het luchtledige meet.

Tom Verhaaf
Berichten: 258
Lid geworden op: 14 aug 2007, 19:12
Locatie: Groningen

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Tom Verhaaf » 22 feb 2015, 17:29

Geldt ditzelfde ook voor de 1.6 ecoboost motoren?

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5071
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Fernando » 22 feb 2015, 18:10

Tom Verhaaf schreef:Geldt ditzelfde ook voor de 1.6 ecoboost motoren?
Ja:
1.6 ecoboost (150 en 182pk)
- De nylon afdichtingen van de injectoren gaan soms kapot, dit geldt vooral wanneer ze een keer zijn gedemonteerd. Zoals in het betreffende topic te lezen, zijn de symptomen dat er harde klappen te horen zijn wanneer er gereden wordt.
- Bij de wat jongere modellen kan thermostaathuis gaan lekken.
- Net als bij de 1.0 kunnen de dunne plastic retour slangen naar het koelvloeistofreservoir poreus worden en gaan lekken. indien dit niet tijdig opgemerkt wordt kan dit ernstige motorschade tot gevolg hebben. De leidingen zijn inmiddels gemodificeerd. In dit topic is dit tot in detail beschreven.

De temperatuursensor zit bij deze motoren in de koelvloeistof, als dit weglekt meet de sensor dus lucht en zal de meter niet uitslaan terwijl de motor ondertussen een warmloper krijgt.
Dus bij de dealer onmiddellijk aangeven dat je de modificatie van de slang wil hebben. Voorkomt een heleboel gezeik.

Tom Verhaaf
Berichten: 258
Lid geworden op: 14 aug 2007, 19:12
Locatie: Groningen

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Tom Verhaaf » 22 feb 2015, 18:26

Fernando schreef:
Tom Verhaaf schreef:Geldt ditzelfde ook voor de 1.6 ecoboost motoren?
Ja:
1.6 ecoboost (150 en 182pk)
- De nylon afdichtingen van de injectoren gaan soms kapot, dit geldt vooral wanneer ze een keer zijn gedemonteerd. Zoals in het betreffende topic te lezen, zijn de symptomen dat er harde klappen te horen zijn wanneer er gereden wordt.
- Bij de wat jongere modellen kan thermostaathuis gaan lekken.
- Net als bij de 1.0 kunnen de dunne plastic retour slangen naar het koelvloeistofreservoir poreus worden en gaan lekken. indien dit niet tijdig opgemerkt wordt kan dit ernstige motorschade tot gevolg hebben. De leidingen zijn inmiddels gemodificeerd. In dit topic is dit tot in detail beschreven.

De temperatuursensor zit bij deze motoren in de koelvloeistof, als dit weglekt meet de sensor dus lucht en zal de meter niet uitslaan terwijl de motor ondertussen een warmloper krijgt.
Dus bij de dealer onmiddellijk aangeven dat je de modificatie van de slang wil hebben. Voorkomt een heleboel gezeik.
Bedankt voor de info :thumbup:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42812
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Arthur » 22 feb 2015, 20:13

Hoe kan dat? Uiit je verhaal maak ik op dat je nog garantie hebt (7-2013)? Tevens is de oorzaak bekend. Waarom dan toch veel gezeur?
Fernando schreef:Uiteindelijk na veel gezeur wordt de motor onder garantie vervangen. :bag:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39981
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Knot » 22 feb 2015, 20:28

Kwalijke zaak zeg bij de nieuwe ecoboost motoren...

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5071
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Fernando » 22 feb 2015, 20:54

Arthur schreef:Hoe kan dat? Uiit je verhaal maak ik op dat je nog garantie hebt (7-2013)? Tevens is de oorzaak bekend. Waarom dan toch veel gezeur?
Fernando schreef:Uiteindelijk na veel gezeur wordt de motor onder garantie vervangen. :bag:
Nee ik kreeg m'n Focus op 1 februari 2013 en m'n blok plofte op 7 februari 2015 uit elkaar. Daarbovenop nog het feit dat ik 2000km te ver was doorgereden voor m'n 2e beurt bij uiterlijk 40.000km. Maar Ford wist al van het probleem af nog voor m'n 1e beurt maar hadden toen die modificatie niet uitgevoerd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42812
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Arthur » 22 feb 2015, 22:43

Ah, dus eigenlijk mag je danken op je blote knietjes... :gek: :wink:

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5071
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Fernando » 22 feb 2015, 23:02

