Luchtfilters getest op vermogenswinst, BMC, K&N en origineel
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Re: Luchtfilters getest op vermogenswinst, BMC, K&N en origi
U9 is inderdaad na '93 niet meer op kentekens geplaatst. Auto's van na 1 januari 1993 moeten een 4 gas meting ondergaan. Als je die redt zonder kat is er niks aan de hand, maar ik vrees van niet.
- Erik K.
- GTRene
zou wel mooi zijn als hij de waardes haalt, destijds had ik een Nissan Sunny GTI-R (1 van de 6) en die katalysator die daar onder zat kon je mooi leeg halen, dat spul was hard en kon je zo met een staaf ijzer in poken zeg maar om de inhoud eruit te slaan.Erik K. schreef:Zeker Rene!
En het leuke is ook nog dat de kat er waarschijnlijk niet meer terug onder hoeft.
Ik lees net op mijn werk dat auto's die na 31/12/1995 in gebruik zijn genomen voorzien moeten zijn van o.a. een katalysator.
Daarvoor dus niet, laat mijn auto nou op 27/12/1995 op kenteken zijn gezet.![]()
Zoals ik het lees kan de situatie dus zo blijven zoals het is mits de uitstoot voldoet aan de gestelde normen voor dit bouwjaar.
daarna was het ff roken als je veel gas gaf (alle oude roet vloog er dan uit) en daarna niet meer en had je een vrijer ademend uitlaat systeem, terwijl het wel leek of de kat er nog onder zat, ja maar dan zonder inhoud

en hij kwam nog door de keuring ook, of ze er allemaal door kwamen weet ik niet, meestal hield ik een auto niet zolang in die tijden en maakte ik bv de volgende APK voor die auto niet meer mee.
Voor 1 van die Nissan Sunny GTI-R kocht ik zelfs een compleet Mongoose uitlaat systeem direct vanaf de turbo, dat systeem was veel dikker, ook zat daar een kat vervanger tussen, dat was een dummy kat, dus de looks hetzelfde maar dan zonder inhoud

was super, toen kwam de tuning (die ik er al op had) ook veel mooier/beter tot uiting

- frank de jonge
Kat vervanger heb ik ook nog liggen....
- Jim V.
Klopt, autos voor 96' zijn niet verplicht met kat mits de co2 uitstoot goed is.
Destijds ook bij mijn 325 gehad met supersprint katvervanger..
Met gewoon euro 95 kwam ik absoluut niet door de meting..
Toendertijd men kat eronder moeten zetten, een tip gehad van garagehouder.. tank een aantal x shell v-power voordat je apk hebt..
Het jaar daarop gedaan en idd met de v-power kwam ik door de keuring gewoon met de katvervanger.. wel met hak over de sloot maar hoefde niks te wissele, de jaren erop ditzelfde gedaan, zelfde uitkomst.
Destijds ook bij mijn 325 gehad met supersprint katvervanger..
Met gewoon euro 95 kwam ik absoluut niet door de meting..
Toendertijd men kat eronder moeten zetten, een tip gehad van garagehouder.. tank een aantal x shell v-power voordat je apk hebt..
Het jaar daarop gedaan en idd met de v-power kwam ik door de keuring gewoon met de katvervanger.. wel met hak over de sloot maar hoefde niks te wissele, de jaren erop ditzelfde gedaan, zelfde uitkomst.
- Erik K.
Ik tank altijd BP-Ultimate, zal de 4-gas meting er eens op los laten.
- Peter-Paul
Een S50B30 met kat moet al soort van knetterwarm zijn wil deze door de Co2 meeting heen fietsen, dus zonder kat kun je het wel vergeten.
- Bert ///M3
Dat is ook precies de functie van die luchtpomp. Door de extra zuurstof worden de kats sneller warm 

- Peter-Paul
Luchtpomp...., dat is puur gewichtBert ///M3 schreef:Dat is ook precies de functie van die luchtpomp. Door de extra zuurstof worden de kats sneller warm

- MParallel
- Auto: BMW
- Erik K.
Daar was ik al bang voor ja, maar we gaan het zienPeter-Paul schreef:Een S50B30 met kat moet al soort van knetterwarm zijn wil deze door de Co2 meeting heen fietsen, dus zonder kat kun je het wel vergeten.

Begrenzer is er bij mijn auto inderdaad softwarematig uitgehaald.
- Joy
Met de destijds gemonteerde katvervanger is mijn M3 toch door de APK gekomen. Goed heet rijden en gelijk bij terugkomst meten. Dat is de manier. En anders zijn er nog trucjes om de CO wat lager te krijgen.
- Erik K.
Zal ook nog eens testen of Firezone Competition 102 nog wat uitmaakt 

- GTRene
ben benieuwd, bij mijn kar lijkt het wel zo, net wat gretiger voor het gevoel, vooral hoger in rpm gebied kreeg ik het gevoel.
- Cpee
De test van vorig jaar met de inleg filters zegt helemaal niks.
Minimaal elk jaar moest de Ooperon auto ivm reglementen op de testbank.
De meest recente testbank run met de Ooperon auto gaf de eerste run ook het minste vermogen aan.
De 2de run meer en de 3de run weer ietsjes minder.
Het beste wat je zou kunnen doen is per filter 3 testbank runs doen en dan kijken welke het hoogst is.
Minimaal elk jaar moest de Ooperon auto ivm reglementen op de testbank.
De meest recente testbank run met de Ooperon auto gaf de eerste run ook het minste vermogen aan.
De 2de run meer en de 3de run weer ietsjes minder.
Het beste wat je zou kunnen doen is per filter 3 testbank runs doen en dan kijken welke het hoogst is.
- Jesper
- Auto: BMW M135i
Oftewel: het verschil is verwaarloosbaar, dus het extra geld niet waard