BMW E38 728iA 1998 --> Het is mooi geweest!!
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E38 728iA 1998
Akkoord is binnen van de verzekering. Maandag gaat ie naar het schadebedrijf.
Snel maken die handel.
Snel maken die handel.
- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: BMW E38 728iA 1998
Kijk dat zijn goede berichten!
Alle onderdelen nieuw of toch moeten shoppen voor tweedehands?
Alle onderdelen nieuw of toch moeten shoppen voor tweedehands?
- HJ2
- Berichten: 3692
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: BMW E38 728iA 1998
Geldt dat toevallig ook voor de E39 touring dat je weet?KawaBmw7 schreef:De steunen bij een E38 zijn een soort schokdempers, die zullen ook wel vervangen moeten worden, lig rechts.
Niet leuk dat het gebeurd is maar kun je leuk zakcentje aan overhouden.
Ik hoor er verhalen over, maar kan eigenlijk niks bevestigen...
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6746
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E38 728iA 1998
Voor de sedan wel. Touring zal waarschijnlijk niet anders zijn.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E38 728iA 1998
Inmiddels al weer een tijdje geleden dat de schade gemaakt is. Ziet er weer prima uit allemaal.
Heb van de week eerst eens twee nieuwe xenon-lampen erin gezet. Aan een kant viel ie steeds uit en kreeg ik iedere keer een melding op het display van de check control.
Meteen allebei vervangen anders zit je weer met kleurverschil en verschil in opbrengst.
Dat merk je wel hoor een paar verse lampen erin. Het licht is weer veel feller en helderder van kleur. Goeie investering geweest.
Inmiddels naderen we de 270.xxxkm en bevalt de auto nog steeds prima. Geen slag verkeerd.
Zit wel een beetje met een schuin oog naar wat anders te kijken maar denk dat ik voorlopig nog maar even door blijf rijden met de siebener reihe
Heb van de week eerst eens twee nieuwe xenon-lampen erin gezet. Aan een kant viel ie steeds uit en kreeg ik iedere keer een melding op het display van de check control.
Meteen allebei vervangen anders zit je weer met kleurverschil en verschil in opbrengst.
Dat merk je wel hoor een paar verse lampen erin. Het licht is weer veel feller en helderder van kleur. Goeie investering geweest.
Inmiddels naderen we de 270.xxxkm en bevalt de auto nog steeds prima. Geen slag verkeerd.
Zit wel een beetje met een schuin oog naar wat anders te kijken maar denk dat ik voorlopig nog maar even door blijf rijden met de siebener reihe

- RJK
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW E38 728iA 1998

Wel grappig, hier exact dezelfde situatie met mijn 728i want nog zo'n 300 km en dan staat er bij mij ook 270k km op. Vorige week wel even een zweet momentje toen de automaat gierende geluiden begon te vertonen bij koud wegrijden. Zaterdag even het filter en olie vervangen en wat bleek, o-ring waar het filter mee in de bak zit was gekrompen waardoor de oliepomp valse lucht kon trekken. Vers filter en olie en weer heerlijk stil. Lekker doorrijden dus!
Mag ik vragen welke xenon lampen je hebt gekocht en wat die gekost hebben? Die van mij zijn waarschijnlijk ook al heel oud.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E38 728iA 1998
De automaat wil ik ook nog steeds een keer doen voordat het te laat is.
Ik heb Neglin erin gezet. Kosten kan ik niks over zeggen want ik koop ze in op de zaak en dat is altijd goedkoper dan dat een particulier ze moet kopen.
Ik heb Neglin erin gezet. Kosten kan ik niks over zeggen want ik koop ze in op de zaak en dat is altijd goedkoper dan dat een particulier ze moet kopen.
- RJK
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW E38 728iA 1998
Ik had de automaat bij 230k al laten spoelen + nieuw filter laten plaatsen bij een specialist hier in de buurt, dat was ongeveer twee jaar geleden.
Dit keer heb ik het zelf gedaan. Bij demontage bleek het filter niet van het merk Filtran (origineel BMW) en na wat googlen blijkt dat aftermarket filters wel eens vaken voor problemen zorgen. Het filter zit met twee schroefjes vast in de bak en normaal blijft ie na het loshalen daarvan wel aan de o-ring in de bak hangen. Nu niet dus, filter viel er meteen uit en o-ring bleef in de bak zitten. Kon dus valse lucht zuigen tussen o-ring een filter-behuizing met een gierend geluid als resultaat.
Op zich niet verkeerd hoor na 40k weer vers filter en olie erin, misschien heeft die filter-fabrikant de o-ring daar wel op ge-engineered
OK, zal ook eens kijken voor nieuwe xenon lampen dan.
Dit keer heb ik het zelf gedaan. Bij demontage bleek het filter niet van het merk Filtran (origineel BMW) en na wat googlen blijkt dat aftermarket filters wel eens vaken voor problemen zorgen. Het filter zit met twee schroefjes vast in de bak en normaal blijft ie na het loshalen daarvan wel aan de o-ring in de bak hangen. Nu niet dus, filter viel er meteen uit en o-ring bleef in de bak zitten. Kon dus valse lucht zuigen tussen o-ring een filter-behuizing met een gierend geluid als resultaat.
Op zich niet verkeerd hoor na 40k weer vers filter en olie erin, misschien heeft die filter-fabrikant de o-ring daar wel op ge-engineered

