Mini-meet 3 DF-ers

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Mini-meet 3 DF-ers

Bericht door sitechris » 13 feb 2015, 13:27

Een paar weken terug hebben Arnoud (Rnd), Tristan en ikzelf elkaar ontmoet voor een mini-meeting. Arnoud had zijn Subaru Impreza STI (2004) meegenomen, Tristan de BMW 130i (2009) en ik de Seat Leon Cupra 280 (2015). Een klassiek gevecht. Voorwielaandrijving versus vierwielaandrijving versus achterwielaandrijving. De viercilinder versus de zescilinder. De verschillen zijn legio. Wat ze gemeen hebben? Ze bieden bakken met rijplezier! Het verhaal kun je lezen via de link.

http://driveaholic.nl/triotest-bmw-130i ... eon-cupra/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reind

Re: Mini-meet 3 DF-ers

Bericht door Reind » 13 feb 2015, 13:41

Heerlijk leesvoer.

Ik ga voor de 130i.

Tristan

Bericht door Tristan » 13 feb 2015, 13:58

Was een leuke middag. Hier mijn korte mening over de auto´s:

Cupra:
Ik heb zelf in 2006 een Leon FR gehad met 280pk dus was erg benieuwd wat voor een progressie de nieuwe Cupra heeft gemaakt. Allereerst is het interieur qua looks en kwaliteit behoorlijk verbeterd. De stoelen zitten er goed en kan goed laag zitten. De motor is erg lineair, weinig turbo gat en draait gemakkelijk ri. 7000 rpm. Wel vond ik het geluid tegenvallen. Met Cupra stand wordt het geluid (via de speakers) wel anders maar er mag zeker wel een dikkere uitlaat onder. Helaas was het erg koud en nat en met 280pk op de voorwielen met een OEM TC systeem is dat behelpen. Heb Chris ook aangeraden om een TC systeem van JD Engineering te nemen, die is veel progressiever. Dus wegens het wegdek niet echt de grip en sperdiff kunnen testen. Dus in het voorjaar moet Chris nog maar eens langskomen. :wink: Maar verder een mooie compromis tussen sportief en comfort en iedereen kan er hard in gaan zonder echt heel spannend te worden.

Impreza STI:
Ik had nog nooit in een Impreza gereden dus weg er erg benieuwd naar. Als je instapt valt je meteen de kwaliteit (vooral het gebrek daarvan) op. Even onderweg en de auto is erg stug, iets te stug voor straatgebruik naar mijn mening. De motor is heerlijk oldskool, eerst turbogat en dan.....wwwhoeesshhhh, braaappp, tssstsss. Geweldig al die geluiden en gaat serieus van kiet. De bak schakelt lekker kort en doeltreffend en de pedalen staan precies goed voor heel & toe. Er zaten semi's onder dus grip was 0,0, echter daardoor wel leuk glijden en met wat provocatie ook tot een 4-wiel drift mogelijk. Besturing is lekker direct en veruit de beste qua stuurgevoel van de 3. Kortom, een erg leuke ervaring.

130i:
Tja, ken de auto door en door. Heb er 3 jaar in geraced en nu 1,5 jaar als 2e auto erbij. Het blok vind ik veruit de mooiste van de 3 qua geluid en karakter. Er zaten winterbanden onder dus grip was ook niet echt geweldig en heeft zelfs moeite om de 265pk op de weg te krijgen. Daardoor wel erg speels en tot zeer leuke drift mogelijk, ondanks het missen van een echte sperdiff (auto heeft een E-diff = rem impulsen). Stuurgevoel is veruit beter dan de nieuwere BMW's, gewoon eerlijke besturing. Dit is een blijvertje en ondanks proefrit in een M135i vind ik op de meeste punten de 130i beter.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 13 feb 2015, 14:40

@ tristan: het geluid van de BMW beter dan van de Subaru :shock:

Tristan

Bericht door Tristan » 13 feb 2015, 14:53

Roy RS schreef:@ tristan: het geluid van de BMW beter dan van de Subaru :shock:
Yep, in de auto wel. Van buiten zal de Subaru gaver zijn maar dat hoor je niet in de auto. Maar ik ben eenmaal een fan van de 6 in-lijn. Subaru is wel een belevenis.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 13 feb 2015, 15:30

haha, dat zou kunnen, ik weet inderdaad nog dat ik altijd de achterste 2 ramen op een kiertje had om die heerlijke boxer te kunnen horen....totdat ik hem stripte, toen was het niet meer nodig :D :df:

WJ

Bericht door WJ » 13 feb 2015, 15:42

Ik heb ook liever het 6cilinder geluid dan dat van een boxer. :)
Leuk stukje.

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 13 feb 2015, 16:31

Dat die subaru knal en knal hard is komt doordat de subaristen nagenoeg zonder uitzondering kiezen voor de goedkoopste van de goedkoopste aftermafrket schokbrekersetjes.

Zelfs Intrax is zwaar kut onder een subaru en veel te hard.
Pak je daarintegen een Reiger of Proflex setje, dan weet je wat kwaliteit is......
Van die 2 liter klopt, maar bij de 2liter kreeg je ook de happiewappie wiellagers (steek 100x5).
Alleen het laatste model eind 2005 is de juiste, En 2 liter En 114x5 steek met veel grotere wiellagers.
Daarna, ook vanaf eind 2005, kwamen de eerste 2,5liters, een schande van een motor.

