Exclusiviteit qua platform/techniek, meerwaarde?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Exclusiviteit qua platform/techniek, meerwaarde?

Bericht door Tom » 28 mar 2006, 13:48

Bij de duurdere en exclusievere merken zie je vaak dat bijvoorbeeld motoren maar in één model gebruikt worden. Elk model heeft zijn eigen onderstel, en wel meer techniek is redelijk specifiek voor dat model ontworpen. Het geeft dat model wel een aantal unieke eigenschappen mee. Er is dan ook meer research gedaan bij de doelgroep.

Ik las laatst een artikel van de Ferrari 599 GTB en je leest dat ze bij Ferrari alles uit de kast trekken om weer een topauto neer te zetten. De F1 bak is alweer sneller gemaakt en over elk onderdeel zijn ze (als ik het artikel mag geloven) weer een lange tijd bezig geweest om te perfectioneren.
Nadeel is dat je er flink wat meer voor betaald. Bij elke Ferrari, Porsche en BMW betaal je voor de Formule 1, de Carrera GT en research of M-modellen.

Bij de normale merken zie je steeds meer dat ze een platform bouwen en motoren ontwikkelen. En dat ze later wat onderdelen uit het magazijn halen om daar een auto van te maken. Vooral bij VAG zie je dat heel sterk terug. Voor normale auto's misschien prima omdat ze er (als het goed is) kosten mee besparen. Maar is dat voor de sportievere modellen ook? Het mist wellicht een stukje emotie en perfectie. Het komt over als snel zakken vullen, bij AMG stoppen ze er ongeacht het model gewoon een 5.5 liter V8 in met kompressor.

Wat is jouw mening?
Zou je het erg vinden als je auto duurder zou zijn, maar dat je daarbij wist dat de motoren en het onderstel echt helemaal 100% afgestemd is op 'jou' auto. Bij een strategie waarbij ze zoveel onderdelen delen (en schaalbaar over verschillende modellen willen maken) moeten nou eenmaal concessies gedaan worden.

Michel P

Bericht door Michel P » 28 mar 2006, 13:56

Die besparingen zie ik ook, alleen niet naar de consumentenprijzen. Ik denk dat het ontwikkelen van motoren, die in verschillen modelen kunnen worden gebruikt wel moet om de prijs en de ontwikkelingskosten rendabel te houden. Qua marketing is het natuurlijk eenvouding om prijsverschillen voor bijna identieke auto's te creeren. Zie 116i 130i en de verschillen in prijs. Zonder de 130i te kort te doen. Kan daar alleen de 3.0 6 in lijn in omdat die in de 3,5,6,7, Z en X modellen ook word gebruikt. De een heeft dan liever een 330i sedan, de andere een 530i enz.

Idem bij VAG maar ook bij de Fiat groep. Ze moeten wel om de Aziaten het hoofd te bieden. Toyota is formeel al de grootste en de fabriekanten in de VS zijn zinkende.........

De milieu en veiligheids lobby zijn natuurlijk de prijskillers qua ontwikkelingskosten.

Michel

RVV

Bericht door RVV » 28 mar 2006, 14:38

Dat binnen een merk allerlei technische zaken worden uitgewisseld daar heb ik geen enkel probleem mee. De 1 serie en de 3 serie komen technisch gezien 60 tot 70% met elkaaar overeen. Dankzij de 3 serie kan een 1 serie bestaan en dankzij de 1 serie word een 3 serie zo perfect uitontwikkeld. Dit zie ik als een positief stukje synergisme.

Dat je een 3 liter in elke BMW van de range ziet liggen is ook zo iets. Ik denk ook niet dat er een BMW rijder is die dat als een probleem ziet, want je kunt altijd een nog exclusievere motor krijgen als je het er niet mee eens bent, als je als 5 serie rijder je stoort dat een 130i 7 pk meer heeft dan een 530i dan koop je gewoon een 545i of straks de 535i biturbo. Kortom je hebt alternatieven.

Maar de overbekende platform strategie van VAG daar stoor ik me als auto consument wel aan, en zodanig dat ik weiger om nog een nieuwe auto te kopen waar op elk onderdeel 4 emblemen staan.

Toen ik Audi reed en in het bijzonder de S3 dacht ik echt iets exclusiefs te hebben. Nog geen half jaar later komt Seat met Cupra's en iets later met Cupra's R's. Auto's die technisch 100% overeenkwamen zelfs een mooi jasje hadden en kwalitatief niet onder deden voor Audi. Of een Skoda RS, Ik weet nog goed de dag dat ik bij Dick Hoekendijk in de Skoda RS zat een rondje op de ring. Gewoon het gevoel alsof je in een iets andere Audi zit. Als ik dat gevoel heb en dan de exclusieve prijzen zie van Audi maar daar geen meerwaarde in mijn beleving voor terug krijg dan hoeft het voor mij niet meer.

En dit geld natuurlijk niet aleen voor VAG, maar alle concerns die met paraplumerken werken. Een VOLVO zou ik nooit kopen omdat Ford en Mazda dezelfde techniek aanbied voor lagere prijzen.

SAAB idem dito, Alfa Romeo is straks technisch een Opel (nu al) dan hoeft het niet meer.

Als morgen Rolex ETA uurwerken zou toepassen wilde ik nooit meer een Rolex weer hebben en met auto's is het netzo wat mij betreft.