OK, zal ook eens kijken voor nieuwe xenon lampen dan.
- Knot
- Berichten: 40228
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E38 728iA 1998
Gewoon blijven rijden met die slee... als je wat wegdoet dan die 120i maar voor een vriendenprijsje naar mij 

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E38 728iA 1998
Die 120i mag ik niet eens over nadenken om weg te doen. Dan kan ik meteen de scheiding aanvragen 

- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E38 728iA 1998
Gisteren de zomerbanden maar weer gemonteerd.
Zag dat ik voor nieuwe schijven en blokken nodig heb dus heb in Dld een set Zimmermann Sport besteld met blokken erbij. Eens kijken of dat wat beter remt dan wat er nu op zat.

Zag dat ik voor nieuwe schijven en blokken nodig heb dus heb in Dld een set Zimmermann Sport besteld met blokken erbij. Eens kijken of dat wat beter remt dan wat er nu op zat.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E38 728iA 1998
heb ik achterop zitten, met wat sport blokken (ebc bluestuff ndx), de eerste paar keer remmen schraapt ie ff dat laagje zink er af, dat hoor je dan denk ik wel (ik hoorde dat wel) daarna ist net als normaal, met het voordeel dat de rest van de schijf mooi verzinkt blijft.
- Knot
- Berichten: 40228
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E38 728iA 1998
Ik had ATE (vlakke, geen powerdiscs) genomen, maar ben benieuwd wat dit brengt.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E38 728iA 1998
Hoop ze deze week nog te monteren. Dan zal ik het je kunnen vertellen.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E38 728iA 1998
Remmen waren niet op voorraad bij de leverancier in Dld. Gisteren mail gekregen dat ze vandaag verzonden worden dus hoop ze morgen te hebben.
Wordt ook wel tijd want de auto geeft al ruim een week aan dat de remblokken versleten zijn
Wordt ook wel tijd want de auto geeft al ruim een week aan dat de remblokken versleten zijn

- Knot
- Berichten: 40228
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW E38 728iA 1998
Heb je zelf al gekeken, als die sensordraad door is kan je soms nog een paar duizend km rijden....
Maar ook soms (eerder met grof gebruik) is de sensordraad nog net niet door en de andere kant helemaal kaal.
Maar ook soms (eerder met grof gebruik) is de sensordraad nog net niet door en de andere kant helemaal kaal.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E38 728iA 1998
mag je wel uitkijken, de binnenste is vaak verder heen dan die buitenste met die slijtage censor (dacht ik)
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E38 728iA 1998
Heb vorige week gekeken en kan nog best. Zit denk nog 10% op de blokken dus geen probleem.
Toevallig bestelde ik de spullen vorige week en 's avonds ging thuis voor de deur de melding aan dat de blokken versleten zijn.
Meteen maar ff een beurtje doen denk. Heb nog 1 groen lampje branden maar als ie toch op de brug staat.....
Toevallig bestelde ik de spullen vorige week en 's avonds ging thuis voor de deur de melding aan dat de blokken versleten zijn.