Arthur schreef:Ah, dus eigenlijk mag je danken op je blote knietjes... :gek: :wink:
Aan de ene kant wel aan de andere kant hadden ze bij m'n eerste beurt al die modificatie kunnen/moeten uitvoeren. Maar de strategie van Ford was waarschijnlijk geen wereldwijde recall na al die internationale prijzen voor de 1.0 ecoboost en erop gokken dat ze het overgrote deel konden modificeren bij de reguliere onderhoudsbeurten.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Sjoerd » 22 feb 2015, 23:20

Let wel dat de afgesproken garantie termijn bij aanslag niet bindend is. De garantie is bindend binnen een 'aanvaardbare' periode na aanschaf. Aan de ene kant subjectief; aan de andere kant niet want als je voor het bankje staat dan zal elke rechter wel snappen dat Ford een groot deel zo niet alles moet betalen bij een geplofde motor na iets meer dan 2 jaar. Gewoon powerplay van Ford dus.

Edit: als Ford het al eerder wist zou je het zelfs onder de noemer verborgen gebreken kunnen laten vallen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12982
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door MartijnGizmo » 23 feb 2015, 08:43

Fabian schreef:Dat is een bekende issue bij de 1.0 ecoboost motoren begreep ik inderdaad. De meter slaat 1x uit en komt dan terug omdat de sensor in het luchtledige meet.
Volgens mij bij meer motoren het geval, geen koelvloeistof = luchttemperatuur meten. En dat dan met meters die "ergens tussen 80 en 110 graden) gewoon strak in het midden blijven staan. Al hebben niet alle motoren van huis uit poreuze slangen binnen 2 jaar... :)

////Maikel
Berichten: 181
Lid geworden op: 16 aug 2006, 09:16
Locatie: kop NH

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door ////Maikel » 05 mar 2015, 13:29

Zal eens kijken of bij mijn Focus al iets is gemodificeerd. Inmiddels staat de teller op 118k km, iets meer dan voorzien. Ik zal de auto tot 160k km door rijden.

Tot op heden afgezien van reguliere onderhoudsbeurten geen problemen ondervonden. Remblokken zijn rondom een keer vervangen en dat is het wel.

////Maikel
Berichten: 181
Lid geworden op: 16 aug 2006, 09:16
Locatie: kop NH

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door ////Maikel » 13 mei 2015, 16:34

Helaas dan toch, gistermiddag bij 125.000 km.... ineens rateltje, witte rook en weg vermogen. Kon nog net vanaf linkerbaan naar rechts een parkeerhaven op sturen.

Een slang op/van turbo gebroken. Koelvloeistof eruit en motor overleden.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door GTRene » 13 mei 2015, 16:38

ai...balen, slang van slechte kwaliteit af fabriek ofzo?

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11632
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Hielke » 13 mei 2015, 18:21

Daar had toch allang een terugroepactie moeten plaatsvinden?

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5071
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Fernando » 13 mei 2015, 22:07

Hielke schreef:Daar had toch allang een terugroepactie moeten plaatsvinden?
Klopt helemaal Hielke alleen Ford ging geen terugroepactie uitvoeren bij een motor die verscheidene internationale prijzen heeft gewonnen. Ze hebben ervoor gekozen om bij regulier onderhoud die slang te vervangen en een bepaald percentage aan geplofte blokken op de koop toe te nemen... centenkwestie
:dood:

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11632
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Hielke » 13 mei 2015, 22:31

Fernando schreef:
Hielke schreef:Daar had toch allang een terugroepactie moeten plaatsvinden?
Klopt helemaal Hielke alleen Ford ging geen terugroepactie uitvoeren bij een motor die verscheidene internationale prijzen heeft gewonnen. Ze hebben ervoor gekozen om bij regulier onderhoud die slang te vervangen en een bepaald percentage aan geplofte blokken op de koop toe te nemen... centenkwestie
:dood:
Dat kan natuurlijk ook. Zolang het je als klant maar niks gaat kosten.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5071
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Ford Focus *update* Motor PLOF!

Bericht door Fernando » 23 aug 2015, 00:26

Blok 2 zojuist een warmloper, een grote rookwolk vanachter. Sta nu naast de vangrail. Klote blokken die 1.0 3 cylinders... :devil:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Ford Focus *update* Motor nummer 2 PLOF!

Bericht door GTRene » 23 aug 2015, 01:15

damn...das echt wel pech en nog minder vertrouwen in zo'n blokje, sterkte met wachten en afhandelen.
sta je wel in NL? in het buitenland met pech lijkt me bv nog meer balen.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5071
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Ford Focus *update* Motor nummer 2 PLOF!

Bericht door Fernando » 23 aug 2015, 01:52

Net thuis. Stond in Nederland gelukkig maar wat een ellende weer. Nieuwe blok heeft het 2200km volgehouden :dood:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ///MarcelRvB, Bing [Bot], SlowCo, vester86 en 12 gasten