Had je nog last van onderstuur en bumpsteer met het impreza strijkijzer, ik mis wat diepgang op dat vlak in het verhaal ?

:tooth:

Tristan

Bericht door Tristan » 13 feb 2015, 16:39

In een ritje van ca. 10-15 min. met iemand anders z'n auto ga ik niet het uiterste halen om exact te beschrijven hoeveel onder/overstuur ik had. Het was 0 graden met versleten semi-slicks op nat/vochtig wegdek dus gleed alle kanten op. Leuk was het wel.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 13 feb 2015, 16:44

Dan is er ook nog een 6 cil boxer :)
WJ schreef:Ik heb ook liever het 6cilinder geluid dan dat van een boxer. :)
Leuk stukje.

Erik

Bericht door Erik » 13 feb 2015, 16:54

Ik heb veel subaru's gereden stuk of 5.

Op dit moment alleen nog de samen met Porsche Engineering ontwikkelde 6cyl erin.
Klinkt momenteel niet als een Porsche (zou wel kunnen met een andere uitlaat), loopkarakteristiek is wel heeeeeel erg lekker.

Zodra je de boxer 4 aan gaat passen met spruitstukken, is de boxer roffel wel.
Feitelijk is die boxer roffel het gevolg van het spruitstuk, vreselijk ongelijke header lengte.
Als je gelijke lengte headers monteert heb je gelijk +50Nm in het midden gebied.
Is wel je boxer roffel weg.
:tooth:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 13 feb 2015, 17:02

Ik doelde ook op een boxer van Porsche :)

WJ

Bericht door WJ » 13 feb 2015, 17:12

Ah, ja die vind ik ook leuk! :mrgreen:

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 13 feb 2015, 17:54

@Tristan ik rijd na de tuning wel een keer bij je langs :)

Rnd

Bericht door Rnd » 13 feb 2015, 18:42

Ik vond het een erg leuke ervaring om eens met verschillende auto's te rijden. Cupra en 130i zijn ook zeer leuke auto's. Ik sluit mij aan bij de andere beschrijvingen.

Erik schreef:Dat die subaru knal en knal hard is komt doordat de subaristen nagenoeg zonder uitzondering kiezen voor de goedkoopste van de goedkoopste aftermafrket schokbrekersetjes.

Zelfs Intrax is zwaar kut onder een subaru en veel te hard.
Pak je daarintegen een Reiger of Proflex setje, dan weet je wat kwaliteit is......
Van die 2 liter klopt, maar bij de 2liter kreeg je ook de happiewappie wiellagers (steek 100x5).
Ik heb er geen verstand van en heb aan meerdere personen advies gevraagd (onder andere Mark Verhoeven en Dick Hoekendijk). Zij hebben mij dit "goedkoopste van de goedkoopste" onderstel (Intrax 1k2) geadviseerd. Dat het knalhard is komt doordat ik hem op zijn hardst heb staan. Dat vind ik nou eenmaal leuk/prettig. Het is maar voor de fun...ik hoef er geen wedstrijden mee te rijden. De set is 40 kliks verstelbaar met een draaiknop, dus meer comfort is mogelijk. Dat van die lagers klopt wel. Die heb ik al een keer aan de voorzijde moeten laten vervangen. Is ook niet zo gek als je de flex uit het onderstel haalt. Dan krijgen de lagers het zwaarder te verduren.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 13 feb 2015, 20:27

Was mooi geweest als er beeld material van zou zijn :)

Erik

Bericht door Erik » 13 feb 2015, 21:13

Nuance 1k2 is minder kut dan de hda die ik had :mrgreen: maar op zijn zwaarst zetten ?
Daar zie ik het nut niet van in, dan kun je idd met een 850 euro setje toe.

Als je met 100x5 lagers gaat pushen kun je icm een big brake kit op de vooras pad knock off krijgen.

Ik had daar zwaar last van, en los van dat het irritant is, is het ook gewoon ronduit levensgevaarlijk als je gaat pushen op de grens.

Ben daar ook van tevoren voor gewaarschuwd en dacht "het zal wel". Totdat je het meemaakt.........

:mrgreen:

Alexsti
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Bericht door Alexsti » 14 feb 2015, 17:14

Hier ook een 1K2 gebruiker, heb onder de STI hetzelfde setje zitten als Rnd met uitzondering van de camberplate's.
Bij mij staat tie ongeveer halverwege kwa verstelling en daar valt prima mee te rijden 'comfort' genoeg. :wink:

Lagers heb ik ook al wat setjes versleten , tot ik eigenlijk 2dellige remschijven gemonteerd had daarna ook op het circuit geen probleem meer gehad...denk dat er minder warmte inkomt waardoor ze langer heel blijven. :wink:

Rnd

Bericht door Rnd » 14 feb 2015, 18:01

Ook al zo'n "goedkoopste van de goedkoopste" setje. :wink:

Erik

Bericht door Erik » 14 feb 2015, 19:21

Laten we zo zeggen, als je je 1K2 vol dicht draait ben je hem inderdaad niet waard :bag:

Rnd

Bericht door Rnd » 14 feb 2015, 19:28

Daarom staat ie ook te koop. Misschien iets voor in Finland om af te schrijven in een paar dagen. :bag:

Erik

Bericht door Erik » 14 feb 2015, 20:56

Nee want zitten de verkeerde wiellagers op, en ik ga er gemakshalve ook maar vanuit dat er geen DCCD op zit.
:ongeveer als:

Plaats reactie