Meteen maar ff een beurtje doen denk. Heb nog 1 groen lampje branden maar als ie toch op de brug staat.....
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: BMW E38 728iA 1998
Gisteren operatie voorremmen uitgevoerd.
Het zat allemaal niet echt lekker mee. In beide remtangen zat een zuiger vast dus die moesten we eerst weer gangbaar maken. Ook was in de rechter remtang, die van alu is, het draad in een van de bevestigingspunten gaar. Dus ook nieuw draad moeten tappen. Daarna nog een boutje uit moeten boren waar de schijf mee vast zit op de naaf.
Allemaal kleine dingetjes maar het moest wel gedaan worden waardoor ik toch een aardig tijdje bezig ben geweest.
De schijven van Zimmermann zijn gewoon goed. Mooi in de coating en goeie kwaliteit.
Blokken had ik nog geen ervaring mee en daar moest ik een klein beetje aan vijlen om ze echt goed passend te krijgen. Minimaal maar toch.
Uiteindelijk alles in elkaar gezet en nu een beetje rustig aan gaan inremmen. Hopelijk dat is het een goeie keuze geweest maar ik heb er alle vertrouwen in.
Van de week ff de remvloeistof vervangen en dan is op remmengebied alles weer fris voor de komende tijd.
Het zat allemaal niet echt lekker mee. In beide remtangen zat een zuiger vast dus die moesten we eerst weer gangbaar maken. Ook was in de rechter remtang, die van alu is, het draad in een van de bevestigingspunten gaar. Dus ook nieuw draad moeten tappen. Daarna nog een boutje uit moeten boren waar de schijf mee vast zit op de naaf.
Allemaal kleine dingetjes maar het moest wel gedaan worden waardoor ik toch een aardig tijdje bezig ben geweest.
De schijven van Zimmermann zijn gewoon goed. Mooi in de coating en goeie kwaliteit.
Blokken had ik nog geen ervaring mee en daar moest ik een klein beetje aan vijlen om ze echt goed passend te krijgen. Minimaal maar toch.
Uiteindelijk alles in elkaar gezet en nu een beetje rustig aan gaan inremmen. Hopelijk dat is het een goeie keuze geweest maar ik heb er alle vertrouwen in.
Van de week ff de remvloeistof vervangen en dan is op remmengebied alles weer fris voor de komende tijd.
- Bijlagen
-
- Rem2.jpg (55.14 KiB) 2365 keer bekeken
-
- Rem1.jpg (51.13 KiB) 2365 keer bekeken
- Joy
- Berichten: 10872
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: BMW E38 728iA 1998
Geven ze montageinstructies mee voor deze schijven? Ik weet niet precies hoe de koelkanalen van Zimmermann lopen en of dit een bepaalde draairichting benodigd.

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E38 728iA 1998
bij de 1 delige remschijven ala zimmermann is L + R hetzelfde, dus de ene kant naar voor en de andere kant naar achter
zal ik een tijd geleden ook, das dus normaal voor zoiets in dit geval.
@Martin, dus schijfboutje heb je er nu wel in?
is namelijk niet alleen een op de plaats houd boutje, maar gaat door de schijf heen into de naaf, dus ook een schijfborging (tegen iets meedraaien tijdens remmen) dus best 'belangrijk'
met de eerste paar keer remmen gaat het iets 'vreemd' qua gevoel, dan slijt ie ff de zinklaag op het remvlak er af.
daarna zoals je gewend bent.

@Martin, dus schijfboutje heb je er nu wel in?
is namelijk niet alleen een op de plaats houd boutje, maar gaat door de schijf heen into de naaf, dus ook een schijfborging (tegen iets meedraaien tijdens remmen) dus best 'belangrijk'
met de eerste paar keer remmen gaat het iets 'vreemd' qua gevoel, dan slijt ie ff de zinklaag op het remvlak er af.

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW E38 728iA 1998
Ik denk dat de vijf wielbouten de schijf beter tegenhouden tijdens het remmen dat dat best belangrijke boutje Rene 

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: BMW E38 728iA 1998
Het is juist om de wielbouten niet te belasten met die krachten bv mocht het verschuiven zonder zo'n borg bout! ze maken dat niet voor niks zo als ze zo 'makkelijk' dachten als jij nu doetTim N schreef:Ik denk dat de vijf wielbouten de schijf beter tegenhouden tijdens het remmen dat dat best belangrijke boutje Rene

waarom zouden ze anders de moeite nemen om een speciaal gehard boutje door de schijf te laten lopen into de naaf?
en bv waarom heeft de e46 M3 bv 3 geharde punten op de naaf en 2 geharde boutjes om de schijf op de plek te houden (die boutjes komen namelijk niet door de schijf)
de 5 wielbouten zijn toch genoeg? denk dat er wel meer denkwerk achter zit Tim

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: BMW E38 728iA 1998
Denk het niet rené
Zijn puur aanwezig om de schijf op zijn plek te houden bij het demonteren van de wielen. (en bij montage de schijf op zijn plek houden zodat de gaten in de schijf en naaf overeen komen zodat je de bouten er makkelijker door kunt draaien)
**edit** denkwerk erachter is dus dat de schijven inde fabricagelijn op de plek blijven voordat de wielen gemonteerd worden.

**edit** denkwerk erachter is dus dat de schijven inde fabricagelijn op de plek blijven voordat de wielen gemonteerd worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bakker, Estoque, Majestic-12 [Bot], matthyssie, Philipoo en 19 gasten