Tom

Bericht door Tom » 28 mar 2006, 14:43

Precies, maar bij BMW heb ik dan nog het idee dat ze (meer) naar het eindresultaat kijken. Sommige andere merken komen gewoonweg lui over door een keer door het magazijn te lopen en daar een auto uit samen te stellen. En onderdelen die puur en alleen ontworpen zijn om zo schaalbaar mogelijk toegepast te worden. Het zal best geld besparen op die manier, maar echt positief kan ik het niet vinden. Een Porsche is bijvoorbeeld erg duur, maar ze steken wel veel meer geld in research en kijken naar het eindresultaat.

Brava

Bericht door Brava » 28 mar 2006, 15:17

Een kleine opmerking voor Tom, Ferrari maakt ook gebruik van een soort platformstrategie bij de 599GTB en de 612 Scaglietti.

Rico, wat is er mis met ETA?

M@rcel

Bericht door M@rcel » 28 mar 2006, 15:50

BMW is nog één van de weinige zelfstandige automobielfabrikanten, vandaar een beperkte uitwisseling van technieken.
Toch had je in het verleden ook 320d blokken in Rover 75's en 525td blokken in Omega's liggen. Niet te vergeten..de Land/Range Rovers.

In de Bentley Arnage kwam je een aircounit uit de e38 tegen met eveneens een BMW blok.

Het ferrari blok is afgeleid van die uit de Enzo, waarvan ook weer een cloon rond rijdt in de vorm van een Maser MC12

Mercedes blokken kom je nu tegen in Chryslers en Dodge's, maar ook Sang Young's.

Porsche durft het aan om een Cayenne met Golf blok te leveren.

Trouwens, VW heeft maar één model uitgevoerd met een W8 motor, dus ze kunnen het wel bij VAG

Dutch

Bericht door Dutch » 28 mar 2006, 16:24

Rico v Velzen schreef:En dit geld natuurlijk niet aleen voor VAG, maar alle concerns die met paraplumerken werken. Een VOLVO zou ik nooit kopen omdat Ford en Mazda dezelfde techniek aanbied voor lagere prijzen.

SAAB idem dito, Alfa Romeo is straks technisch een Opel (nu al) dan hoeft het niet meer.
Precies. Bij die clubs doe ik alleen zaken met de basismerken. En da's mijn principe als Hollander (nickname luidt niet voor niets zo).

Overigens staan er niet vier emblemen op de onderdelen onder de motorkap van mijn Skoda, Rico. Eentje maar, en dat zijn die vier ringen. :lol:

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 28 mar 2006, 17:37

Ze kunnen het wel bij vw met die w8 haha.Waar is die nu dan? :wink:

Brava

Bericht door Brava » 28 mar 2006, 18:45

Jan Visser schreef:Ze kunnen het wel bij vw met die w8 haha.Waar is die nu dan? :wink:
Gesneuveld doordat de Passat weer van langs- naar dwarsgeplaatste motoren ging. De W8 was specifiek bedoeld voor plaatsing in de lengterichting.

Jammer, ik vond het technisch gezien een prachtige oplossing.

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 28 mar 2006, 21:54

En de vw phaeton dan Brava?Heeft de motor in de lengte richting maar ik zie geen w8.Ik zie de w8 niet anders dan een flop,hoe goed de motor ook is.

Brava

Bericht door Brava » 28 mar 2006, 22:49

Jan Visser schreef:En de vw phaeton dan Brava?Heeft de motor in de lengte richting maar ik zie geen w8.Ik zie de w8 niet anders dan een flop,hoe goed de motor ook is.
Totaal geen behoeft aan een discussie. Het antwoord waarom de W8 uit de Passat verdwenen is ontegenzeggenlijk bovenstaande reden. Ik kan verder ook niet in het beslissingsproces van VAG kijken met dien verstande dat de W8 voor de Passat compact moest zijn en de 8 cylinder voor de Phaeton dat niet hoefde te zijn. Tevens is de V8 4.2 liter tegen de W8 slechts 4 liter.

Blijft ook dat ik van mening ben dat het een prachtige motor was met een basistechnologie die met succes in de W12 motoren wordt benut. Het top of flop zijn van de W8 heeft IMO met veel meer factoren, c.q. andere factoren dan alleen de motor te maken.

Brava

Bericht door Brava » 28 mar 2006, 23:58

Precies! En denkend aan de Q-car thread, een debadged W8 (Variant) was een ontzettend goed voorbeeld. Hij was te herkennen aan de bespoke velgen, maar die zijn te vervangen, en de onopvallende quad pipes aan de achterkant.

Persoonlijk denk ik dat dit in de toekomst een gevraagde youngtimer zal worden.

Brava

Bericht door Brava » 29 mar 2006, 13:37

Ten eerste, imago maak ik mijn billetjes mee schoon. Ik weet wat ik mooi/leuk vind en daar gaat het om. :wink:

Mijn punt over de youngtimer is juist dat er relatief weinig van gemaakt zijn. Schaarste en vraag. Het was overigens slechts een veronderstelling. Over x aantal jaar zullen er genoeg 330i's rondrijden voor Sjonnies die het leuk vinden om te driften. ;-) Net zoals de de E30 en E36 325i nu. Maar de W8 zal toch altijd een bijzondere verschijning blijven die waarschijnlijk ook de spoilerbehandeling zal ontlopen.

Over de versnellingsbak met ik het helemaal met je eens. Kut slushboxes. :P Een enkele keer zie je er op autoscout.de wel eens eentje met handbak langsfietsen.

Plaats reactie